Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistäköhän tällainen veljeni vaimon käytös voisi johtua?

Vierailija
12.04.2022 |

Esimerkiksi jos vaikka mieheni, joka on myös veljeni kanssa ns. hyvää pataa keskenään kysyy lähdettäisiinkö kalaan, niin pian sinne ollaankin lähdössä koko veljen perheen voimin, eli tämän vaimo ja lapsikin on änkeämässä mukaan. Eikä siinä mitään jos vaikka se kalastus nyt olisikin sellainen että kaikkia kiinnostaisi (mitä epäilen) mutta tämä sama toistuu melkein missä tahansa.
Siis tuntuu että tuon veljen vaimon on pakko päästä matkaan, eikä miehet voi käytännössä tehdä mitään ilman tätä vaimoa TAI jos veljeni haluaisi tehdä jotain yhdessä heidän lapsensa kanssaan jonka setä on, vaikka viedä huvipuistoon tai leffaan, niin silloinkin veljen vaimo lähtee mukaan. Ymmärtäisi vielä jos lapsi olisi tosi pieni, mutta on jo kahdentoista.
Ja jopa silloinkin jos olemme heillä kylässä tai päin vastoin vaimo ei halua että veljeni jää mieheni ja minun kanssa valvomaan ilman että hänkin on mukana...miltä kuulostaa? Mielestäni on aika omituista.

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi kun veljesi hakeutuu miehesi seuraan se ei ole "änkeämistä", mutta tämän vaimon tapauksessa on?

Minusta ihan normaalia että vietetään aikaa kumppanin sisarusten seurassa. Tässä taitaa olla nyt se tosi jyrkkä jako miesten ja naisten seurueisiin, mikä vieläkin on osassa Suomea. Ap on suuttunut kun niitä rajoja ylitetään. Siihen viittaisi tuo outo tulkintakin että kyseessä on ihastuminen.

Vierailija
22/85 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa melko tavalliselta. Veljeni vaimo on juuri tuollainen. Tulin ulkomailta harvoin Suomeen ja olin pari päivää veljeni luona. Emme voineet veljen kanssa puhua koskaan kahden kesken, esim. muistella lapsuuttamme mummolassa ym., naureskella kepposille ja jutella entisistä kavereista. Veljen vaimo oli aina siinä, välillä haukotteli ja kyseli veljeltäni että mennäänkö jo maate. Epäilin, että oli mustasukkainen veljeni ja minun lapsuusmuistoille. Vanhempamme eivät myöskään tehneet koskaan mitään yksin, luultavasti kävivät veskissäkin yhdessä. Kammottavaa liimautumista. 

Nyt oli kummallisia odotuksia. Onko siis näin että emännän pitäisi omassa kodissaan siirtyä jonnekin syrjään että sisarukset saavat puhua kahden? Itse olen kuvitellut että sekä emäntä että isäntä viihdyttävät vierasta ja yhdessä keskustellaan asioista mitkä kaikkia kiinnostavat. Aika erikoinen ja junttimainenkin oletus, että yksi pitäisi sulkea seurueen ulkopuolelle.

Jos haluatte puhua kahden, miksi ette tapaa kahdestaan jossain? Onko se kielletty etukäteen? Epäilemättä.

Ei, mutta jos emäntä sanoo olevansa väsynyt, niin yleensä silloin voi omassa kodissaan mennä nukkumaan ja jättää isännän valvomaan eikä käskyttää tätäkin nukkumaan koska itse tahtoo.

-ap

Eli tuo yhden henkilön ulkopuolelle sulkeminen on sinustakin väärin? Siis se että yksi ei olisi tervetullut keskustelemaan ja viettämään aikaa muun seurueen kanssa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sun veli voi olla lapsensa setä? Sekalaista sakkia.

Joo, meniköhän minulla joku kohta sekaisin...hankala pitää ajatus kasassa kun on tutut ihmiset, jotka on muutettu veljeksi, mieheksi ja vaimoksi, mutta vaimo ei ole miehen vaimo vaan minä. Minulla ja miehelläni ei siis ole lasta, vaan veljelläni ja tämän vaimolla. Jonka kummeja olemme, eli mieheni on kummisetä.

-ap

siis kuka tuossa haluaa lähteä kahdestaan lapsen kanssa jonnekkin, ja äiti tunkee mukaan, veljesi eli lapsen isä, vai sinun miehesi eli kummi?

Kyllä kai äiti saa lähteä miehensä ja lapsensa kanssa linnanmäelle jos haluaa...olisi outoa jäädä pois. Mutta jos kummisetä haluaa viedä, niin ehkä sitten voi jäädä pois, mutta voi olla kyse ettei lapsi halua lähteä ilman äitiä, ehkä vierastaa.Mutta voi sanoa että haluaa tutustua lapseen paremmin ja siksi sanoo että mennään kahdenkesken vain.

Vierailija
24/85 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljesi on omistushaluinen ja pakottaa naisparan mukaan

Vierailija
25/85 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veljesi vaimo on rakastunut mieheesi.

Tunnustan että olen aidosti miettinyt tätäkin joskus, että voisiko olla?...mutta olisi todella omituinen tapa ilmentää asiaa...tai ehkä enemmänkin häiriintynyttä ettei peittelisi sitä?? Mutta siinähän sitten olisi ihastuksissa molempiin mun "elämän miehiini"

-ap

Tämän kommentin jälkeen on selvää, että Ap on tarinan outolintu.

Vierailija
26/85 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi kun veljesi hakeutuu miehesi seuraan se ei ole "änkeämistä", mutta tämän vaimon tapauksessa on?

Minusta ihan normaalia että vietetään aikaa kumppanin sisarusten seurassa. Tässä taitaa olla nyt se tosi jyrkkä jako miesten ja naisten seurueisiin, mikä vieläkin on osassa Suomea. Ap on suuttunut kun niitä rajoja ylitetään. Siihen viittaisi tuo outo tulkintakin että kyseessä on ihastuminen.

Mitä ihmettä sinä nyt horiset? Etkö ole yhtään lukenut aloitusta ja muita kommentteja, vai onko luentun ymmärtämisesi todella heikoissa kantimissa? Kyse siis on ollut tilanteista, joissa nimenomaan ap:n mies on ehdottanut lankomiehelleen yhteistä kalareissua, jotta voisivat tehdä jotain vain miesten kesken. Velipoika siis ei ole ollut änkeämässä lankomiehes seuraan, vaan lankomies on halunntu velipojan seuraa ja ihan vain hänen seuraansa. Missään ei myöskään sanota, etteivätkö perheet koskaan tapaisi perheinä. Itse asiassa viimeinen lause aloitukisessa taitaa todistaa, että näitä perhetapaamisiakin on.

Ja ap ei itse epäillyt mitään ihastumisia, vaan joku toinen kommentoija tuon mahdollisuuden ilmoille heitti. Kyllä minustakin on enemmän kuin omistuista, jos ei koskaan voida tehdä vain miesten tai vain naisten juttuja, vaan aina pitää olla koko perheellä liikkeellä. Ei ihan normaalilta ja tasapainoiselta mielestäni kuulosta. Lähinnä itseäni mietityttää, pääseekö tuo velipoika muiden kavereidensa kanssa kahdestaan tai miesporukalla tekemään jotain, ja onko kyse vain siitä, että lankomiehen kanssa ei saisi mennä. Silloin kyse voi olla tuosta yhden ehdottamasta tilanteessa, jossa miehen suku katsotaan jotenkin ulkopuoliseksi ja heidän kanssaa yksin vietetty aika on jotenkin ehdoton ei vaimolle. Tai sitten vaimo epäilee (syystä tai syyttä) että lankomiehen kanssa reissu menee esim. ryyppäämiseksi kalastamasin sijaan.

Vierailija
27/85 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies ja veli ovat olleet kavereita keskenään, jo ennen kun veljellä oli mitään vaimoa eli veljen vaimo on sekä minulle että miehelleni tullut ns. kaupanpäällisenä. Jos mieheni kysyy mun veljeltä että lähtisikö kalaan, niin se pyyntö on tarkoitettu hänelle eikä koko perheelle. En ymmärrä miten joku ei tätä ymmärrä :)

-ap

Vierailija
28/85 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies ja veli ovat olleet kavereita keskenään, jo ennen kun veljellä oli mitään vaimoa eli veljen vaimo on sekä minulle että miehelleni tullut ns. kaupanpäällisenä. Jos mieheni kysyy mun veljeltä että lähtisikö kalaan, niin se pyyntö on tarkoitettu hänelle eikä koko perheelle. En ymmärrä miten joku ei tätä ymmärrä :)

-ap

Miksi sinulla on tarve sekaantua veljesi asioihin? Onko hän niin nössö että tarvii siskon apuun? Eiköhän ole aikuinen ihminen, joka on itse joka pyytänyt vaimonsa mukaan, tai vähintään suostunut. Ja sinun miehesi osaa varmasti itse kertoa heille, jos haluaa tavata miesten kesken.

Outoa tunkeilua sinulta.

Vierailija
29/85 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Miksi sinulla on tarve sekaantua veljesi asioihin? Onko hän niin nössö että tarvii siskon apuun? Eiköhän ole aikuinen ihminen, joka on itse joka pyytänyt vaimonsa mukaan, tai vähintään suostunut. Ja sinun miehesi osaa varmasti itse kertoa heille, jos haluaa tavata miesten kesken.

Outoa tunkeilua sinulta.

Meepä vaikka johonkin venäjäketjuun trollailemaan.

Vierailija
30/85 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuuluu sinulle. Ei kannata vaivata pientä päätään sillä mistä tuo johtuu.

Vierailija
31/85 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veljesi vaimo on rakastunut mieheesi.

Tunnustan että olen aidosti miettinyt tätäkin joskus, että voisiko olla?...mutta olisi todella omituinen tapa ilmentää asiaa...tai ehkä enemmänkin häiriintynyttä ettei peittelisi sitä?? Mutta siinähän sitten olisi ihastuksissa molempiin mun "elämän miehiini"

-ap

Tämän kommentin jälkeen on selvää, että Ap on tarinan outolintu.

En sanonut että olen asiaa tosissani alkanut epäillä, mutta totesin että sekin vaihtoehto on kyllä käynyt mielessä...mutta on tullut käytyä läpi kaikki keksimäni vaihtoehdot kyseiseen toimintaan. Mielestäni sellainen on suhteellisen normaalia, mutta jos pitäisin sitä totena olisi se outoa ja olisi varmasti aloituksenikin ollut hyvin toisenlainen..."Apua, veljeni vaimo on rakastunut mieheeni " tms :)

-ap

Vierailija
32/85 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ottaa nyt ne lääkkeet!

Vierailija
33/85 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sun veli voi olla lapsensa setä? Sekalaista sakkia.

Joo, meniköhän minulla joku kohta sekaisin...hankala pitää ajatus kasassa kun on tutut ihmiset, jotka on muutettu veljeksi, mieheksi ja vaimoksi, mutta vaimo ei ole miehen vaimo vaan minä. Minulla ja miehelläni ei siis ole lasta, vaan veljelläni ja tämän vaimolla. Jonka kummeja olemme, eli mieheni on kummisetä.

-ap

siis kuka tuossa haluaa lähteä kahdestaan lapsen kanssa jonnekkin, ja äiti tunkee mukaan, veljesi eli lapsen isä, vai sinun miehesi eli kummi?

Kyllä kai äiti saa lähteä miehensä ja lapsensa kanssa linnanmäelle jos haluaa...olisi outoa jäädä pois. Mutta jos kummisetä haluaa viedä, niin ehkä sitten voi jäädä pois, mutta voi olla kyse ettei lapsi halua lähteä ilman äitiä, ehkä vierastaa.Mutta voi sanoa että haluaa tutustua lapseen paremmin ja siksi sanoo että mennään kahdenkesken vain.

Joo, anteeksi kirjoitin sekavasti. Eli siis Mieheni (on kummisetä) haluaa viettää aikaa kummilapsensa kanssa, niin veljeni vaimo lähtee kanssa, vaikka veli ei.

-ap

Vierailija
34/85 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä haluaisin ymmärtää mikä tuollaiseen käytökseen ajaa ihmistä?

Itse olen varmaan vähän tuollainen. Entisen mieheni kanssa menimme käytännössä kaikkialle yhdessä (tämä oli miehen toive) ja meillä oli sitten läheiset,yhteiset ystäväpariskunnat yms. ja minä pidin siitä.

Nykyisen mieheni lapsuudenperhe on tottunut ”liikkumaan itsenäisesti” ja itse pidin todella outona kun sisko ja veli olivat keskenään mökillä ilman puolisoitaan, en ymmärtänyt yhtään että miksi, kun kyllä minäkin haluaisin tavata mieheni siskoa ja hänen miestään. Minulla siis taustalla se, että myös minä haluaisin nähdä mieheni sukulaisia eikä kyläilyjä liian usein ole, niin vielä oudompaa kun me emme näe silloinkaan. Mutta olen ymmärtänyt, että ihmiset ovat erilaisia, itse siis haluaisin siskon miehineen kylään enkä nähdä vain kahdestaan ja toiset taas pitävät pienemmistä porukoista. Ja toki siis myös tapaamisia omien kavereiden kanssa pitää joskus olla myös ilman puolisoa, mutta itse pidän enemmän näkemisestä isommalla porukalla.

Vierailija
35/85 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa oudolta. Miten veljesi voi olla lapsensa setä?

"jos veljeni haluaisi tehdä jotain yhdessä heidän lapsensa kanssaan jonka setä on"

Vierailija
36/85 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, säikähdin jo että nytkö täällä puhutaan minusta. Mutta ei sittenkään: olen se veljen vaimo, joka ei koskaan tule mukaan mihinkään :D 

Vierailija
37/85 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillekin vaimoille (onneksi ei kovin suurelle osalle) tuntuu olevan jotenkin ihan kamalaa, jos mies viettää aikaa oman sukunsa jäsenten kanssa ja etenkin ilman perhettä. Se aika kun on pois perheeltä, johon näiden vaimojen mielestä kuuluu se ydinperhe ja vaimon suku. Jotta mies ei siis itsekkyyttään tai ilkeän sukunsa vaatimuksesta tuhlaisi tärkeää perheaikaa vaikkapa lankomiehen kanssa kalassa, pitää toki perheen lähteä mukaan, jolloin kalareissun voi laskea lähes perheajaksi. Täysin eriasia sitten on, jos mies lähtee vaikkapa appiukkonsa kanssa kalaan, koska sehän on tärkeää laatuaikaa perheen kanssa ja vaimo voi sitten äitinsä kanssa sen aikaa jutella niitä nasiten juttuja tai nauttia ansaitusta vapaasta ajasta lasten kanssa puuhastellen. Omaan tuttavapiiriin mahtuu yksi tällainen vaimo, mutta olen kuullut muutamasta muustakin. En sitten tiedä, mistä tuo toimintamalli kumpuaa.

Mua häiritsee sun ja ap:n jutussa tekemisten jaottelu sukupuolen mukaan. Esim.ap:n oletus, että kalastus ei voi kiinnostaa veljen vaimoa.

Jos mulla olis mies joka kävis metsällä, tottakai haluaisin mukaan. En siksi että olisin mustasukkainen tai haluaisin kytätä miestä. Vaan koska tykkään erällä olosta.

Vierailija
38/85 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kyllä erikoiselta. Oletko jutellut asiasta veljesi kanssa? Hän lienee ainoa, joka voi tilanteeseen vaikuttaa. Kuvaamissasi tilanteissa veli tekee valinnan ottaa koko perheen mukaan kalaan. 

En ole kauheasti uskaltanut puuttua veljen parisuhdeasioihin, kun eiväthän ne oikeastaan ole minun asioitani ollenkaan. Aluksi ajattelin että tuo vaimon käytös menisi ohi alkuvuosien jälkeen, mutta ovat olleet yhdessä jo kauan eikä ole muuksi muuttunut tuolta osin.

-ap

No tarvitseeko sillä sitten vaivata päätään? Tuo on selvästi heidän tyyli, että tekevät melkeinpä kaiken yhdessä. Jos lapsikin jo 12, niin ilmeisen hyvin on mennyt, kun edelleen ovat yhdessä. 

Juuri näin.

Vierailija
39/85 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillekin vaimoille (onneksi ei kovin suurelle osalle) tuntuu olevan jotenkin ihan kamalaa, jos mies viettää aikaa oman sukunsa jäsenten kanssa ja etenkin ilman perhettä. Se aika kun on pois perheeltä, johon näiden vaimojen mielestä kuuluu se ydinperhe ja vaimon suku. Jotta mies ei siis itsekkyyttään tai ilkeän sukunsa vaatimuksesta tuhlaisi tärkeää perheaikaa vaikkapa lankomiehen kanssa kalassa, pitää toki perheen lähteä mukaan, jolloin kalareissun voi laskea lähes perheajaksi. Täysin eriasia sitten on, jos mies lähtee vaikkapa appiukkonsa kanssa kalaan, koska sehän on tärkeää laatuaikaa perheen kanssa ja vaimo voi sitten äitinsä kanssa sen aikaa jutella niitä nasiten juttuja tai nauttia ansaitusta vapaasta ajasta lasten kanssa puuhastellen. Omaan tuttavapiiriin mahtuu yksi tällainen vaimo, mutta olen kuullut muutamasta muustakin. En sitten tiedä, mistä tuo toimintamalli kumpuaa.

Mua häiritsee sun ja ap:n jutussa tekemisten jaottelu sukupuolen mukaan. Esim.ap:n oletus, että kalastus ei voi kiinnostaa veljen vaimoa.

Jos mulla olis mies joka kävis metsällä, tottakai haluaisin mukaan. En siksi että olisin mustasukkainen tai haluaisin kytätä miestä. Vaan koska tykkään erällä olosta.

Mutta jos joku miehesi ystävä olisi pyytänyt vain hänet kanssaan metsälle, menisitkö silloinkin kutsumattomana mukaan? Koska sinäkin tykkäät ja sinäkin haluat? Siitähän tässä on kyse. Ei ap selvästikään ole sitä mieltä, että kaikki asiat pitäisi aina jakaa vain miesten tai vain naisten kesken tehtäviksi. Mutta ihmettelee sitä, että miksi silloinkin, kun vain mies kutsutaan esim. kalaan tai vain lapsi pyydetään Linnanmäelle, äiti kutsumattomana haluaa ehdottomasti mukaan.

Vierailija
40/85 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvoni.

Kun ei ole tekemisissä ihmisten kanssa, suurin osa kaikista ongelmista loppuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi