Mä niin inhoan näitä 10-18 työvuoroja. Miten oppisin pitämää niistä?
Työvuoroistani suurin osa on klo 10-18. Miten osaisin/oppisin suhtautumaan niihin positiivisesti? Inhoan sitä kun koko päivä menee töissä. Aikaa ei juuri jää mihinkään pakollisten kotitöiden yms lisäksi. Työpaikan vaihtokaan ei oikein ole vaihtoehto kun täällä ei pahemmim ole valinnan varaa. Pitäisi ainakin lähteä koulun penkille, hoitoala sellainen missä voisi täällä työllistyä, mutta se koulutus puuttuu. Olen niin kyllästynyt/ väsynyt tähän. Mitä te toiset ko vuoroa tekevat pidätte työajasta? Tiedän että pitäisi olla kiitollinen että on työpaikka (olenkin), mutta silti..
Kommentit (418)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 - 18 on hyvä työaika. Ei mitään valittamista.
Onpas kamala. Heräät ja odotat kun pitää lähteä töihin. Jos pn vaikka puolen tunnin matka. Illalla sama homma takasin.
Mä inhosin noita vuoroja! Hyi.
Miksi pitäisi odottaa? Itse heräisin niin ettei tarvitsisi odotella, ja valvoisin illalla pidempään.
a) Ihmiset kokee eri tavalla ja b) kaikissa vuoroissa on omat hyvä ja huonot puolensa.
Itse en illanvirkkuna tykkäisi ollenkaan, jos pitäisi joka aamu mennä -> 8 töihin. Minusta tuollainen kympiksi kuulostais just hyvältä. Mutta en tietekään tuomitse teitä, joille tuo tuntuu hankalalta.
Vierailija kirjoitti:
Musta tuo kuulostaa aikalailla unelma työajalta. Ei tarvitse herätä liian aikaisin ja ehtii vielä halutessaan illalla touhutakin jotain ennenkun menee nukkumaan
Ei ole mikään hyvä aika. Talvikausien ei koskaan näe aurinkoa. Pelkkää pimeää joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä moni olettaa että tuossa vuorossa (10-18) saa nukkua pitkään. Aika monella on pieniä lapsia jotka pitää kumminkin aamulla herätellä. Tein itse tuota vuoroa, onneksi sain muutettua edes 9-17 kestäväksi.
Jep, näin juuri. Ja tuossa vuorossahan jää lasten kanssa aika minimiin. Jos oletetaan, että lapsi herää vaikka klo 8 kouluun ja pääsee kotiin klo 13-15 välillä. Vanhempi pääsee töistä klo 18 ja kenties työmatkaa päälle, harva kuitenkin ihan minuutin päässä asuu. Ja jos lapsi menee ysin tai kympin aikoihin nukkumaan, niin paljonko jää yhteistä aikaa?
Itse nukkuisin mieluusti aamulla pitkään, mutta herätys on arkisin klo 4.30. Kotona olen vaihtelevasti 16-17 aikoihin. Teen noin 10h työpäiviä ja siihen päälle yht.1h työmatkaan.
Mutta silti menen mieluummin noin kuin aapeen työaikaan.
Olen ollut kahdessa erikoisliikkeessä töissä, jossa oli tuo ap,n kertoma aukioloaika ja työajatkin sen mukaan. Inhosin sitä aikataulua, olen aamu ihminen.
- aamulla ehti kyllä lenkittää koiran, jos heräsi oikein aikaisin niin myös jotain kotitöitä kuten imurointi. Kuitenkin se aamu meni töihinlähtöä odotellessa.
Illalla ei ehtinyt tehdä juuri mitään mitä halusin. Esimerkiksi kuntosalin kiinnostavimmat ryhmäjumpat oli ajoitettu alkamaan klo 16 töistä päässeiden mukaan. Kotona piti kuitenkin käydä lenkittämässä koira ennen muita menoja. Uimahallit on auki usein klo 20 saakka, joten sinnekään ei järkevästo ehtinyt. Jos tapasi ystäviä illalla, heidän oli lähdettävä tapaamisesta nukkumaan koska heidän työt alkoi klo 7 tai 8.
Kun sain lapsia, mieheni teki töitä 8-16, joten hän vei ja haki lapset päiväkodista. Itse olin kotona vasta klo 19 maissa, ja lasten iltapuuhat oli jo käynnissä- ehdin siis nähdä heitä noin tunnin iltaisin väsyneenä sekä pikaisesti aamulla.
Mieheni työmatkojen aikana jouduin anelemaan lyhyempiä päiviä töistä, koska päiväkoti meni kiinni klo 17.
10-18 on typerä työaika, ei enää ikinä.
Nautin kun teen nyt liukuvaa työaikaa noin 8-16, työnantaja joustaa ja viikonloput on aina vapaata. Palkkakin parempi kuin kaupan alalla.
Tuohan olisi iltavirkulle just sopiva "aamuvuoro". Eli saa illalla valvoa pitkään ja ehtii silti jopa herätä pirteänä ilman herätyskelloa, tarvitsematta vielä kiirehtiä mihinkään. Mutta aiemmin heräävälle tuo on kyllä varmasti ärsyttävä.
Olen itse tehnyt vuosikaudet 14.00-22.00 vuoroa, joka sopii itselleni tosi hyvin. Ehdin hyvin aamusta puuhailla kaiken mitä päivän aikana normaalisti touhuaisin ja suuntaan töihin siinä vaiheessa, kun normaalisti lösähtäisin jo sohvalle loppuillaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mun työt on tyypillisesti 8-20. Asiantuntijatyössä, jossa teroitetaan, että asiakkaalle ei koskaan sanota ei. Jos perjantaina klo 16 ilmoittaa, että työ pitää tehdä heti, niin sitten perutaan iltamenot. Kun äitini oli saattohoidossa, kysyttiin, että voinko illalla jäädä ylitöihin. Olin matkalla töistä äidin luo, kun hän lopulta kuoli.
10-18 vuorot passaisi hyvin.
Vaihda kauppaan töihin, vaateliike. Saat tuon työajan. Lopeta uhrius.
Mulla on joustava työaika mutta tuo sopii hyvin kun en aamusta ole kovinkaan parhaimmillani. Mutta mulle sopii aamuisin lenkkeily / treenit, joten tuo olisi aika optimi siinä mielessä. Illallakin ehtii vielä vaikka mitä mut treenit on ehtinyt jo aamusta hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta tuo kuulostaa aikalailla unelma työajalta. Ei tarvitse herätä liian aikaisin ja ehtii vielä halutessaan illalla touhutakin jotain ennenkun menee nukkumaan
Ei ole mikään hyvä aika. Talvikausien ei koskaan näe aurinkoa. Pelkkää pimeää joka päivä.
Ei se kaikkia haittaa että on pimeää. Itse ainakaan en kärsi kaamosmasennuksesta ollenkaan, vaan talvella saa olla pimeää.
Hirveän tuomitsevaa sanoa, ettei voisi kenenkään mielestä olla hyvä aika, kun just useat ovat tässäkin ketjussa sanoneet, että on just hyvä aika!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä moni olettaa että tuossa vuorossa (10-18) saa nukkua pitkään. Aika monella on pieniä lapsia jotka pitää kumminkin aamulla herätellä. Tein itse tuota vuoroa, onneksi sain muutettua edes 9-17 kestäväksi.
Jep, näin juuri. Ja tuossa vuorossahan jää lasten kanssa aika minimiin. Jos oletetaan, että lapsi herää vaikka klo 8 kouluun ja pääsee kotiin klo 13-15 välillä. Vanhempi pääsee töistä klo 18 ja kenties työmatkaa päälle, harva kuitenkin ihan minuutin päässä asuu. Ja jos lapsi menee ysin tai kympin aikoihin nukkumaan, niin paljonko jää yhteistä aikaa?
Itse nukkuisin mieluusti aamulla pitkään, mutta herätys on arkisin klo 4.30. Kotona olen vaihtelevasti 16-17 aikoihin. Teen noin 10h työpäiviä ja siihen päälle yht.1h työmatkaan.
Mutta silti menen mieluummin noin kuin aapeen työaikaan.
Paremmin tuossa 10-18 vuorossa näkee lapsiaan kuin esim. me iltaopet, jotka saatetaan tulla vasta klo 20 kotiin :/ Onneksi on iltavirkut lapsetkin, aamut, viikonloput ja pitkät lomat!
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kahdessa erikoisliikkeessä töissä, jossa oli tuo ap,n kertoma aukioloaika ja työajatkin sen mukaan. Inhosin sitä aikataulua, olen aamu ihminen.
- aamulla ehti kyllä lenkittää koiran, jos heräsi oikein aikaisin niin myös jotain kotitöitä kuten imurointi. Kuitenkin se aamu meni töihinlähtöä odotellessa.
Illalla ei ehtinyt tehdä juuri mitään mitä halusin. Esimerkiksi kuntosalin kiinnostavimmat ryhmäjumpat oli ajoitettu alkamaan klo 16 töistä päässeiden mukaan. Kotona piti kuitenkin käydä lenkittämässä koira ennen muita menoja. Uimahallit on auki usein klo 20 saakka, joten sinnekään ei järkevästo ehtinyt. Jos tapasi ystäviä illalla, heidän oli lähdettävä tapaamisesta nukkumaan koska heidän työt alkoi klo 7 tai 8.
Kun sain lapsia, mieheni teki töitä 8-16, joten hän vei ja haki lapset päiväkodista. Itse olin kotona vasta klo 19 maissa, ja lasten iltapuuhat oli jo käynnissä- ehdin siis nähdä heitä noin tunnin iltaisin väsyneenä sekä pikaisesti aamulla.
Mieheni työmatkojen aikana jouduin anelemaan lyhyempiä päiviä töistä, koska päiväkoti meni kiinni klo 17.
Nautin kun teen nyt liukuvaa työaikaa noin 8-16, työnantaja joustaa ja viikonloput on aina vapaata. Palkkakin parempi kuin kaupan alalla.
Mikset sinä vienyt lapsia päiväkotiin? Minulla alkaa työt yleensä 13-15 eli minä vein ja mies haki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 - 18 on hyvä työaika. Ei mitään valittamista.
Onpas kamala. Heräät ja odotat kun pitää lähteä töihin. Jos pn vaikka puolen tunnin matka. Illalla sama homma takasin.
Mä inhosin noita vuoroja! Hyi.
Miksi pitäisi odottaa? Itse heräisin niin ettei tarvitsisi odotella, ja valvoisin illalla pidempään.
Sama täällä. Olen yökyöpeli ja tämä olisi ihan passeli vuoro. Jos tarvisi jotain virastoaukiolojuttuja hoitaa, niin aamulla 7-10 väliin voisi tehdä niitä, mitä juttuja nyt onkaan. Sitten 18 jälkeen on vielä monta hyvää tuntia esim liikunnalle. Tämä siis omalta kohdaltani. Oikein hyvä vuoro olisi minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset sinä vienyt lapsia päiväkotiin? Minulla alkaa työt yleensä 13-15 eli minä vein ja mies haki.
Veinkin jos oli mahdollista. Usein kuitenkin juuri esim päiväkodin retket oli aamulla. Lisäksi jos työni oli eri suunnassa kuin päiväkoti, perheessä vain yksi auto jne. Kyllä niitä sumplittiinkin aina kun se oli mahdollista.
Meillä yksi vuoroista on 10-18 ja se on mulle paras jos katsotaan pelkästään kellonaikoja (tosin työt ovat hiukan mukavampia aamuvuorossa). Nukkumaanmenoaika kuitenkin asettuu yleensä jossain vaiheessa kahteentoista vaikka mitä yrittäisin. Nyt kun näen että moni inhoaa tuollaisia aikoja niin ehkä onnistuisin hankkimaan niitä lisää. Ilta menee kuitenkin hukkaan jos ei ole nukkunut tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se on muissakin päivätöissä. Tuossa vuorossa kuitenkin on aamulla valoisaa toisin kuin 8-16. Silloin on pimeää töihin mennessä ja sieltä tullessa.
No voi vit... Valittaa nyt siitä, että saa nukkua pitkään eikä tarvitse herätä silmät ristissä.
Kammottava työvuoro! Ei siinä ole muuta positiivista kuin se, että ei tarvi kukon kanssa herätä samaan kellonaikaan.
Mutta jos haluaa hyödyntää päivänsä kunnolla, niin sitten nouse ylös jo kukonlaulun aikaan ja ala tehdä kaikenlaista. Tee kotitöitä, lähde aamulenkille tai harrastamaan jne. Varsinkin, jos on ihan poikki klo 18, niin kannattaa kokeilla, josko aamutunnit ennen työn alkua saisi hyöty- ja virkistyskäyttöön.
Itse menen aikaisin nukkumaan. Sen takia moni ohjelma jää illalla katsomatta. Katson niitä sitten aamulla. Myös tiskattua ym. tulee varhain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veinkin jos oli mahdollista. Usein kuitenkin juuri esim päiväkodin retket oli aamulla. Lisäksi jos työni oli eri suunnassa kuin päiväkoti, perheessä vain yksi auto jne. Kyllä niitä sumplittiinkin aina kun se oli mahdollista.
Jees, enkä siis tarkoittanut olla tuomitseva, vaikka ehkä niinkin viestini saattoi lukea <3 Kukin tavallaan.
Mä tykkäisin! Olis mun lempparivuoro, ainakin nyt kun on koululaisia. Sais aamulla pistää lapset kouluun, kun pääsee töistä on hyvällä säkällä ruoka valmista jos mies ehtiny ennemmin kotia. Sit ehtii muutaman tunnin olla lasten kans, ulkoilla/siivota/harrastaa. Eikä väsyttäisi kun aamulla saa nukkua.
Lapsettomalle tuo 10-18 oli hyvä vuoro. Kun tein tuota vuoroa kävin aina aamulla ennen töitä uimassa, kuntosalilla, pyöräilemässä jne.
Olin kovimmassa kunnossa ikinä. Lapsellisena sitten muita prioriteetteja.
M41