Mä niin inhoan näitä 10-18 työvuoroja. Miten oppisin pitämää niistä?
Työvuoroistani suurin osa on klo 10-18. Miten osaisin/oppisin suhtautumaan niihin positiivisesti? Inhoan sitä kun koko päivä menee töissä. Aikaa ei juuri jää mihinkään pakollisten kotitöiden yms lisäksi. Työpaikan vaihtokaan ei oikein ole vaihtoehto kun täällä ei pahemmim ole valinnan varaa. Pitäisi ainakin lähteä koulun penkille, hoitoala sellainen missä voisi täällä työllistyä, mutta se koulutus puuttuu. Olen niin kyllästynyt/ väsynyt tähän. Mitä te toiset ko vuoroa tekevat pidätte työajasta? Tiedän että pitäisi olla kiitollinen että on työpaikka (olenkin), mutta silti..
Kommentit (418)
Lopeta valittaminen ja puhu niistä positiiviseen sävyyn.
Se olisi paras työaika. Olen sitä tehnyt ja tykkäsin. Nyt teen 6-14 ja on ihan kauheaa, joutuu heräämään neljältä, nukkumaan pitää mennä 20-21.
Ja minullakin on pari lasta, mutta myös puoliso joten sen puolesta molemmat työajat käy.
9.30-18.00 on ihan normaali työaika HKssa enkä nähnyt mitään ongelmaa asiassa.
Herään joka aamu klo6 ja illalla laitan klo23-24 välillä nukkumaan. Työmatkaan onneksi menee vain tasan 30min. Tietenkin eri asia jos 6-tunnin yöunet eivät ole sulle tarpeeksi tai elämässä on mukana lapset tms. Olin itse tuolloin sinkku pienessä studiossa ja ainoat päänvaivat päänvaivat olivat pyykinpesu pesulassa ja kaupassa käynti
Vierailija kirjoitti:
Joo, tuo on kyllä aika kurja vuoro. Hyvä puoli tuossa tietysti on, että voit venyttää iltaa vähän pidemmälle, eikä ole niin kiire nukkumaan, kun ei tarvitse aamulla kukonlaulun aikaan herätä.
Tästä täysin samaa mieltä. Parastahan tuossa vuorossa on juuri se, että illalla voi rauhassa valvoa pitkään ilman stressiä heräämisestä kun aamulla ei tarvitse nousta kukonlaulun aikaan. Lisäksi saa paremmin nukuttua kunnon yöunet kun tietää että aamulla saa nukkua pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tuo on kyllä aika kurja vuoro. Hyvä puoli tuossa tietysti on, että voit venyttää iltaa vähän pidemmälle, eikä ole niin kiire nukkumaan, kun ei tarvitse aamulla kukonlaulun aikaan herätä.
Tästä täysin samaa mieltä. Parastahan tuossa vuorossa on juuri se, että illalla voi rauhassa valvoa pitkään ilman stressiä heräämisestä kun aamulla ei tarvitse nousta kukonlaulun aikaan. Lisäksi saa paremmin nukuttua kunnon yöunet kun tietää että aamulla saa nukkua pitkään.
Tarkennan vielä, että tuosta hyvästä puolesta täysin samaa mieltä, en vuoron kurjuudesta.
Jos 10-18 vuoron tekijä on oikeasti aamuvirkku, niin mikäänhän ei estä nousemasta varhain aamulla, jolloin sitä omaa aikaa jää vaikka kuinka paljon jo ennen työajan alkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo työaika sopii aamu unisille. Aamuvirkun kannattaa katsella toinen työ.
Mä olen aamu-uninen enkä silti pitäisi tuollaisesta työajasta. Mielummin kunnolla aamuvuoro tai sitten iltavuoro eikä tuollainen ärsyttävä keskellä päivää oleva vuoro joka loppuu inhottavan myöhään. Mielummin tosiaan sitten kunnon iltavuoro eli töihin 13 tai 14 ja pääsee töistä 21 tai 22.
Enemmänhän klo 18 jälkeen ehtii tehdä kuin ennen klo 13/14, puhumattakaan klo 21/22.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä kolmivuorotyö.
06-14 aamuvuoro
14-22 iltavuoro
22-06 yövuoro
Vähiten pidän iltavuorosta, koska aamupäivä on vain töihin menemisen odottelua, mutta sekin menettelee nykyään kun olen sallinut sen että silloin en arkipäivinä tee mitään. Edellisenä sunnuntaina väsään ja valmistelen viikon ruuat. Nukun niin pitkään kuin haluan ja enintään pyykit pesen tai kerran imuroin.
Mullakin kolmivuorotyö ja lisäksi välivuoroja niinkuin ap:lla ja pitkiä 12h vuoroja klo 8-20. Minusta taa se on luksusta jos iltavuoro alkaa vasta klo 14. Monesti meillä se alkaa klo 13 tai 13:30. Jos iltavuoro alkaa klo 14 kerkeää tehdä vaikka mitä, en todellakaan odottele töiden alkamista vaan kerkeän vaikka siivota koko talon, tehdä ruuan, käydä hiihtämässä yms. Iltavuorot on parhaita:)
Tuo olisi kyllä kieltämättä pahin mahdollinen työvuoro, aikaa omiin asioihin ei jää oikein kumpaankaan päähän päivästä. Ainakaan minulle ei ole vaihtoehto, että valvo myöhään, kun ei kerta kaikkiaan pysy hereillä ja jos väkisin yrittää, käy niin ettei nuku lainkaan, kun uni menee ohi. Yritä vaihtaa työpaikkaa, ellei muu auta.
Minä inhoan aamuvuoroja. En oikeastaan ainakaan tällä hetkellä edes kykene niihin unettomuuden takia.
Minä näen asian silläviisiin, että työelämässä joka tapauksessa häviää aina. Minä henkilökohtaisesti en ainakaan jaksa tehdä töiden jälkeen yhtään mitään. Korkeintaan vähän siivoilla ja väkisin kokata jotain.
Palkka on nimenomaan korvaus menetetystä vapaa-ajasta. Mielestäni tilanne on aina plusmiinusnolla: esimerkkinä 8 h työpäivä. Vuorokaudessa 24 h, joista minä tarvitsen tasan 8 h nukkumiseen, jotta jaksan yhtään mitään. Vapaa-aikaa jää huimat 8 tuntia, joista osa menee kotimatkaan ja mahdolliseen kauppareissuun. Ennen nukkumista pitäisi rauhoittua parisen tuntia, jolloin vapaa-aikaa on periaatteessa enää 6 h. Sen rauhoittumisen aikana ei voi mitään erityisen aktiivista tehdä. Minulle 6 h töissä on ikuisuus, mutta kotona se on hetken hujaus. En koe, että ehdin tuossa ajassa tekemään yhtään mitään, joten töissä ollessa on aivan se ja sama mihin aikaan työskentelen, kun lopputulos on aina sama kuitenkin.
Kun kysyt, miten oppisit pitämään, niin vastaus on, että ajatus vaikuttaa tunteeseen. Pyri löytämään työajan kaikki hyvät puolet, niin tunne myösunne muuttuu myönteisemmäksi.
Mä inhosin vuoroa 9.30-18, kun kaupassa olin töissä! Minulla oli min. 30h/vko sopimus, ja aika usein lauantaina oli juuri tuo vuoro. Onni oli, kun jossain vaiheessa aloin tekemään ns. kauppakassivuoroa (tämä oli siis jo ihan 90-luvun lopulla) ja vuoroni oli 6-12 maanantaista perjantaihin! Ei paljoa haitannut ilta- ja lauantailisien puutos, kun joka päivä olin kotona jo 12.30 ja oli periaatteessa koko päivä aikaa tehdä vaikka mitä. Olen aina ollut iltauninen, joten ysiltä nukkumaanmeno ei haitannut mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun työt on tyypillisesti 8-20. Asiantuntijatyössä, jossa teroitetaan, että asiakkaalle ei koskaan sanota ei. Jos perjantaina klo 16 ilmoittaa, että työ pitää tehdä heti, niin sitten perutaan iltamenot. Kun äitini oli saattohoidossa, kysyttiin, että voinko illalla jäädä ylitöihin. Olin matkalla töistä äidin luo, kun hän lopulta kuoli.
10-18 vuorot passaisi hyvin.
Sekoitat nyt asiantuntijatyön ja asiakaspalvelutyön. Asiantuntija ei ole aina tavoitettavissa.
Kyllä pörssiyhtiöitä palveleva seniorikonsultti on.
Tosiasia on, että moni tällaista joutuu tekemään, konsultit, juristit yksityisellä sektorilla, osa yksinyrittäjistä jne. Itsekin välillä tehnyt tällaista työpäivää, mutta nykyään sellainen työ, jota pystyn itse paremmin säätelemään, enkä suostuisi enää tuollaiseen. 10-18 aika kiva työaika. Ehtii aamulla tekemään esim. salitreenin ja koko ilta sitten 18 jälkeen vapaa. Nukkumaan klo 22-23. Mulle sopisi hyvin.
No miksi ei jaksa lähteä klo 19 jälkeen lenkille tai sitten aamulla. Leffatkin alkaa vasta klo 21.
Tylsä vuoro :( mutta saat nukkua kunnolla.
Ei se viikonloppu myöskään kiva kun muut vapaalla. Rahaa vaan tulee enempi.
Se on miten suhtautuu työhön. Aikansa kutakin, itselle 6-14 paras vuoro.
Aika jännä, etteivät kaikki tuosta pidä, vaikka saa nukkua kahdeksaan asti aamulla.
Itselle oli tuskaa 8-16 työpäivä, koska haluan aamuisin nukkua pidempään kuin kello kuuteen tai seitsemään. Etenkin talvisin on vaikea herätä ja aloittaa työ, kun ulkona on säkkipimeää.
Ainoastaan muijien mielestä 10-18 työvuoro on pidempi kuin joku esim 8-16 😆🤣
Vierailija kirjoitti:
Tämähän niissä ainakin iltavirkulle on ihan parasta. Verrattuna klo 8 alkavaan vuoroon voi huoletta valvoa sen kaksi tuntia myöhempään. Puhumattakaan vaikka klo 6 alkavista aamuvuoroista, jolloin joutuu nousemaan käytännössä yöllä eikä kunnon yöunista ole tietoakaan eli jos työvuoro alkaa vasta klo 10 tulee nukuttua paremmin, kun ei tarvitse stressata aikaista heräämistä.
Tarkoittaisi että lapsi olisi laitettava vuoropäiväkotiin tuolla työajalla ja vain yksi kaupungissa. Sekin hyvän matkan päässä. Työpäivä venyisi hurjasti entisestään ja lapsen päiväkotiaika tietysti siinä samassa. Huomattavasti pahempi olisi vielä vanhemmalle lapselle joka aamulla aikaisemmin lähtisi kouluun ja sitten koulupäivän jälkeen vanhempi kotiin vasta klo 19 jälkeen.