Mä niin inhoan näitä 10-18 työvuoroja. Miten oppisin pitämää niistä?
Työvuoroistani suurin osa on klo 10-18. Miten osaisin/oppisin suhtautumaan niihin positiivisesti? Inhoan sitä kun koko päivä menee töissä. Aikaa ei juuri jää mihinkään pakollisten kotitöiden yms lisäksi. Työpaikan vaihtokaan ei oikein ole vaihtoehto kun täällä ei pahemmim ole valinnan varaa. Pitäisi ainakin lähteä koulun penkille, hoitoala sellainen missä voisi täällä työllistyä, mutta se koulutus puuttuu. Olen niin kyllästynyt/ väsynyt tähän. Mitä te toiset ko vuoroa tekevat pidätte työajasta? Tiedän että pitäisi olla kiitollinen että on työpaikka (olenkin), mutta silti..
Kommentit (418)
Kokeile tehdä sama tuntimäärä 6h vuoroilla niin alkaa tuntumaan 10-18h vuorot oikeinkin mukavilta. Sinne töihin kun kerran menee niin siellä kannattaa olla yhtäjaksoisesti mahd. pitkään. Matkoihin ym. laittautumiseen ei kulu aikaa kuin yhden kerran vs. 3 kertaa noihin pätkävuoroihin joita joutuu tekemään 6 krt / viikko.
Vierailija kirjoitti:
Tuo työaika sopii aamu unisille. Aamuvirkun kannattaa katsella toinen työ.
Mä olen aamu-uninen enkä silti pitäisi tuollaisesta työajasta. Mielummin kunnolla aamuvuoro tai sitten iltavuoro eikä tuollainen ärsyttävä keskellä päivää oleva vuoro joka loppuu inhottavan myöhään. Mielummin tosiaan sitten kunnon iltavuoro eli töihin 13 tai 14 ja pääsee töistä 21 tai 22.
Vierailija kirjoitti:
Mun työt on tyypillisesti 8-20. Asiantuntijatyössä, jossa teroitetaan, että asiakkaalle ei koskaan sanota ei. Jos perjantaina klo 16 ilmoittaa, että työ pitää tehdä heti, niin sitten perutaan iltamenot. Kun äitini oli saattohoidossa, kysyttiin, että voinko illalla jäädä ylitöihin. Olin matkalla töistä äidin luo, kun hän lopulta kuoli.
10-18 vuorot passaisi hyvin.
Palkkakin on sitten sen mukainen, joten turha valittaa.
Sitten ei taida olla muuta mahdollisuutta kuin vaihtaa työpaikkaa tai sopeutua nykyiseen työaikaan.
En tiedä, miten pitkä työmatka ap:lla on, mutta jos mahdollista, aloita työmatkapyöräily. Silloin ainakaan ei tarvitse harmitella sitä, ettei ehdi harrastaa liikuntaa ennen/jälkeen työpäivän.
Olen kaupassa työssä joka on 24/7/356 auki.
Teen nyös myöhäisiä öitä. Tuo on unelma työvuoro.
Ajattele jotain muuta vaihtoehtoa. Mulla on yövuoro klo 18.00 - 08.00 ja sosiaalinen elämä sen mukaista. Sullahan on melkein helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Ajattele jotain muuta vaihtoehtoa. Mulla on yövuoro klo 18.00 - 08.00 ja sosiaalinen elämä sen mukaista. Sullahan on melkein helppoa.
Tuskin teet tuota vuoroa ma-pe ilman lisiä.
Vierailija kirjoitti:
Olen iltavirkku ja nukkuisin ainakin 8:30 asti. Töitten jälkeen näkisin ystäviä, kävisinharrastuksissa, jotka alkaa klo 19, lähtisin salille tms. Tulisin kotiin syömään illallisen klo 21-22, katselisi netflixiä tms. Klo 01 asti ja menisin nukkumaan. Pyykkikoneen voi laittaa ajastimella päälle, jos se on ongelma. Kaikilla on sama määrä tunteja päivässä.
On toki sama määrä tunteja mutta kaikkien elämäntilanteet eivät samanlaisia. Mikä sinkulle esimerkiksi loistavaa ei välttämättä ole sitä jos pienet lapset.
Tympein aika on jatkuvasti tehdä. Mutta ajattele hyvät puolet, pitkään nukkua ja illalla ei hirveä kiire nukkuun. Enemmin tuo entä jatkuva 14-22.00 Voimia sinulle töihin.
Vierailija kirjoitti:
No jos on sellainen herranterttu että on pakko nousta klo 5.30 joka H E L V E T I N päivä, niin kannattaisiko vaihtaa alaa. Normaalit, onnelliset ihmiset eivät nouse siihen aikaan.
Minä onnellisena nousen viimeistään 5.30 JOKA päivä. Ennen klo 10 vuoroon lähtöä ehtii tehdä kaikki kotihommat, lounaan mukaan töihin, lukea ja kutoa *wirn*, käydä pitkällä kävelyllä ja samalla reissulla kaupassa. Optimoin aamun työt. Illalla kävelen rauhassa kotiin, käyn kaupassa (jos en aamulla ehtinyt tai viitsinyt) jne. Vastassa on puhdas ja siisti koti. Mies on hakenut lapset ja he ovat jo saaneet iltaruuan. Mikäs minun on siinä katsoa pikaisesti, että keittiö on kohtuullisen siisti. Saatan laittaa vielä pyykit pyörimään ja lukea jotain siinä odotellessa. Lapset menevät jo itse nukkumaan. Koira pitää käyttää ulkona, käymme usein vielä yhdessä lyhyellä happihyppelylllä.
Mulle 10 - 18 olisi melkeinpä ihanteellinen työaika. Olen hidas herääjä ja tarvitsen aamulla omaa aikaa. 10 - 18 tarkoittaisi, että ehtisi talvellakin hetken olla päivänvalon aikaan ulkona - eli ennen töihinmenoa. Töihin menisin vasta kunnolla virkistyttyäni, ja töiden jälkeen ehtisin vielä johonkin harrastukseen.
Harmikseni minulla ei kuitenkaan ole mitään työtä.
Varmasti tuo ahdistaa siinä mielessä ku ilta menee niin nopeasti. Sitten aamulla ei viitsi oikein mitään tehdä, koska kohta pitää lähteä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti tuo ahdistaa siinä mielessä ku ilta menee niin nopeasti. Sitten aamulla ei viitsi oikein mitään tehdä, koska kohta pitää lähteä töihin.
Herää myöhemmin niin voit mennä suoraan töihin
Eipä tuosta opi tykkäämään.. itse tein ensin pelkkää yötyötä useita vuosia kunnes alkoi univaikeudet ja vaihdoin tuohon 10-18 vuoroon. Se oli kurjaa mutta menetteli kunnes tuli lapsia. Pienet heräsi aamulla 8, päikkyyn ysiltä ja siitä suoraan töihin. Töistä päikyn kautta kotiin klo 19 ja lapset unille klo 20. Mies tekee reissuhommaa arjet niin on kaikki kotihommat mun vastuulla. 2 tuntia lasten kanssa päivässä oli mulle liian vähän. Vaihdoin työtä ja teen nyt 630-1430 vuoroja. Lasten kanssa 5 tuntia joka päivä!
Nehän on ne parhaat. Tykkään. Aina tykännyt myös myöhemmistäkin vuoroista.
Hyvä vuoro. Tuossahan ehtii hyvin käydä vaikka lenkillä tai salilla ennen töiden alkua. Varsinkin talvella kiva, koska klo 10 aikaan on jo valoisaa.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuosta opi tykkäämään.. itse tein ensin pelkkää yötyötä useita vuosia kunnes alkoi univaikeudet ja vaihdoin tuohon 10-18 vuoroon. Se oli kurjaa mutta menetteli kunnes tuli lapsia. Pienet heräsi aamulla 8, päikkyyn ysiltä ja siitä suoraan töihin. Töistä päikyn kautta kotiin klo 19 ja lapset unille klo 20. Mies tekee reissuhommaa arjet niin on kaikki kotihommat mun vastuulla. 2 tuntia lasten kanssa päivässä oli mulle liian vähän. Vaihdoin työtä ja teen nyt 630-1430 vuoroja. Lasten kanssa 5 tuntia joka päivä!
Olisit herännyt lasten kanssa viideltä ja viettäneet 4h aamulla yhdessä ennen päikkyä. Sama lopputulos.
Vuoro klo 10-18 on kyllä aika ärsyttävä. En itsekään tykkäis. Mutta mitä jos heräät ihan pokkana klo 7. Lähdet pyöräilemään ja käyt samalla vaikka kaupassa hakemassa eväät. Tuut kotiin klo8 aikaan aamupalalle ja suihkuun ja sit töihin? Kokeile ainakin joku aamu! Tai onko kirjasto matkan varrella töihin tms.
Moni on täällä sanonut, ettei klo 18 loppuvan työvuoron jälkeen jaksa mitään. Minä puolestani en koskaan jaksanut mitään klo 7-15:30 työvuoron jälkeen. Olin aivan kuitti ja istuin vain sohvalla zombina monta tuntia, kun en jaksanut muuta. Sitten piti kesken normaalisti virkeintä aikaani (joka ei siis nyt ollut virkeää, koska olin noussut niin aikaisin) mennä jo nukkumaan. Eihän mulla uni tullut niin aikaisin, joten ehdin nukkua vain kuutisen tuntia, ennenkuin piti kuudelta pompata ylös sängystä, polkea 7 km töihin tehtaaseen ja työvuoron jälkeen takaisin.
Klo 8-16 työvuorot (toimistotöitä) olivat jo inhimillisempiä. Mieluummin olisin mennyt töihin vielä myöhemmin, niin olisin saanut elää luontaisessa rytmissäni. Minulle yö on klo 02-09, joten kympiksi meneminen olisi ihanteellista.
Pikkulapsiaikana toki joutuu joka tapauksessa nousemaan aikaisin, ja ajoitetut harrastukset on kaikki räätälöity 8-16 -työrytmin mukaan, joten niihin ei ehtisi.
Klo 14-20 ja 12-20 työvuorot sitten taas tarkoittivat, etten nähnyt lapsiani kuin viikonloppuisin. Se oli aika erikoista aikaa, kun ei nähnyt muita perheenjäseniä hereillä kuin korkeintaan vilaukselta.
Joka tapauksessa, olen eri mieltä tuosta väitteestä, että mitä aiemmin työvuoro loppuu, niin sitä enemmän muka jaksaisi tai ehtisi.
Olen iltavirkku ja nukkuisin ainakin 8:30 asti. Töitten jälkeen näkisin ystäviä, kävisinharrastuksissa, jotka alkaa klo 19, lähtisin salille tms. Tulisin kotiin syömään illallisen klo 21-22, katselisi netflixiä tms. Klo 01 asti ja menisin nukkumaan. Pyykkikoneen voi laittaa ajastimella päälle, jos se on ongelma. Kaikilla on sama määrä tunteja päivässä.