Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten köyhillä on varaa lemmikkeihin?

Vierailija
06.10.2015 |

En jaksa ymmärtää. Itselläni ei ainakaan ole rahaa ostella koiria ja ruokkia niitä.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1444024477410.html

Neljän lapsen äiti joutui hankkimaan viikon ruoat 20 eurolla koko perheelle

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
06.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin ihan samaa, kun luin juttua. Minä en ole edes köyhä, mutta silti en suostuisi eläinlääkärikuluja maksamaan.

se oli kanssa hassua, että Eläinlääkärikuluihinn säästetään, mutta sitten lapsille sanotaan, ettei ole varaa pitää karkkipäivää....what??? Eiköhän niiden hinnassa ole 100-200 euron hintaero...

mutta kai se lemmikki on se, että jotain hauskaa pitää kaikilla elämässä olla. 

Vierailija
2/75 |
06.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä ei välttämättä ole aina ollut köyhä. En minäkään vie koiriani piikille vaikka työttömäksi jäänkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
06.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain telkkariohjelmassa kanssa joku nainen valitti kun toimeetulotuki ei riitä mihinkään. Vieressä kuolasi lehmän kokoinen mastiffi. Mä menisin konkurssiin jos pitäisi ruokkia niin suurta koiraa!

Vierailija
4/75 |
06.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lemmikistä voi olla paljonkin iloa. Toki kyseenalaistan sen että miksi niitä koiria pitää olla useampi kuin yksi jos rahat on tiukassa. Toisellehan ei voi etsiä uutta kotia.

Vierailija
5/75 |
06.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Aina niillä on hirveä lauma lapsia ja vasikan kokoinen koira.

Vierailija
6/75 |
06.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me otettiin koiranpentu, kun opiskelin (=oltiin köyhiä) . Oli aikaa kouluttaa sitä sisäsiistiksi ym. Koira maksoi1000€ (säästin kesätyörahoista). Sen jälkeen meni rokotuksiin ja hankintoihin muutama satanen. Ja sitten kulut onkin ollu pienet. Rokotukset kerta vuoteen ja madotuksia.
Mitä hyvää on muutes karkkipäivässä? Tai välttämätöntä? Me tehää lauantaina aina jotain kivaa, kun on vapaa. Ei välttämättä kuitenkaan syödä karkkia.

Vierailija
7/75 |
06.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2015 klo 07:24"]Me otettiin koiranpentu, kun opiskelin (=oltiin köyhiä) . Oli aikaa kouluttaa sitä sisäsiistiksi ym. Koira maksoi1000€ (säästin kesätyörahoista). Sen jälkeen meni rokotuksiin ja hankintoihin muutama satanen. Ja sitten kulut onkin ollu pienet. Rokotukset kerta vuoteen ja madotuksia.
Mitä hyvää on muutes karkkipäivässä? Tai välttämätöntä? Me tehää lauantaina aina jotain kivaa, kun on vapaa. Ei välttämättä kuitenkaan syödä karkkia.
[/quote]

Ehkä sulla on pieni koira. Tuollainen vasikan kokoinen koira jo syökin tosi paljon! Saatika jos tulee eläinlääkärille tarvetta mikä ei ole ollenkaan harvinaista etenkin vähän vanhemmilla koirilla.

Vierailija
8/75 |
06.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokran jälkeen käteen jää 2800€, kyllä tuolla summalla pitäisi pärjätä..

Vierailija
9/75 |
06.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vittu mikä perhe. Mitenköhän meillä omakotitalon käyttösähkölasku on 100e/kk ja neljän hengen puhelinlaskut 80e/kk ??? Ei olla torstaiperhe, ei kysellä hopelta apua, ei käydä ruokajonossa... Asumiskulujen jälkeen käteen jää 2500e käteen, eikä tee kauheen tiukkaa.

Vierailija
10/75 |
06.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2015 klo 07:34"]Vuokran jälkeen käteen jää 2800€, kyllä tuolla summalla pitäisi pärjätä..
[/quote]

Ei saatana. Ei meille työssäkäyvillekään jää asumiskulujen jälkeen noin paljon! Tekisi mieli sanoa pari kirosanaa tuosta kiittämättömyydestä ja avuttomuudesta.

Vierailija
11/75 |
06.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut eläimiä vaikka ollaan oltu aina varmaan niitä köyhiä. Ei toki mitään tukia ole koskaan nostettu.Eläimet on ihania ja opettavat lapsille paljon. Ei ne eläinten ruuat maksa varmaankaan niin paljon kuin esim. joillakin perjantai-lauantai kännit. Samoin tupakka  maksaa niin paljon,etten kyllä raaskisi polttaa. Tupakkaan ja viinaan saa menemään niin paljon rahaa ,että sillä elättää jo monta kissaa tai pientä koiraa. Ihmisellä on varaa siihen mitä se arvostaa. Toisella se voi olla koira, toisella siideri, ja kolmannella matkustaminen jne.Koirat on antaneet ainakin minulle enemmän kuin monikaan ihminen. 

Vierailija
12/75 |
06.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla on varaa koiraan ja akvaarioon, mutta ei lapseen.

Kyse on prioriteeteista, voi vaan ihmetellä miten ne mainitut ihmiset ovat päätyneet siihen ratkaisuun, että heillä on varaa hankkia lapsi. Siihen lapsen kasvattamiseen menee kuitenkin vähintään 100 000 euroa (virallinen arvio). Koiran tai kissan kohdalla kokonaiskustannukset ovat normaalitapauksessa maksimissaan muutamia tuhansia euroa. 

-Korkeakoulutettu nainen, 28-v

Vierailija
13/75 |
06.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meni vähän ohi miksi ne muutti sinne ouluun jos siellä ei kerta siellä oo töitä? Miski on pakko asua omakotitalossa(ilmeisesti omakotitalo kun sähkölasku on noin iso)? Miksi molempien pitää olla kotona, eikö mies voi olla omaishoitajana ja äiti mennä töihin?

Vierailija
14/75 |
06.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan samaa olin tulossa ihmettelemään kun kaksi edellistä. Mun mielestä noilla tuloilla pärjää ihan hyvin. 2800€ vuokran JÄLKEEN jää käytettäväksi ja on olevinaan tiukkaa. Kuinka tajuttoman hyvää palkkaa se mies on tienannut jos nämä tulot ovat muka kovin pienet?
Vai onko se vaan niin että kun tulot koostuvat kokonaan tuista niin aina on niukkaa?

Vierailija
15/75 |
06.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2015 klo 07:36"]Meillä on ollut eläimiä vaikka ollaan oltu aina varmaan niitä köyhiä. Ei toki mitään tukia ole koskaan nostettu.Eläimet on ihania ja opettavat lapsille paljon. Ei ne eläinten ruuat maksa varmaankaan niin paljon kuin esim. joillakin perjantai-lauantai kännit. Samoin tupakka  maksaa niin paljon,etten kyllä raaskisi polttaa. Tupakkaan ja viinaan saa menemään niin paljon rahaa ,että sillä elättää jo monta kissaa tai pientä koiraa. Ihmisellä on varaa siihen mitä se arvostaa. Toisella se voi olla koira, toisella siideri, ja kolmannella matkustaminen jne.Koirat on antaneet ainakin minulle enemmän kuin monikaan ihminen. 
[/quote]

Monet myös polttavat JA juovat JA niillä on vasikankokoinen koira tai pari. Tai jos tukien varassa elävä panostaa koiraan niin tehköön sitten niin mutta en kehtaisi valittaa tuossa tilanteessa!

Vierailija
16/75 |
06.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on koira ja olen köyhä. Itselle koira on välttämätön, koska:

-se pitää yllä normaalia päivärytmiä

-auttaa hieman masennnukseen

-pakottaa säännöllisesti liikkumaan ja ulkoilemaan -> parempi olo ja mieli, parempi fyysinen kunto -> vähemmän monia sairauksia 

-on hyvä, että on joku jolle voi puhua ja joka ei tuomitse

-kun tulee kotiin, niin on ihanaa kun joku on aina iloisena vastassa

Koirani kulut eivät mitkään suuren suuret ole, noin 10-20 e/kk, mutta hyödyt ainakin minulle suuret. Uskoisin, että jos minulla ei koiraa olisi, niin masennus olisi paljon pahemmassa jamassa enkä pystyisi työkkärin työllistämistoimenpiteisiin osallistumaan.

Vierailija
17/75 |
06.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2015 klo 07:45"]Itselläni on koira ja olen köyhä. Itselle koira on välttämätön, koska:

-se pitää yllä normaalia päivärytmiä

-auttaa hieman masennnukseen

-pakottaa säännöllisesti liikkumaan ja ulkoilemaan -> parempi olo ja mieli, parempi fyysinen kunto -> vähemmän monia sairauksia 

-on hyvä, että on joku jolle voi puhua ja joka ei tuomitse

-kun tulee kotiin, niin on ihanaa kun joku on aina iloisena vastassa

Koirani kulut eivät mitkään suuren suuret ole, noin 10-20 e/kk, mutta hyödyt ainakin minulle suuret. Uskoisin, että jos minulla ei koiraa olisi, niin masennus olisi paljon pahemmassa jamassa enkä pystyisi työkkärin työllistämistoimenpiteisiin osallistumaan.
[/quote]

Eikö koirasi syö mitään? Kulut 10-20€/kk?

Vierailija
18/75 |
06.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin kanssa tuota samaa että kaksi koiraa ja toinen ihan helvetin ISO. Sitten vielä kuuden hengen puhelinlaskut?? Eikö niitäkin voisi järkeillä jotenkin kimppatyylisesti?

Vierailija
19/75 |
06.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on monta kissaa.
Ruokakulut on n.50e/kk (erikoisruokavalio sairauteen). Hiekkakulut n.10-20e/kk.
Eläinlääkärikuluja on ollut 8 vuoden aikana n.1000e yhteensä. Joista kallein kertasuoritus oli leikkaus n.400e. Asun onneksi pienellä paikkakunnalla, niin eläinlääkäri on halvempi. Tuo 400e oli monen tunnin haastavasta päivystysleikkauksesta yöllä ja vielä pyhäpäivänä.

Ja en tiennyt kissat otettuani, että meillä perheen talous tulisi romahtamaan.
Enkä ole eläimiä laittamassa pois tämän takia.
Se on suomen köyhyydessä myös valintakysymys. Kyllä lapset ja eläimet elättää, kun nipistää omista menosta nämä kulut pois.
Tulen itse toimeen vähemmällä ruualla ja ilman huvituksia. Tärkeintä on, että niillä joista minä olen sitoutunut huolehtimaan, on hyvät oltavat, se tekee myös minut onnelliseksi.

Vierailija
20/75 |
06.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja rotukoiria vielä, kallis hankintahintakin. Emme Ole köyhiä, mutta kymmenen vuotta harkittiin koiran hankintaa, kun niistä kuluja.kuuden hengen perhe.mitä köyhe.pi perhe, sitä kalliimpi koirarotu, tiedän ihan tutustanikin. Omassa nuoruudessani/lapsuudessani eräs naapureiden /srkn/sosiaalitoimen avustaman perhern lapsi esitteli koulin kalleimmat kellot ja polkupyörät joihin EI ollut muilla varaa. Kadehdittiin tietty. Asuivat sitten kahden huoneen asunnossa jossa edes viemäröintiä, seitsemän hengen perhe. Vaatteet oli kyllä huonoja, mutta se oheisrekvisiitan hinnalla olisi saanut vaikka mitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi