Automaattiautolla voittaa kaikki kilpakiihdytykset.
Ammattikuljettaja tehtaan autolla voittaa keppiautolla, mutta kukaan taviskuski ei osaa eikä raaski kepittää niin rajusti. Automaatti suojaa itseään mutta antaa sen mihin auto pystyy.
Kommentit (49)
Volvo- ja volkkarikuskit jettan ja passatin kokoluokassa ovat jostain syystä usein sellaisia, että yrittävät lähteä valoista moottoripyöränkin kanssa kilpailemaan. Saman kokoluokan audeja, bemareita ja mersuja kuskaavat ajavat mielestäni siistimmin. Mikä on ainakin minulle pieni yllätys.
Ja itse lähden tavallisen rauhallisesti, mitä nyt isolla matkapyörällä mukavasti lähtee. Joka tapauksessa autoilija saa jo lähteä rivakasti, että lähtee samaan tahtiin mitä pyörällä normilähtö.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 15:18"]
Tästäkin piti tulla mitä tyypillisin autokeskustelu. Jo siellä kuljettajan penikseenkin vihjattiin. Miksi auto taannuttaa ihmiset vähälahjaisen teinipojan asteelle?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 15:22"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 15:18"]
Tästäkin piti tulla mitä tyypillisin autokeskustelu. Jo siellä kuljettajan penikseenkin vihjattiin. Miksi auto taannuttaa ihmiset vähälahjaisen teinipojan asteelle?
[/quote]
Onko keskustelussa tämä taso...
[/quote]
Suloisia!
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 15:21"]
Volvo- ja volkkarikuskit jettan ja passatin kokoluokassa ovat jostain syystä usein sellaisia, että yrittävät lähteä valoista moottoripyöränkin kanssa kilpailemaan. Saman kokoluokan audeja, bemareita ja mersuja kuskaavat ajavat mielestäni siistimmin. Mikä on ainakin minulle pieni yllätys.
Ja itse lähden tavallisen rauhallisesti, mitä nyt isolla matkapyörällä mukavasti lähtee. Joka tapauksessa autoilija saa jo lähteä rivakasti, että lähtee samaan tahtiin mitä pyörällä normilähtö.
[/quote] Itsellä on taas sellainen havainto, että noi audit ja bemut vittuuntuu selkeesti, jos joku lähtee reippaammin valoista liikenteeseen ja sitä pitää kompensoida kohta ajamalla lujaa ohitse. Saa aikaan vaan huvittunutta hymyilyä. Moottoripyörää nyt kukaan ei haastakaan vaikka itselläkin vaan pikkurosvo.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 15:08"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 15:06"]
No vaihde ei mene päälle, vaan jää väliin ja kyseinen vika on tullut kaikissa automaateissa vastaan. On se jännä kun automaatissa ei saa painaa kaasua pohjaan. Manuaali on paras.
[/quote]
Millä autoilla sinä olet ajanut? Itsellä ei ole kuin kolmesta automaatista kokemusta, mutta kyllä niissä kaikissa vaihde on vaihtunut vaikka on ns. talla pohjassa. Toki vaihde vaihtuu myöhemmässä vaiheessa, mutta vaihtuu kuitenkin. Veikkaa nyt kyllä, että sinä vain et osaa ajaa automaatilla.
[/quote]
Useampaa mersua ja riisikippoja. Jokaisessa on jäänyt vaihde väliin, kun on kunnolla polkaissut esim kiihdytyskaistalla. Moottori huutaa hoosiannaa ja vauhti hidastuu, ellei nosta kaasua välillä.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 15:24"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 15:21"]
[/quote] Itsellä on taas sellainen havainto, että noi audit ja bemut vittuuntuu selkeesti, jos joku lähtee reippaammin valoista liikenteeseen ja sitä pitää kompensoida kohta ajamalla lujaa ohitse. Saa aikaan vaan huvittunutta hymyilyä. Moottoripyörää nyt kukaan ei haastakaan vaikka itselläkin vaan pikkurosvo.
[/quote]
Joo noin minäkin ajattelisin, mutta se ihme onkin, että volvo- ja volkkarikuskit usein lähtee yrittämään. En tiedä miksi.
[/quote]
No vaihde ei mene päälle, vaan jää väliin ja kyseinen vika on tullut kaikissa automaateissa vastaan. On se jännä kun automaatissa ei saa painaa kaasua pohjaan.
Manuaali on paras.
[/quote]
Ainakin mun autossa on kick-down, esim. ohitustilanteissa hyvä kun painaa kaasun pohjaan asti niin kiihtyy nopeampaa.
johtuu osittain myös siitä että manuaalivaihteistolla oleva auto holtittomalla kaasupolkimen painalluksella tai kytkinpolkimen nostamisella toisinaan sutii vahingossa liikkeelle lähdössä paljon helpommin kuin automaattivaihteistolla oleva auto.
Hyvä esimerkki löytyy tämän videon lopusta kohdassa 6:18. Tässä videossa Mazda6 sport wagon 2.0l bensamoottorilla ja manuaalivaihteistolla sutii liikkeelle lähdössä aika julmasti johtuen kuskin holtittomasta kaasupolkimen käytöstä. Paljon kaasua, kierroksia vaikka moottorissa on niin hyvin alavääntöäkin että suurien kierroksien käytöstä paikalta liikkeelle lähtiessä on enemmän haittaa kuin hyötyä.
Yksi huono puoli automaattivaihteistossa on, että automaattivaihteiston öljyn joutuu vaihtamaan paljon useammin kuin manuaalivaihteiston öljyn, jos haluaa vaihteistolle mahdollisimman pitkän käyttöiän.