Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhainkodissa viisi ateriaa vähennetty neljään

Vierailija
04.10.2015 |

Juuri huomasin kun kävin isääni katsomassa. Lounas ja päivällinen. Aamiainen. Ja iltapala. Onko riittävästi?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravitsemuksellisesti päiväkahvilla ei ole yleensä kauheasti merkitystä, siinä mielestä minusta on riittävästi.

Vierailija
42/65 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhukset syö kerralla niin vähän, että ei riitä 4 ateriaa. Toinen huomionarvoinen seikka on iltapalan ja aamupalan välinen aika. Jos iltapala tarjotaan jo klo 18-19 on aamiainen liian myöhään klo 8-9. Vanhukset usein heräävät aikaisin, ja tarvitsisivat aamiasta jo 5-6 välillä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 18:30"]Ravitsemuksellisesti päiväkahvilla ei ole yleensä kauheasti merkitystä, siinä mielestä minusta on riittävästi.
[/quote]

Ei elämä ole pelkkää ravintoa vanhanakaan!

Vierailija
44/65 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 18:24"]

Iltapäiväkahvi oli enemmän mielenterveyden hoitamista kuin ateria. Oli kiva istua porukalla päiväsalissa, jutella, katsoa televisiota jne. ja samalla juoda kahvia. Nyt ei iltapäivätorkuilta enää auteta ketään päiväsaliin, vuoteessa odotetaan päivällistä ja sitten alkaa iltatoimet.

[/quote]

Surullista, toivottavasti vastaavaa aktiviteettien puutetta ei ole tiedätte-kyllä-missä...

Vierailija
45/65 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenmoisia suosituksia ruoan suhteen on, mutta kuinka moni vielä kotona asuva vanhus oikeasti syö neljä tai viisi kertaa päivässä. Ei varmaan kukaan. 

Vierailija
46/65 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä tuo nyt on. Meidän mummon hoitokodissa pääsee suihkuun kerran kolmessa viikossa ja huone siivotaan kerran kuukaudessa. Joka kerta kun olen käynyt ruoka-aikaan niin tarjolla yhtä ja samaa kasvissosekeittoa. Maitoa ei saa kuin puoli lasillista kerralla jne. Kaikesta säästetään. Kyseessä on ihan hyväkuntoinen vanhus joka söisi kyllä enemmänkin ja kiinteämpää ruokaa jos vain annettaisiin. Yksityinen hoitokoti jonka juuret johtavat naapurimaahamme.

Vierailija
47/65 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 18:35"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 18:30"]Ravitsemuksellisesti päiväkahvilla ei ole yleensä kauheasti merkitystä, siinä mielestä minusta on riittävästi.
[/quote]

Ei elämä ole pelkkää ravintoa vanhanakaan!
[/quote]
Väitinkö niin.
Meillä ainakin vanhukset valittaa että taasko syömään että ehkä sitä muuta sitten pitäisikin olla enemmän.

Vierailija
48/65 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostainhan sitä pitää leikata, jotta vastaanottokeskusten kunniakansalaiset saavat mieleistään ruokaa.

Vierailija
49/65 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko riittävästi, mutta mua suututti lukea että turvapaikanhakijoiden ruokavaatimuksiin on vastattu samalla kun omat vanhuksemme saavat tasan samanlaista ruokaa..

Vierailija
50/65 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 18:33"]Vanhukset syö kerralla niin vähän, että ei riitä 4 ateriaa. Toinen huomionarvoinen seikka on iltapalan ja aamupalan välinen aika. Jos iltapala tarjotaan jo klo 18-19 on aamiainen liian myöhään klo 8-9. Vanhukset usein heräävät aikaisin, ja tarvitsisivat aamiasta jo 5-6 välillä...
[/quote]
Toi on musta hölmö juttu ruikuttaa tosta. Kyllä sitä nyt itselläkin on iltapalan ja aamupalan välillä helposti 12 tuntia. Viikonloppuna voi olla vaikka 15 tuntia.

Vierailija
51/65 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka muka tarvii viisi ateriaa päivässä?

Vierailija
52/65 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 18:41"]Kaikenmoisia suosituksia ruoan suhteen on, mutta kuinka moni vielä kotona asuva vanhus oikeasti syö neljä tai viisi kertaa päivässä. Ei varmaan kukaan. 
[/quote]
Ravitsemuksellisesti asukkaiden kunto usein paranee heidän muuttaessa palvelutaloon. Ruokahalua saattaa olla enemmän kuin kotona yksin syödessä ja ruoka ajat on säännölliset.

Vierailija
53/65 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkin toinen jalka haudassa, siellä ei tarvitse mitään gourmettia, velliä aamulla ja illalla, sanon minä.

Vierailija
54/65 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta välipalaa pitäisi olla aina saatavilla. Jääkaappiin esim voileipiä, soppaa yms. Saa ottaa kun tarvis.

Vierailija
55/65 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 18:21"]

Juuri huomasin kun kävin isääni katsomassa. Lounas ja päivällinen. Aamiainen. Ja iltapala. Onko riittävästi?

[/quote] on riittävästi ja jos ei riitä niin tuo safkat tullessasi ja syötä

Vierailija
56/65 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 18:52"]

Muutenkin toinen jalka haudassa, siellä ei tarvitse mitään gourmettia, velliä aamulla ja illalla, sanon minä.

[/quote] aamulla kaurapuuroa, pitää verensokerin tasaisena puoleenpäivään ja iltapalaksi jälleen kaurapuuroa. Itse oon työssä käyvä ja aamu alkaa kaurapuurolla, ravitsevaa, hyvää ja halpaa. Laitan vielä n desin marjoja päälle ja lasi rasvatonta maitoa.

Vierailija
57/65 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 18:41"]

Kaikenmoisia suosituksia ruoan suhteen on, mutta kuinka moni vielä kotona asuva vanhus oikeasti syö neljä tai viisi kertaa päivässä. Ei varmaan kukaan. 

[/quote]

No miehen isoisovanhemmat syövät (ikää 91v ja 93v.). Asuvat vielä kotona ja aika pitkälti sen takia että sukulaiset auttavat. Mutta siis, he syövät usein mutta pieniä määriä.

Vierailija
58/65 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa välillä mummuja ja pappoja kotiinne.

Vierailija
59/65 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta välipalaa pitäisi olla aina saatavilla. Jääkaappiin esim voileipiä, soppaa yms. Saa ottaa kun tarvis.

[/quote]

Vanhainkotien vanhukset ovat jo niin huonossa kunnossa, etteivät kykene paljon jääkapilta leipää hakemaan. Kotona hoidetaan niin pitkään, kuin kyetään. Eli vanhainkotiin tullaan dementian siinä vaiheessa, että et ymmärrä enää mistään mitään ja liikuntakykysi on niin huono, että et paljon pysty kaatuilematta kävelemään. Itsellänikin oli mielikuva vanhainkodeista kivoina,kodinomaisina yksikköinä, missä vanhukset itse pukevat ja tulevat katsomaan telkkaria ja puuhailevat pullataikinaa. Oikeasti olin eka työkeikalla järkyttynyt, kun tajusin, että vanhainkoti on kuin terveyskeskussairaalan vuodeosasto.

Vierailija
60/65 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Jokaisessa niistä palvelukodeista joissa itse olen työskennellyt on saatavilla niin välipalaa, aikaista aamupalaa tai myöhäistä ilta-/yöpalaa jos sitä tarvitsee. Usein se toki "talon puolesta" on voileipää (leikkeleellä), mehukeittoa/-kiisseliä. Kaikkiin on saanut myös halutessa tuoda itse (tai omaiset) omia ruokia myös jääkaappiin säilytettäväksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi