Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhainkodissa viisi ateriaa vähennetty neljään

Vierailija
04.10.2015 |

Juuri huomasin kun kävin isääni katsomassa. Lounas ja päivällinen. Aamiainen. Ja iltapala. Onko riittävästi?

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sitä sanota, että iäkkäänä on parempi olla vähän paremmissa lihoissa kuin hauras ja kuihtunut, jotta eläisikin pidempään (vaikka kaikkihan on Luojan kädessä)? Että edes siltä pohjalta.

Vierailija
2/65 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:15"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:00"]Ottakaa välillä mummuja ja pappoja kotiinne.
[/quote]

En pysty. Hän on pyörätuolissa.
[/quote] miksei? Kyllä minä olen saanut tuotua jopa geriatrisessa tuolissa olevan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:12"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 18:58"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 18:52"] Muutenkin toinen jalka haudassa, siellä ei tarvitse mitään gourmettia, velliä aamulla ja illalla, sanon minä. [/quote] aamulla kaurapuuroa, pitää verensokerin tasaisena puoleenpäivään ja iltapalaksi jälleen kaurapuuroa. Itse oon työssä käyvä ja aamu alkaa kaurapuurolla, ravitsevaa, hyvää ja halpaa. Laitan vielä n desin marjoja päälle ja lasi rasvatonta maitoa. [/quote] Ei kyllä ole terveellistä aina syödä samaa, vaihtelua pitää olla.

[/quote]

Minkä ihmeen takia. Äitini on 86v ja asuu edelleen kotona. Olen itse 52v ja niin kauan, kuin minulla muistikuvia on, äitini on syönyt aamulla aamupuuron. Kun on meilläkin, haluaa ehdottomasti, että hänelle keitetään kaurapuuro. Kerro, minkä vuoksi pitäisi olla vaihtelua, jos on tottunut syömään kaurapuuron aamulla ja pitää siitä. Jos on 50 vuotta syönyt kaurapuuroa, oletan, että haluaa vanhainkodillakin kaurapuuroa aamulla, eikä jogurtteja ja muuta, mitä ei ole tottunut aamulla syömään.

Vierailija
4/65 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on paljon vaihtoehtoja.

1. Ota isäsi hoitoon teille ja tarjoa hänelle niin monta ruokaa kuin haluat

2. Maksa enemmän ja pistä vanhainkotiin jonka palvelu miellyttää

3. Maksa enemmän veroja

Vierailija
5/65 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 18:46"]

En tiedä onko riittävästi, mutta mua suututti lukea että turvapaikanhakijoiden ruokavaatimuksiin on vastattu samalla kun omat vanhuksemme saavat tasan samanlaista ruokaa..

[/quote]

Siitä vaan vanhainkotia perustamaan. Ai ei huvita? No älä sitten valita.

Vierailija
6/65 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:19"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:15"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:00"]Ottakaa välillä mummuja ja pappoja kotiinne.
[/quote]

[/quote] miksei? Kyllä minä olen saanut tuotua jopa geriatrisessa tuolissa olevan
[/quote]

Toisitko myös mrsa-potilaan? Ja miten saan hänet kotiini jossa ei ole mitään pyörätuolitoimintoja? Vaipan vaihto?

Vierailija
7/65 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun isäukko vielä eli ja asui kotona, kävimme muutaman aika tiukan keskustelun ruuan laadusta. Tiedotusvälineissä asiantuntijat sanoivat, miten purkkivitamiineja ja kivennäisiä ei tarvita, koska monipuolisesta ruuasta kyllä saa kaiken tarvitsemansa suojaravinnon. Tähän ukko uskoi vakaasti, vaikka ateriat olivat kaukana monipuolisesta. Kasvis- ja juures- sekä salaattipuoli oli kohtalaisen niukkaa, samoin hedelmiä osti aika harvoin. Syksyisin oli sentään omia omenoita. Salaatti kyllä maistui, kun olin käymässä ja sitä tein lisukkeeksi, mutta muuten ruokavalio oli aika usein perunaa ja kastiketta ja aamulla kaurapuuroa. Ei ollut kyllä viittä ateriaa päivässä, vain kolme. Ja iän myötä iski vielä nuukuus, yleinen vaiva vanhuksilla, mikä myös yksipuolisti ravintoa. Eivätkä kotipalvelun ruuatkaan olleet kovin kaksisia.

Vierailija
8/65 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:20"]

3. Maksa enemmän veroja

[/quote]

Juuri näin.Meille paukahtaa 50 000 elätettävää vuoden loppuun menessä ja ensi vuonna moninkertainen määrä tuohon. Suomen valtion raha nyt ei vain riitä kaikille ylenkylliseen elämään. Pottia on jaettava ja meidän kaikkien kannettava vastuu ja luovuttava jostain kriisejä kohdanneiden pakolaisten vuoksi.

Vierailija
9/65 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

3. Maksa enemmän veroja

[/quote]

4. Kiellettyä ei tuskin myöskään ole osallistua hoitoon palvelutalossa käymällä syöttämässä, viemällä omia ruokia

Vierailija
10/65 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:25"]

3. Maksa enemmän veroja

[/quote]

4. Kiellettyä ei tuskin myöskään ole osallistua hoitoon palvelutalossa käymällä syöttämässä, viemällä omia ruokia

[/quote]

5. Ei ole ollenkaan harvinaista että palvelutalon (vanhainkoteja kun ei enää oikeastaan ole) asukkaan omaiset vie ravintolaan syömään vaikka vanhus pyörätuolia käyttäisikin.

Vierailija
11/65 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:23"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:19"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:15"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:00"]Ottakaa välillä mummuja ja pappoja kotiinne. [/quote] En pysty. Hän on pyörätuolissa. [/quote] miksei? Kyllä minä olen saanut tuotua jopa geriatrisessa tuolissa olevan [/quote] Toisitko myös mrsa-potilaan? Ja miten saan hänet kotiini jossa ei ole mitään pyörätuolitoimintoja? Vaipan vaihto?

[/quote]

Miksi vaipan vaihto ei onnistuisi kotona?

Vierailija
12/65 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 18:42"]

No mitä tuo nyt on. Meidän mummon hoitokodissa pääsee suihkuun kerran kolmessa viikossa ja huone siivotaan kerran kuukaudessa. Joka kerta kun olen käynyt ruoka-aikaan niin tarjolla yhtä ja samaa kasvissosekeittoa. Maitoa ei saa kuin puoli lasillista kerralla jne. Kaikesta säästetään. Kyseessä on ihan hyväkuntoinen vanhus joka söisi kyllä enemmänkin ja kiinteämpää ruokaa jos vain annettaisiin. Yksityinen hoitokoti jonka juuret johtavat naapurimaahamme.

[/quote]

Ja te omaiset sallitte tuon? Yhteen paikkaan ei ole pakko jäädä. Ystäväni on tehnyt paljon oman omaisensa eteen, että lopulta löytyi hyvä paikka. Olisi muuten ottanut kotiinsa, ellei olisi löytynyt, vanhus vaan ei itse halunnut olla vaivaksi pojalleen.

Vierailija
13/65 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä on kunnallisella ja siellä on ihan hyvin asiat. Osan ruuista saa ostaa ja päättää itse, esim. väli- ja iltapalat. Eli ne tuodaan joko kauppapalvelusta tai omaiset tuo, jos se on mahdollista. Isää on vaikea yksinään liikutella. Minä en ole koskaan ollut kovin läheinen, joten en oikein pystyisi jättäämään työtäni hänen vuokseen, varsinkin kun elinvuosia on luultavasti vain muutama jäljellä ja sitten jäisi tyhjän päälle. Saa hän lomilla olla kotona, mutta rintamamiestalo portaineen on hankala, kun jo pelkkä uloslähtö käy voimille. Kun on astma, heikko näkö ja liikuntavamma, hoitaminen on vaikeaa virkeästä mielialasta huolimatta. 

Vierailija
14/65 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:19"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:15"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:00"]Ottakaa välillä mummuja ja pappoja kotiinne. [/quote] En pysty. Hän on pyörätuolissa. [/quote] miksei? Kyllä minä olen saanut tuotua jopa geriatrisessa tuolissa olevan

[/quote] aivan hyvin voi tuoda kotiin jos kerrostalossa asut ja on hissi ja omakotitalossa taas rakennutat portaat sellaiset että pääsee pyörätuolilla ts luiskat. Mikäli vaipoissa niin vaihtaa vaipan. Mikä ongelma?

Vierailija
15/65 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:23"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:19"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:15"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:00"]Ottakaa välillä mummuja ja pappoja kotiinne.
[/quote]

[/quote]

Toisitko myös mrsa-potilaan? Ja miten saan hänet kotiini jossa ei ole mitään pyörätuolitoimintoja? Vaipan vaihto?
[/quote] Mrsa voi olla naapurisi lapsellakin, kaupassa kärrysi edellisellä työntäjällä tai bussissa vieressäsi. Terveille mrsa ei tee mitään. Hoitolaitoksissa siitä ollaan tarkkoja siksi, että naapurihuoneen Maisalla on jo heikko yleiskunto, ja hän voisi saada vaikean infektion. Mutta terveellä se ei haittaa mitään. Vaipan osaa vaihtaa jokainen.

Vierailija
16/65 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Tuosta on jätetty vain kahvitus pois ja sekin varmaan siksi ettei siellä ole kukaan kahvitellut ja menee kauheasti hävikkiin kahvileipiä jne. Kyllä siellä aliravituista huolehditaan samoin kuin heistäkin jotka ovat syöneet esim. lounaalla huonosti. Ja varmaan pyytäessään saa kahvitkin. Ollessani osastolla viimeiset söi aamupalaa klo 10, lounasta klo 13 ja jo heti klo 14 oli kahvit. Eli hyvä että toiset ehti edes lounaspöydästä nousta kun piti jo kahville raahautua takaisin. Muutenkin koko ajan ollaan syömässä.

Vierailija
17/65 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 18:46"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 18:33"]Vanhukset syö kerralla niin vähän, että ei riitä 4 ateriaa. Toinen huomionarvoinen seikka on iltapalan ja aamupalan välinen aika. Jos iltapala tarjotaan jo klo 18-19 on aamiainen liian myöhään klo 8-9. Vanhukset usein heräävät aikaisin, ja tarvitsisivat aamiasta jo 5-6 välillä...
[/quote]
Toi on musta hölmö juttu ruikuttaa tosta. Kyllä sitä nyt itselläkin on iltapalan ja aamupalan välillä helposti 12 tuntia. Viikonloppuna voi olla vaikka 15 tuntia.
[/quote] onko sulla ikää 95v ja diabetes? Tai muutenkin heikko yleiskunto? Väsymystä, vapinaa ja Menierin tauti? Osteoporoosi tai reuma? Pystyt ihan itse kävelemään jääkaapille tai edes ottamaan huikan vettä, kun suuta kuivaa?

Vierailija
18/65 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 21:35"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 21:29"]Vanhainkodissa hoitajien etuna on, että voivat syödä vanhusten ruokaa. Vanhuksille annetaan mössöytetyt ruuat ja hoitajat syö sen kokonaisen ruuan. [/quote] Ihan hirveän suuri etu se ei olisi vaikka siihen olisi mahdollisuus. Mieluummin omat eväät kuin laitosruokaa. Soseutettu ruokaa tulee niin vähän että hyvä jos riittää sitä tarvitseville. Tosin melko mössöä se ruoka usein muutenkin on kun vanhusten on yleensä parempi syödä pehmeää ruokaa.

[/quote]

Meille kyllä tulee melkein kaikille mössöruokaa. Laskiämpäristä saa sitten kauhalla kaivaa koiralle ruoaksi, jos joku haluaa. Jotkut käyttävät tätä etua ja kauhalla kaivavat sitä mössöä laskiämpäristä purkkiin ja ruokkivat koiransa sillä. Mutta pitää kyllä olla rautahermoinen hoitaja, joka sitä mössöä saattaa itse syödä.

Vierailija
19/65 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:41"]On. Tuosta on jätetty vain kahvitus pois ja sekin varmaan siksi ettei siellä ole kukaan kahvitellut ja menee kauheasti hävikkiin kahvileipiä jne. Kyllä siellä aliravituista huolehditaan samoin kuin heistäkin jotka ovat syöneet esim. lounaalla huonosti. Ja varmaan pyytäessään saa kahvitkin. Ollessani osastolla viimeiset söi aamupalaa klo 10, lounasta klo 13 ja jo heti klo 14 oli kahvit. Eli hyvä että toiset ehti edes lounaspöydästä nousta kun piti jo kahville raahautua takaisin. Muutenkin koko ajan ollaan syömässä.
[/quote] No aamiaainen tarjotaan selvästi liian myöhään. Vanhukset on kanttuvei, jos aamiainen on klo 10, lounas klo 13, päivällinen 17 ja iltapala 19. 15h väliä aterioilla, jolloin vs alhaalla ja vanhukset kuivuu (Koska vanhuksen elimistössä on vähemmän vettä kuin nuorilla). Tästä seuraa sekavuutta ja kaatuilua, jota sitten hoidetaan lääkkeillä, joista koituu lisää ongelmia jne...

Vierailija
20/65 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:41"]

On. Tuosta on jätetty vain kahvitus pois ja sekin varmaan siksi ettei siellä ole kukaan kahvitellut ja menee kauheasti hävikkiin kahvileipiä jne. Kyllä siellä aliravituista huolehditaan samoin kuin heistäkin jotka ovat syöneet esim. lounaalla huonosti. Ja varmaan pyytäessään saa kahvitkin. Ollessani osastolla viimeiset söi aamupalaa klo 10, lounasta klo 13 ja jo heti klo 14 oli kahvit. Eli hyvä että toiset ehti edes lounaspöydästä nousta kun piti jo kahville raahautua takaisin. Muutenkin koko ajan ollaan syömässä.

[/quote]

Yleensä se kahvi on siirretty lounaan jälkeen, koska syöttämiseen menee niin älyttömästi aikaa. Kun lounas alkaa klo 12, viimeiset on saatu syötettyä klo 14. Heti pitäisi aloittaa kahvinkeitto ja syöttäminen toisesta päästä uudelleen, että saadaan kahvit juotettua klo 15 mennessä, kun päivällinen on jo klo 16.00

Kahvi on yhdistetty lounaaseen jälkiruoaksi, jotta vanhusta ei tarvitsisi koko ajan juoksuttaa sängystä ja nostaa sängyn päätyä ja retuuttaa, vaan saisivat päivällä levätä hetken päivälevolla.

Asia toki ratkeaisi henkilökuntalisällä, jos olisi enemmän syöttäjiä. Mutta tämä maksaa veronmaksajille enemmän ja kukaan ei kuulemma halua maksaa veroja enempää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän