Onko muita yhtä köyhiä?
Minulla ei ole rahaa edes käydä kahvilla tuttujeni ja ystävieni kanssa.
Olen matalapalkka-alalla työskentelevä yh ja joudun pari kertaa kuukaudessa keksimään tekosyitä, miksi en pääse mukaan kahviloihin ym.
Kohtalotovereita?
Kommentit (48)
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:22"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:17"]
- valehtele pari kertaa vuodessa että jäi lompsa ja rahaa on vain pari kolikkoa kahviin, todennäköisesti joku tarjoaa sinulle
[/quote]
Tätä harrasti yksi mies baarissa aikanaan todella usein. Nupiksi tämä mies on suht varakas, en tiedä mikä "sairaus" sillä oli, mutta jatkuvasti... hemmetti kun lompsa jäi kotiin, viitsitkö tarjota paukun. Eikä edes itse tajua, että 10 kerran jälkeen kukaan ei usko tuota.
[/quote]
Siksi ehdotinkin että "pari kertaa vuodessa". Jos se on enemmän kuin 3 kertaa vuodessa, jää kiinni.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:11"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:08"]Kahviloissa käynti on kallista. Miksi et kutsu kavereita kylään, ja tarjoa itse leivottua pullaa? Sano suoraan, että olet tehnyt itsellesi budjetin ja käyt kahvilassa x kertaa kuussa, etkä yhtään useammin. Säästäväisyyshän on in. Ja se on myös varakkuuden ydin kun asiaa mietit tarkemmin.
ps. se budjetti kannattaa tehdä
[/quote]
Joo. Usein työporukka päättää, että nähdään jossain kahvilassa. Kysyvät vain monelta pääsen paikalle..
Yllättäviä tilanteita tulee jatkuvasti eteen. Kaikkea en voi kääntää kahvitilaisuudeksi meille kotiin..
ap
[/quote]
Toisaalta jos joskus pääset, eikö se ole ok? En mäkään usein pääse, syy on muut velvollisuudet, lähinnä lapsien tuominen ja vieminen
Mielestäni voi aivan reilusti sanoa, että ei ole nyt rahaa lähteä. Jos olet kiva tyyppi ja seuraasi kaivataan, niin kyllä aina tarjotaan kahvikupillinen ja se pullakin.
Toisaalta ihmiset voi mieltää tuollaisen "ei ole rahaa" jotenkin tekosyynä. Vaikea uskoa, että työssäkäyvä noin persaukinen olisi.
Miten sinulla tuollainen tilanne on? Velkoja rutosti?
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:23"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:20"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:15"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:11"] [quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:08"]Kahviloissa käynti on kallista. Miksi et kutsu kavereita kylään, ja tarjoa itse leivottua pullaa? Sano suoraan, että olet tehnyt itsellesi budjetin ja käyt kahvilassa x kertaa kuussa, etkä yhtään useammin. Säästäväisyyshän on in. Ja se on myös varakkuuden ydin kun asiaa mietit tarkemmin. ps. se budjetti kannattaa tehdä [/quote] Joo. Usein työporukka päättää, että nähdään jossain kahvilassa. Kysyvät vain monelta pääsen paikalle.. Yllättäviä tilanteita tulee jatkuvasti eteen. Kaikkea en voi kääntää kahvitilaisuudeksi meille kotiin.. ap [/quote] Ota siellä kahvilassa lasi vettä. Tai kysy, jos joku tarjoaisi? Minä ainakin aina tarjoan, jos joku pyytää yhdet kahvit, en nyt mitään Fazerin katkarapuleipiä kuitenkaan...., vaikken köyhä ole. [/quote] Jos ei ole rahaa, ei ole rahaa. Köyhä joutuu jatkuvasti epämiellyttäviin sosiaalisiin tilanteisiin. Nytkin mietin kuinka saan rahat kasaan kimppalahjaa varten eräälle ystävälle, joka kutsui kotiinsa juhlimaan. Osuus on 12€ ja aikaa 5 päivää. Tilillä se 1.54€ ap
[/quote]Sulla on sentään ystäviä. Itse olen köyhä jolla ei ole yhtään ystävää.
[/quote]
No ei ne kauaa kutsu kahville enää, jos aina on tekosyitä, ettei pääse.
Tällaista se köyhällä on.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:18"]Sulla on varmaan sit velkoja, ei ole muuten mahdollista.
[/quote]
Kyllä. Ulosotossa olen. Olen köyhä.
Sinun kannattaa alkaa seurailla, mihin rahasi käytät. Joillakin ihmisllä on krooninen rahapula tuloista riippumatta. Talouden taspaino perustuu siihen, että kuluttaa mahdollisimman vähän niin, että rahaa jää mielellään vähän säästöön yllättävien menojen varalle. Ruuassa voi säästää tosi paljon, jos syö järkevästi, ja tekee ruuan itse. Kuulostaa kyllä uskomattomalta, että ei ole varaa kahden euron kahvikuppiin, tai kolmen euron. Ei kai sinulla ole jotain pikavippivelkoja, jotka katastrofi taloudelle?
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:47"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:18"]Sulla on varmaan sit velkoja, ei ole muuten mahdollista.
[/quote]
Kyllä. Ulosotossa olen. Olen köyhä.
[/quote]
Juu olet käyttänyt rahasi aiemmin ja nyt kärsit
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:20"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:15"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:11"] [quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:08"]Kahviloissa käynti on kallista. Miksi et kutsu kavereita kylään, ja tarjoa itse leivottua pullaa? Sano suoraan, että olet tehnyt itsellesi budjetin ja käyt kahvilassa x kertaa kuussa, etkä yhtään useammin. Säästäväisyyshän on in. Ja se on myös varakkuuden ydin kun asiaa mietit tarkemmin. ps. se budjetti kannattaa tehdä [/quote] Joo. Usein työporukka päättää, että nähdään jossain kahvilassa. Kysyvät vain monelta pääsen paikalle.. Yllättäviä tilanteita tulee jatkuvasti eteen. Kaikkea en voi kääntää kahvitilaisuudeksi meille kotiin.. ap [/quote] Ota siellä kahvilassa lasi vettä. Tai kysy, jos joku tarjoaisi? Minä ainakin aina tarjoan, jos joku pyytää yhdet kahvit, en nyt mitään Fazerin katkarapuleipiä kuitenkaan...., vaikken köyhä ole. [/quote] Jos ei ole rahaa, ei ole rahaa. Köyhä joutuu jatkuvasti epämiellyttäviin sosiaalisiin tilanteisiin. Nytkin mietin kuinka saan rahat kasaan kimppalahjaa varten eräälle ystävälle, joka kutsui kotiinsa juhlimaan. Osuus on 12€ ja aikaa 5 päivää. Tilillä se 1.54€ ap
[/quote]Sulla on sentään ystäviä. Itse olen köyhä jolla ei ole yhtään ystävää.