Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita yhtä köyhiä?

Vierailija
04.10.2015 |

Minulla ei ole rahaa edes käydä kahvilla tuttujeni ja ystävieni kanssa.
Olen matalapalkka-alalla työskentelevä yh ja joudun pari kertaa kuukaudessa keksimään tekosyitä, miksi en pääse mukaan kahviloihin ym.
Kohtalotovereita?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:08"]Mul on 0,54 snt tilillä.
[/quote]
Eli puoli senttiä?

Vierailija
22/48 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen köyhä myös. Joudun toisinaan varastsmaan ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:12"]

Palkkapäivää lähestyessä voi olla tuollainen tilanne, mutta ei nyt koko ajan? Tapaa tuttaviasi silloin, kun olet saanut liksan. Nipistelet sitten loppua kohden. 

Eihän sullla palkallisena tili koko ajan nollilla voi olla? Mullakin pieni palkka siis ja kahden teini-ikäisen hurjat menot. Isä on rappiolla, joten saan vain tämän Kelan elatustuen. Toisesta ei tule enää edes lapsilisää. 

[/quote]eikö tuo toinen ole sitten opiskelemassa niin saisi opintorahaa?

Vierailija
24/48 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 11:19"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 11:15"]Mene mukaan, mutta älä tilaa mitään. Ei kai ne kahvilassa kyttää, kuka on ostanut jotain ja kuka istuu siellä huvikseen. Ravintolassa toki eri juttu, kun tarjoilevat pöytiin. Eikä siinä myöskään ole mitään noloa sanoa, että ei nyt halua tuhlata rahojansa johonkin turhuuteen kuten kahviin. Tai sanot vain suoraan, että ei ole varaa. [/quote] Mutta voi se tuntua kyllä kiusalliselta. Kaikille osapuolille. Sen ymmärtää kerran: Paastoan, tulin juuri hampaanpoistosta jne... Mutta joka kerta? Ei vaan käy.

[/quote]

No sitten paranee joko hankkia parempi ammatti tai työpaikka, jossa palkka isompi. Tai sitten vaan yksinkertaisesti tiukentaa nuoreja ja varaa vaikka sen 10 euroa kuukaudessa kahvitteluun. Jos polttaa tupakkaa tai käyttää alkoholia, lopeta. Siinä tulee jo paljon säästöjä. Jos on ylipainoinen, syö vähemmän. Jos on lapsia, niin ei tungeta kaikkea rahaa heille. Kalliit harrastukset on syytä lopettaa. Lenkkeily on ilmaista (toki lenkkikengät maksaa, mutta normikengilläkin pärjää) ja hyötyliikunta.

Jokaisella köyhällä on ne jotkut turhat asiat, joihin sitä rahaa menee. Itse olen köyhä opiskelija. Tulot vajaa 500 euroa kuussa, mutta muutaman kerran kuukaudessa tulee tuhlattua, kun hakee jotain kiinalaista ruokaa. Senkin vajaa 10 euroa olisi voinut laittaa säästöön. Että eiköhän jokaiselta köyhältä näitä turhia menoja löydy, joista voi säästää sitten sitä kahvittelua varten.
[/quote]

Itse elän yksin ja saan palkkaa käteen 1000e/kk. Vuokra+vesi on 500e, sähkölasku, puhelin ja netti on 80e, autolaina 200e kuussa, joka neljäs kuukausi tulee myös vero ja autovakuutus maksettavaksi, yhteensä toiset 200e. Autolaina on kuussa noin iso koska haluan maksaa 2500e auton vuodessa. Loput rahat menee ruokaan ja bensaan.

Rehellisesti sanottuna on suoranainen ihme että en ole joutunut ottamaan pikavippiä tai muuta lainaa elämiseen. Mutta vaikka rahat on tiukilla, uhraan mieluusti sen 20e kuussa hömppään kavereiden kanssa ja elättelen toivoa vähän paremmista. Tuloista.

Vierailija
25/48 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kanssa köyhä ja siksi lähden mielummin mukaan kahvilaan kuin ravintolaan tai baariin. Ei toki ole varaa usein sinnekään lähteä, mutta pääsen mukaan edes sen kerran kuussa ja osa kerroista on pakko sanoa, ettei ole rahaa. Mä tilaan yleensä pelkän teen, koska se usein halvempi kuin kahvi ja sitten mulla on edes jotain siinä edessäni, niin kukaan ei kysele mitään.

Vierailija
26/48 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autosta lähti kilvet,verokuitti kotona. Rajan yli ei tartte papereita olla...

jos vaikka tulet Afrikasta tai Lähi-Idästä, mutta jos käyt kaupasta maitopurkin.. vittu mitä touhua!

Meillä suomalaisilla on pakko olla autoillakinhenkkarit ja leimat ja paperit, sen sijaan maahamme voi tulla terroristeja, raiskaajia, murhaajia, peofiileja, väkivaltaisia, mitä vaan ilman papereita ja me vielä annamme OMAT asuntomme niille.

Tämä tulee johtamaan ennennäkemättömään kaaokseen SUomessa. Pelkäänpä, että sotaan mennään seur 10v aikana.

ps Sipilän hallituksen kanta: Suomalaiset tehtävänä on elättää muslimeja ja palvella heitä, jättäen omat lapset kouluttamatta ja vanhukset hoitamatta. Allahin tahtoon alistumme ja kaavut päälle puemme!Allah akbar!

Vierailija
27/48 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feel you sister! Osa-aikatyötä tekevä opiskelija, tulot 800-900€ kuussa. Ei jää paljoa ylimääräistä!

Vierailija
28/48 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtalo on kohtalo ja en pysty myöskään menemään kahville koska olen niin keskituloinen köyhä työtön että tuuriasi parempaa ei voi olla.

Vierailija
29/48 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mul on 0,54 snt tilillä.

Vierailija
30/48 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahviloissa käynti on kallista. Miksi et kutsu kavereita kylään, ja tarjoa itse leivottua pullaa? Sano suoraan, että olet tehnyt itsellesi budjetin ja käyt kahvilassa x kertaa kuussa, etkä yhtään useammin. Säästäväisyyshän on in. Ja se on myös varakkuuden ydin kun asiaa mietit tarkemmin.

ps. se budjetti kannattaa tehdä

Vierailija
31/48 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:08"]Mul on 0,54 snt tilillä.
[/quote]
Minulla 1.54€
ap

Vierailija
32/48 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan kädessä 1100€ käteen ja elämä hymyilee. On sentään töitä!

Vierailija
33/48 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:08"]Kahviloissa käynti on kallista. Miksi et kutsu kavereita kylään, ja tarjoa itse leivottua pullaa? Sano suoraan, että olet tehnyt itsellesi budjetin ja käyt kahvilassa x kertaa kuussa, etkä yhtään useammin. Säästäväisyyshän on in. Ja se on myös varakkuuden ydin kun asiaa mietit tarkemmin.

[/quote]
Joo. Usein työporukka päättää, että nähdään jossain kahvilassa. Kysyvät vain monelta pääsen paikalle..
Yllättäviä tilanteita tulee jatkuvasti eteen. Kaikkea en voi kääntää kahvitilaisuudeksi meille kotiin..
ap

Vierailija
34/48 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkapäivää lähestyessä voi olla tuollainen tilanne, mutta ei nyt koko ajan? Tapaa tuttaviasi silloin, kun olet saanut liksan. Nipistelet sitten loppua kohden. 

Eihän sullla palkallisena tili koko ajan nollilla voi olla? Mullakin pieni palkka siis ja kahden teini-ikäisen hurjat menot. Isä on rappiolla, joten saan vain tämän Kelan elatustuen. Toisesta ei tule enää edes lapsilisää. 

Vierailija
35/48 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:08"]Kahviloissa käynti on kallista. Miksi et kutsu kavereita kylään, ja tarjoa itse leivottua pullaa? Sano suoraan, että olet tehnyt itsellesi budjetin ja käyt kahvilassa x kertaa kuussa, etkä yhtään useammin. Säästäväisyyshän on in. Ja se on myös varakkuuden ydin kun asiaa mietit tarkemmin.

[/quote]
Ei ne jotka ei oikeasti ole köyhiä, vaan tajua mitä on olla PA

Vierailija
36/48 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:11"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:08"]Kahviloissa käynti on kallista. Miksi et kutsu kavereita kylään, ja tarjoa itse leivottua pullaa? Sano suoraan, että olet tehnyt itsellesi budjetin ja käyt kahvilassa x kertaa kuussa, etkä yhtään useammin. Säästäväisyyshän on in. Ja se on myös varakkuuden ydin kun asiaa mietit tarkemmin. ps. se budjetti kannattaa tehdä [/quote] Joo. Usein työporukka päättää, että nähdään jossain kahvilassa. Kysyvät vain monelta pääsen paikalle.. Yllättäviä tilanteita tulee jatkuvasti eteen. Kaikkea en voi kääntää kahvitilaisuudeksi meille kotiin.. ap

[/quote]

Ota siellä kahvilassa lasi vettä. Tai kysy, jos joku tarjoaisi? Minä ainakin aina tarjoan, jos joku pyytää yhdet kahvit, en nyt mitään Fazerin katkarapuleipiä kuitenkaan...., vaikken köyhä ole. 

Vierailija
37/48 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et mene jos ei ole varaa. Jos koet, että tämä on sinulle tosi iso ja negatiivinen juttu, ja haluat mennä niin:

- tilaa vain kahvi, ei pullaa

- tavallinen kahvi, ei erikoiskahvia

- osta teetä jos se on halvempaa

- tai vain kuumaa vettä, sekoitat siihen hunajaa

- kerro, että sinua on alkanut kahvi närästää ja osta pillimehu (tai jokin vastaava, HALVEMPI)

- valehtele pari kertaa vuodessa että jäi lompsa ja rahaa on vain pari kolikkoa kahviin, todennäköisesti joku tarjoaa sinulle

Vierailija
38/48 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on varmaan sit velkoja, ei ole muuten mahdollista.

Vierailija
39/48 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:15"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:11"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:08"]Kahviloissa käynti on kallista. Miksi et kutsu kavereita kylään, ja tarjoa itse leivottua pullaa? Sano suoraan, että olet tehnyt itsellesi budjetin ja käyt kahvilassa x kertaa kuussa, etkä yhtään useammin. Säästäväisyyshän on in. Ja se on myös varakkuuden ydin kun asiaa mietit tarkemmin. ps. se budjetti kannattaa tehdä [/quote] Joo. Usein työporukka päättää, että nähdään jossain kahvilassa. Kysyvät vain monelta pääsen paikalle.. Yllättäviä tilanteita tulee jatkuvasti eteen. Kaikkea en voi kääntää kahvitilaisuudeksi meille kotiin.. ap

[/quote]

Ota siellä kahvilassa lasi vettä. Tai kysy, jos joku tarjoaisi? Minä ainakin aina tarjoan, jos joku pyytää yhdet kahvit, en nyt mitään Fazerin katkarapuleipiä kuitenkaan...., vaikken köyhä ole. 
[/quote]
Jos ei ole rahaa, ei ole rahaa. Köyhä joutuu jatkuvasti epämiellyttäviin sosiaalisiin tilanteisiin.
Nytkin mietin kuinka saan rahat kasaan kimppalahjaa varten eräälle ystävälle, joka kutsui kotiinsa juhlimaan. Osuus on 12€ ja aikaa 5 päivää. Tilillä se 1.54€
ap

Vierailija
40/48 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 10:17"]

- valehtele pari kertaa vuodessa että jäi lompsa ja rahaa on vain pari kolikkoa kahviin, todennäköisesti joku tarjoaa sinulle

[/quote]

Tätä harrasti yksi mies baarissa aikanaan todella usein. Nupiksi tämä mies on suht varakas, en tiedä mikä "sairaus" sillä oli, mutta jatkuvasti... hemmetti kun lompsa jäi kotiin, viitsitkö tarjota paukun. Eikä edes itse tajua, että 10 kerran jälkeen kukaan ei usko tuota.