Kätilö-elokuva, liikaa hehkutettu
Mielestäni sekava ja outoa kieltä. Onko oikeasti noin puhuttu pohjoisessa joskus.
Mitäs muut mieltä jotka elokuvan nähneet?
Kommentit (63)
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 08:58"]
En ole nähnyt kuin trailerin ja silti tuli kylmät väreet näyttelijöiden puheesta. Ei kuulostanut laisinkaan luontevalta, mutta sitten mietin että olikohan puheessa yritetty hakea sellaista vanhanajan suomileffatyyliä?:D Niissä on aina kolme tapaa jolla naiset voivat puhua, herkkä haaveilija, kimittävä tyhmeliini ja perusjustiina:D
[/quote]
Joo mulla tökkäs kans jo siihen. Olisivat ottaneet pohjoisen aitoja ihmisiä näyttelemään. Esim. Märät Säpikkäät -tytöt. Pärjätköön sitten ulkomailla, siellä ei kieli tökkää.
Minä helsinkiläisenä luulin, että elokuvassa puhuttiin aitoa Lapin suomea, siis murretta. Muistan lukeneeni, että Kosonen oli opetellut sitä jonkun paikallisen avulla. Olenko väärässä?
Meidän ollessamme katsomassa elokuvaa mieheni edessä istui noin kuusikymppinen nainen, joka nauroi usein ja hillittömästi elokuva aikana. Olisi ollut kiva tietää, mikä siinä niin huvitti. Minustakin elokuva oli raskas ja onnellinen romanttinen loppu yllätti sen vuoksi todella. No, kirjassa loppu ei ollutkaan onnellinen.
Kirjan kielestä olen kanssanne hieman eri mieltä. Kettu kirjoittaa hyvää suomea. Hänen lauseensa ovat sujuvia ja kauniita. Sisältö voi tietysti jonkun mielestä olla räävitöntä.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 09:07"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 09:01"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 08:54"]Tyypillistä Suomi-touhua. Me Naiset haastattelee Kettua ja Kososta, leffaa ylistetään ja kehutaan. Todellisuudessa pelkkää paskaa. Aina sama juttu.
[/quote] Tähän muistuttaisin, että Kosonen palkittiin pääosasta Shanghaissa eli näytteleminen ei ollut pelkkää paskaa. Suomalainen haukkuu aina suomalaista. Siksi meillä menee huonosti. Sääli sinällään.
[/quote]
Leffa oli paskaa ja samoin kirja, vaikka saisi Mongolian valtionpalkinnon. Vai eikö saa olla sitä mieltä, kun jossain ulkomaassa on palkittu? Sitten ei saa nöyrä suomalainen olla toista mieltä. Just...
[/quote] "Aina sama juttu"... Siihen se oikeen tiivistyy.
Ettekö olleet lukeneet yhtään arvostelua? Eihän sitä ole missään taidettu suuremmin kehua (korkeintaan jossain naistenlehdissä) ja hesarin arvostelukin oli ainakin 95% negatiivinen.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 09:06"]
Ketun kirja on nostettu esille samanlaisella "keisarin uudet vaatteet"-hypetyksellä kun Sofi Oksanen. Kun joku rupeaa toitottamaan uskomatonta erinomaisuutta, jatkaa siitä seuraavakin ryhmä varmuuden vuoksi, ettei leimautuisi taidetta ymmärtämättömäksi juntiksi. Ja kohta kaikki nyökyttelevät kilvan löytämättä kuitenkaan sitä ihmettä.
Siihen teatteriin sitten kirjailijan hahmon luominen. Tukkahattutäti tai angstinen ja epäsovinnainen takkupää käy aina.
[/quote]
Sofi Oksasen Puhdistus -kirja on oikeasti hyvä. Pärjää ulkomaisten klassikkojen rinnalla hyvin.
Sofi Oksanen on aivan toista tasoa kuin tämä Katja Kettu, mikä lie Virtanen onkaan oikeasti. Tosin ei Puhdistuskaan leffana toiminut.
Antti Jokinen pilaa leffan kuin leffan..
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 09:09"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 09:07"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 09:01"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 08:54"]Tyypillistä Suomi-touhua. Me Naiset haastattelee Kettua ja Kososta, leffaa ylistetään ja kehutaan. Todellisuudessa pelkkää paskaa. Aina sama juttu.
[/quote] Tähän muistuttaisin, että Kosonen palkittiin pääosasta Shanghaissa eli näytteleminen ei ollut pelkkää paskaa. Suomalainen haukkuu aina suomalaista. Siksi meillä menee huonosti. Sääli sinällään.
[/quote]
Leffa oli paskaa ja samoin kirja, vaikka saisi Mongolian valtionpalkinnon. Vai eikö saa olla sitä mieltä, kun jossain ulkomaassa on palkittu? Sitten ei saa nöyrä suomalainen olla toista mieltä. Just...
[/quote] "Aina sama juttu"... Siihen se oikeen tiivistyy.
[/quote]
Minusta tiivistyy siihen, että leffaa ei saa haukkua, koska jossain Kiinassa on tullut palkinto.
Missä sitä on hehkutettu? Kriitikot ovat ainakin pääosin haukkuneet.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 09:01"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 08:54"]Tyypillistä Suomi-touhua. Me Naiset haastattelee Kettua ja Kososta, leffaa ylistetään ja kehutaan. Todellisuudessa pelkkää paskaa. Aina sama juttu. [/quote] Tähän muistuttaisin, että Kosonen palkittiin pääosasta Shanghaissa eli näytteleminen ei ollut pelkkää paskaa. Suomalainen haukkuu aina suomalaista. Siksi meillä menee huonosti. Sääli sinällään.
[/quote]
Kiinalaiset ei kait ymmärrä huonosti puhuttua suomalaista murretta huonosti puhutuksi? Kiinassahan on Suomi/Hollywood-ohjaaja-hypetys, kun Rennykin on siellä tekemässä Kiinasta uutta Hollywoodia. Tulikohan palkinto Hollywood-Jokiselle siksi? Jokinen ja Harlinhan ovat Suomen tunnetuimmat Hollywood-ohjaajat.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 09:13"]
[/quote]
Naistenlehdissä.
Eikös tämä murre ole opeteltu juuri sellaiseksi kuin se oli itäisessä Lapissa? Tästähän oli juttuakin. Osa murteista on nykyisin jo kuollut tai sekoittunut muihin. Eihän tässä voi mitään Sami Jauhojärven länsimurretta käyttää.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 09:14"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 09:13"]
[/quote]
Naistenlehdissä.
[/quote]
No ne nyt hehkuttavat aina kaikkea, ei siellä ole mitään kulttuuritoimittajia töissä.
En ole nähnyt mutta kyllä nämä suomalaiset usein niin helvetin huonoja on.
En ole leffaa nähnyt, mutta kirja oli mun mielestä tekotaiteellista pas*** . En tiedä kummassa on vika: minussa vai kirjassa, mutta kahdesti olen sen aloittanut kykenemättä lukemaan loppuun saakka. Ei jaksa sitä kiroilua ja myös juoni on mun mielestä liian ohut.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 09:20"]
En ole nähnyt mutta kyllä nämä suomalaiset usein niin helvetin huonoja on.
[/quote]Samaa mieltä. Sitä räävitöntä kielenkäyttöä ja kiroilua, tuhruista raakaa "seksiä",eli nylkytystä ja kourintaa.Huh heijaa,eipä kiinnosta. Oiskohan se Napapiirin sankarit 2 yhtään parenpi?
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 09:20"]En ole nähnyt mutta kyllä nämä suomalaiset usein niin helvetin huonoja on.
[/quote] Mua naurattaa tämä vastaus. "En ole katsonut, enkä katsokaan, koska suomalaiset on huonoja. Tulin myös tähän ketjuun kertomaan mielipiteeni elokuvasta, jota en ole katsonut enkä katso." Suosittelen todella tuota Mielensäpahoittajaa;). Kertoo hyvin meistä suomalaisista.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 09:08"]Minä helsinkiläisenä luulin, että elokuvassa puhuttiin aitoa Lapin suomea, siis murretta. Muistan lukeneeni, että Kosonen oli opetellut sitä jonkun paikallisen avulla. Olenko väärässä?
Meidän ollessamme katsomassa elokuvaa mieheni edessä istui noin kuusikymppinen nainen, joka nauroi usein ja hillittömästi elokuva aikana. Olisi ollut kiva tietää, mikä siinä niin huvitti. Minustakin elokuva oli raskas ja onnellinen romanttinen loppu yllätti sen vuoksi todella. No, kirjassa loppu ei ollutkaan onnellinen.
Kirjan kielestä olen kanssanne hieman eri mieltä. Kettu kirjoittaa hyvää suomea. Hänen lauseensa ovat sujuvia ja kauniita. Sisältö voi tietysti jonkun mielestä olla räävitöntä.
[/quote]
Olen itse lapista ja minulla on paljon ystäviä eri puolelta lappia, mutta omaan korvaani ei kuulostanut laisinkaan luontevalta puheelta. Tapa ääntää ja painottaa sanoja ei kuulostanut oikealta, se kuulosti enemmän kirjakieleltä kuin miltään murteelta jota olen kuullut.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 21:24"]
Suomalaiset elokuvat ovat täynnä kurjuutta, surkeutta, angstia, ryyppäämistä, kiroilua, tekoteennäistä ylinäyttelemistä. Niin boooooooooooooooring, että jätän suomileffat nykyään suosiolla väliin.
[/quote]
Ihan mielenkiinnosta: mitkä sitten ovat mielestäsi hyviä leffoja? Jokin Hollywood-hömppä?
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 09:01"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 08:54"]Tyypillistä Suomi-touhua. Me Naiset haastattelee Kettua ja Kososta, leffaa ylistetään ja kehutaan. Todellisuudessa pelkkää paskaa. Aina sama juttu.
[/quote]