Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viimeistään keski-iässä on erityisen tärkeää alkaa muuttaa läskejä lihaksiksi liikunnan avulla

Vierailija
06.02.2026 |

ja kiinnittää samalla huomiota siihen mitä syö ja juo. Vai oletko eri mieltä tästä?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Himoliikunta on haitallista. Sinne hyytyvät lenkkipolulle ja hiihtoladulle kuolemaa pakoilevat hönöt.

Vierailija
2/7 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 50-vuotias nainen. Liikun kyllä paljon, mutta lääkäri sanoi, että on tutkittu, että käytännössä 30 min liikuntaa päivässä riittää ylläpitämään terveyttä ja estämään esim. diabetesta. Sen yli menevällä liikunnalla ei ole osoitettu olevan suurempia terveysvaikutuksia. Eli pysyttely normaalipainossa ja 30 min päivässä liikuntaa olisi ok. Lenkkipolulla tulee välillä vastaan huomattavan vanhoja miehiä, joiden juoksutyyli on aika pielessä ja näyttää siltä, että heillä on kipuja. Usein tosi vähän vaatetusta myös, juostaan shortseissa pakkasella. Olen miettinyt, että toivottavasti minä älyän lopettaa ajoissa ja siirtyä reippaille kävelylenkeille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läski ei muutu lihakseksi millään keinoin.

Vierailija
4/7 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloin. Olin päätynyt sairaalloisen lihavuuden rajoille 44-vuotiaana, vuosikymmenen työnarkomanian ja uupumuksen rajoilla painamisen, ja stressin syöpöttelyllä ja joskus kaljallakin lääkitsemisen seurauksena. Mulle tuli huolestuttavia sydänoireita, mikä pelästytti. Sydämestä ei onneksi löytynyt mitään vakavaa, ja stressiä ja vähäunisuutta lääkäri arvioi rytmihäiriöiden syyksi. Mutta kyllä se peläytti sen verran, että aloin laihduttamaan ja ekat 20 kg laihdutettuani salitreenaamaan personal trainerin opastuksella myös. 

Ei ollut kyllä helppoa eikä nopeaa laihdutus esivaihdevuosissa, vaati yllättävän alhaisia kaloreita ja tarkkuutta että lähti painoa yhtään. Mutta niin sitä silti hitaasti laihduin 44-47 ikävuoden välillä 125 kilosta 67 kiloon. Silloin moitin itseäni kovasti hitaasta tahdista, mutta ehkä sen ansiota on, ettei mulla ole sellaista riippuvaa löysää nahkaa missään. Mahan alaosa on vähän pehmeämpi kuin nuorena, mutta sellaisia laihdutusohjelmien ryppyisen ihon tyhjiä pussukoita ei ole missään.

Vierailija
5/7 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teepä sitten neuvosi mukaan, ap.

Vierailija
6/7 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kävi päinvastoin. Syöminen muuttui elämän tärkeimmäksi asiaksi ja syömiset mahdollisimman epäterveiksi.

Vierailija
7/7 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läski muuttuu kyllä lihakseksi, kun lisää liikuntaa samalla kun vähentää hiilihydraatteja, lisää proteiineja, ja syö riittävästi rasvoja. Suosittelen myös D3- ja B12- vitamiini sekä foolihappolisää purkista. Liikunnan on oltava kestävyystyyppistä, hetkittäin myös hengästyttävää sekä hyvä olla myös kuluneita niveliä säästävää ja lihaksia kasvattavaa. Hyviä ovat esim kävely, pyöräily, hiihto, uinti, voimistelu, venyttely (muista isotoninen!)  ja kuntosali. Ei juoksua! 10 000 kävelyaskelta päivässä on se mistä on hyvä normaalin keskiikäisen alkaa (ylipainoisille uinti tai vesijuoksu)  ja sitten kun on vanha, niin vähintään 5000 ja jos on rollaattorikunnossa, niin vähintään 2500 askelta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi