Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Äiti valittaa Kelan 5000 € mätkyistä tyttärelleen

Vierailija
03.10.2015 |

En ihan ymmärtänyt, mitä nämä "välitarkastukset" ovat olleet? Itse ainakin olen joutunut itse seuraamaan tulojani ja sen mukaan itse laskimella laskemaan, paljonko tukia voin vielä nostaa ja sitten ihan itse perua tukiani. Jotenkin myös häiritse tuo lause, että 5000 € maksamisessa takaisin menee vastavalmistuneelta koko loppuelämä. Itse en ainakaan ajatellut maksella n. 4500 € opintolainaani koko loppuelämääni takaisin.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös nykyisin kela lätkäse eräpäivän koko summalle eikä mitään osamaksumahdollisuutta ole?

Vierailija
2/36 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 12:24"]Eikös nykyisin kela lätkäse eräpäivän koko summalle eikä mitään osamaksumahdollisuutta ole?
[/quote]

On osamaksumahdollisuus. Itselle juuri viimevuonna maksettiin 1000€ liikaa, maksan 50€ erissä pois. Tai siis tuo vähennetään automaattisesti asumistuesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin asiako on valittaa tyttärensä mätkyistä lehteen? Luulisi aikuisen osaavan hoitaa itse omat raha-asiansa.

Vierailija
4/36 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 12:27"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 12:24"]Eikös nykyisin kela lätkäse eräpäivän koko summalle eikä mitään osamaksumahdollisuutta ole?
[/quote]

On osamaksumahdollisuus. Itselle juuri viimevuonna maksettiin 1000€ liikaa, maksan 50€ erissä pois. Tai siis tuo vähennetään automaattisesti asumistuesta.
[/quote]

Ok, joku aika sitten vain oli niin paljon juttua, että kela poistaa osamaksumahdollisuuden ja se on voivoi, kun menee ulosottoon. Ehkä se sitten peruttiin

Vierailija
6/36 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi äiti valittaa tyttärelleen?

Ihan omaa hölmöyttä, mun poika ei ole mikään ruudinkeksijä, mutta tasan tarkkaan sillä on tiedossa kaikki rajat ja vaatimukset. 

Vierailija
7/36 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia joutuu maksamaan takaisin? En ymmärtänyt.

Vierailija
8/36 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 12:29"]Miksi äiti valittaa tyttärelleen?

Ihan omaa hölmöyttä, mun poika ei ole mikään ruudinkeksijä, mutta tasan tarkkaan sillä on tiedossa kaikki rajat ja vaatimukset. 
[/quote]

Sori. Huomasin vasta, että tuo otsikko on järjetön. Nopeasti kirjoitin, enkä tarkistanut jälkeenpäin.ap

Vierailija
9/36 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on opiskellut kuntoutustuella --> toimintakyky tai terveys ei paras mahdollinen? Ehkä siksi äiti huolehtii?

Vierailija
10/36 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne rajat on annettu ja itse voi laskea. Tyhmyyttä jos ei viitsi

Vierailija
11/36 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 12:27"]

Äidin asiako on valittaa tyttärensä mätkyistä lehteen? Luulisi aikuisen osaavan hoitaa itse omat raha-asiansa.

[/quote]

Ei kaikki aikuiset osaa. Ei tämäkään tyttö osannut laskea tulojaan vaan nosti 5000 euroa liikaa kelan avustuksia ja nyt niitä peritään takaisin. Monet yhteiskunnan tuilla olevat eivät oikeasti osaa ajatella pidemmällä tähtäimellä ja miettiä että jos haen nyt liikaa joudun myös maksamaan ne takaisin.

Se että miten on mahdollista nostaa 5000 euroa ylimääräistä ennenkuin kuin kelan takaisin perintä laukeaa kertoo myös järjestelmän ongelmasta. Ei kela voi laskea sen varaan että jokainen heidän asiakkaansa osaa laskea ja suunnitella elämäänsä pidemmällä tähtäimellä. Äiti kirjoitti ihan asiasta, vaikka on pakko myöntää että hän on epäonnistunut kasvatusvastuussaan ainakin taloudenhoidon osalta.

Vierailija
12/36 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan äidin pitänyt sitten ottaa näistä tukiasioista aiemmin selvää, jos kerran on tyttärensä pääasiallinen talouden hoitaja.

Vierailija
13/36 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli äiti valittaa siitä, etteivät ole itse ottaneet asioista selvää tai ylipäätään lukeneet niitä ohjeita, mitkä päätösten mukana tulee. Niissä lapuissa jopa ihan erikseen kysytään työskentelystä. Valitus tulee omasta tyhmyydestä. Ei heru sympatiaa. 

T. kuntoutusrahalla opiskelevan nuoren äiti, joka auttaa nuortaan näissä asioissa

Vierailija
14/36 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää tytär on saanut asumistukea ja kuntoutusrahaa ja niiden turvin opiskellut ammattiin. Tästä varmaan voi päätellä miksi äiti hoitaa asiaa ja miksi summa on tytölle valtava - eli luultavasti tulee tekemään jotain kuntoutustyötä, josta ei suunnilleen makseta palkkaa.

Kyseessä ei siis ole käsittääkseni opintotuki. Siitä varmaan nuo välitarkistukset. Onhan tuossa nyt Kelakin mokannut, jos ei tarkistuksista huolimatta ole pienentänyt tukea. Mutta tottakai loppupeleissä oma syy.

Vierailija
15/36 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela oli maksanut liikaa VAIKKA asiakas oli toimittanut liitteet yms ihan OIKEIN. Eli vika ei ollut tyttären vaan Kelan! Kannattaa lukea se juttu eikä puskista kommentoida...

Vierailija
16/36 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 12:39"]Tää tytär on saanut asumistukea ja kuntoutusrahaa ja niiden turvin opiskellut ammattiin.
[/quote]

Jakäynyt töissä opiskelujen ohella...

Vierailija
17/36 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 12:39"]

Tää tytär on saanut asumistukea ja kuntoutusrahaa ja niiden turvin opiskellut ammattiin. Tästä varmaan voi päätellä miksi äiti hoitaa asiaa ja miksi summa on tytölle valtava - eli luultavasti tulee tekemään jotain kuntoutustyötä, josta ei suunnilleen makseta palkkaa.

Kyseessä ei siis ole käsittääkseni opintotuki. Siitä varmaan nuo välitarkistukset. Onhan tuossa nyt Kelakin mokannut, jos ei tarkistuksista huolimatta ole pienentänyt tukea. Mutta tottakai loppupeleissä oma syy.

[/quote]

Tuki on minimi, jos ei ole työkokemusta ja jos ei saa muuta tukea, niin sitä ei peritä takaisin. Jotain jätetään nyt  kertomatta. Jos käy palkkatöissä, esim. kesällä siltä ajalta tukea ei makseta ja se pitää vain ilmoittaa. Se sanotaan ohjeissa ihan selvästi. Pojalle siitä tuli erillinen kysely etukäteen. Ne paperit pitää lukea. 

15. E

Vierailija
18/36 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 12:38"]

Eli äiti valittaa siitä, etteivät ole itse ottaneet asioista selvää tai ylipäätään lukeneet niitä ohjeita, mitkä päätösten mukana tulee. Niissä lapuissa jopa ihan erikseen kysytään työskentelystä. Valitus tulee omasta tyhmyydestä. Ei heru sympatiaa. 

T. kuntoutusrahalla opiskelevan nuoren äiti, joka auttaa nuortaan näissä asioissa

[/quote]

Todella hyvä että sinun lapsellasi on äiti joka pärjää näissä kela ja sossuviidakoissa kun tukia on sata erilaista ja kaikissa erilaiset säännöt. Sinun lapsellasi on sinut ja sinun apusi.

Jollakin toisella kuntoutustuella opiskelevalla nuorella on äiti joka tarvitsisi  itse selkokieliset ohjeet tai ei äitiä ollenkaan. Kaikki ei vaan pärjää tässä sosiaaliturvaviidakossa ja putoaa rattaiden väliin.

13, vankka perustulon kannattaja.

Vierailija
19/36 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 12:34"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 12:27"]

[/quote]

Ei kaikki aikuiset osaa. Ei tämäkään tyttö osannut laskea tulojaan vaan nosti 5000 euroa liikaa kelan avustuksia ja nyt niitä peritään takaisin. Monet yhteiskunnan tuilla olevat eivät oikeasti osaa ajatella pidemmällä tähtäimellä ja miettiä että jos haen nyt liikaa joudun myös maksamaan ne takaisin.

Se että miten on mahdollista nostaa 5000 euroa ylimääräistä ennenkuin kuin kelan takaisin perintä laukeaa kertoo myös järjestelmän ongelmasta. Ei kela voi laskea sen varaan että jokainen heidän asiakkaansa osaa laskea ja suunnitella elämäänsä pidemmällä tähtäimellä. Äiti kirjoitti ihan asiasta, vaikka on pakko myöntää että hän on epäonnistunut kasvatusvastuussaan ainakin taloudenhoidon osalta.

[/quote]

Laitoin yläpeukun, vaikka tummennetusta lauseesta en ole samaa mieltä. Se, ettei osaa laskea, mihin etuuksiin on oikeutettu, on noloa. Jos on jokin vamma, joka asiaa selittää, niin se laskeminen on huoltajan tehtävä. Ei sitä rahaa voi vahingossa nostaa liikaa vaan onhan siinä tulot muuttuneet, ehkä ollut kesätöitä tms. Ei siis ole kyse mistään ydinfysiikasta vaan siitä, että kriteerit tukien saamiseen ovat muuttuneet. Ei tarvitse osata itse laskea, riittää, kun ilmoittaa KELAan, että nyt olen saanut kesätöitä ja KELA kertoo, mitä tietoja tarvitsevat tuen laskemiseksi uudelleen.

Äiti ei siis valita asiasta, kunhan nyt yrittää siirtää joko omaa tai tyttären vastuuta ihan normaalista arkielämän asiasta yhteiskunnan harteille. En ymmärrä, miksi toisaalta vaaditaan yksilölle runsaasti omaa päätäntävaltaa mutta silti sopivasti pitäisi yhteiskunnan auttaa, kun ei itse osata sitä päätäntävaltaa käyttää. Selkeintä olisi, kun mitään rahaa ei maksettaisi tukien varassa eläville vaan kaikki olisivat maksusitoumuksia tai KELAn suorittamia maksuja suoraan esim. vuokranantajan tilille. Ei pääsisi taas valittamaan, miksi yhteiskunta ei hoida asioita, joita normaalijärkisen pitäisi osata hoitaa itse.

Vierailija
20/36 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 12:41"]Kela oli maksanut liikaa VAIKKA asiakas oli toimittanut liitteet yms ihan OIKEIN. Eli vika ei ollut tyttären vaan Kelan! Kannattaa lukea se juttu eikä puskista kommentoida...
[/quote]
Paitsi, että tukia, ainakaan opintotukea, ei voi mielestäni pienentää sen mukaan paljon tienaa, jotta voisi edelleen tienata "liikaa" ja saada kuitenkin tukea, mutta vähän vähemmän per kk. Eikös nuo tuet voi perua Kelan sivulla ihan itse, jos huomaa, että tulorajat paukkuu?