HS: Äiti valittaa Kelan 5000 € mätkyistä tyttärelleen
En ihan ymmärtänyt, mitä nämä "välitarkastukset" ovat olleet? Itse ainakin olen joutunut itse seuraamaan tulojani ja sen mukaan itse laskimella laskemaan, paljonko tukia voin vielä nostaa ja sitten ihan itse perua tukiani. Jotenkin myös häiritse tuo lause, että 5000 € maksamisessa takaisin menee vastavalmistuneelta koko loppuelämä. Itse en ainakaan ajatellut maksella n. 4500 € opintolainaani koko loppuelämääni takaisin.
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 12:44"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 12:38"]
Eli äiti valittaa siitä, etteivät ole itse ottaneet asioista selvää tai ylipäätään lukeneet niitä ohjeita, mitkä päätösten mukana tulee. Niissä lapuissa jopa ihan erikseen kysytään työskentelystä. Valitus tulee omasta tyhmyydestä. Ei heru sympatiaa.
T. kuntoutusrahalla opiskelevan nuoren äiti, joka auttaa nuortaan näissä asioissa
[/quote]
Todella hyvä että sinun lapsellasi on äiti joka pärjää näissä kela ja sossuviidakoissa kun tukia on sata erilaista ja kaikissa erilaiset säännöt. Sinun lapsellasi on sinut ja sinun apusi.
Jollakin toisella kuntoutustuella opiskelevalla nuorella on äiti joka tarvitsisi itse selkokieliset ohjeet tai ei äitiä ollenkaan. Kaikki ei vaan pärjää tässä sosiaaliturvaviidakossa ja putoaa rattaiden väliin.
13, vankka perustulon kannattaja.
[/quote]
Aika monella kyse on kuitenkin vain siitä, että niitä mukana tulevia ohjeita ei lueta. Asumistukikin tarkistetaan vuosittain.
Ei tarvitse olla älyssä vikaa, kun näitä mätkyjä tulee joka vuosi ihan normaaliälyisille opiskelijoillekin. Ilmeisesti sitä ei vaan käsitetä vieläkään, ettei mikään tuki ole mitään extrarahaa ahkerasta opiskelusta ja työssäkäynnistä opiskelujen ohella. Se on tarkoitettu toimeentuloon ja jos tulee toimeen ilman tukia, niitä ei ole oikeus nostaa.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 12:45"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 12:28"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 12:27"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 12:24"]Eikös nykyisin kela lätkäse eräpäivän koko summalle eikä mitään osamaksumahdollisuutta ole? [/quote] On osamaksumahdollisuus. Itselle juuri viimevuonna maksettiin 1000€ liikaa, maksan 50€ erissä pois. Tai siis tuo vähennetään automaattisesti asumistuesta. [/quote] Ok, joku aika sitten vain oli niin paljon juttua, että kela poistaa osamaksumahdollisuuden ja se on voivoi, kun menee ulosottoon. Ehkä se sitten peruttiin
[/quote]
Tuo koski muistaakseni toimeentulotukea, ei kaikkia Kelan etuuksia.
[/quote]
Koskee kaikkia tukija joiden saaja on toimeentulotuen asiakas
Tässä ei ollut kyse perinteisestä opintotuesta vaan kuntoutustuesta. Tässä oli kaikki paperit ja tiedot toimitettu kelalle oikein ja kela oli laskenut väärin.
Onko kuntoutustuella (vajaakuntoinen?) vastuussa kelan virheistä ja voidaanko kelan virhettä periä esim. kuntoututuella elävältä takaisin.
Onko takaisin perinnällä jotain maksimiaikaa 5 vuotta tai 10 vuotta?
Kuntoutustuella elävän tulot on niin pienet että 5000 euron takaisinperintä kuulostaaa elinkautiselta rangaistukselta. Mikä on kelan vastuu? Miten järjestelmän ongelmat korjataan?
Hyvä että äiti nosti kissan pöydälle, valitettavasti meillä yleensä vaan haukutaan 'tilanteen uhria' sen sijaan että mietittäisin miten estetään samat ongelmat jatkossa.
Linkki uutiseen oli siis missä? Ei varmaan olisi yletömän vaativaa laittaa sitä heti aloitukseen...
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 12:45"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 12:41"]Kela oli maksanut liikaa VAIKKA asiakas oli toimittanut liitteet yms ihan OIKEIN. Eli vika ei ollut tyttären vaan Kelan! Kannattaa lukea se juttu eikä puskista kommentoida...
[/quote]
Paitsi, että tukia, ainakaan opintotukea, ei voi mielestäni pienentää sen mukaan paljon tienaa, jotta voisi edelleen tienata "liikaa" ja saada kuitenkin tukea, mutta vähän vähemmän per kk. Eikös nuo tuet voi perua Kelan sivulla ihan itse, jos huomaa, että tulorajat paukkuu?
[/quote]
No kyse EI ole opintotuesta vaan as.tuesta ja kuntotustuesta! Ja jos KAIKKI LIITTEET YMS on oikein ja ajoissa toimitettu mutta Kela ei ole niitä järjestelmään laittanut niin MITEN VOI OLLA ASIAKKAAN VIKA?
"Kuntoutustuki tarkoittaa määräajaksi myönnettyä työkyvyttömyyseläkettä" ja silti on voinut käydä töissä?
Soitin itse kelaan kysyäkseni kaikki rajoitukset ja rajat paljonko saan tienata saadakseni vielä opintotuen. Eivät voineet vastata selvästi vaan ympäripyöreästi mumisivat. Ei minkään näköistä palceluhenkisyyytä mutta perinnön menevät kyllä ulosottoon alta aikayksikön. En ymmärrrä miksi kelan pitää vielä lähettää kaikki tiedot postitse. Miksi eivät voi laittaa e Mail tai viestiä kelan sivuille viesteihin. Todella mauton koko kela hyi.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 13:23"]En ymmärrrä miksi kelan pitää vielä lähettää kaikki tiedot postitse. Miksi eivät voi laittaa e Mail tai viestiä kelan sivuille viesteihin. Todella mauton koko kela hyi.
[/quote]
Menee ainakin perille?
Kaikki opintotukea saavat opiskelijat rientää kilvan kommentoimaan - onneksi täällä on muutama muukin huomannut, että nyt ei ollut kyse opintotuesta ja sen erittäin selkeistä tulorajoista. Normaali asumistuessa ei alle 400 euron tulonlisäystä kuussa tarvitse edes ilmoittaa Kelalle. Asumistuki tarkistetaan vuosittain.
En vaan käsitä, miten voi saada asumistukea ja kuntoutustukea sekä samalla käydä kesätöissä ja tehdä sijaisuuksia.
Mitä opimme tästä. Ei kannata tehdä töitä.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 13:34"]Mitä opimme tästä. Ei kannata tehdä töitä.
[/quote]
Ei niin, jos haluaa yhteiskunnalta tukea.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 12:27"]
Äidin asiako on valittaa tyttärensä mätkyistä lehteen? Luulisi aikuisen osaavan hoitaa itse omat raha-asiansa.
[/quote]
Taitaa olla tämän päivän ongelma, että mitään omaa vastuuta ei osata ottaa ja äiti huolehtii jopa jälkiseuraamusten selvittelyä lehtien palstoilla. Systeemi vain rakentuu sille, että perusteettomasti maksettu raha pitää palauttaa. Onko tämä äiti sitten tosissaan sitä mieltä, että muiden veronmksajien pitäisi tämäkin touhu maksaa, kun ihminen ei huolehdi asioistaan.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 12:28"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 12:27"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 12:24"]Eikös nykyisin kela lätkäse eräpäivän koko summalle eikä mitään osamaksumahdollisuutta ole? [/quote] On osamaksumahdollisuus. Itselle juuri viimevuonna maksettiin 1000€ liikaa, maksan 50€ erissä pois. Tai siis tuo vähennetään automaattisesti asumistuesta. [/quote] Ok, joku aika sitten vain oli niin paljon juttua, että kela poistaa osamaksumahdollisuuden ja se on voivoi, kun menee ulosottoon. Ehkä se sitten peruttiin
[/quote]
Tuo koski muistaakseni toimeentulotukea, ei kaikkia Kelan etuuksia.