Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei kaikilla häviä lapsuuden pimeänpelko?

Vierailija
03.10.2015 |

Lapsethan usein kokevat pimeänpelkoa, mutta se kuitenkin suurimmalla osalla häviää. Minulle se on jäänyt. Mistä johtuu, että kaikilta tuo ei poistu? Onko mitään tehtävissä tälle pelolle näin aikuisiällä?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Mulla ei poistunut. Jos joku löytää keinon miten sen saa pois oon valmis kokeilemaan mitä vaan

Vierailija
2/39 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä tulee esille tuo pelko?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Supernaturalista opittua, pimeää pitää pelätä. ;)

Vierailija
4/39 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mullekkin on jäänyt..

Vierailija
5/39 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pelko tulee esiin?

Olen 23 vuotias ja kuvittelen yöllä herätessäni pimeyteen kaiken maailman kauheuksia. Ja en todellakaan uskalla kulkea pimeässä yksin.

Vierailija
6/39 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös ja olen jo 38v, mulla on liian vahva mielikuvitus.

Vierailija
7/39 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 11:51"]Miten teillä tulee esille tuo pelko?
[/quote]

Pelkään ihan törkeesti pimeää. Iltalenkit menee niin, että koira kävelee ihan lähellä ja jos murisee johonkin suuntaan en todellakaan kävele sinne. Yö tupakatkin poltan hullua vauhtia, koska pelottaa pimeästä jonkun tulevan. En uskalla avata verhoja pimeällä ollenkaan, koska pelkään jonkun seisovan ikkunan takana.. Sisällä pimeä ei pelota, kai koti on joku turvapaikka pimeen hirviöille :D

Vierailija
8/39 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten aika kaksnaamasta aina selittää lapselle kuinka pimeätä ei tarvitse pelätä / ei siellä mitään ole. Sit yksin pimeässä ite panikoin. Kiva kiva

Vierailija
9/39 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pelkäsin että jossain tulee vastaan yksi punasilmäinen Akakabuton. Joskus muksuna kattonut salaa hopeanuolta. Nyt sitten viimein rohkenin ostaa kyseisen boksin, katsoin läpi ja alkoi huvittaa: tätäkö olen pelännyt yli 20vuotta!

Vierailija
10/39 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kyse ole ihan evoluutiosta eikä vaan jostain lapsuuden pelosta. Tyhmähän se on ollut joka suin päin kulki kohti pimeää tuntematonta.

Vierailija
11/39 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 12:02"]Mä pelkäsin että jossain tulee vastaan yksi punasilmäinen Akakabuton. Joskus muksuna kattonut salaa hopeanuolta. Nyt sitten viimein rohkenin ostaa kyseisen boksin, katsoin läpi ja alkoi huvittaa: tätäkö olen pelännyt yli 20vuotta!

[/quote]

Flashbackeja! Hopea nuolen takia pelkäsin niitä punasia valoja mitä on esim Hangossa tuulimyllyissä! Näin lapsena ne ikkunasta ja voi kuinka pelotti

Vierailija
12/39 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pimeän pelko sitten yleinen aikuisilla? En oo kavereiden kanssa viittinyt jutella kun ajattelen mussa olevan jotain vikaa tän takia

Vierailija
13/39 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin mökillä karaista itseäni. Kävelin ulkovalojen ulottumattomiin, pimeetä metsäpolkua. Iski ihan hirvee paniikki päälle, säntäiltiin koiran kans hysteerisenä puita päin:) Se siitä karasusta.

Vierailija
14/39 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 12:02"]

Eikö kyse ole ihan evoluutiosta eikä vaan jostain lapsuuden pelosta. Tyhmähän se on ollut joka suin päin kulki kohti pimeää tuntematonta.

[/quote] Itse kyllä luulen että lajin kannalta luonnollisempi suhtautumienn pimeään on se, mikä on minulle luontainen: ulkona kävelen mielummin pimeässä, kuin jonkun valokeilan sisällä tai edes takana (taskulamppu), pimeässä lymyilevien nähtävissä. Minulle pimeässä oleminen edustaa siis piiloutumista ja/tai  kykyä nähdä pimeässä mahdollisesti lymyilevät asiat helpommin. 

Vierailija
15/39 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 12:13"]

Yritin mökillä karaista itseäni. Kävelin ulkovalojen ulottumattomiin, pimeetä metsäpolkua. Iski ihan hirvee paniikki päälle, säntäiltiin koiran kans hysteerisenä puita päin:) Se siitä karasusta.

[/quote]Miksi puita päin? Eivätkö silmäsi sopeudu pimeään? Ehkä olet hämäräsokea?

Vierailija
16/39 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, taidan tosiaan olla hämäräsokea. Siellä metsässä oli ihan pussipimeetä, en nähnyt mitään, en edes koiraa saati niitä puita. Kuuloaisti tosin pelas paremmin sokeena:) T:14

Vierailija
17/39 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pimeyden pelko kohdistuu johonkin demoniseen aktivismiin mikä ei ole ihan tässä maailmassa, mutta on kuitenkin olemassa.

Vierailija
18/39 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 11:51"]

Miten teillä tulee esille tuo pelko?

[/quote]

En mene juuri koskaan esim. pimeään makkariin, laitan johonkin muualle ensin valot jotta tulee vähän valoa ja käyn sitten laittamassa makkariin valot. Ulkona alkaa nähdä pimeässä hahmoja ja jos joku oksa liikahtaa tai kahahtaa niin sydän hakkaa :D Mulla on siis ilmeisesti aika vilkas mielikuvitus. Pelkään pimeää, koska siellä pimässä voi joku väijyä minua pimeän turvin ilman, että minä näen häntä. Karmaiseva ajatus! Pimeässä voi siis vaania vaikka mitä vaaroja tietämättäni. 

Sisällä myös pimeydessä näyttää aina olevan jotain ihme hahmoja, jotka paljastuvat esim. vaatekasoiksi.

Ja ihan aikuinen ihminen olen :D

Vierailija
19/39 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pelkään edelleen myös pimeää ja olen 28 vuotias. Tuntuu, että pelko on pikemminkin lisääntynyt kuin helpottanut iän myötä. Lapsena ja edelleen pelotti pimeässä nimenomaan se, että en voi nähdä ympärilleni. Kuvittelen erilaista kamalaa ympärilleni. Kärsin unihalvauksesta ja runsaista painajaisista ja uskon tämän olevan osasyy. Unihalvaus on tilana niin kamala, että en todellakaan halua että ympärilläni on pimeää kun niin käy. Siksi meillä on makuuhuoneessa sisustusvalot yövalon virkaa toimittamassa. Lapsien myötä olen karaistunut ja en heidän seurassaan näytä pelkoa tai puhu siitä heille. Viisi vuotias nukkuu pienen yövalon turvin omassa huoneessa niinkuin yksi vuotiaskin. Tosin yksivuotiaan huoneessa se on lähinnä minun takiani jos hän yöllä herää ja menen rauhoittelemaan. Yksin kotona pelkään enemmän mutta tottunut hallitsemaan sen, koska mies saattaa työn vuoksi välillä olla reissussa. Kun mies on kotona en sytytä joka valoa vessaan mennessäni. Unihalvauksen ja painajaisten puitteissa olen ollut psykiatrilla selvittänässä syytä ja pimeänpelkoni ja vanhat traumaattiset tapahtumat tuntuvat olevan tämän taustalla.

Vierailija
20/39 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 12:31"]

Joo, taidan tosiaan olla hämäräsokea. Siellä metsässä oli ihan pussipimeetä, en nähnyt mitään, en edes koiraa saati niitä puita. Kuuloaisti tosin pelas paremmin sokeena:) T:14

[/quote]En ole koskaan ollut Suomessa ulkona täysin "pussipimeässä" ja olen liikkunut myös maaseudun olosuhteissa kaikkina vuorokauden- ja vuodenaikoina. Aina erottaa jotakin. Näkökyvyssäsi voi olla jotakin vikaa. Voimakkaaseen likinäköisyyteen voi yhdistyä alentunut hämäränäkö.  Tietysti jos tulet heti hysteeriseksi silmäsi eivät ehdi adaptoitua pimeään kun jo juoksentelet puita päin.