Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voi olla järkeä mennä töihin, kun saisin palkkaa jotain 11.5e/h eli 37,5 viikkotunneilla about 1500-1600 nettona käteen?

Vierailija
09.04.2022 |

Vuokrani on nyt 890e, ja minulle jää tuista silti pakollisten kulujen (vuokra, sähkölasku, kotivakuutuslasku, julkisen terveydenhuollon menot ja reseptilääkkeet) jälkeen perustoimeentulotuen 500e ja rapiat.

Jos menisin töihin, niin en todellakaan haluaisi maksaa 900e vuokraa 1600e nettotuloista.

Tavoitteeni tietty olisi ostaa asunto...Mutta arvatkaapas mitä ne säädylliset asunnot täällä maksaa?
About 250 000e.
Miten saisin lainaa 250 000e asuntoon 1600e nettotuloilla, kun säästöjäkään ei ole?
Ja miten niitä säästöjä kerryttäisin, kun samaan aikaan pitäisi maksaa tuota melkein 900e vuokraa?
Menisi varmaan 10 vuotta säästää edes 10% käsiraha tuohon asuntoon, eikä sekään taida riittää...Eikä ne 1600e nettotulot silti vaikka säästöjä olisi.

Omistusasunto olisi aivan ehdoton edellytys sille että jaksaisin töissä käydä, mutta näyttää kyllä erittäin tavoittamattomalta unelmalta vaikka töitä saisin.

Ymmärrätte varmaan siis millaisessa "umpikujassa" olen tuon asian suhteen.
Kävisitkö itse töissä jos saisit lähes saman minkä tuilla, etkä edes pääsisi kiinni omistusasuntoon?

Kommentit (148)

Vierailija
21/148 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos säädyllinen asunto maksaa liikaa, osta säädytön asunto. Jopa Helsingissä saa kyllä yksiöitä ainakin sata tonnia halvemmalla kuin tuo 250000. Eivät ne mitään kaunokaisia ole mutta köyhällä ei ole valinnanvaraa.

Ja jossain lähiöyksiössäkö sitten pitäisi asustella vuosikymmenet...Kuulostaapa todella ilahduttavalta ja kannustavalta.

Ei ehkä motivoi kaikki tuollainen

Vierailija
22/148 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. kun tukia ei makseta, menetkö sitten töihin?

2. hanki halvempi asunto

3. Kämpät maksaa 250 000 ? Tiesitkö että asunnon voi ostaa myös helsingin ulkopuolelta

4. Olitko tietoinen että suomessa on mahdollisuus opiskella? Olisit siis voinut maksamillamme verorahoilla hankki itsellesi koulutuksen, jolla olisit saanut kaiken haluamasi, ja enemmän

2. Ei sitä noin vain "hankita" Kaupungin kämpät halvempia, mutta niihin ei vain pääse. Tämä on ihan normaali hintataso täällä

3. Tiesitkö että kämppä on hankalaa ostaa PKS ulkopuolelta, jos työt ovat PKS sisällä? Ja myös koko elämäni olen asunut PK-Seudulla, joten kaikki tuntemani ihmiset asuvat täällä.

Masentuisin varmasti jos muuttaisin yksin jonnekin kauas.

3. On tietty, mutta se on tehty mahdollisimman epähoukuttelevaksi taloudellisesti työttömänä olemiseen verrattuna. Eikä niihin kouluihinkaan noin vain mennä, vaan niihin pitää hakea.

Mistä tiedät etten olisi jo hakenut useasti?

ap

Okei. Eli olet avuton luuseri. Case closed.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/148 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan turha haaveilla omistusasunnosta tuolla palkalla, ellei se ole joku peräkylän pikkukaksio

Mitä järkeä sitten edes käydä töissä, jos ei varallisuus kerry millään tavalla?

Järki on siinä, että sillä työnteolla elätät itsesi, etkä maksata elämääsi muilla.

Näin on ihmiskunta toiminut tuhansia vuosia. Tällainen sossutukien yltäkylläisyys on tähän nähden juuri keksittyä hömppää.

Vierailija
24/148 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos säädyllinen asunto maksaa liikaa, osta säädytön asunto. Jopa Helsingissä saa kyllä yksiöitä ainakin sata tonnia halvemmalla kuin tuo 250000. Eivät ne mitään kaunokaisia ole mutta köyhällä ei ole valinnanvaraa.

Ei 1600e nettotuloilla saa edes 150 000e lainaa...Ja silti pitäisi olla se käsiraha, jonka säästämiseen menisi vuosikausia (ainakin 5v) kun maksaa samalla kallista vuokraa

Vierailija
25/148 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap

Meidän pm sai just 500 000e velkaa vaikka sillä loppuu duunit vuoden päästä.

Kyllä säki saat sun tuloilla sen 250 000e koska Sannaki sai.

Vierailija
26/148 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan turha haaveilla omistusasunnosta tuolla palkalla, ellei se ole joku peräkylän pikkukaksio

Mitä järkeä sitten edes käydä töissä, jos ei varallisuus kerry millään tavalla?

Työnteko on sarja nälän aiheuttamia pakkoliikkeitä.

Vierailija
27/148 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etuovi.comissa on tälläkin hetkellä myytävänä Helsingissä 216 asuntoa, jotka maksavat alle 150000. Ja 124 asuntoa, jotka maksavat alle 100000.

Vierailija
28/148 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etuovi.comissa on tälläkin hetkellä myytävänä Helsingissä 216 asuntoa, jotka maksavat alle 150000. Ja 124 asuntoa, jotka maksavat alle 100000.

Linkkaapa yksi säädyllinen tuosta hintaluokasta

Vierailija
29/148 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos huono palkka, tee tosi hitaasti ja huonosti hommat.

Vierailija
30/148 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin työt 1200 euron palkalla opiskelujen jälkeen. Tai toki tein kesätöitä jo koulun/opiskelujen aikana aloittaen 15-vuotiaana mansikanpoimijana.

Tein työni aina hyvin enkä valittanut turhasta joten aloin saamaan ylennyksiä ja enemmän palkkaa. Vaihdoin myös aina työpaikkaa kun löysin jotain parempipalkkaista. Nyt olen 45-v, kuukausipalkkani on 4500 ja minulla on velaton ok-talo ja vajaa 100000 euroa sijoitusvarallisuutta.

Mitä jos olisin aikoinaan ajatellut, että ei minun kannata lähteä töihin sillä 1200 euron palkalla? Olisin edelleen tukien varassa vuokralla asuva ja ilman säästöjä.

Asioita kannattaa miettiä pidemmällä aikajänteellä kuin vuosi-pari eteenpäin.

Vierailija
31/148 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tuollaisilla tuloilla hankkinut omakotitalon 5 vuotta enää lainaa.

Aloitin säästämällä sen 15%. Ostin ensin pienemmän myin ja ostin suuremman. 23v aikaa ensimmäisen ostosta. Vaatii vaan tahtoa mutta on mahdollista. Talo maksoi silloin joskus 220 000.

Vierailija
32/148 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistitko rajata asumisoikeusasunnot pois haustasi?

33/148 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään järkeä maksaa tuollaista vuokraa. Tai siis me muutko sitä nyt sinun puolesta maksetaan?

Vierailija
34/148 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maksaisit itse elämisesi niin varmaan myös suhteuttaisit menosi tulojesi mukaan. Se tarkoittaisi edullisempaan asuntoon muuttamista.

En itsekään haluaisi yksinasuvana maksaa 890e vuokraa vaikka nettopalkkani on reilu 2300 euroa. Oma valintani on asumisoikeusasunto, josta maksan alle 650e kuukaudessa. Jos nettotuloni olisivat 1600e niin muuttaisin tästä vielä pienempään ja edullisempaan asuntoon.

Vierailija
35/148 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että olet tietyllä tapaa umpikujassa ap. Pienimmät palkat ovat niin pieniä että ne vertautuvat sosiaaliturvaan ja niillä on vaikea tulla toimeen erityisesti pääkaupunkiseudulla. Vika ei ole silloin siinä että sosiaaliturva on liian hyvä vaan siinä että palkat ovat liian pieniä. Ja tietysti siinä että edullisia vuokra-asuntoja ei ole saatavilla. Ymmärrettävää sekin että ap haluaa asua siellä missä on tukiverkostoa, läheisiä ja ystäviä. Tuossa ei tietenkään auta muu kuin kouluttautuminen mutta opiskelupaikoista on kova kilpailu.

Vierailija
36/148 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi pitäisi olla vuokrakatto eli max 500 euroa yksiöistä koko suomessa ja kaksioista korkeintaan 600 euroa, koska jos noi minimipalkat on noin matalia niin ei ole ihmisen arvoista tehdä pitkää päivää eikä pysty edes viikon lomamatkaa kustantaa. Eli kaikki poliitikot ja varakkaat pois kaupungin yksiöistä ja pienituloise tilalle. Se ois valiton tehtävä pitää huoli että eriarvoistumista ei tapahdu. Helsingin vuokrilla pitäisi käteen jäädä yli 2000 euroa ihan jokaiselle.

Vierailija
37/148 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan tuollaista palkkaa enkä usko että se tästä ikinä kasvaa. Puolison tulot on samaa luokkaa, netto alle 2000. Ollaan kuitenkin saatu lainaa ja pystytty sitä yhdessä hyvin lyhentämään, yksin ei varmaan olisi onnistunut. Yksi vaihtoehto on hakea opiskelemaan ja nostaa kaikki opintolaina asp-tilille. Siitä saat käsirahan. Siskoni toimi noin ja pääsi kiinni asuntoon vaikkei hänenkään palkkansa ole kummoinen.

Vierailija
38/148 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan työmarkkinatukea 660e joten todellakin menisin töihin tuolla palkalla.

Vierailija
39/148 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se minua häiritse että verovaroista maksetaan sinunkin vuokraa, jos olet tuollaisessa tilanteessa, etenkin kun niitä verorahoja kumotaan saaveittain kaikkeen turhaan kuten aseisiin ja kehitysapuun. Se taitaa olla pieni osa mitä menee sosiaalitukiin verrattuna moneen muuhun mihin rahaa kupataan. Eikä tukia voi poiskaan ottaa ja tiedän että ne jotka elää pienillä tuilla niin ei niiden elämä kadehtdittavaa ole kun on aikas kusessa  jo jos  hajoo vaikka kengät. Kyllä se on vähintä mitä voi vaatia on siedettävä palkka mistä jää jotain käteenkin ja vähän harrastuksiin ja vähän säästöön.

Vierailija
40/148 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, makaile siellä vaan ja vedä lonkkaa, muut maksavat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä