Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle kertoo Sh palkat

Vierailija
08.04.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12395472

Kunnallisella puolella sairaanhoitajan peruspalkka on 2 567 euroa kuukaudessa.

Summa ei sisällä lisiä, jotka muodostavat merkittävän osan sairaanhoitajien keskimääräisistä tuloista.

Kun mukaan lasketaan vuorotyöstä ja työkokemuksesta tulevat lisät sekä ylityökorvaukset ja hälytyslisät, puhutaan kokonaisansioista, joka sairaanhoitajilla on keskimäärin 3 310 euroa kuukaudessa.

Kommentit (376)

Vierailija
181/376 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun peruspalkka 2160. Tässä siis jo yksi kokemuslisä. Vakkarit tekee aina joulut, uudetvuodet ym. Noihin ei saada ottaa sijaisia. Esim viime vuonna olin töissä aattona 10-189. Olin uudenvuoden illan, sekä koko uudenvuodenpäivän.

Aika surullisia oli lapset, kun äiti vietti koko aaton töissä. Suurimman osan lahjoista jaoimme aamulla klo 9 yhdessä. Tuon aatonkin olin töissä sillä tuntipalkalla minkä mun mies tienaa perus maanantaista.

Surkea ajatus, että seuraavat vuodet olen aina töissä joko aattona, joulupäivänä tai tapanina. Joulunajalle emme saa koskaan lomaa. Juhannus on sentään vp kolmen vuoden välein.

Myös kaupan alalla äidit on jouluaattona töissä, mutta paljon pienemmällä palkalla, että ei voi viedä lasta lohdutus ulkomaanmatkalle myöhemmin niinkuin hoitajat.

Mun lapset on olleet kerran ulkomailla, ja senkin reissun kustanti mun oma isä. Vanhin kuitenkin jo 16.

Mulla samanikäinen lapsi ja ollaan hommaamassa ensimmäistä passia. Tosin matkaan ei ole rahaa.

Ja mulla on puoliso. Ollaan oltu kohta 30 vuotta yhdessä. Mutta ei ole vielä ollut rahaa matkustaa mihinkään. Saan itse vain palkkatukityötä mistä täytyy säästää ruokarahaa työmarkkinatukiaikaan.

Muistelisin sinun saaneen 7 kuukauden pätkän töitä? Palkkatuettuna se ei taida ihan vielä riittää ansiosidonnaisen työssäoloehdon täyttymiseen, mutta jos noita pätkiä on jo useampi niin sinunhan pitäisi vaihteeksi saada ansiosidonnaista työmarkkinatuen sijaan.

Vierailija
182/376 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon kun lisätään vielä se, että on reilu kaksi viikkoa lomia enemmän kuin suurimmalla osalla, niin aika ohuet on argumentit. Työn ikävyydestä en sano mitään, mutta aika moni tuntuu kertovan, että pitää itse työstään.

Ei ole. Virheellistä tietoa levität.

Perustelut väitteellesi.

Uran alussa lomaa on 28 päivää, joka on 2 vk ja 3 päivää. Lauantaita ei lasketa.

15 vuoden jälkeen lomaa on 38 vrk, mikä on 7 vk ja 3 päivää.

Normaalilla palkansaajalla on 30 vrk. Lauantait lasketaan mukaan, joten lomaa on vuodessa 5 viikkoa.

Kyllä tässä on mielestäni iso ero.

Alalle saataisiin lisää resursseja lyhentämällä lomia ja silloin kuukausipalkkaakin voisi nostaa.

Sopii. Tonnin korotus peruspalkkaan ja normi korotukset lisäksi. Lomathan on korvausta siitä ettei aikoinaan ollut varaa palkankorotuksiin, kuten hyvin tiedät.

Silloin lomat oitää laskea pois lomista ja lisätä niiden arvo palkkaan, jolloin paljka onkin todellisuudessa jo yli 3500 e keskimäärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/376 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalan sihteereillä on alhainen koulutus esim. parturi, joka on käynyt sihteerikurssin.

Vierailija
184/376 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paperitehtaita on suljettu ja niiden paperimiesten palkka mitä on jäljellä ei tule verorahoista.

Tiedätkö mitä: hoitajat maksavat myös veroja. Sun ainakin pitäisi ymmärtää että hyvin paljon maksavatkin, kun mielestäsi saavat huppupalkkoja. Suomessa on progressiivinen verotus.

Teidän palkka tulee veroista ja siitä maksatte veroja. Täysin eri juttu.

Vain 23% suomalaisten palkoista tulee muualta kuin verovaroista. Aloista suurin on sosiaali- ja terveysala. Kärjessä keikkuvat sosiaalityön erikoisasiantuntijat, lastentarhanopettajat, kuulontutkijat, puheterapeutit, lääkärit ja sairaanhoitajat.

Vierailija
185/376 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaalan sihteereillä on alhainen koulutus esim. parturi, joka on käynyt sihteerikurssin.

Huonoa rekrytointia.

Vierailija
186/376 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paperitehtaita on suljettu ja niiden paperimiesten palkka mitä on jäljellä ei tule verorahoista.

Tiedätkö mitä: hoitajat maksavat myös veroja. Sun ainakin pitäisi ymmärtää että hyvin paljon maksavatkin, kun mielestäsi saavat huppupalkkoja. Suomessa on progressiivinen verotus.

Vain 23% suomalaisten palkoista tulee muualta kuin verovaroista. Aloista suurin on sosiaali- ja terveysala. Kärjessä keikkuvat sosiaalityön erikoisasiantuntijat, lastentarhanopettajat, kuulontutkijat, puheterapeutit, lääkärit ja sairaanhoitajat.

Vaikka hoitaja saisi korotuksen niin ei se kahta kestoväriä parturissa ota kuukaudessa. Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa ja kun he kuolevat niin loppuu palvelualalta ja kaupan alalta suurin osa työpaikoista. Ei hetken palkkatukityöllä parturissa käydä. Noilla palkankorotus rahoilla pitäisi palkata uusia työntekijöitä. Loppuisi se valitus työttömistäkin.

Vierailija
187/376 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun peruspalkka 2160. Tässä siis jo yksi kokemuslisä. Vakkarit tekee aina joulut, uudetvuodet ym. Noihin ei saada ottaa sijaisia. Esim viime vuonna olin töissä aattona 10-19. Olin uudenvuoden illan, sekä koko uudenvuodenpäivän.

Aika surullisia oli lapset, kun äiti vietti koko aaton töissä. Suurimman osan lahjoista jaoimme aamulla klo 9 yhdessä. Tuon aatonkin olin töissä sillä tuntipalkalla minkä mun mies tienaa perus maanantaista.

Surkea ajatus, että seuraavat vuodet olen aina töissä joko aattona, joulupäivänä tai tapanina. Joulunajalle emme saa koskaan lomaa. Juhannus on sentään vp kolmen vuoden välein.

Kyllä kait alalla oleva tajuaa että työhön kuuluu nuo vuorotyöt? Ei kait sairaat parane yhtäkkiä teidän joulujenne takia? Siinä olen samaa mieltä, että paremmat korvaukset noista pitää saada

Vierailija
188/376 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vuorolisiä päivätyöstä saa?

Eikä tarvitse. Yövuoroon ja iltavuoroon paremmat lisät. Ylityökorvaukset suuremmiksi.

Vierailija
189/376 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni sairaanhoitaja käy ulkomailla enemmän kuin yhden kerran vuodessa?

Hippasen aina huvittaa kun vedotaan tähän matkustamiseen kun on tahto saada lisää sitä palkkaa. Mikään ei enää tule olemaan niin halpaa kuin tänään ja näiden korkeimpien arvojen tyydyttäminen tulee olemaan yhä harvemman saatavilla. Kuinka monelta hoitajalta puuttuu suoja, vaatteet ja ruoka?

Vierailija
190/376 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin voidaanhan ottaa käyttöön jenkkilän malli jossa ei ole julkista sektoria lainkaa. Ei neuvolakäyntejä, ei terveyskeskuksia, ei koulutusta saati sairaaalahpitoa ,ilman että reaalihinnoissa kaiken kustantaa itse. Olisiko sulla varaa enää siihen vessapaperiinkaan 😇

Yhtä lailla hoitajana joutuisit oman perheesi hoidon maksamaan eikä olisi julkisella sairaaloita, ne olisi yksityisiä.

Olenkin jo ymmärtänyt kauan ennen sinua ja siksi pienillä tuloillani hankkinut kaikki yksityiset vakuutuksrt. Käytännössä maksan sekä julkiselle sektorille veroja, jotta saisi em. Peruspalvelut, mutta en jaksa uskoa niitä olevan halua ylläpitää kokoomusvoittoisessa yhteiskunnassa. Siksi maksan tuplana ; veroa 25 % ja yksityiset vakuutukset. On tuonut hieman turvallisuutta elämään, mutta todella kalliiksi tulee.

Surullista Jonneseni, 80-luvulla tämä oli vielä hyvinvointivaltio, jolloin heikoimmistakin huolehdittiin.

Lopetan kanssasi keskustelun tähän. Läjern suojelutöihini. Kiitos sinne.

Vierailija
191/376 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Instagramissa veeraeliiisa, katsokaa hänen tiliään niin käy hulppeilla ulkomaan matkoilla monta kertaa vuodessa eikä missään ryysyissäkään kulje, vaan asuu Helsingissä hyvällä alueella. Ja on ammatiltaan lähihoitaja. Lähihoitajilla ainakin on hyvä elintaso jos Instagramin hoitoalan ihmisiä katsoo.

Eräs tuttava opiskeli lähihoitajaksi ja Instgram vilisee kuvia hotelliviikonlopuista, mökkeilystä ja kuohuvasta. Bemarin X3 vaihtui Teslaan. Rankkaa on.

Vierailija
192/376 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka hoitaja saisi korotuksen niin ei se kahta kestoväriä parturissa ota kuukaudessa. Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa ja kun he kuolevat niin loppuu palvelualalta ja kaupan alalta suurin osa työpaikoista. Ei hetken palkkatukityöllä parturissa käydä. Noilla palkankorotus rahoilla pitäisi palkata uusia työntekijöitä. Loppuisi se valitus työttömistäkin.

Mistä niitä uusia työntekijöitä palkataan? Sijaisia ei löydy ja vakivirkoihin ei ole hakijoita.

Vierailija
193/376 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työikäisiä on vähemmän kuin eläkeläisiä. Kuka perikuntien asunnot ostaa. Ei ainakaan työkokeilijat ja palkkatuella olevat työttömät.

Vierailija
194/376 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä niitä uusia työntekijöitä palkataan? Sijaisia ei löydy ja vakivirkoihin ei ole hakijoita.

Meidän kaupungissa hoitajia riittää, mutta ei vakituisia hoitajan paikkoja.

Vierailija
195/376 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä sikäli tämä lakko, että paljastui hoitajien todellinen järkeilyn taso, yllättävän hyvä palkka ja ahneus. Olin ennen sitä mieltä, että ilman muuta hoitajat tarvitsevat palkankorotuksen. No, enää en ole.

Vierailija
196/376 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun peruspalkka 2160. Tässä siis jo yksi kokemuslisä. Vakkarit tekee aina joulut, uudetvuodet ym. Noihin ei saada ottaa sijaisia. Esim viime vuonna olin töissä aattona 10-19. Olin uudenvuoden illan, sekä koko uudenvuodenpäivän.

Kyllä kait alalla oleva tajuaa että työhön kuuluu nuo vuorotyöt? Ei kait sairaat parane yhtäkkiä teidän joulujenne takia? Siinä olen samaa mieltä, että paremmat korvaukset noista pitää saada

No tottakai tiedän! Kyllä tuosta vain kuuluisi mielestäni saada isompi korvaus!

Vierailija
197/376 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Instagramissa veeraeliiisa, katsokaa hänen tiliään niin käy hulppeilla ulkomaan matkoilla monta kertaa vuodessa eikä missään ryysyissäkään kulje, vaan asuu Helsingissä hyvällä alueella. Ja on ammatiltaan lähihoitaja. Lähihoitajilla ainakin on hyvä elintaso jos Instagramin hoitoalan ihmisiä katsoo.

Eräs tuttava opiskeli lähihoitajaksi ja Instgram vilisee kuvia hotelliviikonlopuista, mökkeilystä ja kuohuvasta. Bemarin X3 vaihtui Teslaan. Rankkaa on.

Instagramhan kertoo ihmisen todellisen tulotason. Tiedän myös näitä Instan kulissit kunnossa ihmisiä. Todellisuudessa elävät luotolla tms.

Vierailija
198/376 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon kun lisätään vielä se, että on reilu kaksi viikkoa lomia enemmän kuin suurimmalla osalla, niin aika ohuet on argumentit. Työn ikävyydestä en sano mitään, mutta aika moni tuntuu kertovan, että pitää itse työstään.

ne ketkä sanoo pitävänsä työstä, ovat oikeasti kotona vuosia äitiyslomilla ja ne ketkä eivät pidä työstä, saikuttavat jatkuvasti jonkun masennuksen vuoksi. Aika vähän hoitajille kertyy työpäiviä vuodessa oikeasti työpaikalla ollen, vaikka palkka juoksee koko ajan.

Vierailija
199/376 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä saa vain tylyä palvelua, jos saa yhtään mitään palvelua. Hyväksyn korotukset, jos sen jälkeen sitten saa palvelua eikä turhaa tylytystä.

Oma palkka 20 vuoden asiantuntijatyöstä silti pienempi ja työn laatua seurataan jatkuvasti. Kaikista päätöksistä joutuu itse kantamaan vastuun.

Vierailija
200/376 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tuota taukohuoneessa kehuskelua työttömien kuullen sijoitusasunnoilla, ulkomaanmatkoilla jne. ja sitten valitetaan palkkaa.

Se sijoitusasunto voi olla peritty ja taakka ja yksi kustannuserä lisää, Suomi on pullollaan näitä "sijoitusasuntoja" jotka eivät tuota mitään tai mene kaupaksi.

Ja vanhoja hevosiakin saa ilmaiseksi, kun hevosen omistaja joutuu maksaan teurastuskulut ja hevosen ruokkiminen on halpaa.

Turha ainakaan pitää näitä hoitajien luksus elämänä tai varallisuutena, kun noiden pitäminen onnistuu vaikka työttömänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän