Yle kertoo Sh palkat
https://yle.fi/uutiset/3-12395472
Kunnallisella puolella sairaanhoitajan peruspalkka on 2 567 euroa kuukaudessa.
Summa ei sisällä lisiä, jotka muodostavat merkittävän osan sairaanhoitajien keskimääräisistä tuloista.
Kun mukaan lasketaan vuorotyöstä ja työkokemuksesta tulevat lisät sekä ylityökorvaukset ja hälytyslisät, puhutaan kokonaisansioista, joka sairaanhoitajilla on keskimäärin 3 310 euroa kuukaudessa.
Kommentit (376)
Nyt meidän työntekijöiden, jotka emme ole hoitajia, on tärkeä ryhmittäytyä ja vastustaa jyrkästi hoitajien palkankorotuksia ja estää tämä touhu. Samoin seuraavien ammattiryhmien lakkoillessa, on äärimmäisen tärkeää, että kyseistä ammattiryhmää edustamattomat vastustavat ja pyrkivät kaikin keinoin estämään palkankorotukset. Näin pystymme parhaiten edistämään kaikkien työntekijöiden etua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun peruspalkka 2160. Tässä siis jo yksi kokemuslisä. Vakkarit tekee aina joulut, uudetvuodet ym. Noihin ei saada ottaa sijaisia. Esim viime vuonna olin töissä aattona 10-189. Olin uudenvuoden illan, sekä koko uudenvuodenpäivän.
Aika surullisia oli lapset, kun äiti vietti koko aaton töissä. Suurimman osan lahjoista jaoimme aamulla klo 9 yhdessä. Tuon aatonkin olin töissä sillä tuntipalkalla minkä mun mies tienaa perus maanantaista.
Surkea ajatus, että seuraavat vuodet olen aina töissä joko aattona, joulupäivänä tai tapanina. Joulunajalle emme saa koskaan lomaa. Juhannus on sentään vp kolmen vuoden välein.Myös kaupan alalla äidit on jouluaattona töissä, mutta paljon pienemmällä palkalla, että ei voi viedä lasta lohdutus ulkomaanmatkalle myöhemmin niinkuin hoitajat.
Mun lapset on olleet kerran ulkomailla, ja senkin reissun kustanti mun oma isä. Vanhin kuitenkin jo 16.
Mulla samanikäinen lapsi ja ollaan hommaamassa ensimmäistä passia. Tosin matkaan ei ole rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tuota taukohuoneessa kehuskelua työttömien kuullen sijoitusasunnoilla, ulkomaanmatkoilla jne. ja sitten valitetaan palkkaa.
Miksi sinä työtön et opiskele hoitajaksi? Ei tarvitsisi kadehtia muita.
Samaa olen ihmetellyt! Ei kuulemma onnistu käsien ihosairauden vuoksi. Hoitoalalla on toki myös paikkoja, joissa fyysinen kontakti potilaisiin on minimaalista, jolloin käsidesiä ei tarvitse jatkuvasti olla lotraamassa. Toki harjoittelupaikat painottuvat somatiikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun peruspalkka 2160. Tässä siis jo yksi kokemuslisä. Vakkarit tekee aina joulut, uudetvuodet ym. Noihin ei saada ottaa sijaisia. Esim viime vuonna olin töissä aattona 10-19. Olin uudenvuoden illan, sekä koko uudenvuodenpäivän.
Aika surullisia oli lapset, kun äiti vietti koko aaton töissä. Suurimman osan lahjoista jaoimme aamulla klo 9 yhdessä. Tuon aatonkin olin töissä sillä tuntipalkalla minkä mun mies tienaa perus maanantaista.
Surkea ajatus, että seuraavat vuodet olen aina töissä joko aattona, joulupäivänä tai tapanina. Joulunajalle emme saa koskaan lomaa. Juhannus on sentään vp kolmen vuoden välein.
Tää olis helppo korjata kun laitettaisiin noihin vuoroihin kunnon haittalisät ja palkattaisiin niitä sijaisia jos niitä on tulossa. Moni opiskelija tms joka ei vietä tai välitä joulusta sen kummemmin, tulisi mielellään töihin jouluna vaikkapa kolminkertaisella palkalla. Ei noita niin usein ole, että tekisi edes kovaa lovea kunnan budjettiin. Mutta parantaisi oleellisesti sen vakkarihenkilökunnan jaksamista ja sitoutumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paperitehtaita on suljettu ja niiden paperimiesten palkka mitä on jäljellä ei tule verorahoista.
Tiedätkö mitä: hoitajat maksavat myös veroja. Sun ainakin pitäisi ymmärtää että hyvin paljon maksavatkin, kun mielestäsi saavat huppupalkkoja. Suomessa on progressiivinen verotus.
Teidän palkka tulee veroista ja siitä maksatte veroja. Täysin eri juttu.
Niin voidaanhan ottaa käyttöön jenkkilän malli jossa ei ole julkista sektoria lainkaa. Ei neuvolakäyntejä, ei terveyskeskuksia, ei koulutusta saati sairaaalahpitoa ,ilman että reaalihinnoissa kaiken kustantaa itse. Olisiko sulla varaa enää siihen vessapaperiinkaan 😇
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun peruspalkka 2160. Tässä siis jo yksi kokemuslisä. Vakkarit tekee aina joulut, uudetvuodet ym. Noihin ei saada ottaa sijaisia. Esim viime vuonna olin töissä aattona 10-189. Olin uudenvuoden illan, sekä koko uudenvuodenpäivän.
Surkea ajatus, että seuraavat vuodet olen aina töissä joko aattona, joulupäivänä tai tapanina. Joulunajalle emme saa koskaan lomaa. Juhannus on sentään vp kolmen vuoden välein.Myös kaupan alalla äidit on jouluaattona töissä, mutta paljon pienemmällä palkalla, että ei voi viedä lasta lohdutus ulkomaanmatkalle myöhemmin niinkuin hoitajat.
Mun lapset on olleet kerran ulkomailla, ja senkin reissun kustanti mun oma isä. Vanhin kuitenkin jo 16.
Mulla samanikäinen lapsi ja ollaan hommaamassa ensimmäistä passia. Tosin matkaan ei ole rahaa.
Ja mulla on puoliso. Ollaan oltu kohta 30 vuotta yhdessä. Mutta ei ole vielä ollut rahaa matkustaa mihinkään. Saan itse vain palkkatukityötä mistä täytyy säästää ruokarahaa työmarkkinatukiaikaan.
Hei kaikki palstan työmarkkinanerot ja hoitotyön asiantuntijat, mikä mielestänne olisi nopea ratkaisu alan työvoimapulaan? Mikä olisi se vetovoimatekijä, joka saisi teidät hoitotoalalle? Voisiko se olla jopa parempi palkka?
Vierailija kirjoitti:
Partioryhmään laittoi yksi hoitaja lapsensa kuvan ja kirjoitti "terveisiä Espanjasta". Kyllä harmitti, moni perhe ei todellakaan pysty tekemään ulkomaanmatkaa, että nuo kehuskelut voisi jättää pois.
Nykyisin nimenomaan pääsee halvalla reissuun kiitos halpalentoyhtiöiden. Ryanair lentää usealta kentältä Suomesta ja hinnat lähtevät 5 eurosta. Voi tulla viikonloppureissu Puolassa halvemmaksi kuin partiolaisesi viikonloppuleiri Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tuota taukohuoneessa kehuskelua työttömien kuullen sijoitusasunnoilla, ulkomaanmatkoilla jne. ja sitten valitetaan palkkaa.
Samaa olen ihmetellyt! Ei kuulemma onnistu käsien ihosairauden vuoksi. Hoitoalalla on toki myös paikkoja, joissa fyysinen kontakti potilaisiin on minimaalista, jolloin käsidesiä ei tarvitse jatkuvasti olla lotraamassa. Toki harjoittelupaikat painottuvat somatiikkaan.
Opintotuet on käytetty. Miten opiskelen 660 työmarkkinatuella, kun puoliso tienaa 1600 netto. Kohta jää toisen lapsen lapsilisä pois sekä tuosta 660 eurosta lähtee toinen lapsikorotus. Olen lukenut jo 3 tutkintoa. Ja miksi fyysisesti terveitä on osastonsihteerinä, joilla ei kädet vuoda verta?
Vierailija kirjoitti:
Hei kaikki palstan työmarkkinanerot ja hoitotyön asiantuntijat, mikä mielestänne olisi nopea ratkaisu alan työvoimapulaan? Mikä olisi se vetovoimatekijä, joka saisi teidät hoitotoalalle? Voisiko se olla jopa parempi palkka?
On se omalla alalla, mutta en kannata hoitoalalle, kun en itse siellä työskentele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Partioryhmään laittoi yksi hoitaja lapsensa kuvan ja kirjoitti "terveisiä Espanjasta". Kyllä harmitti, moni perhe ei todellakaan pysty tekemään ulkomaanmatkaa, että nuo kehuskelut voisi jättää pois.
Nykyisin nimenomaan pääsee halvalla reissuun kiitos halpalentoyhtiöiden. Ryanair lentää usealta kentältä Suomesta ja hinnat lähtevät 5 eurosta. Voi tulla viikonloppureissu Puolassa halvemmaksi kuin partiolaisesi viikonloppuleiri Suomessa.
Meidän lapset ei ole noilla partioleireillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin nimenomaan pääsee halvalla reissuun kiitos halpalentoyhtiöiden. Ryanair lentää usealta kentältä
ja hinnat lähtevät 5 eurosta. Voi tulla viikonloppureissu Puolassa halvemmaksi kuin partiolaisesi viikonloppuleiri Suomessa.Meidän lapset ei ole noilla partioleireillä.
Leirille joutuisi ostamaan ulkohousutkin ja varusteet eikä niille ole oikein muuten käyttöä, kun ei lapsi niitä koulussa pidä, on jo sen ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun peruspalkka 2160. Tässä siis jo yksi kokemuslisä. Vakkarit tekee aina joulut, uudetvuodet ym. Noihin ei saada ottaa sijaisia. Esim viime vuonna olin töissä aattona 10-19. Olin uudenvuoden illan, sekä koko uudenvuodenpäivän.
Surkea ajatus, että seuraavat vuodet olen aina töissä joko aattona, joulupäivänä tai tapanina. Joulunajalle emme saa koskaan lomaa. Juhannus on sentään vp kolmen vuoden välein.Tää olis helppo korjata kun laitettaisiin noihin vuoroihin kunnon haittalisät ja palkattaisiin niitä sijaisia jos niitä on tulossa. Moni opiskelija tms joka ei vietä tai välitä joulusta sen kummemmin, tulisi mielellään töihin jouluna vaikkapa kolminkertaisella palkalla. Ei noita niin usein ole, että tekisi edes kovaa lovea kunnan budjettiin. Mutta parantaisi oleellisesti sen vakkarihenkilökunnan jaksamista ja sitoutumista.
Niinpä! Puhu johdolle. Tykkään kyllä muuten mun työstä, ja jo tuolla ehdottamallasi korjauksella siitä tulisi paljon mielekkäämpää.
Sh kirjoitti:
Ei kyllä sh tienaa yli 3000€ kovinkaan helposti. Jos tekee paljon pyhiä ja öitä, tuplavuoroja joista saa korvauksen, niin ehkä sitten. Mut nehän on korvausta siitä, että työskentelee virka-ajan ulkopuolella!
Itse sh poliklinikalla. Peruspalkka 2486€, eli aika surkea. Lisäksi saan yhden kokemuslisän ja bruttopalkka on siis 2560€. Netto 1900€. Mitään lisiä ei koskaan tule joten vuosiansio noin 32 000€.
Sekö on mielestänne hyvä palkka? Ja emme ansaitsisi muiden pohjoismaiden tapaan kilpailukykyistä palkkaa ja siedettäviä työoloja? Suomessa on uskomatonta tämä hoitoalan viha!
Ei täällä Suomessa monella muullakaan ole pohjoismaiden tasoa palkat. Me olemme köyhempiä. Niinhän se menee kaikkialla, että muutetaan rikkaampaan maahan töihin, jos sille tuntuu. Omalla alallakin Norjassa ja Tanskassa tienaisi melkein tuplasti. Ruotsissa hieman enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paperitehtaita on suljettu ja niiden paperimiesten palkka mitä on jäljellä ei tule verorahoista.
Tiedätkö mitä: hoitajat maksavat myös veroja. Sun ainakin pitäisi ymmärtää että hyvin paljon maksavatkin, kun mielestäsi saavat huppupalkkoja. Suomessa on progressiivinen verotus.
Teidän palkka tulee veroista ja siitä maksatte veroja. Täysin eri juttu.
Niin voidaanhan ottaa käyttöön jenkkilän malli jossa ei ole julkista sektoria lainkaa. Ei neuvolakäyntejä, ei terveyskeskuksia, ei koulutusta saati sairaaalahpitoa ,ilman että reaalihinnoissa kaiken kustantaa itse. Olisiko sulla varaa enää siihen vessapaperiinkaan 😇
Yhtä lailla hoitajana joutuisit oman perheesi hoidon maksamaan eikä olisi julkisella sairaaloita, ne olisi yksityisiä.
Instagramissa veeraeliiisa, katsokaa hänen tiliään niin käy hulppeilla ulkomaan matkoilla monta kertaa vuodessa eikä missään ryysyissäkään kulje, vaan asuu Helsingissä hyvällä alueella. Ja on ammatiltaan lähihoitaja. Lähihoitajilla ainakin on hyvä elintaso jos Instagramin hoitoalan ihmisiä katsoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintotuet on käytetty. Miten opiskelen 660 työmarkkinatuella, kun puoliso tienaa 1600 netto. Kohta jää toisen lapsen lapsilisä pois sekä tuosta 660 eurosta lähtee toinen lapsikorotus. Olen lukenut jo 3 tutkintoa. Ja miksi fyysisesti terveitä on osastonsihteerinä, joilla ei kädet vuoda verta?
Työvoimakoulutuksessa lähihoitajaksi, keikkatöitä saat heti koulutuksen alusta asti. Ja palkkakin on ihan järkyttävän suuri. Monella hoitajalla on atooppista ihottumaa käsissä, myös minulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkään sitä yo-tutkintoa ei lasketa varsinaiseksi tutkinnoksi 🤦♀️
Vierailija kirjoitti:
Sh kirjoitti:
Ei kyllä sh tienaa yli 3000€ kovinkaan helposti. Jos tekee paljon pyhiä ja öitä, tuplavuoroja joista saa korvauksen, niin ehkä sitten. Mut nehän on korvausta siitä, että työskentelee virka-ajan ulkopuolella!
Itse sh poliklinikalla. Peruspalkka 2486€, eli aika surkea. Lisäksi saan yhden kokemuslisän ja bruttopalkka on siis 2560€. Netto 1900€. Mitään lisiä ei koskaan tule joten vuosiansio noin 32 000€.
Sekö on mielestänne hyvä palkka? Ja emme ansaitsisi muiden pohjoismaiden tapaan kilpailukykyistä palkkaa ja siedettäviä työoloja? Suomessa on uskomatonta tämä hoitoalan viha!
Ei täällä Suomessa monella muullakaan ole pohjoismaiden tasoa palkat. Me olemme köyhempiä. Niinhän se menee kaikkialla, että muutetaan rikkaampaan maahan töihin, jos sille tuntuu. Omalla alallakin Norjassa ja Tanskassa tienaisi melkein tuplasti. Ruotsissa hieman enemmän.
Mutta en siis ole toistaiseksi halunnut lähteä, koska on muita asioita miksi viihdyn Suomessa.
Terveydellisistä syistä. Kädet vuotavat verta ja jos saan sairaalassa taudin niin se tarttuu veriteitse myös potilaisiin.