Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tori.fi, lahjoittamani sohva ja ahneet ihmiset

Vierailija
01.10.2015 |

Tällä hetkellä päällimmäinen ajatukseni on, etten enää ikinä laita tori.fi ilmoitusta - en varsinkaan Annetaan-osastolle. En osannut kuvitella, miten ahneita ja kiittämättömiä ihmiset voivatkaan olla.

Olen opiskelija. Laitoin noin viikko takaperin Toriin ilmoituksen, että aion antaa vanhan sohvani pois. Se oli siisti ja hyväkuntoinen, mutta en siitä huolimatta viitsinyt pyytää siitä rahaa, kun se on kuitenkin suhteellisen vanha. Tänään kuitenkin huomasin, että lahjoittamani sohva on nyt laitettu 100 eurolla myyntiin. Myynti-ilmoitus vaikuttaa kiireessä kirjoitetulta ja siinä kerrotaan, että sohva pitäisi saada myytyä mahdollisimman nopeasti. Kirjoitin piruuttani myyjälle viestin toisesta sähköpostiosoitteesta, jossa kyselin lisätietoja sohvasta, mutta ainakaan toistaiseksi en ole saanut vastausta.

Minua harmittaa, että annoin hyvää hyvyyttäni köyhänä opiskelijana sohvan ilmaiseksi, mutta siitä seuraakin tällaista. Oma vikani tämä on siinä mielessä, että olisin voinut ihan hyvin itsekin asettaa sille jonkin rahasumman hintapyynnöksi. Luulen, että näitä ilmaislahjoituksilla bisneksen tekijöitä löytyy varmasti enemmänkin, mikä on mielestäni ikävää ja moraalitonta lahjoittajia kohtaan.

Sain sohvasta muutamassa tunnissa niin monta yhteydenottoa, että minun oli pakko muokata puhelinnumeroni pois ilmoituksesta. Muokkauksen hyväksyminen tori.fi osalta kuitenkin kesti niin kauan, että sain vielä yömyöhään tekstiviestejä ja jopa muutaman soiton 23-24 välillä, joihin en tosin vastannut.

Lukiessani viestien sisältöjä järkytyin, miten kiittämättömiä jotkut ihmiset osasivat olla. Yksi törkeimmistä kyselijöistä kehtasi kysyä, kuljetanko sohvan heille kotiin 80km päähän bensakuluja vastaan, vaikka olin hyvin selvästi kirjoittanut kuvaukseen että VAIN nouto. Vastasin välinpitämättömästi, että olen opiskelija ilman ajokorttia eikä minulla yksinkertaisesti edes olisi aikaa kuljetella ilmaiseksi annettavaa sohvaa ympäri Suomea. Sen jälkeen kyseinen henkilö kertoi olevansa itse yksinhuoltaja ja kysyi, voisivatko minun VANHEMPANI mitenkään auttaa kuljetuksissa. En haluaisi uskoa tämän henkilön olleen tosissaan, miten kukaan kehtaa kysyä mitään tuollaista? Entä, jos minulla ei edes olisi vanhempia tai en olisi heidän kanssaan missään tekemisissä?

No, sohva meni siinä sitten ja saamani viestit vahvistivat ainakin sen, etten enää koskaan laita mitään lahjoitettavaa tavaraa netti-ilmoituksena. Jos jotain aion vielä lahjoittaa, niin kasvotusten sellaiselle ihmiselle, jolle tuote tulisi todella tarpeeseen. Anteeksi sanavalinnasta, mutta vituttaa suoraan sanottuna.

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 18:31"]

Heheh, tähän ei voi tosiaan todeta kuin: "Kiittämättömyys on maailman palkka" :) juuri tämän takia meillä nakataan suoraan kaikki turha roskiin. Niin monelta tutulta kuullut näistä juuri että ilmainenkin tavara tulisi kuljettaa "ostajan"(tai pikemminkin ottajan) luo tai sitten sovitaan että tullaan hakemaan tavara ajankohtana X ja sitten ollaan varauduttu olemaan kotona ja antamaan kantoapua yms ja sitten viime hetkellä perutaankin tavaranhaku. Juu helpommalla pääsee kun laittaa vaan roskiin.

[/quote]

miten sä sohvan laitat roskiin ? :)

Vierailija
82/103 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina löytyy pikkubisneksen yrittäjiä. Itse haluan kirppispöytäni tyhjäksi ja lastenvaatteet edullisesti myytyä tarvitseville mutta valitettavasti joku ahne ostelee niitä aina ja seisovat naapuripöydässä ylihintaisina myymättä. Mulle olisi muuten sama mutta vähän ärsyttää sen köyhemmän lapsen puolesta joka olisi suoraan multa saanut hyvät vaatteet halvalla. Ilmaiseksi olen sitten vienyt turvakotiin yms. kun kirpparitrokaus ärsyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 19:13"]

Kyllä täällä on paljon koijareiden ymmärtäjiä. Taitavat itsekin olla koijareita. Jos minä annan tavaraa ilmaiseksi, niin oletan, että se menee käyttöön, eikä bisneksen tekoon. Tämä ketju on vahvistanut käsitystäni, että: "Parempi tavara roskiksessa kuin rahat siitä huijarin taskussa!".

[/quote]

siis kuka huijaa ja ketä?

Vierailija
84/103 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:19"][quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:04"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 19:13"]

Kyllä täällä on paljon koijareiden ymmärtäjiä. Taitavat itsekin olla koijareita. Jos minä annan tavaraa ilmaiseksi, niin oletan, että se menee käyttöön, eikä bisneksen tekoon. Tämä ketju on vahvistanut käsitystäni, että: "Parempi tavara roskiksessa kuin rahat siitä huijarin taskussa!".

[/quote]

siis kuka huijaa ja ketä?

[/quote]

Ahaa. Toinenkin runkkari. En mä enää jaksa! No, okei. Tän kerran.

Senkin huijari! Nyyh, nyyh :-( Setä vei multa tikkarin ja pikkuhamosen ja pikkuhousutkin. Sitten mä sain sellasen kohtauksen, joka pelotti ja tuntu hyvältä yhtä aikaa. Ja jalkojen välistä tuli pissaa.

Joko tuli?
[/quote]

Mikä sua vaivaa? Taitaa joku toinen olla pienen runkkauksen terpeessa! Ihan naurettavaa meininkiä... :D

Vierailija
85/103 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 21:44"]

Omaan käyttöön hankittuja tavaroita saa myydä verovapaasti, mutta jos hankkii tavaraa ja myy niitä kalliimmalla, niin se on liiketoimintaa, josta kuuluu maksaa veroja.
[/quote]

Pikkasen on mennyt puurot ja vellit sekaisin tällä kommentoijalla. :D 5000 eurolla vuodessa saa myydä käytettyä rompetta veroitta.

Vierailija
86/103 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 21:48"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 21:44"][quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 18:08"] [quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 18:07"]Mä tekisin ihan vittuillakseni ilmoituksen veronkierrosta :D [/quote] Miten tuossa on veroa kierretty? [/quote] Omaan käyttöön hankittuja tavaroita saa myydä verovapaasti, mutta jos hankkii tavaraa ja myy niitä kalliimmalla, niin se on liiketoimintaa, josta kuuluu maksaa veroja. [/quote] Ei koske ns kirpputoritoimintaa. Käytetyn sohvan saa vallan mainiosti myydä eteen päin voitolla. Tuossa ei ole liiketoimintalain vastaista ollenkaan.

[/quote]

Koskee. Lainsäätäjä on asettanut käytännössä rajaksi 5kk, sen aikaa jos esine tai tavara on ollut käytössäsi voit myydä sen verovapaasti. Vuodessa myyntivoitto on verollista 5000 euron jälkeen.

Vierailija
87/103 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:26"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:19"][quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:04"] [quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 19:13"] Kyllä täällä on paljon koijareiden ymmärtäjiä. Taitavat itsekin olla koijareita. Jos minä annan tavaraa ilmaiseksi, niin oletan, että se menee käyttöön, eikä bisneksen tekoon. Tämä ketju on vahvistanut käsitystäni, että: "Parempi tavara roskiksessa kuin rahat siitä huijarin taskussa!". [/quote] siis kuka huijaa ja ketä? [/quote] Ahaa. Toinenkin runkkari. En mä enää jaksa! No, okei. Tän kerran. Senkin huijari! Nyyh, nyyh :-( Setä vei multa tikkarin ja pikkuhamosen ja pikkuhousutkin. Sitten mä sain sellasen kohtauksen, joka pelotti ja tuntu hyvältä yhtä aikaa. Ja jalkojen välistä tuli pissaa. Joko tuli? [/quote] Mikä sua vaivaa? Taitaa joku toinen olla pienen runkkauksen terpeessa! Ihan naurettavaa meininkiä... :D

[/quote]

Itse kirjoitit ihan vaikuttaen siltä, että et ymmärtäisi lukemaasi, joten helppo ajatella, että olet trolli. Mutta joo, ihan anteeksi vaan. Se on vaan niin harvinaista, että toiset oikeasti ei saa selvää lukemastaan, että ihan häkeltyy ja trolliksi luulee. Mutta juu, mikäköhän olis sulle avuks? Ehkä joku aikuiskoulutus? Voisit ihan psykologin kanssa keskustella näistä rajoituksistasi. Tsemppiä!

Vierailija
88/103 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 20:07"][quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 19:35"]

Minä annoin ystävälleni muovipussillisen odotusvaatteita, mm. kolmet housut, t-paitoja, neule. Hän möi ne hyvällä hinnalla huutonetissä vauvan synnyttyä. Kiitti vaan, olisin voinut itsekin laittaa ne myyntiin ja ottaa rahat.

[/quote]Huomautus: sinä annoit ne hänelle. Et lainannut. 
[/quote]

Reilu kaveri kysyisi kuitenkin, että haluatko vaatteet takaisin (jollet olisi jo sanonut, että et halua niitä takaisin). Meillä lainaillaan lasten vaatteita kavereiden kesken lapsillemme, mutta tosiaan tehty selväksi, että ne on lainassa.

Jos nyt on puhtaasti annettu vaatteet ja kaveri on olettanut, ettet niillä mitään tee eikä hänkään enää, niin miksei sitten myisi pois (moni ei jaksa nähdä tätä vaivaa). Mutta se on jo törkeää, jos tulee mainostamaan sinulle, että myi ne pois ja sai niistä hyvät rahat...jos näin siis kävi.

Vierailija
89/103 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemukseni Torista:

Piti tyhjentää kuolinpesä. Hirveä savotta, kun ei ollut mitään isoa autoa kantajineen käytössä tai ylimääräistä kaatopaikkamaksuihin jne. Kokeilin sitten ensimmäistä kertaa Toria. Laitoin hyvät valokuvat kaikista ja kattavat kuvaukset, vaikka sitten "en oikein tiedä, mikä tämä on, mutta materiaali on tämä, pituus tämä ja tässä on tällainen johto", "en tiedä, toimiiko", "verhoilussa tahroja, ruuvi puuttuu" jne.

Kaikki tavarat ilmaiseksi, vain noudolla. Laitoin vain sähköpostiosoitteen. Ehkä se karsi torihäiriköitä? Nimittäin kokemus oli tosi positiivinen. Ei mitään ongelmia. Ystävällisiä hyväkäytöksisiä hmisiä tuli tasaisena virtana noutamaan milloin mitäkin jopa roskana pitämääni tavaraa. Tavara oli ilmaista, mutta silti jotkut antoivat kahvipaketteja ja suklaata yms. pientä.

Talo saatiin tyhjäksi ja mieli keveäksi. Ei mitään hajua, mitä tavaroille tapahtui sen jälkeen, kun ne kannettiin pois. En mennyt Toriin katsomaan, ovatko ne ilmestyneet sinne myyntiin. Sainhan, mitä halusin, eli kamat pois. Ei haittaa, vaikka joku jonkun pennosen niillä tienaisikin, nimittäin kova kantaminenkin niissä heille oli.

Vierailija
90/103 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa laittaa lahjoitettava tavara huuto.nettiin myyntiin eurolla. Turhat yhteydenotot loppuvat kun kauppa sulkeutuu, saat ostajan yhteystiedot, ostaja (ja myyjä) sitoutuu säännön mukaisin kaupantekoihin jne. Eurolla tai kahdella jos myyt, on se sama kuin antaisin ilmaiseksi! Itse olen näin tehnyt ja molemmat osapuolet ovat olleet tyytyväisiä.

Vierailija
91/103 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskin huvikseni Itä-Uudellamaalla annettavat sohvat, niitä oli neljä. Ok, laitan kärryn autoni perään, otan tutun hepun kaveriksi kantamaan, sillä tietenkään en pysty sohvaa kantamaan yksin, kerään kaikki sohvat, jolloin kärry onkin täynnä. Maksan bensat ja kaverille päivän palkan, yhteensä ehkä 200 euroa. Vien ne varastoon jonka on oltava lämmin ja kuiva, varastosta maksan vuokraa ehkä 500/kk. Kuukaudessa saan myytyä sohvista kolme, neljännen joudun viemään kaatikselle ja maksamaan siitä ilosta 30€ ja bensakuluja toisen mokoman. Katteeni jää aika pieneksi jos oletetaan minulla olevan tuuria ja saavani myytyä loput sohvat kuukauden aikana satasella kappale, mutta kun en saa. Kyllä nykyään saa olla tyytyväinen jos joku hakee sohvan ilmaiseksi pois, meilläpäin jopa kierrätyskeskus ottaa hinnan siitä, että hakevat tavaraa.

Toivotan onnea ja menestystä sohvien trokaajille.

Vierailija
92/103 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se sohva ei sittenkään ollut sopiva vastaanottajan kotiin? Tai se haettiin kolmannelle osapuolelle, jolle se ei kelvannutkaan? Heti ollaan vetämässä herneitä nenään, kun kuvitellaan ahneutta.

Vierailija
93/103 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sillä sohvan lahjoituksena saaneella ei olekaan sille käyttöä, ja se kuljettaa sohvan samaan hintaan ostajalle? Satanen on vielä pieni hinta sohvasta. Ja miksi yllätyit siitä, että ilmaiselle tavaralle olisi ollut paljon ottajia? Tori.fihin ei ole pakko laittaa puhelinnumeroa, pelkkä sähköpostiosoite riittää.

Vierailija
94/103 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 11:24"]

Laskin huvikseni Itä-Uudellamaalla annettavat sohvat, niitä oli neljä. Ok, laitan kärryn autoni perään, otan tutun hepun kaveriksi kantamaan, sillä tietenkään en pysty sohvaa kantamaan yksin, kerään kaikki sohvat, jolloin kärry onkin täynnä. Maksan bensat ja kaverille päivän palkan, yhteensä ehkä 200 euroa. Vien ne varastoon jonka on oltava lämmin ja kuiva, varastosta maksan vuokraa ehkä 500/kk. Kuukaudessa saan myytyä sohvista kolme, neljännen joudun viemään kaatikselle ja maksamaan siitä ilosta 30€ ja bensakuluja toisen mokoman. Katteeni jää aika pieneksi jos oletetaan minulla olevan tuuria ja saavani myytyä loput sohvat kuukauden aikana satasella kappale, mutta kun en saa. Kyllä nykyään saa olla tyytyväinen jos joku hakee sohvan ilmaiseksi pois, meilläpäin jopa kierrätyskeskus ottaa hinnan siitä, että hakevat tavaraa.

[/quote]

Pari huomiota: 1) onpas sulla kallis varastotila! 2) asutpa kaukana kaatikselta, jos pelkkiin bensoihin palaa 30€!

Vierailija
95/103 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se varmaan vituttaa mutta kyllä mielestäni periaatteessa tavaran noutaja saa tehdä sillä mitä haluaa. Itsekin laitan usein annetaan- ilmoituksia ja jos joku jaksaa pitää niitä nurkissaan hetken että saa niistä muutaman kympin niin ei se ole minulta sen enempää pois. Sitten on kuitenkin näitä tahvoja jotka annetaan- tavaroista kyselee että kuskaisinko esim sohvan sinne ja tänne.. öö, en!

Vierailija
96/103 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 11:39"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 11:24"]

[/quote]

Pari huomiota: 1) onpas sulla kallis varastotila! 2) asutpa kaukana kaatikselta, jos pelkkiin bensoihin palaa 30€!

[/quote]

1. Niin on, itseasiassa olmistan tuon tilan, mutta tuota halvemmalla en sitä vuokraisi vaikkei se minulle tuottaisi mitään.

2. Niin asun ja lisäksi omistan isoruokaisen auton.

Mielestäsi nuo kulut pois jättämälläkö bisnes olisi mielestäsi kannattavaa? Ja huomaat varmaan myös, etten missään vaiheessa ole laskenut omalle työlleni hintaa.

Vierailija
97/103 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen yrittänyt kaupitela vaikka mitä, mutta kun ei mene kaupaksi. AP, tuskin sitä sun sohvaa kukan oisi ostanut. hinnan osuttaminen kohdalleen on äärimmäien haastavaa. oisit vaan joutunut kattelemaan sitä kottonasi uuden sohvan kanssa kuukausikaupalla, ja odottanut sopivaa ostajaa loputtomiin. jos onkin liian korkea hinta, niin siinähän odottelet vaikka koko loppu elämäsi, kunm kukaan ei osta.

Vierailija
98/103 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 21:32"]

Minulla on huutonetissä tarpeeton lasiaukollinen väliovi karmeineen myynnissä, lähtöhinta 0€, ei hintavarausta. Ei kelpaa kenellekkään.

Rakta vaan on se että käytetyt tavarat ei kelpaa kuin ilmaiseksi. Joudun varmaan viemään tuon oven kaatopaikalle ja maksamaan siitä.

[/quote]

Nuo väliovet nyt ei välttämättä ole niin helposti myytäviä, niiden ostajat nyt on muutenkin vähän harvemmassa. Voi joutua myymään vähän kauemmin. Ja Huutonet ei taida enää muutenkaan olla niin suosittu, laita Toriin.

Vierailija
99/103 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

itte just hain roskisksesta kassillisen hyviä vaatteita. Joku laiska ei ollu saanu myytyä,joten sain ilmaisena kaikki.Oli merkkituotteitakin. Ehkä paan osan myyntiin myöhemmin kun olen kuluttanut ensin niitä. 

"Mä vein juuri tällä viikolla roskiin monta kassillista vaatteita koska meiltä löytyi turkiskuoriaisen toukkia vaatteista. Tarkistathan ennen kun viet tavaraa roskiksesta kotiin ettei niissä ole ötököitä"

Tää tapahtui muutama viikko sitten jo, vaikka sanoinkin "just". Tässä talonyhtiössä ei ole muutenkaan kuoriaisia. Jokatapauksessa, roskiksista löytyy joka viikko vaika mitä rahaksimuutettavaa tavaraa, ihan laidasta laitaan, enkä ole mikään roskisdyykkari, olen vaan huomannut  mitä kaikkea ihmiset laittavat roskiksiin, ehjää, käyttökelpoista ja puhdasta. Useimmin jätän ne sinne, mutta joskus olen ottanut , kuten esim. arkillinen joulupostimerkkejä. Ilmeisesti joku luuli ettei niitä voi käyttää enää joulun jälkeen. Hah.

Vierailija
100/103 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ymmärrän että sellaiset ihmiset ärsyttää joille kaikki pitäisi tehdä valmiiksi, eli tuoda tavara kotiovelle ja mielellään vielä ilmaiseksi.

Mutta en ymmärrä ärsytystä siinä että miksi aloittajaa vaivaa se että sohvan hakija myy sen eteenpäin? Ehkä sohva ei ollutkaan mieluinen / näyttänyt kivalle kotona tai se olikin kuluneempi kuin ajatteli kun kotona sitä katsoi? Mun mielestä tavaroiden myyntiin / lahjoitukseen ei pidä sotkea mitään tunteita. Jos jostain luopuu, rahalla tai ilman niin se ei tavaran myyjälle tai antajalle kuulu enää mitenkään. Tavara on silloin vaihtanut omistajaa ja se omistaja voi tehdä tavarallaan mitä haluaa.

Ei kannata antaa ilmaiseksi, jos niin harmittaa että toinen saakin sillä rahaa eikä puolestaan lahjoita eteenpäin...

Olen itse myynyt netissä satoja tuotteita viimeisen vuosikymmenen ajan ja ei minua voisi vähempää kiinnostaa mitä tavaroille tapahtuu. Olen lahjoittanutkin. Olen nähnyt esim. huutonetissä myymiäni tuotteita uudestaan myynnissä, usein vaikka tekstinä että "paita ei sopinutkaan minulle" tms. Miksi sellaisesta pitäisi pahastua ja mitä sillä on väliä mitä toiset tekevät ostamillaan/saamillaan tuotteilla? Ei se tarkoita että jos minä ostan vaikka huuto.netistä Guessin kellon 10€:lla, ettenkö voisi sitä myydä eteenpäin vaikka 60€:lla jos en siitä pitäisikään. Ei kai minulla ole velvollisuuksia silloin ketään kohtaan kun omaa tavaraa myyn.