Tori.fi, lahjoittamani sohva ja ahneet ihmiset
Tällä hetkellä päällimmäinen ajatukseni on, etten enää ikinä laita tori.fi ilmoitusta - en varsinkaan Annetaan-osastolle. En osannut kuvitella, miten ahneita ja kiittämättömiä ihmiset voivatkaan olla.
Olen opiskelija. Laitoin noin viikko takaperin Toriin ilmoituksen, että aion antaa vanhan sohvani pois. Se oli siisti ja hyväkuntoinen, mutta en siitä huolimatta viitsinyt pyytää siitä rahaa, kun se on kuitenkin suhteellisen vanha. Tänään kuitenkin huomasin, että lahjoittamani sohva on nyt laitettu 100 eurolla myyntiin. Myynti-ilmoitus vaikuttaa kiireessä kirjoitetulta ja siinä kerrotaan, että sohva pitäisi saada myytyä mahdollisimman nopeasti. Kirjoitin piruuttani myyjälle viestin toisesta sähköpostiosoitteesta, jossa kyselin lisätietoja sohvasta, mutta ainakaan toistaiseksi en ole saanut vastausta.
Minua harmittaa, että annoin hyvää hyvyyttäni köyhänä opiskelijana sohvan ilmaiseksi, mutta siitä seuraakin tällaista. Oma vikani tämä on siinä mielessä, että olisin voinut ihan hyvin itsekin asettaa sille jonkin rahasumman hintapyynnöksi. Luulen, että näitä ilmaislahjoituksilla bisneksen tekijöitä löytyy varmasti enemmänkin, mikä on mielestäni ikävää ja moraalitonta lahjoittajia kohtaan.
Sain sohvasta muutamassa tunnissa niin monta yhteydenottoa, että minun oli pakko muokata puhelinnumeroni pois ilmoituksesta. Muokkauksen hyväksyminen tori.fi osalta kuitenkin kesti niin kauan, että sain vielä yömyöhään tekstiviestejä ja jopa muutaman soiton 23-24 välillä, joihin en tosin vastannut.
Lukiessani viestien sisältöjä järkytyin, miten kiittämättömiä jotkut ihmiset osasivat olla. Yksi törkeimmistä kyselijöistä kehtasi kysyä, kuljetanko sohvan heille kotiin 80km päähän bensakuluja vastaan, vaikka olin hyvin selvästi kirjoittanut kuvaukseen että VAIN nouto. Vastasin välinpitämättömästi, että olen opiskelija ilman ajokorttia eikä minulla yksinkertaisesti edes olisi aikaa kuljetella ilmaiseksi annettavaa sohvaa ympäri Suomea. Sen jälkeen kyseinen henkilö kertoi olevansa itse yksinhuoltaja ja kysyi, voisivatko minun VANHEMPANI mitenkään auttaa kuljetuksissa. En haluaisi uskoa tämän henkilön olleen tosissaan, miten kukaan kehtaa kysyä mitään tuollaista? Entä, jos minulla ei edes olisi vanhempia tai en olisi heidän kanssaan missään tekemisissä?
No, sohva meni siinä sitten ja saamani viestit vahvistivat ainakin sen, etten enää koskaan laita mitään lahjoitettavaa tavaraa netti-ilmoituksena. Jos jotain aion vielä lahjoittaa, niin kasvotusten sellaiselle ihmiselle, jolle tuote tulisi todella tarpeeseen. Anteeksi sanavalinnasta, mutta vituttaa suoraan sanottuna.
Kommentit (103)
Mulla on myös huonoja kokemuksia Torista, minkä vuoksi olen lopettanut koko sivun käyttämisen. Annetaan palstalla ilmoitettiin lukiokirjoista, otin yhteyttä sähköpostilla ja yhteyshenkilö sanoi että voi tulla hakemaan pois seuraavana päivänä klo 18 kyseisen kaupungin kirjaston edestä. Kirjat sijaitsivat lähes 50km päässä per suunta jonne ajoimme vanhempieni kanssa. Olimme oikeassa paikassa oikeaan aikaan, mutta antajaa ei näkynyt missään! Sen sijaan paikalle oli tullut 7 muutakin ihmistä joille oli myös luvattu antaa kirjoja ja tuli myös ilmi pienesti keskustelemalla, että esim. sama matikankirja oli luvattu antaa minulle ja kahdelle muulle. Saako joku jotain mielihyvää huijaamalla vähä varaisia lukiolaisia. Luulen, että huijari oli jossain sivussa katselemassa kun me odotimme niitä kirjoja. Asia ei olisi ärsyttänyt niin paljon jos en olisi tullut 50km päästä hakemaan niitä kirjoja. Vanhempani olivat myös pettyneitä. Lähetin ilmoittajalle viestiä ja hän vastasi että oli muka ollut paikalla ja kuulemma oli oma ongelmani kun en nähnyt häntä.
Eniten tässä ap:ta taitaa kuitenkin harmittaa se, että jäi se suuren hyväntekijän tunne puuttumaan. Hän, köyhä opiskelija, halusi niin auttaa jotakuta vielä köyhempää ja saada siitä tunteen että on hyvä ihminen. Tämän tunteen se ilkeä huijari nyt otti ja vei. Muutahan ap:lta ei viety, hän itse päätti antaa sohvan ilmaiseksi, hän itse päätti kenelle sen antaa. Kukaan ei vääryydellä ja viekkaudella sitä sohvaa itselleen huijannut eikä varastanut. Ap ei siis menettänyt mitään, paitsi sen tunteen kuinka hän on hyvä ihminen. Mutta sitähän ei kukaan hänelle edes luvannut koskaan.
Mulla on pelkästään positiivisia kokemuksia Torista. Tosin ilmaiseksi en ole antanut, mutta hinnat ovat olleet tosi kohtuulliset ja kuvat ja kuvaukset yksityiskohtaiset. Pari ostajaa on kysynyt että löytyiskö multa jotain muutakin myytävää, kun ovat olleet tyytyväisiä. Aina on ollut puhelinnumero ilmoituksessa, eikä yhtään asiatonta yhteydenottoa ole tullut.
Kerran joku ukko olisi tinkinyt Stokken tuolin puoleen hintaan, ylimielinen viesti kuului tyyliin "haen sen pois tänään hintaan xx, ota tai jätä". No, oli mukava sanoa, että meni jo pyyntihintaan ja toinenkin ostaja jonossa :)
Yksi ostaja jankkasi yhdestä 20 € myymästäni lipastosta, että ei varmasti ole sitä materiaalia (pyökkiviilu) joksi ilmoitin vaan on tammiviilua. No, jankkaamisen aikana lipasto menikin jo muualle.
Olen itse ilmoituksessa silloin tällöin tarjonnut kuljetusapua tietyllä alueella, jonka vieressä olen itse töissä ja jossa on paljon opiskelija-asuntoja (opiskelijoilla usein ei ole autoa). Pari artikkelia olen vienyt työmatkalla uuteen kotiin, ei ongelmaa. Kauemmaksi en lähde ja sekin on ilmoituksissa ollut eikä kukaan ole kysellyt.
Ilmoituksen poistan aina heti kun kynnelle kykenen, kun joku on ilmoittanut ostavansa. Ohareita ei ole toistaiseksi ollut. Olen myynyt ehkä 20 kaupan verran huonekaluja. En ole ikinä tsekannut, ovatko ne uudestaan myynnissä.
Vein muuten yhden sohvan kaatopaikalle, kun sattui kaverin paku olemaan käytössä. Järkytyin lievästi, kun kaatismaksu oli 20 €. Olis pitänyt lastata se auto täyteen rojua, mutta oli kiire. Olisi mennyt pakettiautollinen kamaa samaan hintaan. Henkilöautolastin hinta on 7 €, mikä on minusta tosi kohtuullinen.