Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yh-äidit ovat niin eriarvoisessa asemassa joka suhteessa

Vierailija
08.04.2022 |

Kun opiskelet, sinulla on vähemmän aikaa paneutua, koska joudut huolehtimaan lapsista ja kodista yksin. Et pääse tapahtumiin tai edes ryhmätöihin välttämättä mukaan, koska ei ole hoitajaa.

Vapaa-aika ei ole vapaa-aikaa vaan vastuuta toisista ihmisistä, yksin.

Töissä melko samoja ongelmia kuin opinnoissa.

Ja vaikka olet jatkuvasti ylikierroksilla kaikesta, joudut selviämään pienemmällä budjetilla kuin avo- tai avioliitossa olevat.

Ja yh-äitinä sinulla on aina joku leima vaikka lastesi isä olisi kuollut tai päättänyt jättää perheen tai whatever.

No joo, olen väsynyt. 😒 Saa tsempata!

Kommentit (214)

Vierailija
61/214 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos ajatellan lapsen tai lapsien etuja silloin yh äiti ei saa mitään myötätuntoa vaan paheksuntaa.

Se lätkimään lähtenyt isähän sen paheksunnan ansaitsee, ei äiti joka nimenomaan ajattelee lasten etua.

yh voi ottaa uuden miehen mutta eipä kiinnosta.

Mutta kuka mies ottaisi yh? Ehkä joku soijapoika?

kyllä maailmassa miehiä riittää jos viitsi tehdä oman lapsen eteen jotain.

Vierailija
62/214 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin on. Rahaa tulee monelta luukulta ja sääliä saa ja tuettuja lomia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/214 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos ajatellan lapsen tai lapsien etuja silloin yh äiti ei saa mitään myötätuntoa vaan paheksuntaa.

Se lätkimään lähtenyt isähän sen paheksunnan ansaitsee, ei äiti joka nimenomaan ajattelee lasten etua.

yh voi ottaa uuden miehen mutta eipä kiinnosta.

Mutta kuka mies ottaisi yh? Ehkä joku soijapoika?

tämähän ei tullut mieleen sillon kun polvet laitoit auki?

Vierailija
64/214 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halaus! Täällä toinen samanmoinen ja lapsen isä on kuollut. Olen huomannut, eriarvoinen asemamme on järkyttävää. Olen laittamassa siitä pitkää kirjelmää yhdenvertaisuusvaltuutetulle.

Voimia kovasti!

Isä kuollut ja alapeukutusta. Ei taida olla av-mammoillakaan ihan kaikki kunnossa. Tsemppiä kaikille! En ymmärrä

Miten ihmisestä tulee noin myötätunnoton.

Isä kuollut on samanlainen luonnonihme kuin työssäkäyvä somali. Kyllä niitäkin on mutta harvassa ovat. Tätä palstaa kun lukee niin muunlaisia yhäreitä ei olekaan.

Onneksi harvinaista, hyvänen aika sentään.

Miten typerä vertaus myös, ja jopa harhainen.

Yh-äiti on väsynyt ja kaipaa tukea, mutta hänellä on lapsessa tulevaisuus ja rakkaus. Lisäksi hän saa normaalien ihmisten kunnioituksen. Joku päivä elämä taas helpottaa.

Tällaisia kommentteja kirjoittavan maailma on vain musta. Siellä ei ole mitään.

Vierailija
65/214 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinhuoltajat on paskansa ansainneet jos puolis ei ole kuollut.

Entä ne lapsensa hylänneet vanhemmat, yleensä isät? Mitä ne sitten on? Ällöttäviä luusereita. Äitihän on sankari, kun hoitaa sekä isän että äidin työt. Mies on vaan paennut luuseri.

Entä jos isä olisi halunnut lasten lähihuoltajaksi? Mutta äiti haluaa sinnikkäästi pitää lapsen, ihan tukien takia. Tiedän sellaisenkin tapauksen. Lapsen osoite äidillä mutta asuu isänsä luona. Äiti nostaa kaikki tuet. Kumma että aina naristaan yh äitien surkeudesta, mutta harvemmin isien. 

Yh :lla on rankempaa, ihan totta. Ei ole toista aikuista huolehtimassa lapsiarjesta.

Mutta muiden suhtautumisesta yksinhuoltajuuteen vaikuttaa se, onko lapsi baarimuisto vai onko lapsen vanhempi kuollut. 

Yh saa korvaukset, yh lisät, elarit, lapsen eläkkeet ja vaikka sun mitä. Tukiperheenkin jos tuntuu. 

Vaikka kahden vanhemman perheessä on kahden aikuisen tulot, on siinä myös kahden aikuisen menot. Ruoka, vaatteet, lääkkeet, työmatkat, kenties kakkosauton tarve.... Samanlailla isomman asunnon tarve, yleensä ilman asumistukia. 

Vierailija
66/214 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä sinulle AP! Oma tarinani on se, että mies päätti toisen lapsen synnyttyä että perhe-elämä ei sittenkään ole häntä varten ja otti ja lähti nuoremman naisen matkaan. Tähän kuvioon eivät tietenkään lapset enää mahtuneet, joten olen ollut totaaliyh. Elareita ei myöskään koskaan maksanut, Kela maksoi minimin.

Jätin suosiolla lisäkouluttuttaumiset siihen hetkeen, kun lapset olivat jo kouluikäisiä. Raivasin tieni uudelleenkouluttamalla alalle, jossa maksan nyt kuukausittain veroja enemmän kuin palkkani oli silloin kun jäin yh:ksi. Miehet eivät elämääni ole mahtuneet, he haluavat vain joko käyttää hyväksi tai sitten halveksuvat kuten moni näissä kommenteissa. Sanon heille, että tehkääpä itse perässä!

Nyt lapset asuvat jo omillaan eikä isää kiinnosta edelleenkään. Olen molemmille lapsille ostanut autot ja antanut pesämunan omaan asuntoon. Toivon, että ainakin olen antanut heille vahvan roolimallin, vaikka ovat kasvaneet isättä. Seuraavaksi odotan, josko joskus saavat omia lapsia ja saan olla mummina!

Vierailija
67/214 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä sinulle AP! Oma tarinani on se, että mies päätti toisen lapsen synnyttyä että perhe-elämä ei sittenkään ole häntä varten ja otti ja lähti nuoremman naisen matkaan. Tähän kuvioon eivät tietenkään lapset enää mahtuneet, joten olen ollut totaaliyh. Elareita ei myöskään koskaan maksanut, Kela maksoi minimin.

Jätin suosiolla lisäkouluttuttaumiset siihen hetkeen, kun lapset olivat jo kouluikäisiä. Raivasin tieni uudelleenkouluttamalla alalle, jossa maksan nyt kuukausittain veroja enemmän kuin palkkani oli silloin kun jäin yh:ksi. Miehet eivät elämääni ole mahtuneet, he haluavat vain joko käyttää hyväksi tai sitten halveksuvat kuten moni näissä kommenteissa. Sanon heille, että tehkääpä itse perässä!

Nyt lapset asuvat jo omillaan eikä isää kiinnosta edelleenkään. Olen molemmille lapsille ostanut autot ja antanut pesämunan omaan asuntoon. Toivon, että ainakin olen antanut heille vahvan roolimallin, vaikka ovat kasvaneet isättä. Seuraavaksi odotan, josko joskus saavat omia lapsia ja saan olla mummina!

Saitko säästöt lasten autoihin ja asunnonostoihin kasaan lasten ollessa pieniä ( kela- ym yh-tukien piirissä)? 

Vierailija
68/214 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseaiheutettu ongelma.

Monilla yh-äideillä on rikkinäinen lapsuus taustalla. Ovat päätyneet tilanteeseen, koska eivät ole saaneet kovin hyviä lähtökohtia elämään.

Ehkäisy on ollut saatavilla 60-luvulta alkaen.

Vierailija
69/214 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yh-äidin on vaikeaa tehdä vuorotyötä kun lapsi menee kouluun. Enää ei ole päivähoitoa eikä pikkukoululaista voi jättää illoiksi yksin.

Jos päivätyötä ei löydy, jää yh-äiti usein työttömäksi.

Vierailija
70/214 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseaiheutettu ongelma.

Monilla yh-äideillä on rikkinäinen lapsuus taustalla. Ovat päätyneet tilanteeseen, koska eivät ole saaneet kovin hyviä lähtökohtia elämään.

Joo, mistään ei ole koskaan vastuussa. Aina löytyy selitys... Nuoria leskiä on aika vähän, joten turha kuoleman korttia joka välissä vilautella

Vierailija
71/214 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yh-äidin on vaikeaa tehdä vuorotyötä kun lapsi menee kouluun. Enää ei ole päivähoitoa eikä pikkukoululaista voi jättää illoiksi yksin.

Menee päivätöihin. Pitää olla koulutus.

Vierailija
72/214 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoituksesi kuulostaa melkein minun tarinaltani. Lapsen isän kanssa tiemme erosivat jo ennen syntymää. Onneksi lapsen isä kävi auttamassa vielä lapsen syntymän jälkeen. Olisi ollut liika raskasta olla ihan yksin. Omat vanhempani asuvat kaukana. Nykyään lapsi tapaa isäänsä todella harvoin ja isä on lapselle enemmän kiva kaveri kuin isä.

Lapsella todettiin terveysongelmia ihan vauvasta. Se teki arjesta kahta raskaampaa. Monta leikkausta, mm. avosydänleikkaus tehtiin. Sain pidettyä paketin kuitenkin kasassa ja hoidettua lapsen. Lapsen ollessa parivuotias, minusta tuli lapsen omaishoitaja.

Rahallisesti isä auttoi vähän, sain Kelasta minimielarit. Työelämään en pystynyt täysipainoisesti, joten perustin oman yrityksen. Saan kohtuullisesti tuloja ja mikä tärkeintä, pystyn vaikuttamaan työaikoihini.

Minua ei oikeastaan kiinnosta, mitä joku ajattelee minusta yksinhuoltajana. Olen löytänyt itsestäni todella paljon vahvuuksia kaiken keskellä. Kaikki elämä on raskasta, jos niin haluaa ajatella.

Vierailija
73/214 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me tarvita sääliä vaan vähän ymmärrystä ja nuo täysin typerät haukkumiset voisi jättää pois. Yksinhuoltajuuteen on valtavan monia syitä ja syy on yhtä usein siinä isässä kuin äidissä.

Vierailija
74/214 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös 100 prosenttinen yksinhuoltaja. Minua ärsyttää se, että pariskunnat kylpevät rahassa, toisin kuin yksinhuoltajat. Yksi aikuinen ei millään voi tienata sellaisia summia mitä pariskunnat tienaavat.

Miksi yh:n pitäisi tienata saman verran kuin kahden aikuisen? Kahdella aikuisella on kahden aikuisen menot mutta yhdellä on yhden menot. Lapsille tulee kyllä elatusmaksut ja yksinhuoltaja korotukset. Eihän se aina luksuselämään riitä, mutta en ainakaan omassa tuttavapiirissä ole nähnyt yh-perheiden missään kurjassa köyhyydessä elävän.

Esimerkki: olen sotealan korkeakoulutettu, minunkin puolisoni kuoli, jo raskausaikana. Ystävälleni ja hänen miehelleen jäi nettona käteen vähän yli 5000e (kummallakaan ei korkeakoulutusta) ja mulle jäi nippanappa 2000e. Heidän lapsensa päivähoitomaksu maksoi 20e enemmän kuin minun lapseni. Siis 20e! Ei ole siis ollenkaan oikein suhteutettu esim.nuo pvh-maksut. On muitakin epäkohtia.

Lisäksi asunnon tulee olla riittävän iso, mutta yksin maksaessa niihin asumiskuluihin meneekin sitten jo leijonanosa tuloista.

Asumistukea en saa tulojeni takia.

Vierailija
75/214 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikeasti toteutettava. Jos työmatkat ovat pitkät, esim. tunti, lapsen hoitopäivä on 7-17. Lapseni on sairastellut, olisi ollut liian raskasta ja julmaa, että lapsi on 10 tuntia päiväkodissa terveysongelmien kanssa. Haastavan elämäntilanteen kanssa työpaikan saaminen ylipäänsä on vaikeaa.

Vierailija
76/214 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikeasti toteutettava. Jos työmatkat ovat pitkät, esim. tunti, lapsen hoitopäivä on 7-17. Lapseni on sairastellut, olisi ollut liian raskasta ja julmaa, että lapsi on 10 tuntia päiväkodissa terveysongelmien kanssa. Haastavan elämäntilanteen kanssa työpaikan saaminen ylipäänsä on vaikeaa.

Hoitoon työpaikkasi viereen, au pair tai muuta apua.

Työ jota voi tehdä myös etänä.

Seliseliseli.

Vierailija
77/214 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Jos ei ole varaa autoon vähentää se työmahdollisuuksia paljon. Kaikkialla ei ole niin hyvä joukkoliikenne kuin pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
78/214 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseaiheutettu ongelma.

Joo, mistään ei ole koskaan vastuussa. Aina löytyy selitys... Nuoria leskiä on aika vähän, joten turha kuoleman korttia joka välissä vilautella

Yh äideillä? Eikö rikkinäinen lapsuus käy selitykseksi myös perheensä jättäneelle isälle?

Rikkinäisen lapsuuden aiheuttamasta traumasta kärsivä isä on hylkiö, mutta saman taustan äiti on uhri? 

Vierailija
79/214 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne lapset voi antaa myös isälle

Vierailija
80/214 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvä juttu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi