Yh-äidit ovat niin eriarvoisessa asemassa joka suhteessa
Kun opiskelet, sinulla on vähemmän aikaa paneutua, koska joudut huolehtimaan lapsista ja kodista yksin. Et pääse tapahtumiin tai edes ryhmätöihin välttämättä mukaan, koska ei ole hoitajaa.
Vapaa-aika ei ole vapaa-aikaa vaan vastuuta toisista ihmisistä, yksin.
Töissä melko samoja ongelmia kuin opinnoissa.
Ja vaikka olet jatkuvasti ylikierroksilla kaikesta, joudut selviämään pienemmällä budjetilla kuin avo- tai avioliitossa olevat.
Ja yh-äitinä sinulla on aina joku leima vaikka lastesi isä olisi kuollut tai päättänyt jättää perheen tai whatever.
No joo, olen väsynyt. 😒 Saa tsempata!
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Yh-äitien etuna on se, ettei tarvitse hoitaa mieslasta samalla eikä siivota muuta kuin omia ja lasten jälkiä. Saa myös päättää itse kodin säännöt, lasten hoitopaikat, asuinpaikan ja ei ole ristiriitaisia kasvatusmenetelmiä.
Miksi tuollaiset parisuhteessa elävät, eivät sitten valitse yksinhuoltajuutta? Joku etu siinä parisuhteessa on oltava.
Ja usein "yksinhuoltaja" ei ole oikeasti yksinhuoltaja, vaan kaikkeen pitää saada kadoksissa, ulkomailla, ryyppy reissulla olevan tuoden huoltajan nimi ja hyväksyntä.
Yksi tuttu vaan väärentää miehen nimen ja sanoo, että menee sitten vaikka vankilaan sen takia. Hänellä ei ole mahdollisuutta saada isän hyväksyntää mihinkään eikä yksinhuoltajuutta. Esim lapsen pankkitili, isä vaatii käyttöoikeutta itselleen. Ja on jo aikaisemmin tyhjentänyt lasten tilit ja perheen varat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastenteko on täysin vapaaehtoista
Joo, mutta kukaan ei voi ennustaa tulevaisuutta. Kommenttisi on suorastaan typerä.
Tulevaisuuttaan voi kyllä ennustaa paljonkin. Sillä että hankkii kunnon koulutuksen, monipuolisen ja hyvän työuran ja lapsia vain sen verran, että tietää ne yksinkin itse varmasti elättävänsä.
Höpö höpö. Terv.eräs korkealta pudonnut ja vakuutukset menettänyt.
No eipä se aina niin helppoa ole avioliitossakaan. Ihan samalla tavoin huolehdin kaikesta itse ja riippakivenä vielä iso "lapsi". Taloudellisestikin pärjäisin paremmin yh:na.
Vierailija kirjoitti:
Parisuhdemarkkininoilla yh:t on ainakin ehdoton no no. Niillä on synnytyksessä löystyneet alapäät joilla ei tee enää mitään. Hyi.
Aijaa, mites minä jolla lapsi on syntynyt leikkauksella?
Kyllä taitaa siellä huudella joku elämänsä alkutaipaleella oleva joka uskoo sen mitä muut puhuu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta kukaan ei voi ennustaa tulevaisuutta. Kommenttisi on suorastaan typerä.
Tulevaisuuttaan voi kyllä ennustaa paljonkin. Sillä että hankkii kunnon koulutuksen, monipuolisen ja hyvän työuran ja lapsia vain sen verran, että tietää ne yksinkin itse varmasti elättävänsä.
Höpö höpö itsellesi. Selittelet vain "kohtalolla" omaa kädettömyyttäsi.
Moni kommentoija täällä ei ilmeisesti ole koskaan virhettä tehnyt. Joillekin siitä virheestä seuraa lapsi.
Pitäisikö näiden äitien nyt loppuelämänsä sirotella tuhkaa päälleen ja joka päivä muistaa miten kamalia ihmisiä ovat.
Vai eikö olisi hyvä jos nämä äidit niissä olosuhteissa missä elävät haluaisivat ja pystyisivät rakentamaan lapsilleen ihan hyvän elämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä sinulle AP! Oma tarinani on se, että mies päätti toisen lapsen synnyttyä että perhe-elämä ei sittenkään ole häntä varten ja otti ja lähti nuoremman naisen matkaan. Tähän kuvioon eivät tietenkään lapset enää mahtuneet, joten olen ollut totaaliyh. Elareita ei myöskään koskaan maksanut, Kela maksoi minimin.
Jätin suosiolla lisäkouluttuttaumiset siihen hetkeen, kun lapset olivat jo kouluikäisiä. Raivasin tieni uudelleenkouluttamalla alalle, jossa maksan nyt kuukausittain veroja enemmän kuin palkkani oli silloin kun jäin yh:ksi. Miehet eivät elämääni ole mahtuneet, he haluavat vain joko käyttää hyväksi tai sitten halveksuvat kuten moni näissä kommenteissa. Sanon heille, että tehkääpä itse perässä!
Nyt lapset asuvat jo omillaan eikä isää kiinnosta edelleenkään. Olen molemmille lapsille ostanut autot ja antanut pesämunan omaan asuntoon. Toivon, että ainakin olen antanut heille vahvan roolimallin, vaikka ovat kasvaneet isättä. Seuraavaksi odotan, josko joskus saavat omia lapsia ja saan olla mummina!
Saitko säästöt lasten autoihin ja asunnonostoihin kasaan lasten ollessa pieniä ( kela- ym yh-tukien piirissä)?
Idiootti! Hän kouluttautui! Yh t yleensä käyvät töissä koska ei ne tuet riitä. Sinulle on jäänyt jostain harhainen käsitys että he elävät vain tuilla. Onko kenties lähipiirissäsi tälläinen henkilö?
Täällä on paljon halventava ja väheksyviä kommentteja. Oikeasti pitäisi kunnioittaa henkilöä joka kantaa yksin vastuun lapsista. Yleensä tulee myös kahden työt.
Ihan turha valittaa lapsimiehistä, koska he ovat apuna kuitenkin. Sekä rahallisesti, että ajallisesti. Vaikka vain työttömyyskorvauksen verran ja 15 minuuttia päivässä, niin sekin on enemmän kuin yksinhuolajalla.
Lasten hankkiminen on ihan oma valinta, jota kannattaisi ehkä harkita hyvin tarkkaan. Ja tuo valinta pitää sisällään riskin siitä, että perhe-elämä ei suju suunnitellusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiset jää putoamisen jälkeen itkeen ja ruikuttaan ja toiset lähtee uuteen nousuun
Vierailija kirjoitti:
Moni kommentoija täällä ei ilmeisesti ole koskaan virhettä tehnyt. Joillekin siitä virheestä seuraa lapsi.
Pitäisikö näiden äitien nyt loppuelämänsä sirotella tuhkaa päälleen ja joka päivä muistaa miten kamalia ihmisiä ovat.
Vai eikö olisi hyvä jos nämä äidit niissä olosuhteissa missä elävät haluaisivat ja pystyisivät rakentamaan lapsilleen ihan hyvän elämän.
Eikä sen virheen tarvitse olla iso. Ehkäisy pettää ja puolituttua miestä ei kiinnosta vastuu lapsesta. Seuraukset vain ovat isot. Lapsi ei ole virhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö itsellesi. Selittelet vain "kohtalolla" omaa kädettömyyttäsi.
Ehkä niin, mutta sairastuin vakavasti ja meni työt ja vähän myöhemmin vakuutusyhtiö meni konkurssiin. Uusia vakuutuksia ei tällä terveydellä saa. Onneksi jäi eläke, joka on pienen palkan verran. Luulin, että asiani olisi kunnossa vakuutusten myötä, mutta yllättipä se puoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiset jää putoamisen jälkeen itkeen ja ruikuttaan ja toiset lähtee uuteen nousuun
Ja toisilta puuttuu elämänkokemus ja heillä on todella suppea näkemys elämästä.
[q4uote=Vierailija]Yh-äideillä ei ole arvoa parisuhdemarkkinoilla. Kuten tuttavani totesi, yksinhuoltajia ei rakasteta, niitä pannaan.[/quote]
Onko tuttavasi hakenut apua ongelmiinsa? Hän on jollain tavalla sairas ja sinä jaat hänen sairaat ajatuksensa täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko yh siis sellainen äiti, jolla on yhteishuoltajuus lapsen isän kanssa? Tai sellainen, että kaisst käyvät vaikka joka toinen viikonloppu isänsä luona?
sellainen missä lapsella ei ole isää ja myöhemmin tulee mielenterveys ongelmat mutta siitä ei saa julkisesti puhua...
Kyllä on parempi kasvaa ilman isää jos isästä ei ole kuin ongelmia. Ihanko tosissasi näköalasi on noin kapea??????
Vierailija kirjoitti:
Aivan hirveä tilanne kun yökerhosta lähdet nätin neidon kanssa hänen luokseen ja aamukusella käydessä huomaat tivolin lailla kalustetun lastenhuoneen, lapsen nimi erivärisin kirjaimin askartelutaulussa.
Siinä ei mieti muuta kuin exit plania.
Älä vaan hanki lapsia, käyttäytymisesi osoittaa ettet ole isätyyppiä ja naisesi tulee olemaan yh.
Vierailija kirjoitti:
Aivan hirveä tilanne kun yökerhosta lähdet nätin neidon kanssa hänen luokseen ja aamukusella käydessä huomaat tivolin lailla kalustetun lastenhuoneen, lapsen nimi erivärisin kirjaimin askartelutaulussa.
Siinä ei mieti muuta kuin exit plania.
Kätevä keino päästä nopeasti eroon mulkusta. Jolle ei ole enää yön jälkeen tarvetta.
T. yh
Vierailija kirjoitti:
Hei, täällä yksi yh. Mietin säännöllisesti itsemurhaa, koska elämäni on niin rankkaa, enkä näe siinä oikein toivoa. Lasten takia yritän sinnitellä. Rakkaudesta tai sen mahdollisuudesta olen jo ajat sitten luopunut, koska tiedän, että minua käytettäisiin vain hyväksi. Tämäkin ketju on täynnä loukkaavia kommentteja, jotka painaa minua entisestään alas. Jospa ihmiset eläisivät päivääkään tätä minun elämää.
Tsemppaan sinua. En ole yh mutta tiedän millaista on olla vanhempi silloin kun on henkisesti heikoilla ja jaksaminen vähissä. Onko sinulla minkäänlaista tukiverkostoa tai mahdollisuutta tukiperheeseen? Tukiperheenhän saa lastensuojelun kautta. Lastensuojelun asiakkaaksi voi hakeutua itse, se ei tarkoita että syntyisi vaara lasten huostaanotosta. Asiakkuus tarkoittaa vaan sitä että pääsee monenlaisen tuen piiriin.
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä sinulle AP! Oma tarinani on se, että mies päätti toisen lapsen synnyttyä että perhe-elämä ei sittenkään ole häntä varten ja otti ja lähti nuoremman naisen matkaan. Tähän kuvioon eivät tietenkään lapset enää mahtuneet, joten olen ollut totaaliyh. Elareita ei myöskään koskaan maksanut, Kela maksoi minimin.
Jätin suosiolla lisäkouluttuttaumiset siihen hetkeen, kun lapset olivat jo kouluikäisiä. Raivasin tieni uudelleenkouluttamalla alalle, jossa maksan nyt kuukausittain veroja enemmän kuin palkkani oli silloin kun jäin yh:ksi. Miehet eivät elämääni ole mahtuneet, he haluavat vain joko käyttää hyväksi tai sitten halveksuvat kuten moni näissä kommenteissa. Sanon heille, että tehkääpä itse perässä!
Nyt lapset asuvat jo omillaan eikä isää kiinnosta edelleenkään. Olen molemmille lapsille ostanut autot ja antanut pesämunan omaan asuntoon. Toivon, että ainakin olen antanut heille vahvan roolimallin, vaikka ovat kasvaneet isättä. Seuraavaksi odotan, josko joskus saavat omia lapsia ja saan olla mummina!
Juuri näin. Tsemppiä ja voimia kaikille yksinhuoltajille, ihailen ja arvostan sitä kuinka jaksatte kantaa vastuun yksin.