Yh-äidit ovat niin eriarvoisessa asemassa joka suhteessa
Kun opiskelet, sinulla on vähemmän aikaa paneutua, koska joudut huolehtimaan lapsista ja kodista yksin. Et pääse tapahtumiin tai edes ryhmätöihin välttämättä mukaan, koska ei ole hoitajaa.
Vapaa-aika ei ole vapaa-aikaa vaan vastuuta toisista ihmisistä, yksin.
Töissä melko samoja ongelmia kuin opinnoissa.
Ja vaikka olet jatkuvasti ylikierroksilla kaikesta, joudut selviämään pienemmällä budjetilla kuin avo- tai avioliitossa olevat.
Ja yh-äitinä sinulla on aina joku leima vaikka lastesi isä olisi kuollut tai päättänyt jättää perheen tai whatever.
No joo, olen väsynyt. 😒 Saa tsempata!
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Näitä lukiessa tuntuu todella siltä, että tämä kansa on ansainnut kuolla sukupuuttoon. On oikeastaan hienoa, että syntyvyys laskee.
moni pakana kansa häviää aina silloin tällöin...
Olen todella pahoillani näistä ilkeistä kommenteista mitä tänne on jätetty! Minä olin jonkun aikaa totaali yh vaikka oli ihan yhteishuoltajuus. Olin 19v ja lapsen isä vaan lähti ulkomaille puoleksi vuodeksi jonnekin alpeille kehittämään osaamistaan lumilautailussa ja jotain muuta urheilukoulujuttuja. Olin niin nuori etten tajunnut edes vaatia häntä maksamaan mitään, "sainhan kuitenkin 100€ lapsilisää". No onneksi myöhemmin sitten saatiin sovittua kun hän palasi Suomeen, että hän saa lapsen viikonlopuiksi. Sain sitten kuulla että mies vei lapsensa aina isovanhemmille. No, pääasia oli että lapsi oli hyvässä hoivassa, mutta aika ärsyttävää vastuun siirtoa. Itse tulin raskaaksi vaikka söin e-pillereitä ja huomasin vasta kun olin 3kk raskaana, että tähän ei myöskään voi valittaa siitä että olisin ollut huolimaton teini.
Eli siis kun huutelette näistä yh-äideistä, niin ei kaikki ole niin mustavalkoista. Jonkun puoliso on kuollut, toisen puoliso on vaikka sortunut huumeisiin ja sen myötä ei voi enää lapsenhoitoon luottaa eikä lasta muutenkaan päästää hänen lähelle, tämäkin henkilö on voinut olla varteenotettava kumppani ja isä aikaisemmin. Joku on tullut raskaaksi suhteessa jossa mies on sitten ahdistunut ja jättänyt perheen. Ei ne yh-äidit ole kaiken pahan alku ja juuri, niinkuin moni täällä näyttää ajattelevan.
Yh-äidit rakastaa ja kantaa paljon huolta lapsestaan, mutta kyllä se on vaan välillä rankkaa, ja se on ihan ok purkaa tuntojaan. <3
Vierailija kirjoitti:
Aivan hirveä tilanne kun yökerhosta lähdet nätin neidon kanssa hänen luokseen ja aamukusella käydessä huomaat tivolin lailla kalustetun lastenhuoneen, lapsen nimi erivärisin kirjaimin askartelutaulussa.
Siinä ei mieti muuta kuin exit plania.
naiset sanoo että ottavat aina miehen joka kelpaa myös muille naisille. miehet taas eivät halua naista joka on ollut muiden miesten kanssa ja se on yhtä oikein kuin naistenkin linja.
Tämä ajatusmalli pitäis kyllä pikkuhiljaa siirtää takaisin sinne minne se kuuluu. Missä ne vastuuttomat isät on? Miksei he ole siellä lapsiaan varten? Kuka heidän lapsia hoitaa? Miten he voivat tehdä iltavuoroja kun on lapsia ja kaikkea? Entä kuinka sitä baarissa katsellaan urheilua tai roikutaan kavereiden kanssa kun on jo isäkin? Miten ne isät voi tehdä näin lapsilleen, että jättää ne vaan ilman isää kasvamaan? Ei niitä lapsia vaan tehdä ja lähdetä lätkimään.
Miettikääpä miehet nyt itsekin miltä se kuulostaa teidän korviinne jos äiti hylkää lapsen, ja hädintuskin synttärikorttia lähettää oikeana päivänä kerran vuodessa? Miksi se on ok miehen puolelta?
Musta taas on kiva olla yh! On lapsi, jonka kanssa lämmin ja tiivis suhde. Virka-aikainen työ ja hyvä palkka mahdollistaa sen, että voidaan vapaa-ajalla tehdä kaikkea hauskaa yhdessä. Meillä on hyvä tunnelma kotona, ei mitään parisuhdedraamaa, ja saa päättää kasvatussuunnan itse. Olen yrittänyt tapailla miehiä eron jälkeen, mutta en jaksa miesten vaativuutta ja kitinää siitä, kuinka paljon käytän aikaani lapseeni. Muutenkin alan viihtyä niin hyvin yksin, että miehiä saattaisi käyttää korkeintaan satunnaisena leikkikaverina sitten, kun lapsi muuttaa pois.
Nyt pitkään jo parisuhteessa johon on syntynyt myös lapsia ja aina kaiholla muistelen yh aikaa ensimmäisen lapsen kanssa. Jos on huolehtiva isä lapsella joka hoitaa oman osuutensa niin jäi paljon omaa aikaa jolloin ladata akut. Jaksoin lapsenkin kanssa hyvin. Nyt tuntuu ettei vapaata ole laisinkaan tai sen järjestäminen on työlästä kun kaikilla lapsilla paljon menoja jotka vaatii kuljetusta ym. Jos on totaaliyksinhuoltaja niin eikö kunta voisi organisoida ja yhdistää lapsettomia/vara isovanhempia jotka voisivat säännöllisesti ottaa hoitoon lapsen. Jotenkin tuntuu että nämä ihmiset ei nyt kohtaa
Vierailija kirjoitti:
hanki aupair
hanki MIES
Vierailija kirjoitti:
Tämä ajatusmalli pitäis kyllä pikkuhiljaa siirtää takaisin sinne minne se kuuluu. Missä ne vastuuttomat isät on? Miksei he ole siellä lapsiaan varten? Kuka heidän lapsia hoitaa? Miten he voivat tehdä iltavuoroja kun on lapsia ja kaikkea? Entä kuinka sitä baarissa katsellaan urheilua tai roikutaan kavereiden kanssa kun on jo isäkin? Miten ne isät voi tehdä näin lapsilleen, että jättää ne vaan ilman isää kasvamaan? Ei niitä lapsia vaan tehdä ja lähdetä lätkimään.
Miettikääpä miehet nyt itsekin miltä se kuulostaa teidän korviinne jos äiti hylkää lapsen, ja hädintuskin synttärikorttia lähettää oikeana päivänä kerran vuodessa? Miksi se on ok miehen puolelta?
yleensä se ero lähtee naisesta kun ei enää tunnu omat tunteet samalta kuin silloin tuntui rakkaudelta ne omat tunteet. mainitsinko että nainen on tunteiltaan ailahtelevainen?
silti niiden varaan pitää kaikki rakentaa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen voi aina antaa isälle (mikäli tämä on hengissä) ja alkaa maksamaan elatusmaksuja sekä luopumaan yksinhuoltajakorotuksista ja lapsilisistä. Mikäli isä ei halua tai voi olla lapsen kanssa niin sitten lastensuojelu auttaa tilanteessa eli ongelma on ratkaistu. Mikäli puolestaan haluat pitää lapsesi itselläsi niin se on oma ongelmasi, ei kenenkään muun.
Meinaatko että apn pitäisi sijoittaa lapset lastenkotiin?
Eikö saa kertoa että on rankkaa?
Pitäisikö kaikkien väsyneiden äitien/isien automaattisesti ottaa yhteys lastensuojeluun?
Hyviä kysymyksiä. Yh-äitien haukkujissa on psyko*aattisia piirteitä. Milloin yh-äitiys on oma valinta, milloin merkki matalasta älykkyydestä tai vääränlaisesta ulkonäöstä jne. Outoa sakkia, nämä haukkujat siis!
Omat lapset ovat jo aikuisia, mutta en ymmärrä tätä empatian puutetta.
Eksäni mielestä rikoin perheen. Hän ei ollut tehnyt muuta kuin... no, lapset eivät ole halunneet nähdä isäänsä sen jälkeen kun lähdettiin.
Tottakai oli rankkaa. Potkin puita ja itkin. Mutta loppujen lopuksi päivä kerrallaan pääsin tähän tulevaisuuteen, missä en kadu mitään.
Toivon teille jotain tukiverkkoa, sellaisia on ja sellaisia voi rakentaa.
Vierailija kirjoitti:
Omat lapset ovat jo aikuisia, mutta en ymmärrä tätä empatian puutetta.
Eksäni mielestä rikoin perheen. Hän ei ollut tehnyt muuta kuin... no, lapset eivät ole halunneet nähdä isäänsä sen jälkeen kun lähdettiin.
Tottakai oli rankkaa. Potkin puita ja itkin. Mutta loppujen lopuksi päivä kerrallaan pääsin tähän tulevaisuuteen, missä en kadu mitään.
Toivon teille jotain tukiverkkoa, sellaisia on ja sellaisia voi rakentaa.
no mites lapset? vai onko niillä niin väliä?
Elämä on rankkaa, aina pitää twerkkaa, jotta saisi fyrkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös 100 prosenttinen yksinhuoltaja. Minua ärsyttää se, että pariskunnat kylpevät rahassa, toisin kuin yksinhuoltajat. Yksi aikuinen ei millään voi tienata sellaisia summia mitä pariskunnat tienaavat.
Yksi aikuinen ei millään voi myöskään kuluttaa sellaisia summia mitä pariskunnat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseaiheutettu ongelma.
Monilla yh-äideillä on rikkinäinen lapsuus taustalla. Ovat päätyneet tilanteeseen, koska eivät ole saaneet kovin hyviä lähtökohtia elämään.
Tsiisus mikä kommentti. Ai jos mies kuolee niin se johtuu rikkinäisestä lapsuudesta tai jos mies pettää ja ero tulee sen takia niin se johtuu rikkinäisestä lapsuudesta.
Vierailija kirjoitti:
jos ajatellan lapsen tai lapsien etuja silloin yh äiti ei saa mitään myötätuntoa vaan paheksuntaa.
Se lätkimään lähtenyt isähän sen paheksunnan ansaitsee, ei äiti joka nimenomaan ajattelee lasten etua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseaiheutettu ongelma.
Monilla yh-äideillä on rikkinäinen lapsuus taustalla. Ovat päätyneet tilanteeseen, koska eivät ole saaneet kovin hyviä lähtökohtia elämään.
Tsiisus mikä kommentti. Ai jos mies kuolee niin se johtuu rikkinäisestä lapsuudesta tai jos mies pettää ja ero tulee sen takia niin se johtuu rikkinäisestä lapsuudesta.
yh on eri kuin leski. mutta muuten kyllä. vakka kantensa valitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos ajatellan lapsen tai lapsien etuja silloin yh äiti ei saa mitään myötätuntoa vaan paheksuntaa.
Se lätkimään lähtenyt isähän sen paheksunnan ansaitsee, ei äiti joka nimenomaan ajattelee lasten etua.
yh voi ottaa uuden miehen mutta eipä kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yh voi ottaa uuden miehen mutta eipä kiinnosta.
Mutta kuka mies ottaisi yh? Ehkä joku soijapoika?
Aivan hirveä tilanne kun yökerhosta lähdet nätin neidon kanssa hänen luokseen ja aamukusella käydessä huomaat tivolin lailla kalustetun lastenhuoneen, lapsen nimi erivärisin kirjaimin askartelutaulussa.
Siinä ei mieti muuta kuin exit plania.