Yh-äidit ovat niin eriarvoisessa asemassa joka suhteessa
Kun opiskelet, sinulla on vähemmän aikaa paneutua, koska joudut huolehtimaan lapsista ja kodista yksin. Et pääse tapahtumiin tai edes ryhmätöihin välttämättä mukaan, koska ei ole hoitajaa.
Vapaa-aika ei ole vapaa-aikaa vaan vastuuta toisista ihmisistä, yksin.
Töissä melko samoja ongelmia kuin opinnoissa.
Ja vaikka olet jatkuvasti ylikierroksilla kaikesta, joudut selviämään pienemmällä budjetilla kuin avo- tai avioliitossa olevat.
Ja yh-äitinä sinulla on aina joku leima vaikka lastesi isä olisi kuollut tai päättänyt jättää perheen tai whatever.
No joo, olen väsynyt. 😒 Saa tsempata!
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Itseaiheutettu ongelma.
Mielummin yh-äiti kuin tuollainen asennevamma ja myötötunnottomuus.
Ps. Lue aloituksen toisiksi viimeinen kappale
Yh-äitien etuna on se, ettei tarvitse hoitaa mieslasta samalla eikä siivota muuta kuin omia ja lasten jälkiä. Saa myös päättää itse kodin säännöt, lasten hoitopaikat, asuinpaikan ja ei ole ristiriitaisia kasvatusmenetelmiä.
Aina löytyy halutessaan tinderistä seuraa jostain sekopää-jätkästä :)
Vierailija kirjoitti:
Itseaiheutettu ongelma.
Monilla yh-äideillä on rikkinäinen lapsuus taustalla. Ovat päätyneet tilanteeseen, koska eivät ole saaneet kovin hyviä lähtökohtia elämään.
Lapsen voi aina antaa isälle (mikäli tämä on hengissä) ja alkaa maksamaan elatusmaksuja sekä luopumaan yksinhuoltajakorotuksista ja lapsilisistä. Mikäli isä ei halua tai voi olla lapsen kanssa niin sitten lastensuojelu auttaa tilanteessa eli ongelma on ratkaistu. Mikäli puolestaan haluat pitää lapsesi itselläsi niin se on oma ongelmasi, ei kenenkään muun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseaiheutettu ongelma.
Monilla yh-äideillä on rikkinäinen lapsuus taustalla. Ovat päätyneet tilanteeseen, koska eivät ole saaneet kovin hyviä lähtökohtia elämään.
sama se on rikollisillakin.
Olen valmis ryhtyy sulle varamummuksi.
Yh omasta tahdostaan jo 10v
Miksi aloitus saa noin paljon alapeukkuja? Missä myötätunto?
Ehkä ihmisten pitäisi kokeilla muutama viikko yh-äidin elämää.
Ja ei, en ole yh-äiti itse, mutta sivusta olen seurannut sitä, miten mies päätti jättää vastuun naiselle ja siirtyä uuteen elämään. Ei ole reilua, ei.
Mutta sulla ei ole parisuhdeongelmia. Nekin ovat helvetin kuormittavia. Aika monella on.
Tsemppiä, lapset ovat vain hetken noin pieniä ja opiskelukin on nopesti ohi. Itsekin oo tuon elämänvaiheen elänyt ja siitä suurimmaksi osin nauttinut, vaikka raskasta oli.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen voi aina antaa isälle (mikäli tämä on hengissä) ja alkaa maksamaan elatusmaksuja sekä luopumaan yksinhuoltajakorotuksista ja lapsilisistä. Mikäli isä ei halua tai voi olla lapsen kanssa niin sitten lastensuojelu auttaa tilanteessa eli ongelma on ratkaistu. Mikäli puolestaan haluat pitää lapsesi itselläsi niin se on oma ongelmasi, ei kenenkään muun.
Meinaatko että apn pitäisi sijoittaa lapset lastenkotiin?
Eikö saa kertoa että on rankkaa?
Pitäisikö kaikkien väsyneiden äitien/isien automaattisesti ottaa yhteys lastensuojeluun?
Halaus! Täällä toinen samanmoinen ja lapsen isä on kuollut. Olen huomannut, eriarvoinen asemamme on järkyttävää. Olen laittamassa siitä pitkää kirjelmää yhdenvertaisuusvaltuutetulle.
Voimia kovasti!
Riippuu ihan siitä, millaiset tukiverkostot on. Mä olen opiskellut kahden lapsen yksinhuoltajana. Päivät olin töissä ja opiskelin monimuotona, Pystyin myös osallistumaan opiskeluporukan rientoihin, koska lapsillani on myös isä, isovanhemmat, mun siskoni sekä lasteni kummit. Rahatilannekin oli tuolloin ihan ok, koska pystyin opiskeluista huolimatta käymään töissä ja kun pääsin opiskelemalleni alalle töihin, palkka nousi merkittävästi. Toki ne muutamat opiskeluvuodet oli aika väsyttäviä, koska ei kerennyt öisin kovin montaa tuntia nukkumaan, mutta niistäkin selvisi ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Mutta sulla ei ole parisuhdeongelmia. Nekin ovat helvetin kuormittavia. Aika monella on.
Tsemppiä, lapset ovat vain hetken noin pieniä ja opiskelukin on nopesti ohi. Itsekin oo tuon elämänvaiheen elänyt ja siitä suurimmaksi osin nauttinut, vaikka raskasta oli.
Jaa, väitätkö että larisuhdeasiat eivät ole valinrakysymyksiä? Aplle on tarjottu tätä itse valitsit -korttia. Miksi sama ei toimi parisuhteessa eläviin? Kyllä huonon suhteen voi aina jättää. Kaikilla on oikeus ottaa ero Suomessa!
Olen myös 100 prosenttinen yksinhuoltaja. Minua ärsyttää se, että pariskunnat kylpevät rahassa, toisin kuin yksinhuoltajat. Yksi aikuinen ei millään voi tienata sellaisia summia mitä pariskunnat tienaavat.
Yh-äideillä ei ole arvoa parisuhdemarkkinoilla. Kuten tuttavani totesi, yksinhuoltajia ei rakasteta, niitä pannaan.
Vierailija kirjoitti:
Halaus! Täällä toinen samanmoinen ja lapsen isä on kuollut. Olen huomannut, eriarvoinen asemamme on järkyttävää. Olen laittamassa siitä pitkää kirjelmää yhdenvertaisuusvaltuutetulle.
Voimia kovasti!
Isä kuollut ja alapeukutusta. Ei taida olla av-mammoillakaan ihan kaikki kunnossa. Tsemppiä kaikille! En ymmärrä
Miten ihmisestä tulee noin myötätunnoton.
jos ajatellan lapsen tai lapsien etuja silloin yh äiti ei saa mitään myötätuntoa vaan paheksuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Yh-äideillä ei ole arvoa parisuhdemarkkinoilla. Kuten tuttavani totesi, yksinhuoltajia ei rakasteta, niitä pannaan.
Onko tuttavasi näitä jotka panee heikossa asemassa olevia? Sama tyyppi varmaan yritti ”auttaa” Ukrainan sotapakolaisia? Kivat tuttavat sinulla
Tuollainen kuva mullakin on. Monessa mielessä naisen asema laskee, kun jää Yh:ksi. Päätin itse, etten lapsia tee. Toisaalta, ei tällä alalla pysty lapsia elättämäänkin, mutta itsekseen elää niin, että eläkkeelle voi joskus vielä jäädä.
Itseaiheutettu ongelma.