Painonnousu ahdistaa! Olen raskaana rv 20 ja painan 62kg, olen 162cm pitkä ja paino ennen raskautta 52kg…
Raskaus on vasta puolivälissä, eli tarkoittaako tämä että tulen lihomaan vielä toiset 10kg!!? Nyt asiallisia vastauksia please, koska asia ahdistaa todella paljon ja on minulle jossain määrin arka (syömishäiriötaustan vuoksi). Olen siis jo 43v ja ensimmäinen lapsi kyseessä.
Kommentit (32)
Nuo kilot EIVÄT tarkoita lihomista ja läskiä!
Vauva, kohtu, suurentuneet rinnat, lisääntynyt verimäärä, istukka, lapsivesi, kehoon kertyneet nesteet jne muodostavat valtaosan tuosta painosta. Harva oikeasti lihoo raskauden aikana, mutta silti tuosta painonnoususta puhutaan yleisesti lihomisena. Tämä on harhaanjohtavaa ja aiheuttaa odottaville naisille turhia paineita.
Älä huoli! Pääasia että syöt terveellisesti ja oman tarpeesi mukaan (ei siis kahden edestä).
Se voi nousta enemmänkin. Tuossa vaiheessa vauva vasta alkaa kunnolla kasvamaan. Äidin painonnoususta iso osa voi olla ihan nesteitä. Ja ne lähtee nopsaan. Olet ollut lähtötilanteessa sen verran kevyt, että isompi painonnousu on ihan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Se voi nousta enemmänkin. Tuossa vaiheessa vauva vasta alkaa kunnolla kasvamaan. Äidin painonnoususta iso osa voi olla ihan nesteitä. Ja ne lähtee nopsaan. Olet ollut lähtötilanteessa sen verran kevyt, että isompi painonnousu on ihan normaalia.
Voi itku, tätä juuri pelkäsinkin. Onko mitään keinoa estää sitä, ettei paino nyt ainakaan tästä yli 70 kiloon nousisi?
Tulee tai ei tule. Itsellä tuli esikoisesta tasaisesti läpi raskauden yhteensä kiloja n. 25. Toisesta taas alussa enemmän ja lopussa vähemmän. Yhteensä 15kg. Nyt kolmannessa rv22 menossa ja kiloja tullut n. 10kg.
Painoni ennen esikoista oli 51kg ja 3 kk synnytyksestä 49 kg.
Paino ennen toista 49 kg ja 3 kk synnytyksestä 46 kg.
Nyt paino ennen raskautta oli tuon 46 kg.
Minulla siis tulee painoa raskausaikana suhteellisen paljon. Syön hyvin kun koko ajan etoo. Paino kuitenkin putoaa reippaasti itsestään synnytyksen jälkeen. En siis enää stressaa raskauden aikaista painonnousua kun tiedän miten kroppaani toimii.
Tuskin sinullakaan AP hätää on, jos olet kuitenkin syönyt raskauden ajan suhteellisen terveellisesti. Toki jos päivittäin vetää herkkuja tms. kamalasti, niin se kannattanee lopettaa. Normiruokaa syömällä ei kannata stressata, kyllä ne putoaa vauvan synnyttyä.
No on se ehkä vähän paljon tuossa kohtaa. Onko sulla kovasti turvotuksia?
Mutta ei se kaikki tietenkään läskiä ole, mutta kyllä meille hoikille monesti kertyy ihan sitäkin. Ja se on hyvä juttu imetyksen kannalta! Imetyksen aikana paino sit taas herkästi putoaa, niin kroppa kerää sitä varten “varastoa”.
Itselle tuli ekasta +10 kg ja toisesta +15kg. Lähtöpaino 52kg. Kaikki lähti, painan taas 52 kg.
Kun vaan syöt terveellisesti ja monipuolisesti niin aivan varmasti ne kilot lähtee synnytyksen jälkeen, no worries 😊
Mulla tuli painoa yhteensä 22kg ja puolessa välissä oli kertynyt 6kg. Mut mä turposin loppuraskaudessa ihan tajuttomia määriä ja kuukausi synnytyksestä painoin vain 3kg enemmän kuin ennen raskautta. Ihan yksilöllistä, miten ja miss vaiheessa sitä painoa kertyy.
Ei ole turvotuksia ja muutenkin ollut tosi helppo raskaus (ilman pahoinvointia), olen tottunut syömään melko vapaasti kaloreita kyttäämättä ja tuo 52kg on se, mitä olen enimmilläni aikuisiällä painanut, mutta näköjään se on otettava tiukempi linja ruokavalion suhteen nyt.
Voin itse sanoa, että ekassa raskaudessa mietin miten ne 16kg lähtee, jotka sain raskausaikana, etenkin kun "liiallisen lihomisen" (ja raskausdiabeteksen) takia jouduin käynnistykseen. "Sallitut" kilot siis riippuvat lähtöpainosta, joka minulla lipsahti kilon verran ylipainon puolelle (BMI oli 25.7 ennen raskautta), joten "sallittu" painnonnousu olisi ollut max 11kg. Gynen mielestä siis, diabetespolilla pidettiin maltillisena.
No, 8kg lähti ekan viikon aikana ja loput 8kg niin, että kolmen kuukauden kohdalla painoa oli 3kg vähemmän kuin ennen raskautta. En laihduttanut, hävisivät itsestään. Nesteturvotusta taisi olla monta kiloa, kun jalat ja kädet olivat tosi pulleat ja kun turvotus häipyi, hävisivät kilotkin.
Toisessa raskaudessa painoa tuli yli 20kg eikä KUKAAN maininnut sanallakaan liiallisesta painonnoususta tai obesiteetista tai mistään muustakaan, eikä aina edes painoa mitattu muualla kuin diabetespolilla, jossa lääkäri oli edelleen sitä mieltä, että maltillinen painonnousu. Itseä ei kiinnostanut yhtään paljonko tulee kiloja, yritin vain selvitä taaperoikäisen esikoisen kanssa viimeisillään raskaana jotakuinkin kunnialla loppuun saakka.
No, nyt on synnytyksestä 2,5 viikkoa ja kiloja pudonnut jo 12kg. Synnärille jäi kuutisen kiloa, josta 4kg vauvaa, loput istukka ja lapsivesi. Sen jälkeen hävinneet kilot luultavasti turvotusta, koska on muuten huomattavasti kapeammat kasvot ja sormet ja varpaatkaan ei enää näytä nakeilta :D Loput kilot häviää sitten kun häviää, ei jaksa kiinnostaa tässä vaiheessa milloin. Kunhan mahtuisi sitten reilun vuoden päästä töihin palatessa edes joihinkin vanhoihin vaatteisiin, ettei tarvi uusia ostaa.
Ehkä kannattaisi jättää lapset tekemättä jos pelkää noin paljon painon nousua. Voi hyvänen aika...
Kiitos asiallisista vastauksista ja helpottavaa kuulla, että isokin määrä kiloja on lähtenyt suht. nopeaan synnytyksen jälkeen ja että paluu vanhoihin mittoihin on mahdollista. /ap
Mulla nousi paino 48 kg -> 65 kg, mutta siinähän se lähti pois itsestään imettäessä noin vuodessa synnytyksestä.
Hankkikaa ihmiset itsetunto ennen uuden elämän hankkimista ja lisääntymistä. Ärsyttää epävarmat ihmiset. Kasvakaa ja lisääntykää sitten.
Siinä voi olla nestettä paljon.
Syö terveellisesti.
Kilot kyllä sitten karisee ajallaan. Älä huoli.
Tärkeää on huolehtia itsestäsi ja sitä kautta vauvasta. Oletuksen aikaan tuo myös tärkeää.
Hormonit tekee sen.
Anna luonnon hoitaa sinua lasta varten.
Tietty jos ihan mässäät suolaa ja rasvaa, niikn ne alkaa kertyä Läskiksi. Tavallisella ruualla ei niin käy.
Hyvä on, että voit syödä. Jotkut riutuu raskauspahoinvoinnin takia, kun ei osuus mikään sisällä.
En oikeastaan muuta sinulle kuin, että nauti raskausajasta. Se on hyvin ainutlaatuista.
Ja äitiys se on mullistava, vaikkei sitä heti huomaisi.
❤️
Onnea matkaan ja onneksi olkoon tästä hetkestä.
Voi että,painon pitääkin nousta jonkun verran, vauvan hyvinvointi tärkeää.No ompa paljon noussut paino!!!!..mulla nousi 20kg.Sainkin isoja vauvoja ja kyllä se paino tippuu.Nykyään äitiysneuvolassa painosta ,saattavat marmattaa..Ne käyrät on ****,ihminen sairastuu..on kokemus.Kokoon XS,s..kumpi tärkeämpää terveys vai muu..
Vierailija kirjoitti:
10 kilonen vauva :D
Lue pikkusen fysiologiaa….
Ei me ihmiset mitään Lego-palikoista rakennettuja olla.
Todnäk