Painonnousu ahdistaa! Olen raskaana rv 20 ja painan 62kg, olen 162cm pitkä ja paino ennen raskautta 52kg…
Raskaus on vasta puolivälissä, eli tarkoittaako tämä että tulen lihomaan vielä toiset 10kg!!? Nyt asiallisia vastauksia please, koska asia ahdistaa todella paljon ja on minulle jossain määrin arka (syömishäiriötaustan vuoksi). Olen siis jo 43v ja ensimmäinen lapsi kyseessä.
Kommentit (32)
Sun lapsen terveys nyt on tärkeämpää kuin sun oma ulkonäkö tai paino.
Lihominen voi tuntua vaikealta ja kamalalta, mutta tuo on vain väliaikaista. Raskaana saa ihan luvalla olla isomahainen.
Pituus 167 cm.
Lähtöpaino 54 kg.
Korkeimmillaan pari viikkoa ennen synnytystä 74 kg.
Sairaalasta poistuttaessa 64 kg.
6 kk jälkeen 49 kg.
Nykytilanne 52 kg.
Kukaan ei huolestunut.
Vierailija kirjoitti:
Pituus 167 cm.
Lähtöpaino 54 kg.
Korkeimmillaan pari viikkoa ennen synnytystä 74 kg.
Sairaalasta poistuttaessa 64 kg.
6 kk jälkeen 49 kg.
Nykytilanne 52 kg.Kukaan ei huolestunut.
Ei tässäkään muut ole huolissaan (edes neuvolan täti) paitsi minä..
Olisit ap normaalipainoinen painoindeksin mukaan tuolla painolla ilman raskauttakin.
Ärsyttää tuollainen turha valitus maassa, jossa enemmistö on ylipainoisia ilman mitään vauvaa mahassa.
Hyvähän se on, että paino nousee. Paljon vaarallisempaa olisi, jos ei nousisi. Ikäsi puolesta kuulut jo riskisynnyttäjiin. Hienoa, jos neuvolan mukaan kaikki on kunnossa.
Paino raskaaksi tullessani 54 kiloa, pituus 167 cm.
Painoa tuli 16 kiloa joista suuri osa lähti heti jo synnytyslaitoksella, loput imetyksen aikana.
Nyt painan reilut 52 kiloa. Enkä ole laihduttanut missään vaiheessa, ihan normaalia kotiruokaa syön, en mässää enkä käytä alkoa.
Poika oli aika iso, 53 cm ja 3990 g.
Olet täysin sopusuhtainen kunhan et tuosta paljoa lihoa. Laihat ovat kuvottavia.
Vierailija kirjoitti:
Paino raskaaksi tullessani 54 kiloa, pituus 167 cm.
Painoa tuli 16 kiloa joista suuri osa lähti heti jo synnytyslaitoksella, loput imetyksen aikana.
Nyt painan reilut 52 kiloa. Enkä ole laihduttanut missään vaiheessa, ihan normaalia kotiruokaa syön, en mässää enkä käytä alkoa.
Poika oli aika iso, 53 cm ja 3990 g.
Lisään vielä että vaikea anoreksia minullakin takana ja sairastettuna. Sen kanssa saa olla koko ajan varpaillaan, vie hyvin äkkiä mennessään. Jos sinua ahdistaa painon nousu puhu rohkeasti neuvolan kätilön kanssa, älä jää yksin!
Älä välitä näistä päänaukojista täällä, meitä on jotka ymmärtävät täysin miltä sinusta tuntuu. Jaksamista ja muista ette jää yksin ahdistuksesi kanssa!
Ymmärrän tuntemuksesi. 2022 ensimmäisessä raskaudessani nousi painoni 55kg --> päälle 70kg ja jo ensimmäisellä trimesterillä painoa tuli n.6kg, joka siis käytännössä puhdasta rasvaa. Selluliittiia tuli aikaisessa vaiheissa pakaroihin, reisiin, pohkeisiin(!), käsivarsiin ja selkään. Olin erittäin harmistunut asiasta. Loppuraskaudessa painonnousu oli maltillisempaa ja ihan lopussa selkeästi enemmän turvotuksesta/nestekertymästä johtuvaa, "luisevat" kämmenet ja jalkapöydät olivatkin ns. muhkeammat. Synnytyksestä meni n. 5kk ja olin jo takaisin omassa painossa ja taisin jopa olla -1kg aiemmasta painossa. Imetys onnistui ja luulen, että sen myötä kulutus oli sen verran kovaa (extra 500kcal keskimäärin/vrk), että kilot karisivat. Selluliittikin/rasvakertymät vähenivät selkeästi, ehkä käsiin jäänyt vähän aiempaa enemmän.
Nyt toisessa raskaudessa ollaan menty aivan samalla kaavalla, tosin vasta rv30 menossa, joten loppulukemia ei ole antaa. Mutta alun kilot ja selluliitit tulleet ja kropassa hyvin epämukava olo. Luotan, että tälläkin kertaa kroppa palautuu entiselleen.
Tulee sen mitä tulee. Pieni rasvavarasto on vain hyvä imetystä ajatellen. Siinä monesti nimittäin riutuu luurangoksi vaikka kuinka syö terveellisesti ja paljon. Itseltäni vei lihaksetkin menessään vaikka urheilin ja söin monipuolisesti koko raskauden ja imetysajan.
AHDISTUSHULLU TAAS VAUHDISSA