Mitä tehdä kun mies ei suostu uskomaan, että minua ei kiinnosta ”perinteiset naisten jutut”?
Ollaan naimisissa ja meillä on yksi lapsi. Jo seurustelun alussa tein miehelle selväksi, että en ole sellainen, joka vastaisi ”perinteistä naiskuvaa”. Eli minua ei kiinnosta tyttökaverin luona järjestetyt tyttöjen illat, parvekekukkien istuttaminen, sukulaisnaisten kanssa puhelimessa höpöttely, jatkuva kodin laittaminen ja sisustelu, kauneudenhoitoillat, anopin kanssa loputtomat kahvittelut vauvanvaatteista ja käsitöistä jutellen jne. Saatte varmaan kiinni ideasta. Vaan olen aika päinvastainen ihminen. Enkä tarkoita nyt että olisin jotenkin erilainen kuin muut naiset, vaan että en yhtään vastaa tuollaista naiskuvaa. Rehellisesti en edes tiedä vastaako sitä naiskuvaa monikaan nainen Suomessa.
Olin siinä käsityksessä että mies ymmärsi, että en ole tuollainen, ja luulin että hän ihan näkikin sen minun tekemisistä ja olemisista. Mutta nykyään asiasta tulee jatkuvaa väärinkäsitystä ja mies tuntuu usein pettyvän kun minua ei voisi vähempää kiinnostaa olla tuollainen. Minkähän takia hän edes minun kanssa halusi naimisiin ja perheen… Miksi ei seurusteluaikana kertonut, että hän ei hyväksykään minua sellaisena, että en vastas tuota naiskuvaa? Vai sekosiko hän jotenkin lapsen saamisesta ja kuvitteli että muutun perinteiseksi sukurakkaaksi kodinhengettäksi, joka viettää päivänsä mammakerhoissa ja mamma-vaunukävelyillä? En todellakaan muuttunut, miksi olisin. Jatkuvaa skismaa tulee tästä aiheesta nyt kotona :( .
Kommentit (611)
Miehet hakevat loppujen lopuksi naisesta lähinnä äitiä itselleen tai lapselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesten pitäisi aina muistaa vilkuttaa ja nostaa kytkintä, heti kun nainen sanoo ettei ole perinteinen nainen.
Miksi sitten kuitenkin halveksutte perinteisen naisellisia kiinnostuksenkohteita?
Teistä on kivaa ensin kun tyttöystävä tykkää samoista jutuista kuin te eikä niistä "kanojen jutuista", mutta myöhemmin se alkaa sitten kuitenkin ärsyttää?
Taitaa olla tärkeää, että se oma nainen tykkää niistä naisten jutuista, sitten voi itse mennä kavereiden kanssa ja naureskella pöhköille naisten jutuille. Sillä aikaa naiset tekevät kaikki työt, ja miehet voivat sitten tulla naureskelemaan. (Tunsin tällaisen miehen.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaat sitä kaikista perinteistä naiskuvaa miehinesi ja lisääntymisesi.
Parisuhde ja lapset nyt ovat melko tavanomainen ja monelle luontainen asia elämässä yleensä, ei pelkästään perinteisyyttä.
Naisille miehiä tyypillisempää haluta lapsia.
Jos nainen ei halua lapsia -> uniikki lumihiutale
Jos mies haluaa lapsia -> uniikki lumihiutale
Kumpikaan ei ole uniikkia.
Eb tunme yhtään paria, jossa vain nainen olisi halunnut lapsen ja mies ei. Meilläkin mies oli se joka jo seurustelun alkumetreillä puhui että haluaisi oman lapsen että tehdään mekin joskus semmoinen.
Jep. Siskoni on aina sanonut ettei halua lapsia. On toki "vasta" 30 että ehtiihän se vielä, mutta enpä usko. Kaverin mies taas kinusi lapsia jo heti suhteen alkumetreiltä alkaen. Lapset sitten tosielämässä kiinnosti lähinnä sen verran että voi päivittää suomeen tehneensä niitten kanssa jotain näyttääkseen hyvältä isältä, nykyään tapaa heitä muutaman kerran vuodesta, vaikka oli todellakin aloitteellinen lapsia tekemään 🙄
Jokainen eläköön niinkun omakseen tuntee, kunhan ei satuta toisia henkisesti tai fyysisesti. Ap, miehesi yrittää rajata ajatteluasi ja olemistasi. Vie se johonkin keskustelu- tai perheterapiajuttuun.
Taidan olla todella onnekas kun olen löytänyt naisen joka tykkää ruuanlaitosta ja töissäkäynnistä, itse teen osa-aikaista työtä, olen lasten kanssa aamut (eli teen aamupalan myös vaimolle) ja iltapäiväksi menevät päiväkotiin. Viikonloppuisin vaimo kokkaa gourmee-aterioita koko perheelle, silloin keittiö on hänen valtakuntansa. Itse rakastan leipomista ja aamupäivisin jos ei ole muita menoja, leivon osittain lasten kanssa (jos esim. pikkuleipiä tehdään) jotain hyvää illalle tai pakkaseen. Olen joskus töihinkin vienyt enkä todellakaan väittänyt vaimon tekemiksi. Ei sitä kukaan ole ihmetellyt tai minua siitä kehunut, ihan normaalia on.
Puutarhaa ei ole, mutta kesäisin laitetaan parvekkeelle herneitä "viidakoksi", mistä sitten napsitaan terveellisempiä herkkuja suuhun.
Tuttavapiirissä tai lähisuvussa kukaan ei ole ihmetellyt tai painostanut muuhun tai muutakaan sellaista, meidän perhe tekee asiat näin, muut perheet voivat järjestää asiansa eri tavalla jos haluavat.
Älä huoli, olet tasan samanlainen kuin kaikki muutkin, istut tällä palstalla valittamassa miehestäsi. 100% samaa sontaa kuin muutkin 👍
Vierailija kirjoitti:
Olen tullut siihen tulokseen että miesten muisti nollaantuu yön aikana. Paitsi jos on tulossa ryyppyilta, johon on päästävä.
Kaiken kunnian kyllä ottavat, vaikka vain yhden kerran tekevät jonkin hankalan, naisille ominaisen tehtävän, esim.lapsen käyttämisen kesken päivää hammaslääkärissä. Siitä puhutaan vuosia ja anoppi tietysti ylistää poikaansa upeaksi mieheksi ja isäksi.
Alkanut oikeesti olee mitta aika täynnä. Ehkei kaikki miehet ole samanlaisia. Eihän?
No ei ole. Minun mies on täysin kykenevä käyttämään lapsia hammaslääkärissä ja jopa varaamaan sinne ajan. Huolehtii lapset sään mukaisesti puettuna päiväkotiin ja muistaa uskomattoman hyvin kaikki "tuo kotoa pyöreä kivi"-tyyppiset askartelupäivät, luistimet, loma-aikakyselyt ynnä muut jotka minä unohtaisin noin kolme kertaa neljästä. Suunnittelee ruokalistan, käy prismassa ja laittaa ruokaa. Eikä edes odota kruunua päähänsä tästä hyvästä. Tämä palsta on kyllä hyvä, sitä aina saa muistutuksen siitä miten hyvä mies minulla onkaan, vaikka on siinäkin omat "vikansa" :)
Miksi oli se yksi pakko lapsi tarvinnut tehdä niin en oikein usko sun sepustustasi. Tarvitsetko vaan jonkun kulissi perheen ja jonkun yhden suvun jatkajan väkisin vasten todellista luonnettasi. Tuollainen kulissi perhe muuten tuntuisi olevan tuollaisen luonteen omaavalle aika raskasta. Jos ei kiinnosta perinteiset naisten jutut niin miksi edes synnytit. En kyllä oikein usko tarinaasi ja maistuu huijaukselta niin ettet tiedä itsekkään mikä olet lintu vai kala. Puhut toista ja teet toista.
Minä olen sitä mitä puhunkin eikä tekemiseni ole ristiriidassa niiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni on tuskaillut tuon saman asian kanssa, että mies haluaa jotain, mitä ystäväni ei ole, tai jotenkin ei ymmärrä sitä todellisuutta. Esimerkiksi ystäväni on hyvin herkkä ja tunteellinen. Alkuun se on miehelle OK, mutta jossain vaiheessa ystäväni pitäisi lakata olemasta herkkä ja tunteellinen, kun se ei enää olekaan OK. Tässä välissä ei ole tapahtunut mitään omituista, ainoastaan aikaa on kulunut.
Tai halutaan itsenäinen nainen, ja sitten harmitellaan, kun se nainen onkin itsenäinen, eikä tarvitse niin paljon jatkuvaa lähellä olemista, seuraa ja apua kuin mies mielessään ajatteli.
Tai otetaan se lapseton vela, ja odotetaan, että jossain vaiheessa se haluaakin lapsia. Sitten ollaan nyreinä, että miten tässä 5-10 vuoden sisään ei niitä lapsia tullutkaan vielä.
Tai tämä klassinen, halutaan kaunis nainen, jonka kauneuden ylläpitäminen vie aikaa ja rahaa, ja sitten nuristaan, että nainen on kallis, kuluttaa liikaa aikaa laittautumiseen ja liikuntaan, eikä möllötä vieressä verkkareissa tarpeeksi usein.
Itselläni oli nuoruudessa poikaystävä, joka oletti, että minä, itsenäinen vela joka nautin työn sisällöstä enemmän kuin rahasta enkä ole uraohjus ja tykkään asua vuokralla, muutun hänen kanssaan lapsia haluavaksi uranaiseksi, joka ostaa omakotitalon heti, kun mahdollista ja menee mihin tahansa töihin kunhan siitä vaan tienaa tarpeeksi isot asuntolainarahat.
Joo, ei kiitos :D Miksi minun pitäisi muuttua, miksei hän olisi voinut samointien muuttua minunlaiseksi anarkistiseksi boheemiksi velaksi?
Vielä klassisempi: Otetaan nuoruuden huumassa kaunis nainen. Ja sitten perkuloidaan myöhemmin, kun hänen kanssaan ei voi käydä mitään älyllistä keskustelua :-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tullut siihen tulokseen että miesten muisti nollaantuu yön aikana. Paitsi jos on tulossa ryyppyilta, johon on päästävä.
Kaiken kunnian kyllä ottavat, vaikka vain yhden kerran tekevät jonkin hankalan, naisille ominaisen tehtävän, esim.lapsen käyttämisen kesken päivää hammaslääkärissä. Siitä puhutaan vuosia ja anoppi tietysti ylistää poikaansa upeaksi mieheksi ja isäksi.
Alkanut oikeesti olee mitta aika täynnä. Ehkei kaikki miehet ole samanlaisia. Eihän?
No ei ole. Minun mies on täysin kykenevä käyttämään lapsia hammaslääkärissä ja jopa varaamaan sinne ajan. Huolehtii lapset sään mukaisesti puettuna päiväkotiin ja muistaa uskomattoman hyvin kaikki "tuo kotoa pyöreä kivi"-tyyppiset askartelupäivät, luistimet, loma-aikakyselyt ynnä muut jotka minä unohtaisin noin kolme kertaa neljästä. Suunnittelee ruokalistan, käy prismassa ja laittaa ruokaa. Eikä edes odota kruunua päähänsä tästä hyvästä. Tämä palsta on kyllä hyvä, sitä aina saa muistutuksen siitä miten hyvä mies minulla onkaan, vaikka on siinäkin omat "vikansa" :)
Siis se lapsiko vaan tehtiin miestä varten että se pysyy eikä lähde tai sillä koitit heikkoa suhdetta pönkittää. Juu no ei olisi ensimmäinen kerta kun näin toimitaan. Oikeastaan olet hyvin perinteinen nainen niin että milläkö itseäsi oikein huijaat kuvittelemalla muuta.
Pidän puutarhaani hoidosta. Käyn mielelläni tyttöjenilloissa, mutta itse en niitä järjestä. En pidä ruuanlaitosta, siivoamista vihaan. Pidän työstäni ja teen mielelläni paljon ylitöitä. Appivanhemmistani en pidä.
Sama ukko 30 v, aikuset lapset. Ollaan molemmat saatu olla omia itseämme tässä suhteessa.
Uudehko muunnos ” not like other girls”- teemasta. Pohjimmiltaan tällä halutaan sanoa, että naisille tyypilliset harrastukset ja käyttäytymistavat ovat naurettavia/tyhjänpäiväisiä ja ap on tälläisen yläpuolella, parempi ja fiksumpi.
Tosin en tunne, enkä ole koskaan tuntenut ap: n kuvailemalla tavalla käyttäytyviä naisia. Työkaverien ja ystävien kanssa on mukava keskustella monista eri asioista, mutta ei se, että naiset keskustelevat keskenään tee siitä juoruilua.
Ruoanlaitto on mukava harrastus, jossa voi oppia loputtomasti uutta, mutta ei mitenkään sukupuolisidonnainen sekään. Puutarhanhoito? Se tekee, jota huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni on tuskaillut tuon saman asian kanssa, että mies haluaa jotain, mitä ystäväni ei ole, tai jotenkin ei ymmärrä sitä todellisuutta. Esimerkiksi ystäväni on hyvin herkkä ja tunteellinen. Alkuun se on miehelle OK, mutta jossain vaiheessa ystäväni pitäisi lakata olemasta herkkä ja tunteellinen, kun se ei enää olekaan OK. Tässä välissä ei ole tapahtunut mitään omituista, ainoastaan aikaa on kulunut.
Tai halutaan itsenäinen nainen, ja sitten harmitellaan, kun se nainen onkin itsenäinen, eikä tarvitse niin paljon jatkuvaa lähellä olemista, seuraa ja apua kuin mies mielessään ajatteli.
Tai otetaan se lapseton vela, ja odotetaan, että jossain vaiheessa se haluaakin lapsia. Sitten ollaan nyreinä, että miten tässä 5-10 vuoden sisään ei niitä lapsia tullutkaan vielä.
Tai tämä klassinen, halutaan kaunis nainen, jonka kauneuden ylläpitäminen vie aikaa ja rahaa, ja sitten nuristaan, että nainen on kallis, kuluttaa liikaa aikaa laittautumiseen ja liikuntaan, eikä möllötä vieressä verkkareissa tarpeeksi usein.
Itselläni oli nuoruudessa poikaystävä, joka oletti, että minä, itsenäinen vela joka nautin työn sisällöstä enemmän kuin rahasta enkä ole uraohjus ja tykkään asua vuokralla, muutun hänen kanssaan lapsia haluavaksi uranaiseksi, joka ostaa omakotitalon heti, kun mahdollista ja menee mihin tahansa töihin kunhan siitä vaan tienaa tarpeeksi isot asuntolainarahat.
Joo, ei kiitos :D Miksi minun pitäisi muuttua, miksei hän olisi voinut samointien muuttua minunlaiseksi anarkistiseksi boheemiksi velaksi?
Vielä klassisempi: Otetaan nuoruuden huumassa kaunis nainen. Ja sitten perkuloidaan myöhemmin, kun hänen kanssaan ei voi käydä mitään älyllistä keskustelua :-D
Ja kaunis on automaattisesti epä-älyllinen? Miettikää nyt vähän näitä kommenttejanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kaunis on automaattisesti epä-älyllinen? Miettikää nyt vähän näitä kommenttejanne.
Joku aika sitten toisessa ketjussa eräs mies kertoi ex-tyttöystävästään, jolla oli nätit kasvot, hyvät rinnat ja antoi panna kaikkiin reikiin. Joka miehen unelma, varmaan? Silti mies dumppasi naisen, kun nainen oli tyhmä eikä hänen kanssaan voinut jutella.
Mies on tavannut jonkun tuollaisen naisen ja koittaa sinua nyt tietoisesti tai alitajuisesti muuttaa tuollaiseksi. Oletteko kauan olleet yhdessä entä kuinka vanha lapsi on? Vakava keskustelu. Sano että jos mies on tyytymätön elämäänsä niin ei se parane sillä että hän koittaa sinua muuttaa. Sanot että olet ollut juuri tällainen koko yhdessäolonne ajan ja jos hän nyt haluaa jotain muuta niin se hänen pitää etsiä muualta ja se tarkoittaa että teidän avioliitto ja suhteenne päättyy. Vakavan keskustelun paikka tosiaan.
Jokainen valitsee itse, kuinka paljon antaa toisen kontrolloida, tai yrittää kontrolloida itseään. Minusta ihminen joka ei hyväksy toista sellaisena kuin hän on, on väärä ihminen. Eri asia tehdä joskus molempien hyvinvoinnin puolesta jotain kompromisseja, mutta niissäkään ei kannata liiallisuuksiin mennä. Tekee itselleen hallaa ja väärin jos pitää hampaat irvessä vääntää. Siitä ei hyödy tai ilostu kukaan.
Tuo mököttäminen ja vihjailu ja vertailu tms. on vain yksi vallankäytön väline. "Mutta kun minun äitini, mutta kun sinun siskosi, mutta kun serkkutyttö, mutta kun naiset yleensä". Takana on oikeasti vain itsekkyyttä ja todellinen viesti on "mutta kun tämä ei vastaa minun haluamaa, itse kehittämääni tämänhetkistä mielikuvaa XXXXX syystä johtuen". Äksien kohdalla ole syy voi vaihtua koska vain. Etenkin jos nämä halut tulevat ulkopuolelta, vaatija ei edes monesti tajua / myönnä painostaneensa, tai muuttaa jopa toisella hetkellä täydellisesti mielipiteensä. Näissä on tärkeä pitää kiinni omista rajoistaan. Jos alat liikaa muuttamaan itseäsi, menetät myös itsekunnioituksesi ja vähitellen persoonasi.
Monesti näissä on taustalla myös häpeän tunteita, joita etenkään miehet eivät osaa usein käsitellä, vaan rupevat asian sivusta huomauttelemaan. Sanotaanko vaikka esimerkiksi tilanne, jossa aloittajan oma äit, kaveri tai sukulainen on motkottanut, että kyllä "normaalin" naisen pitäisi sitä taikka tätä. Joka tapauksessa omia häpeän tuntojaan eteenpäin kritiikittä välittävä mies tekee väärin. Hyvä mies tukisi vaimoaan. Myös ympäristö kunnioittaa sellaista puolisoa, joka pitää jämäkästi rajansa ja puolustaa omiaan. Itse asiassa jos puhutaan mies-/naisasettelusta, niin tämä on asia, joka ainakin ennen vanhaan linkitettiin miehuuteen....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku aika sitten toisessa ketjussa eräs mies kertoi ex-tyttöystävästään, jolla oli nätit kasvot, hyvät rinnat ja antoi panna kaikkiin reikiin. Joka miehen unelma, varmaan? Silti mies dumppasi naisen, kun nainen oli tyhmä eikä hänen kanssaan voinut jutella.
Ja sinä uskoit tämän tarinan ja päätit vielä levittää sitä eteenpäin?
vau. eli kaikki ne miljardit naiset kautta maailman jotka väkisin vääntävät miehestään mieleistään eli "opettavat" saisivat ottaa sinulta tämän opiksi.
No mitäpä luulet, ovatko?