Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä kun mies ei suostu uskomaan, että minua ei kiinnosta ”perinteiset naisten jutut”?

Vierailija
08.04.2022 |

Ollaan naimisissa ja meillä on yksi lapsi. Jo seurustelun alussa tein miehelle selväksi, että en ole sellainen, joka vastaisi ”perinteistä naiskuvaa”. Eli minua ei kiinnosta tyttökaverin luona järjestetyt tyttöjen illat, parvekekukkien istuttaminen, sukulaisnaisten kanssa puhelimessa höpöttely, jatkuva kodin laittaminen ja sisustelu, kauneudenhoitoillat, anopin kanssa loputtomat kahvittelut vauvanvaatteista ja käsitöistä jutellen jne. Saatte varmaan kiinni ideasta. Vaan olen aika päinvastainen ihminen. Enkä tarkoita nyt että olisin jotenkin erilainen kuin muut naiset, vaan että en yhtään vastaa tuollaista naiskuvaa. Rehellisesti en edes tiedä vastaako sitä naiskuvaa monikaan nainen Suomessa.

Olin siinä käsityksessä että mies ymmärsi, että en ole tuollainen, ja luulin että hän ihan näkikin sen minun tekemisistä ja olemisista. Mutta nykyään asiasta tulee jatkuvaa väärinkäsitystä ja mies tuntuu usein pettyvän kun minua ei voisi vähempää kiinnostaa olla tuollainen. Minkähän takia hän edes minun kanssa halusi naimisiin ja perheen… Miksi ei seurusteluaikana kertonut, että hän ei hyväksykään minua sellaisena, että en vastas tuota naiskuvaa? Vai sekosiko hän jotenkin lapsen saamisesta ja kuvitteli että muutun perinteiseksi sukurakkaaksi kodinhengettäksi, joka viettää päivänsä mammakerhoissa ja mamma-vaunukävelyillä? En todellakaan muuttunut, miksi olisin. Jatkuvaa skismaa tulee tästä aiheesta nyt kotona :( .

Kommentit (611)

Vierailija
201/611 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

melkein täydellinen housewife kirjoitti:

Tein miehelleni jo heti alussa pelisäännöt selväksi etten ole mikään kodin hengetär. Ulkopuolisilta tulee paljon arvostelua siitä että miten meillä mies joutuu siivoamaan, tekemään ruuat ja hoitamaan lasta.: jos olisi toisten päin niin kukaan ei ihmettelisi. Meillä tämä toimii näin hyvin :)

Välillä tulee huono omatunto arvosteluista sillä meillä mies hoitaa melkein kaiken: vietän kuitenkin sen verran aikaa töissä että on ihan luonnollista että mies hoitaa enemmän kotia sillä hänellä on joustavammat työajatkin. Mitään suuria riitoja erimielisyyksiä meillä ei ole tullut tästä järjestelystä sillä mies on jo naidessani minut tiennyt että minulle vapaus & ura merkitsee paljon.

Sama täällä, ja homma toimii. Tai meillä hommat menee aika tasan ja joiltain osin myös "perinteisen jaon" mukaan, koska minä vaan tykkään esim viherkasveista ja ompelemisesta, ja mies on taitava nikkaroija. Mutta kyllä mies hoitaa sitä arkipyöritystä tosi paljon, koska hänen työnsä sen helpommin mahdollistaa. Meidän tuttavapiiri on vaan vissiin sen verran modernia, ettei kukaan ole pitänyt sitä mitenkään ihmeellisenä, päiväkodille ja neuvolaankin mies on kelvannut ihan täysvaltaisena vanhempana.

Vierailija
202/611 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

näinhän te naiset mitätöitte kun ette tykkää siitä mitä teille teistä kerrotaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/611 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikait ap kukaan nainen tuollaisia asioita tee mitä listasit, eikä kukaan mies odota että tekisit. Hoida kodista puolet, miehen osuus on toinen puoli. Harrastaa saat ihan mitä tahansa tai olla harrastamatta. Iskäx3

Vierailija
204/611 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tullut siihen tulokseen että miesten muisti nollaantuu yön aikana. Paitsi jos on tulossa ryyppyilta, johon on päästävä.

Kaiken kunnian kyllä ottavat, vaikka vain yhden kerran tekevät jonkin hankalan, naisille ominaisen tehtävän, esim.lapsen käyttämisen kesken päivää hammaslääkärissä. Siitä puhutaan vuosia ja anoppi tietysti ylistää poikaansa upeaksi mieheksi ja isäksi.

Alkanut oikeesti olee mitta aika täynnä. Ehkei kaikki miehet ole samanlaisia. Eihän?

No ei ole. Minun mies on täysin kykenevä käyttämään lapsia hammaslääkärissä ja jopa varaamaan sinne ajan. Huolehtii lapset sään mukaisesti puettuna päiväkotiin ja muistaa uskomattoman hyvin kaikki "tuo kotoa pyöreä kivi"-tyyppiset askartelupäivät, luistimet, loma-aikakyselyt ynnä muut jotka minä unohtaisin noin kolme kertaa neljästä. Suunnittelee ruokalistan, käy prismassa ja laittaa ruokaa. Eikä edes odota kruunua päähänsä tästä hyvästä. Tämä palsta on kyllä hyvä, sitä aina saa muistutuksen siitä miten hyvä mies minulla onkaan, vaikka on siinäkin omat "vikansa" :)

Siis se lapsiko vaan tehtiin miestä varten että se pysyy eikä lähde tai sillä koitit heikkoa suhdetta pönkittää. Juu no ei olisi ensimmäinen kerta kun näin toimitaan. Oikeastaan olet hyvin perinteinen nainen niin että milläkö itseäsi oikein huijaat kuvittelemalla muuta. 

Häh miten tämä nyt liittyy tuohon lainattuun kommenttiin? Siis jos mies osallistuu perhe-elämään niin se lapsi on automaattisesti tehty miestä varten vai mikä ihme tässä oli logiikkana? Vai eikö miehestään saisi sanoa mitään hyvää vaikuttamatta epäaidolle?

Vierailija
205/611 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä se toksinen naiseus mellastaa.  tulen ihan varta vasten aina silloin tällöin näitä lukemaan: sitä katkeruuden ja yksipuolisuuden määrää. mutta feminismi on tasa-arvoa sillä rajoituksella että nainen saa sanoa vaikka mitä vaikka miten mutta mies ei saa tai se on naisvihaa.  -ihan hilpeänä homona naureskelen ja keräilen vinkkejä drag-sketseihin

Vierailija
206/611 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni on tuskaillut tuon saman asian kanssa, että mies haluaa jotain, mitä ystäväni ei ole, tai jotenkin ei ymmärrä sitä todellisuutta. Esimerkiksi ystäväni on hyvin herkkä ja tunteellinen. Alkuun se on miehelle OK, mutta jossain vaiheessa ystäväni pitäisi lakata olemasta herkkä ja tunteellinen, kun se ei enää olekaan OK. Tässä välissä ei ole tapahtunut mitään omituista, ainoastaan aikaa on kulunut.

Tai halutaan itsenäinen nainen, ja sitten harmitellaan, kun se nainen onkin itsenäinen, eikä tarvitse niin paljon jatkuvaa lähellä olemista, seuraa ja apua kuin mies mielessään ajatteli.

Tai otetaan se lapseton vela, ja odotetaan, että jossain vaiheessa se haluaakin lapsia. Sitten ollaan nyreinä, että miten tässä 5-10 vuoden sisään ei niitä lapsia tullutkaan vielä.

Tai tämä klassinen, halutaan kaunis nainen, jonka kauneuden ylläpitäminen vie aikaa ja rahaa, ja sitten nuristaan, että nainen on kallis, kuluttaa liikaa aikaa laittautumiseen ja liikuntaan, eikä möllötä vieressä verkkareissa tarpeeksi usein.

Itselläni oli nuoruudessa poikaystävä, joka oletti, että minä, itsenäinen vela joka nautin työn sisällöstä enemmän kuin rahasta enkä ole uraohjus ja tykkään asua vuokralla, muutun hänen kanssaan lapsia haluavaksi uranaiseksi, joka ostaa omakotitalon heti, kun mahdollista ja menee mihin tahansa töihin kunhan siitä vaan tienaa tarpeeksi isot asuntolainarahat.

Joo, ei kiitos :D Miksi minun pitäisi muuttua, miksei hän olisi voinut samointien muuttua minunlaiseksi anarkistiseksi boheemiksi velaksi?

Vielä klassisempi: Otetaan nuoruuden huumassa kaunis nainen. Ja sitten perkuloidaan myöhemmin, kun hänen kanssaan ei voi käydä mitään älyllistä keskustelua :-D

Ja kaunis on automaattisesti epä-älyllinen? Miettikää nyt vähän näitä kommenttejanne.

Joku aika sitten toisessa ketjussa eräs mies kertoi ex-tyttöystävästään, jolla oli nätit kasvot, hyvät rinnat ja antoi panna kaikkiin reikiin. Joka miehen unelma, varmaan? Silti mies dumppasi naisen, kun nainen oli tyhmä eikä hänen kanssaan voinut jutella.

Ja sinä uskoit tämän tarinan ja päätit vielä levittää sitä eteenpäin?

Kyllähän tuo nauratti. Kun naisen valitsee vain ulkoisilla avuilla, voi käydä ilmi, että muita avuja ei olekaan. Onneksi nainen pääsi hyväksikäyttäjästä eroon.

Vierailija
207/611 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

hih hih kirjoitti:

täällä se toksinen naiseus mellastaa.  tulen ihan varta vasten aina silloin tällöin näitä lukemaan: sitä katkeruuden ja yksipuolisuuden määrää. mutta feminismi on tasa-arvoa sillä rajoituksella että nainen saa sanoa vaikka mitä vaikka miten mutta mies ei saa tai se on naisvihaa.  -ihan hilpeänä homona naureskelen ja keräilen vinkkejä drag-sketseihin

Höpöhöpö. Onnea vaan että saat ketään nauramaan ikinä :D

Vierailija
208/611 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mulla on joskus miesten kanssa ollut tämä sama tunne, että vaikka olet naisena oma yksilöllinen persoonasi, mies ei sitä jotenkin näe. Mies vaan näkee kaikki naiset ikään kuin yhtenä karjana, joka on yhtä samanlaista massaa."

ja täällä ja esim loputtomissa naisille suunnatuissa "romanttisissa" tv-ohjelmissa miehistä tehdään samanlaista anonyymiä massaa, jota kyllä saa tummana, vaaleena, nutina, pullasutina.

Vierailija
209/611 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma mies sulla. Ite oon koulutukseltani tietojenkäsittelyn tradenomi ja ammatikseni siis ohjelmoin. On mulla myös ompelijan tutkinto, mutta sen hankin cosplay harrastustani varten (edelleenkin siis nörttiharrastukset kuten tietokonepelit ja niihin hahmoihin pukeutuminen kiinnostaa).

Mun mies oli vaan omasta mielestään onnekas, että sai naisen joka tykkää autoista ja tietokonejutuista hänen kans. Eikä tää ole muuttunut sen myötä kun saimme esikoispoikamme. Mieheni on hyvä isä ja tekee kotitöitä sekä hoitaa lasta. Työnsä luonteen vuoksi (kuljetusala) ei kuitenkaan ehdi 50/50 jakaa näitä kanssani. Lähtee aamuyöstä töihin ennen minua ja tulee iltamyöhällä vaan pikaisen iltapalan kautta nukkumaan. Vapaapäivinä osallistuu normaalisti arjen pyörittämiseen kanssani.

Mulla ei ole kavereita, mutta mies maalailee joskus jutuissaan kuinka hänen kavereidensa tyttöystävät sopisivat kavereikseni. Tämä tympii minua joskus, kun nämä hänen kaverinsa tyttöystävät ovat juuri niitä, jotka keskustelisivat mieluiten putouksesta, sohvaperunoista ja live love laugh sisustuksesta. Toki voin silloin satunnaisesti tavatessamme olla vieraskorea, mutta en kyllä koe näitä ihmisiä itselleni läheisiksi kavereiksi.

Vierailija
210/611 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin (ihan tällaisella keittiöpsykologin koulutuksella) että AP:n mies kärsii jonkinlaisesta vajavaisuudesta miehenä. Hän tarvitsisi sen, että hänen vaimonsa on "naisellinen", jotta voisi sitten suorittaa niitä perinteiseen miehisyyteen liitettyjä juttuja, kuten nikkarointia ja autoharrastusta, ja olla sitten se kontrasti siihen, eli "oikea mies". Toteuttaa yhteiskunnasta hankittuja vanhanaikaisia roolimalleja siis.

Voi kun toivoisin että kaikki voisivat vapautua näistä roolimalleista. Luulen että ihmiset yleisesti ottaen olisivat paljon onneliisempia, kun ei olisi mitään ihmeellisiä odotuksia pelkän sukupuolen perusteella.

Vierailija
211/611 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma mies sulla. Ite oon koulutukseltani tietojenkäsittelyn tradenomi ja ammatikseni siis ohjelmoin. On mulla myös ompelijan tutkinto, mutta sen hankin cosplay harrastustani varten (edelleenkin siis nörttiharrastukset kuten tietokonepelit ja niihin hahmoihin pukeutuminen kiinnostaa).

Mun mies oli vaan omasta mielestään onnekas, että sai naisen joka tykkää autoista ja tietokonejutuista hänen kans. Eikä tää ole muuttunut sen myötä kun saimme esikoispoikamme. Mieheni on hyvä isä ja tekee kotitöitä sekä hoitaa lasta. Työnsä luonteen vuoksi (kuljetusala) ei kuitenkaan ehdi 50/50 jakaa näitä kanssani. Lähtee aamuyöstä töihin ennen minua ja tulee iltamyöhällä vaan pikaisen iltapalan kautta nukkumaan. Vapaapäivinä osallistuu normaalisti arjen pyörittämiseen kanssani.

Mulla ei ole kavereita, mutta mies maalailee joskus jutuissaan kuinka hänen kavereidensa tyttöystävät sopisivat kavereikseni. Tämä tympii minua joskus, kun nämä hänen kaverinsa tyttöystävät ovat juuri niitä, jotka keskustelisivat mieluiten putouksesta, sohvaperunoista ja live love laugh sisustuksesta. Toki voin silloin satunnaisesti tavatessamme olla vieraskorea, mutta en kyllä koe näitä ihmisiä itselleni läheisiksi kavereiksi.

Mistä tiedät, mistä nuo tyttöystävät puhuvat, jos näette vain satunnaisesti? Ehkä hekin ovat sinulle vieraskoreita, eivätkä puhu oikeista mielenkiinnon kohteistaan, koska luulevat, ettei sinua kiinnosta?

Vierailija
212/611 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni on tuskaillut tuon saman asian kanssa, että mies haluaa jotain, mitä ystäväni ei ole, tai jotenkin ei ymmärrä sitä todellisuutta. Esimerkiksi ystäväni on hyvin herkkä ja tunteellinen. Alkuun se on miehelle OK, mutta jossain vaiheessa ystäväni pitäisi lakata olemasta herkkä ja tunteellinen, kun se ei enää olekaan OK. Tässä välissä ei ole tapahtunut mitään omituista, ainoastaan aikaa on kulunut.

Tai halutaan itsenäinen nainen, ja sitten harmitellaan, kun se nainen onkin itsenäinen, eikä tarvitse niin paljon jatkuvaa lähellä olemista, seuraa ja apua kuin mies mielessään ajatteli.

Tai otetaan se lapseton vela, ja odotetaan, että jossain vaiheessa se haluaakin lapsia. Sitten ollaan nyreinä, että miten tässä 5-10 vuoden sisään ei niitä lapsia tullutkaan vielä.

Tai tämä klassinen, halutaan kaunis nainen, jonka kauneuden ylläpitäminen vie aikaa ja rahaa, ja sitten nuristaan, että nainen on kallis, kuluttaa liikaa aikaa laittautumiseen ja liikuntaan, eikä möllötä vieressä verkkareissa tarpeeksi usein.

Itselläni oli nuoruudessa poikaystävä, joka oletti, että minä, itsenäinen vela joka nautin työn sisällöstä enemmän kuin rahasta enkä ole uraohjus ja tykkään asua vuokralla, muutun hänen kanssaan lapsia haluavaksi uranaiseksi, joka ostaa omakotitalon heti, kun mahdollista ja menee mihin tahansa töihin kunhan siitä vaan tienaa tarpeeksi isot asuntolainarahat.

Joo, ei kiitos :D Miksi minun pitäisi muuttua, miksei hän olisi voinut samointien muuttua minunlaiseksi anarkistiseksi boheemiksi velaksi?

Vielä klassisempi: Otetaan nuoruuden huumassa kaunis nainen. Ja sitten perkuloidaan myöhemmin, kun hänen kanssaan ei voi käydä mitään älyllistä keskustelua :-D

Ja kaunis on automaattisesti epä-älyllinen? Miettikää nyt vähän näitä kommenttejanne.

Joku aika sitten toisessa ketjussa eräs mies kertoi ex-tyttöystävästään, jolla oli nätit kasvot, hyvät rinnat ja antoi panna kaikkiin reikiin. Joka miehen unelma, varmaan? Silti mies dumppasi naisen, kun nainen oli tyhmä eikä hänen kanssaan voinut jutella.

Kyllähän tuo nauratti. Kun naisen valitsee vain ulkoisilla avuilla, voi käydä ilmi, että muita avuja ei olekaan. Onneksi nainen pääsi hyväksikäyttäjästä eroon.

Nauratti? Aika toksinen olet kyllä.

Vierailija
213/611 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Höpöhöpö. Onnea vaan että saat ketään nauramaan ikinä :D"

juuri näin: et yhtään katkera, kultsi.  katsoin eilen areenasta siskonpetiä taas uudestaan ja siinä ihanasti nämä mainiot naiset itse näyttävät kuinka kahjoja, kaoottisia, epäloogisia ja pihalla itsestään te osaatte olla. 

Vierailija
214/611 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauratti? Aika toksinen olet kyllä.

Kyllähän se naurattaa, kun saa mitä toivoo eikä se sittenkään ole sitä mitä toivoi.

Vierailija
215/611 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tihihii kirjoitti:

"Höpöhöpö. Onnea vaan että saat ketään nauramaan ikinä :D"

juuri näin: et yhtään katkera, kultsi.  katsoin eilen areenasta siskonpetiä taas uudestaan ja siinä ihanasti nämä mainiot naiset itse näyttävät kuinka kahjoja, kaoottisia, epäloogisia ja pihalla itsestään te osaatte olla. 

Vintiötkin on dokumenttisarja suomalaisista miehistä, sellaisiahan ne miehet on.

Vierailija
216/611 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aagh. Tuosta tulee mieleen eksäni. Hän halusi vääntää väkisin minusta juuri tuollaisen naisen, jollaista kuvailit. Kerran hän esimerkiksi totesi: "Miksi et ole vielä sisustanut asuntoamme enempää? Eikös naisten pitäisi olla luontaisesti kiinnostuneita sisustamaan ja siivoamaan?" Kehveli, että alkaa ärsyttää, kun edes muistelen koko äijää. Nykyisin hän on naimisissa jonkun joogaopettajan kanssa, jolla on valkoiset pitsiset vaatteet ja korkea blondi poninhäntä. Noh, mulla onkin tosi kiva mies, kenen kanssa asun, ja joka ei painosta mua yhtään mihinkään. Näin se elämä kulkee eteenpäin.

Vierailija
217/611 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän maailma ole näin mustavalkoinen!

Itse työskentelen tiimissä, jossa kaikki muut ovat miehiä. Yksi niistä on hyvin kiinnostunut kasveista ja kukista. Toinen on hyvin perhekeskeinen ja jutut liittyvät paljon heidän perhe-elämään ja lapsiin. Kolmas on menevä sinkku ja kertoilee mielellään salitreeneistään. Yksi on kiinnostunut metsätöistä ja suunnistuksesta. Jne. Juttelen näiden kaikkien kanssa sujuvasti heille tärkeistä aiheista. Itselläni on omat mielenkiinnon kohteet.

Samoin mieheni kanssa. Jotkut ns. naisten jutut kiinnostavat minua enemmän, jotkut toiset taas enemmän miestäni (esim. puutarhanhoito). Hyvin tullaan juttuun eikä kumpikaan lokeroi asioita miesten vs. naisten. Avarakatseisuutta ja hyväksymistä kaikille. Ei ole niin vakavaa.

Vierailija
218/611 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä kyseessä selvästi keksitty juttu, koska oikeasti kuka älylliseen keskusteluun kykenevä mies edes kuvailee toista ihmistä passiivisena reikäjuustona.

Vierailija
219/611 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoh hoh kirjoitti:

"Mulla on joskus miesten kanssa ollut tämä sama tunne, että vaikka olet naisena oma yksilöllinen persoonasi, mies ei sitä jotenkin näe. Mies vaan näkee kaikki naiset ikään kuin yhtenä karjana, joka on yhtä samanlaista massaa."

ja täällä ja esim loputtomissa naisille suunnatuissa "romanttisissa" tv-ohjelmissa miehistä tehdään samanlaista anonyymiä massaa, jota kyllä saa tummana, vaaleena, nutina, pullasutina.

Se on eri asia, kuin se että konkreettisesti olet suhteessa, asut samassa taloudessa henkilön kanssa, joka ei näe sinua ihmisenä eikä yksilönä.

Vierailija
220/611 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisin (ihan tällaisella keittiöpsykologin koulutuksella) että AP:n mies kärsii jonkinlaisesta vajavaisuudesta miehenä. Hän tarvitsisi sen, että hänen vaimonsa on "naisellinen", jotta voisi sitten suorittaa niitä perinteiseen miehisyyteen liitettyjä juttuja, kuten nikkarointia ja autoharrastusta, ja olla sitten se kontrasti siihen, eli "oikea mies". Toteuttaa yhteiskunnasta hankittuja vanhanaikaisia roolimalleja siis.

Voi kun toivoisin että kaikki voisivat vapautua näistä roolimalleista. Luulen että ihmiset yleisesti ottaen olisivat paljon onneliisempia, kun ei olisi mitään ihmeellisiä odotuksia pelkän sukupuolen perusteella.

Joo ajattelisin myös että kyseessä voisi olla jotain vanhemmuuteen kasvamiseen liittyvää kipuilua miehellä, joka purkautuu noin, jos on kerran alkanut lapsen syntymän jälkeen. Halu olla "oikeanlainen" perhe, täyttää joku oman mielen kehittämä ideaali. Vähän sama kuin se että jotkut naiset hurahtaa äitiyteen ja suorittaa hullun lailla tehdäkseen kaiken oikein. Tässä ei nyt käy ilmi miten kauan tätä on jatkunut, jos ei kovin kauaa niin tilanne voi helpottua ihan itsekseenkin, jos jo vuosia niin sitten on hankalampaa.