Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miks lastentarhanopettajan täytyy jaksaa mutta opettajan ei???

Vierailija
30.09.2015 |

Miksi lton pitää jaksaa yli tonnin pienemmällä palkalla suurta lapsiryhmää koko päivän, kun opettajan ei tarvi jaksaa kuin muutama tunti. Ja on ltollakin niitä valmisteluita ja kirjallisia töitä, vanhempiin yhteydenpitoa jne. Ja suurin vääryys, miksi lton täytyy jaksaa yli puolta pienemmillä lomilla kuin opettajien, vuodesta toiseen. Kun opettajat kertoo, että menee kesälomastakin 3 ekaa viikkoa ihan vaan palautuessa ja lomailun voi aloittaa vasta jussista, niin miten ltot olis niin ihmeellisiä, että hei ei tarvis tota samaa toipumista? Onko se suurikin ero olla 5-6 v kuin esim. 7-8 v kanssa???

Ja nyt sitten ltot on menettämässä vähistäkin vielä 8 lomapäivää ja opettajien ei tarvitse menettää yhtään mitään. Ja lapsiryhmä kasvaa vaan ltoilla. Ei reilua.

Kommentit (142)

Vierailija
21/142 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lto:iden työssä (ja koko päivähoitoalalla) on paljon suuria epäoikeudenmukaisuuksia, mutta en menisi väittämään että luokanopettajillakaan on sen helpompaa. Ne lomatkin ovat useimmilla ihan palkattomia. En tekisi näistä todellakaan mitään vastakkainasettelua, vaan yhdessä pitäisi kaikkien kasvatusalan väen alkaa vaatimaan parempia oloja ja palkkoja.

Kyllä ne luokanopettajatkin kärsivät monista varhaiskasvatuksen säästöistä, eikä vähiten lto pulasta (huonon palkan vuoksi) ja erityislasten integroinnista normaaliryhmiin. Eli 21 lapsen ryhmästä parhaimmillaan 4 lasta erityislapsia, jotka eivät saa tarvitsemaansa apua ja opetusta, kun ryhmässä vain kolme aikuista. Kohtahan tuo lasten määrä nousee edelleen. Nämä varhaiskasvatuksen hedelmät menevät sitten kouluun, ja luokanopettajalla pitää olla jotain näyttöä että osaavatkin tiettyyn hetkeen mennessä jotain. Pahimmillaan eskarissa ei ole pystytty aloittamaan kunnolla opetusta, kun kaikki aika menee arkipäivän toimien opettamiseen niille muutamalle lapselle. Kyllä tässä kaikki häviää. 

Luokanopettajalla ja lastentarhaopettajalla on hyvin samankaltainen koulutus, luokanopettajalla vain pidempi. Sen sijaan aineenopettajilla puolestaan aivan erilainen koulutus (opetettava aine pääaineena, ja sivuaineena pedagogiset). Itsellä siis sekä aineenopen että lto:n pätevyydet.

Vierailija
22/142 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 20:00"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 19:55"]Lto ei ole lasten kanssa koko päivää, vaan vain 4-5 tuntia. Lopun aikaa lapsia kaitsee lastenhoitajat. Lto:lla on tällöin aikaa istua toimistossaan paperihommissa.
[/quote]
Mitä ihmeen paperihommia?
[/quote] Kehityskeskustelu esim. Lukuvuoden suunnittelut, miettiä mitä askarrellaan. Kaikkea sitä minkä takia on lyhyempi työaika ja VES-päiviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/142 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista muuten, että jotkut pitävät lto:n työtä helppona. Itse olen kokenut aineenopetuksen paljon helpommaksi ja mielekkäämmäksi. Lto:n työssä on monissa paikoissa päivittäin väkivaltatilanteita joita pitää jatkuvasti selvitellä ja ehkäistä, sekä erityislasten vuoksi lasten sosiaaliset suhteet ovat kokoajan paikkaamista vaativia, oma aika ei riitä lähellekään niin paljon yksilölliseen opetukseen, mitä se riittä yläkouluikäisten kanssa. Suunnittelu tehdään yleensä nukkariaikana, ja suunnittelua oikeasti tarvitaan jos halutaan että lapset saavat laadukasta varhaskasvatusta. Oman lisänsä tuovat lasu -tapaukset, ja kaikki yhteistyö mitä joutuu viikottain tekemään mm. terapeuttien kanssa. Paljon miellyttävämmäksi ja helpommaksi olen kokenut kyllä nuorten opettamisen. Mielestäni jos nykyaikana näissä ryhmissä lto:n työn kokee helppona, niin ei siihen kyllä ihan oikeasti panostakaan niin kuin pitäisi. Toki ymmärrän, jos on kova jännittämään ja ei ole hyvä puhumaan, niin sitten esim. aineenopetus voi olla yhtä tuskaa, mutta tuskin näillä puheilla sitäkään tarkoitetaan.

25

Vierailija
24/142 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi vertailemaan tai kilpailemaan, molemmissa omat taakkansa ja ilonsa. Mutta halusin vaan kommentoida näihin "itse olet työsi valinnut" ja "vaihda alaa" -kommentteihin, että joo...jonkun on tehtävä töitä myös varhaiskasvatuksessa. Ja jos on tietyin ehdoin ja lupauksiin korkeasti kouluttautunut jollekin alalle, on mm. epäoikeudenmukaista, jos ehdoista leikataan. Ja työolosuhteita kurjistetaan, loppupeleissä meidän tulevaisuuden eli lasten kustannuksella. Se jurppii, eikä helpota vaihtamalla alaa. Mutta joo, lippu korkealla vaan! -täysin ohis elto :)

Vierailija
25/142 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä vastakkainasettelusta, koska tiedän että kaikissa ammateissa on haasteensa. Mutta muutama huomio lto:n työstä. Meidän kunnassa on laskettu, että lto:t ovat ryhmässä 7:40 joka päivä ja käyvät suunnittelemassa jos sopiva rako löytyy. Käytännössä sitä ei löydy, joten suunnitelmat tehdään kotona omalla ajalla ilman aika tai raha korvausta. Toinen  vaihtoehto on tehdä työ suunnittelematta.

Paperitöiden/tietokonetöiden määrä on suuri nykypäivänä, esim vasut, hojks:t, lausuntoja, testejä (4v, 6v, s2 yms), läsnä- ja poissaolot, viesintä, havaintojen kirjaaminen...

Lisäksi keskustelut vanhempien kanssa, yhteistyö neuvolan, terapeuttien, s2- koordinaaatin kanssa ja tiimipalaverit.

Tekemistä siis löytyy, mutta aikaa ei, siksipä vaihdoin työtä elokuussa. Kestämätön ajataus, että lomat vähenevät ja lapsimäärä lisääntyy :(

Vierailija
26/142 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä ole itse lto, mutta läheltä seurannut omien lasten kautta sekä lton että luokanopen töitä.

Vierailija
27/142 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Nyt opettajat pois ja kaikki lapset tarhaan kunnes 16 vuoden ikä ylitetty!

Vierailija
28/142 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 20:00"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 19:55"]Lto ei ole lasten kanssa koko päivää, vaan vain 4-5 tuntia. Lopun aikaa lapsia kaitsee lastenhoitajat. Lto:lla on tällöin aikaa istua toimistossaan paperihommissa.
[/quote]
[/quote]

No kyllä niitä riittää. Yleensä LTO on myös päiväkodin johtaja.

Vierailija
29/142 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielipiteitä

Vierailija
30/142 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aina ihmetellyt, miten varhaiskasvatus on niin suosittu hakukohde. En itse jaksaisi opiskella maisteriksi, jos tietäisin saavani noin huonoa palkkaa. Varsinkaan kun työ vaikuttaa aika raskaalta.

Vierailija
31/142 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 20:16"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 20:00"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 19:55"]Lto ei ole lasten kanssa koko päivää, vaan vain 4-5 tuntia. Lopun aikaa lapsia kaitsee lastenhoitajat. Lto:lla on tällöin aikaa istua toimistossaan paperihommissa. [/quote] Mitä ihmeen paperihommia? [/quote] Kehityskeskustelu esim. Lukuvuoden suunnittelut, miettiä mitä askarrellaan. Kaikkea sitä minkä takia on lyhyempi työaika ja VES-päiviä.

[/quote]

hehhhhehh, todella hurjaa ja vaativaa suunnittelua joo. Ihan oikeasti, älkää viitsikö.

Vierailija
32/142 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 19:49"]

Kenenkään ei ole pakko olla tarhatäti.

[/quote]

Haha, no joo, mutta valitettavasti mokasin ja opiskelin paperit joilla on mahdotonta a) saada muita töitä tai b) olla kortistossa, koska sattuneesta syystä LTO-paikkoja on aina auki. Joten. Nyt jos voisin virheen korjata, valitsisin toisin, mutta tehty mikä tehty ja tässä sitä nyt ollaan ja itketään.

Vierailija
33/142 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tämä selvisi!! Näitä katkeria opettaja-aloituksia on siis tehtaillut viime viikoina joku uravalintaansa tyytymätön Lto. Eikö pisteet riittäneet OKL:ään? Tää aihe alkaa olla jo aika kulunut, joten yritä nyt vaan kestää siellä päiväkodissa.

Vierailija
34/142 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 14:15"]Enkä ole itse lto, mutta läheltä seurannut omien lasten kautta sekä lton että luokanopen töitä.
[/quote]
Ja?

Vierailija
35/142 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 20:58"]Mä oon aina ihmetellyt, miten varhaiskasvatus on niin suosittu hakukohde. En itse jaksaisi opiskella maisteriksi, jos tietäisin saavani noin huonoa palkkaa. Varsinkaan kun työ vaikuttaa aika raskaalta.
[/quote]
LTO ei ole maisteritasoinen tutkinto, vaan kanditason (tai amk sosionomi)!

Vierailija
36/142 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 20:42"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 20:00"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 19:55"]Lto ei ole lasten kanssa koko päivää, vaan vain 4-5 tuntia. Lopun aikaa lapsia kaitsee lastenhoitajat. Lto:lla on tällöin aikaa istua toimistossaan paperihommissa.
[/quote]
[/quote]

No kyllä niitä riittää. Yleensä LTO on myös päiväkodin johtaja.
[/quote]
Niin yksi heistä. Muilla lastentarhan opeilla niitä paperihommia ei kyllä ole. Ja askartelut ei ole paperihommia.

Vierailija
37/142 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 21:25"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 20:58"]Mä oon aina ihmetellyt, miten varhaiskasvatus on niin suosittu hakukohde. En itse jaksaisi opiskella maisteriksi, jos tietäisin saavani noin huonoa palkkaa. Varsinkaan kun työ vaikuttaa aika raskaalta. [/quote] LTO ei ole maisteritasoinen tutkinto, vaan kanditason (tai amk sosionomi)!

[/quote]

Täh? Eli siis ne jotka opiskelee yliopistossa varhaiskasvatusta, voi toimia jo kandin jälkeen lastentarhanopettajina? Onko palkka pienempi kuin maisterilla? Ja mitä kandin jälkeen tapahtuu, kouluttautuuko suurin osa kuitenkin vielä maisteriksi? Tiedän kyllä, että amk-pohjaltakin voi kouluttautua lastentarhanopettajaksi, mutta yliopistosta valmistuneiden luulin olevan ihan kasvatustieteiden maistereita.

Vierailija
38/142 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastentarhanopettajalla on alempi korkeakoulututkinto ja muilla opettajilla ylempi. Näin ollen on selvää, että maistereilla on parempi palkka. En minäkään (maisteri, aineenope) lähde valittamaan tohtoriksi kouluttautuneelle, että miksi palkkani on alhaisempi kuin hänen.

Vierailija
39/142 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kokemusta molemmista töistä. Lto:n suunnitteluaika on oikeasti aika paljon pienempi, ainakin päiväkodin puolella. Päiväkodin rytmi on aivan erilainen, yleensä päivässä on yksi "toimintatuokio" , muu päivä on leikkiä, syömistä, nukuttamista, pelailua jne mitä ei tarvitse suunnitella. Opettajien pitää suunnitella yhteen päivään useampi tunti. Se on kyllä totta, että palkka on surkea ja itsekin jatkoin opintoja pitkälti sen takia, että työ tuntui turhan kuormittavalta palkkaan nähden. Olen kuitenkin sitä mieltä, että jokainen vastaa itse omista valinnoistaan. Jokainen voi vaihtaa alaa tai lukea eteenpäin, jos haluaa. Ei opettajien etujen poistaminen varsinaisesti helpota lto:ien tilannetta.

Vierailija
40/142 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 21:40"]

Lastentarhanopettajalla on alempi korkeakoulututkinto ja muilla opettajilla ylempi. Näin ollen on selvää, että maistereilla on parempi palkka. En minäkään (maisteri, aineenope) lähde valittamaan tohtoriksi kouluttautuneelle, että miksi palkkani on alhaisempi kuin hänen.

[/quote]

juuri näin. Mutta ehkä se alempi korkeakoulututkinto ei anna valmiuksia syy-seuraussuhteen tajuamiseen eli lto ei vain yksinkertaisesti tajua, että hänen koulutuksensa on suppeampi kuin esim. luokanopettajan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä