Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ketään, joka EI olisi hankkinut/uusinut passia?

Vierailija
08.04.2022 |

Olenko ainoa, joka ei ole vielä viitsinyt eväänsä liikauttaa passin hankkimisen/uusimisen suhteen? Itselläni ei siis ole koko passia, ainoastaan henkilö -ja Kelakortti. Ajattelen, että tarpeen tullen esim. Ruotsiin pääsee ilman passiakin. Tuntuu vain, että olenkohan ihan tyhmä, kun en ole hankkinut passia, kuin tuntuu kaikki muut tehneen?

Kommentit (109)

Vierailija
81/109 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä?

Passi on aina voimassa. En ole ikinä ollut ilman voimassaolevaa passia.

Vierailija
82/109 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole henkkareina mitään muuta kuin ajokortti, ei passia, eikä henkilökorttia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/109 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva tietää, etten ole ainoa passiton. Itselläni vain alkaa se henkilökortti olemaan niin vanha, että siitä on huomautettu jo jossain esim. pankissa asioidessa, että siksi mietin joko uuden henkilökortin tai sitten passin hankkimista, mutta nyt nuo jonot niihin kovat, joten harkitsen. Kait se olisi hyvä olla jokin voimassa oleva ”todistus”.

-Ap

Mulla on vain passi ei henkilöllisyystodistusta

Vierailija
84/109 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole henkkareina mitään muuta kuin ajokortti, ei passia, eikä henkilökorttia.

Miten toi toimii käytännössä? Kelpaako esim postissa tai pankissa ajokortti?

Vierailija
85/109 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä?

Passi on aina voimassa. En ole ikinä ollut ilman voimassaolevaa passia.

Eli olen aina uusinut passin, kun sen voimassaolo päättyy.

En ole tiennytkään, ettei muilla ole passit voimassa.

Ja vielä? Hysterian aikana vielä?

Aikooko suuri joukkio ilman passia pärjänneitä yhtäkkiä matkustaa jonnekin?

Vierailija
86/109 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Passi kadoksissa. Hankin uuden ensikuussa, ehkä. Norjaan pääsee henkilökortilla.

Vierailija
87/109 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva tietää, etten ole ainoa passiton. Itselläni vain alkaa se henkilökortti olemaan niin vanha, että siitä on huomautettu jo jossain esim. pankissa asioidessa, että siksi mietin joko uuden henkilökortin tai sitten passin hankkimista, mutta nyt nuo jonot niihin kovat, joten harkitsen. Kait se olisi hyvä olla jokin voimassa oleva ”todistus”.

-Ap

Mulla on vain passi ei henkilöllisyystodistusta

Samoin. Ja passi on henkilöllisyystodistus mikä kelpaa aivan kaikkialla.

Vierailija
88/109 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virallisesti ei, ja mullekin kuittailivat asoidessani. Kelpaa kumminkin poliisilla uutta passia tai hlökorttia noudettaessa.

Vierailija
89/109 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Postissa pakettia noutaessa on kelvannut ajokortti,  käytän pääasiassa vain verkkopankkia, tosin kerran piti kortin uusimiseksi käydä ihan tiskillä ja piti tunnistautua verkkopankin kautta, katsoivat ajokorttia vähän kuin halpaa makkaraa.

Vierailija
90/109 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Postissa pakettia noutaessa on kelvannut ajokortti,  käytän pääasiassa vain verkkopankkia, tosin kerran piti kortin uusimiseksi käydä ihan tiskillä ja piti tunnistautua verkkopankin kautta, katsoivat ajokorttia vähän kuin halpaa makkaraa.

Tai pitänee vielä tarkentaa, että mulla on tämä nykyinen luottokortin kokoinen ajokortti, kaksoiskappale, kun se 90-luvun iso muovikortti alkoi hajota palasiksi.

Vierailija
91/109 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole ollut passia 32 vuoteen. Virallinen henkilötodistus on ja se riittää Suomessa. Ulkomaille en aio enää elämässäni mennä.

Vierailija
92/109 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa, miten pärjään ilman passia?

Ulkomaille en ole menossa, en ole ollut pitkään aikaan, mutta passi on ollut voimassa aina.

Koska: tarvitsen passin esim postissa paketin hakemiseen, pankissa henkilöllisyyden todistamiseen.

Monessa paikassa ei kelpaa ajokortti (minulla on pahvinen/paperinen ajokortti).

Inhottaa tuo jatkuva (viiden vuoden välein) passin uusiminen. Olisin niin tyytyväinen kun siitä pääsisi eroon, mutta miten nuo pankki- ym asiat sitten hoituvat jos ei olisi passia?

Henkilökortti kelpaa henkilöllisyyden todistamiseen. Monessa paikassa pahvinenkin ajokortti kelpaa. Minulla oli muovinen ajokortti, samankokoinen kuin se pahvinen, mutta vaihdoin sen luottokortin kokoiseen, vaikka väittävät ettei vaihdettu ajokortti enää kelpaisi henkilöllisyystodistuksesta, niin ainakin omani on kelvannut. Henkilökortti on hankinnassa ollut minulla neljä vuotta, mutta taidan olla vähän liian laiska sitä hakemaan, tai tarkemmin selvittämään mitä siihen vaaditaan ja etsimään linkkiä verkkopalveluun. Teen sen sitten joskus, eli kuuluisana sitku-päivänä ellei joku muu syy pakota hankkimaan sitä ennen. Nyt se on todo-listalla muistaakseni numero 79. Pitäisi kyllä nyt kesällä lähteä käymään sukulaisissa ruotsissa ja voi olla, että on pakko hakea henkilökortti tai passi sille matkalle, saa nähdä.

Vierailija
93/109 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomaille en ole menossa, en ole ollut pitkään aikaan, mutta passi on ollut voimassa aina.

Koska: tarvitsen passin esim postissa paketin hakemiseen, pankissa henkilöllisyyden todistamiseen.

Inhottaa tuo jatkuva (viiden vuoden välein) passin uusiminen. Olisin niin tyytyväinen kun siitä pääsisi eroon, mutta miten nuo pankki- ym asiat sitten hoituvat jos ei olisi passia?

Pankkiasiat hoituvat virallisella henkilökortilla.

Vierailija
94/109 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Passini vanheni joskus koronan alussa enkä ole sen jälkeen viitsinyt uusia, kamala vaiva ja hinta. Henkilökorttia ei ole, vain ajokortti. Odottelen tässä milloin joudun pulaan. Kunhan hätäiset saavat asiansa hoidettua, kai minäkin sen passin joskus hommaan, mutta kylläpä ärsyttää uusia sitä yhtenään ja maksaa ruman naamansa taltioinnista. Hyvin on silti monta vuotta pärjätty ilman.

Vierailija
95/109 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä sitä ole tarvittu Euroopassa matkustaessa vuosiin. Henkilökortti riittää, Kelakorttihan loppuu kokonaan.

Kyllä on. Esim. Iso-Britanniaan passi on tarvittu aina (silloinkin kun se oli EU-maa) koska ei ole koskaan kuulunut Schengen maihin. Itse ajattelin uusia oman passini ensi vuonna koska se menee syksyllä 2023 vanhaksi.

Sori vaan, mutta EI tarvittu passia, kokemusta on.

En tiedä mitä kokemusta sinulla asiasta on, mutta itse olen työasioissa matkustanut sinne vuosien saatossa kymmeniä kertoja ja minun kokemukset ovat täysin päinvastaisia.

En myöskään tiedä sinun kokemuksistasi, mutta kyllä vain Iso-Britanniaan on voinut aiemmin matkustaa ilman passia.

Poikkeustapauksissa EU-alueen henkilökortilla voi liikkua vieläkin, tämä tosin koskee lähinnä maassa jo asuvia eikä niinkään turisteja.

Brexit varmasti toi tähänkin muutoksia. UK:n lähetystön nettisivujen mukaan voi tulla maahan EU-henkilökortilla, jos on oleskelulupahakemus vireillä sinne tms. Toisin sanoen nykyisin turisti tai muu vastaava matkustavainen, pitää olla passi.

Vierailija
96/109 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole nyt menossa minnekään. Haen sitten jos päätän joskus lomailla ulkomailla missä vaaditaan passia. 

Vierailija
97/109 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankkiasiat hoituvat virallisella henkilökortilla.

Sama viiden vuoden voimassaoloaika siinä on.

Vierailija
98/109 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette te outoja. Minulla ei ole passia, en tarvitse sitä Suomessa.

Vierailija
99/109 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaat jonot on vasta tulossa, että odottelen vielä; en tosin tarvii passia, mutta näin kesäisellä on kiva ottaa osaa.

Ne jonottajat on meikäläisiä; hae jonon ohi jonotusnumero ja tule tunnin parin päästä takaisin. Älä hämmenny protesteista; teemme sitäkin huviksemme.

Vierailija
100/109 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taas ei ole ikinä ollut henkilökorttia. Olisi ihan turha, kun aiemmin matkustin maahan mihin sellainen ei käy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan