Onko ketään, joka EI olisi hankkinut/uusinut passia?
Olenko ainoa, joka ei ole vielä viitsinyt eväänsä liikauttaa passin hankkimisen/uusimisen suhteen? Itselläni ei siis ole koko passia, ainoastaan henkilö -ja Kelakortti. Ajattelen, että tarpeen tullen esim. Ruotsiin pääsee ilman passiakin. Tuntuu vain, että olenkohan ihan tyhmä, kun en ole hankkinut passia, kuin tuntuu kaikki muut tehneen?
Kommentit (109)
Henkilökortilla voi matkustaa lähes kaikkialle Euroopassa. En ole aikeissa poistua muualle, joten en tarvitse passia.
Mun mies.... mutta hänen passinsa vanhenee heinäkuun alussa ja saa uusittua netissä, joten aikaa on.
Lapselle taas piti alkaa tähän rumbaan juuri nyt kuin muutkin. Saadaan samalla valokuvalla mopopkortti kesäkuun alussa kun laitettiin passin uusinta liikkeelle maaliskuussa. Aika poliisiasemalle tosin meni huhtikuun loppuun, mutta riittää meille.
Ei oo passia ollut koskaan ja ikää 35 jo. Ei ole edes kysytty ikinä.
Eipä sitä ole tarvittu Euroopassa matkustaessa vuosiin. Henkilökortti riittää, Kelakorttihan loppuu kokonaan.
Olen 51-vuotias, eikä minulla ole koskaan ollut passia. Eikä ole nyt henkilökorttiakaan. Miksi lähtisin täältä johonkin, kun ei ole varaa noihin kortteihinkaan?
Passit ovat aina voimassa.
Eilen kun kävin täydentämässä koti-/poikkeusolovaraani varusteilla, ostoksilla oli useita vanhempia ihmisiä, jotka myös varustautuivat. Ostivat mm retkiruokailuun ja majoittumiseen sopivia välineitä, joita he jaksavat kuljettaa mukanaan/joita voi käyttää, jos tulisi esim. energianjakeluun katko.
Varautuminen on viisautta.
Mitä nää puheet passrista on, mihin olette menossa?
Voi olla että Ruotsikin vaatii passin sotatilanteissa.
Passi ei ole voimassa. En ole tarvinnut sitä 10 vuoteen koska olen matkustellut vain EU-alueella. Henkilökortti on voimassa vielä 4 kk. Sen uusin sitten kun vanhenee.
Kesällä tuli uusittua passi, koska se vanheni elokuussa, ja halusin syksyllä reissata.
Kiva tietää, etten ole ainoa passiton. Itselläni vain alkaa se henkilökortti olemaan niin vanha, että siitä on huomautettu jo jossain esim. pankissa asioidessa, että siksi mietin joko uuden henkilökortin tai sitten passin hankkimista, mutta nyt nuo jonot niihin kovat, joten harkitsen. Kait se olisi hyvä olla jokin voimassa oleva ”todistus”.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Eipä sitä ole tarvittu Euroopassa matkustaessa vuosiin. Henkilökortti riittää, Kelakorttihan loppuu kokonaan.
Kyllä on. Esim. Iso-Britanniaan passi on tarvittu aina (silloinkin kun se oli EU-maa) koska ei ole koskaan kuulunut Schengen maihin. Itse ajattelin uusia oman passini ensi vuonna koska se menee syksyllä 2023 vanhaksi.
Ei tullu uusittua vieläkään, jo yli 2-vuotta vanhakin tuntuu kelpaavan useimmissa paikoissa.
Henkilökortti riittää tällä hetkellä. Sitten jos kahina alkaa, niin sen korvaa sotilaspassi jolla pääsee idän retkelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on. Esim. Iso-Britanniaan passi on tarvittu aina (silloinkin kun se oli EU-maa) koska ei ole koskaan kuulunut Schengen maihin. Itse ajattelin uusia oman passini ensi vuonna koska se menee syksyllä 2023 vanhaksi.
Sori vaan, mutta EI tarvittu passia, kokemusta on.
Eikäs tännekin tultu läpi euroopan huutamalla rajalla asylum, joten eiköhän se sama taktiikka päde toisinkinpäin hätätilanteessa.
En ole eväänikään liikauttanu uusiakseni passini. Se kun on vielä vuoden voimassa.
Olet siinä suhteessa tyhmä, kun kyselet sitä täältä?
Ja avuton.