Onko ketään, joka EI olisi hankkinut/uusinut passia?
Olenko ainoa, joka ei ole vielä viitsinyt eväänsä liikauttaa passin hankkimisen/uusimisen suhteen? Itselläni ei siis ole koko passia, ainoastaan henkilö -ja Kelakortti. Ajattelen, että tarpeen tullen esim. Ruotsiin pääsee ilman passiakin. Tuntuu vain, että olenkohan ihan tyhmä, kun en ole hankkinut passia, kuin tuntuu kaikki muut tehneen?
Kommentit (109)
Mulla ei ole henkilökorttia eikä passia
Vierailija kirjoitti:
Kiva tietää, etten ole ainoa passiton. Itselläni vain alkaa se henkilökortti olemaan niin vanha, että siitä on huomautettu jo jossain esim. pankissa asioidessa, että siksi mietin joko uuden henkilökortin tai sitten passin hankkimista, mutta nyt nuo jonot niihin kovat, joten harkitsen. Kait se olisi hyvä olla jokin voimassa oleva ”todistus”.
-Ap
Täh? Henkilökortti on voimassa 5 vuotta.
Esim. pankissa ei pysty asioimaan omalla tilillään, ellei ole voimassaolevaa ID-korttia tai passia.
Ajokortti ei enää kelpaa.
Europassini on vanhentunut ja olen jo harkinnut että menen passikuvaan ja varaan ajan passihakemuksen tekemiseen tai teen sen netissä. Se on nyt toistaiseksi jäänyt ajatuksen asteelle. Toinen passi on pari vuotta vielä voimassa, sen uusiminen onkin sitten vähän mutkikkaampi asia kun tämän maan viranomaisten puoleen en voi sen uusimisessa kääntyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä sitä ole tarvittu Euroopassa matkustaessa vuosiin. Henkilökortti riittää, Kelakorttihan loppuu kokonaan.
Kyllä on. Esim. Iso-Britanniaan passi on tarvittu aina (silloinkin kun se oli EU-maa) koska ei ole koskaan kuulunut Schengen maihin. Itse ajattelin uusia oman passini ensi vuonna koska se menee syksyllä 2023 vanhaksi.
Sori vaan, mutta EI tarvittu passia, kokemusta on.
En tiedä mitä kokemusta sinulla asiasta on, mutta itse olen työasioissa matkustanut sinne vuosien saatossa kymmeniä kertoja ja minun kokemukset ovat täysin päinvastaisia.
---ja seuraava kommentti onkin sitten että ''eikö sinun kannattaisi lähteä jo nyt''.
En ole hakenut uutta passia, en itselleni enkä lapsille. Eiköhän täältä pois pääse jos sota tulee. Tuskin passia siinä kohtaa kysellään. Mikä logiikka taas ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Esim. pankissa ei pysty asioimaan omalla tilillään, ellei ole voimassaolevaa ID-korttia tai passia.
Ajokortti ei enää kelpaa.
" Tämä muutos koskee nimenomaan verkkopalvelutunnuksia. Ja ei pelkästään uusien verkkopalvelutunnusten myöntämistä, vaan myös vanhoihin tunnuksiin tehtäviä muutoksia. Esimerkiksi, jos verkkotunnukset ovat lukkiutuneet, niin niiden avaamisessa ajokortti ei enää kelpaa henkilöllisyyden todentamiseen, kertoo OP Pohjois-Savon palvelujohtaja Satu Martikainen.
OP:n konttoreissa voi kuitenkin jatkossakin todentaa henkilöllisyyden ajokortilla, muita pankkiasiointia hoidettaessa."
" Muu pankkiasiointi pysyy ennallaan eli rahaa voi edelleen nostaa kassapalvelussa ja laskuja maksaa esimerkiksi ajokortilla tunnistautumalla, Martikainen sanoo."
En ole uusimassa, kun satuin uusimaan juuri ennen kuin korona iski. En matkustamisen takia, vaan kun ajokortti ei enää käy kaikkialla henkilöllisyystodistuksena.
Vierailija kirjoitti:
En ole hakenut uutta passia, en itselleni enkä lapsille. Eiköhän täältä pois pääse jos sota tulee. Tuskin passia siinä kohtaa kysellään. Mikä logiikka taas ihmiset.
Vain lapset pääsee ja ne jotka ovat matkustaneet hyvissä ajoin ulkomaille.
Juuri uusin passin, mutta se ei liittynyt mitenkään maailmantilanteeseen vaan yksinkertaisesti siihen, että passi oli menossa vanhaksi ja se on helppo uusia tässä vaiheessa, kun onnistuu täysin sähköisesti.
Viime viikolla hain ja tänään tuli ilmoitus, että passi on noudettavissa.
Mulla on aina ollut voimassaoleva passi. Onneksi ei näiden ruuhkien aikaan tarvinnut ruveta hankkimaan tai uusimaan sitä.
Hankin passin, että pystyn matkustamaan lomamatkalle. En minkään pakomatkan takia.
Rakastan matkailua, joten passi on mulle todella tärkeä. En myöskään asu Suomessa joten ihan jo senkin takia tarvitsen passia.
Passi uusitaan kun se vanhenee.
Mä uusin jo lokakuussa, mies ja tytär tulevana kesänä
Itse annan passin vanheta (vanhenee toukokuussa), minulla on voimassa olevat henkkarit (ne riittää), mutta poikani (16v) passi vanhenee myös toukokuussa. Otetaan Hänelle matkustusoikeudellinen henkkari ja hakemus on laitettu vireille, mutta vaatii käynnin poliisilaitoksella. Ei vaan ole aikoja sinne, olemme katsoneet kaikki 100 km säteellä olevat ....... ja joka päivä katsottu vapautuuko jostain. Kesäkuun ihan loppuunnoltaisiin saatu aika lähes 100 km päähän. On kyllä haastavaa.
Mulla ei ole ollut passia 20 vuoteen, eikä ole nytkään.
Olen matkustanut vain Euroopassa ja koskaan ei ole passia kyselty, ei edes henkkaria.
Olen sen verran rupsahtanut, että kukaan ei halua tarkastaa mun passia ja tikettiä.
Ei meillä aikuisilla oo passeja ollut vuosiin. Hlökortit on ja hankitaan tuollekin teinille sellainen jahka passi vanhenee ja on iässä kun korttiin saa matkustusoikeuden. Matkustellaan siellä mihin kortti riittää jos matkustellaan.
Vierailija kirjoitti:
hakemus on laitettu vireille, mutta vaatii käynnin poliisilaitoksella. Ei vaan ole aikoja sinne, olemme katsoneet kaikki 100 km säteellä olevat ....... ja joka päivä katsottu vapautuuko jostain. Kesäkuun ihan loppuunnoltaisiin saatu aika lähes 100 km päähän. On kyllä haastavaa.
Menette lähimmälle poliisilaitokselle ja otatte vuoronumeron, istutte ja odotatte, siinä ei ole mitään haastavaa. Itse kävin Vantaalla tiistaina, jonotin n. 30 min.
Ei oo passii eikä ees henkilökorttia. Ajokortti on riittänyt koko ajan, samoin kuvaton kela-kortti.