Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ketään, joka EI olisi hankkinut/uusinut passia?

Vierailija
08.04.2022 |

Olenko ainoa, joka ei ole vielä viitsinyt eväänsä liikauttaa passin hankkimisen/uusimisen suhteen? Itselläni ei siis ole koko passia, ainoastaan henkilö -ja Kelakortti. Ajattelen, että tarpeen tullen esim. Ruotsiin pääsee ilman passiakin. Tuntuu vain, että olenkohan ihan tyhmä, kun en ole hankkinut passia, kuin tuntuu kaikki muut tehneen?

Kommentit (109)

Vierailija
41/109 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

on 2 vuotta voimas koko passi niinku henkilökorttikin. uusin niistä ehkä vaan toise.

Vierailija
42/109 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, että valtio ei pysty hommaamaan lisäresursseja passitöihin. Todella törkeää jättää Helsinkiläisten asiat hoitamatta. Eikä edes aikoja viitsitä avata, että näkisi milloin ajan saa!

Käsittämättömän törkeää toimintaa ettei maasta pääse pois viranomaisten välinpitämättömyyden vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/109 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole hakenut uutta passia, en itselleni enkä lapsille. Eiköhän täältä pois pääse jos sota tulee. Tuskin passia siinä kohtaa kysellään. Mikä logiikka taas ihmiset. 

Passia kyllä kysytään ja taas palataan siihen, että sotatilassa Suomesta ei voi poistua 17-64-vuotiaat.

Vierailija
44/109 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä sitä ole tarvittu Euroopassa matkustaessa vuosiin. Henkilökortti riittää, Kelakorttihan loppuu kokonaan.

Kyllä on. Esim. Iso-Britanniaan passi on tarvittu aina (silloinkin kun se oli EU-maa) koska ei ole koskaan kuulunut Schengen maihin. Itse ajattelin uusia oman passini ensi vuonna koska se menee syksyllä 2023 vanhaksi.

Sori vaan, mutta EI tarvittu passia, kokemusta on.

En tiedä mitä kokemusta sinulla asiasta on, mutta itse olen työasioissa matkustanut sinne vuosien saatossa kymmeniä kertoja ja minun kokemukset ovat täysin päinvastaisia.

En myöskään tiedä sinun kokemuksistasi, mutta kyllä vain Iso-Britanniaan on voinut aiemmin matkustaa ilman passia.

Poikkeustapauksissa EU-alueen henkilökortilla voi liikkua vieläkin, tämä tosin koskee lähinnä maassa jo asuvia eikä niinkään turisteja.

Vierailija
45/109 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ajattelen, että tarpeen tullen esim. Ruotsiin pääsee ilman passiakin." Jokaiseen EU-maahan pääsee pelkällä voimassaolevalla henkilökortilla. Vaikuttaa siltä että tätä ei kovinkaan usea tiedä.

Vierailija
46/109 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole koskaan ollut passia, koska en ole ikinä käynyt ulkomailla. Ja ikää yli 50. Hyvin on pärjännyt pelkällä ajokortilla tähän mennessä.

Vierailija
47/109 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole hakenut uutta passia, en itselleni enkä lapsille. Eiköhän täältä pois pääse jos sota tulee. Tuskin passia siinä kohtaa kysellään. Mikä logiikka taas ihmiset. 

Passia kyllä kysytään ja taas palataan siihen, että sotatilassa Suomesta ei voi poistua 17-64-vuotiaat.

Pitikin syntyä tällaiseen maahan, jossa työvelvollisuus perustuslaissa.

Vierailija
48/109 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökortilla matkustaminen

Voit käyttää henkilökorttia eräissä maissa myös matkustusasiakirjana. Tavallisen matkustusoikeudellisen henkilökortin sirulle talletetaan 2.8.2021 alkaen sormenjäljet ja kasvokuva vastaavasti kuin passissa. Huomioithan, että matkustusoikeudettomalla henkilökortilla, alaikäisen matkustusoikeudettomalla henkilökortilla, ulkomaalaiselle myönnetyllä henkilökortilla ja väliaikaisella henkilökortilla ei voi matkustaa.

Voit matkustaa henkilökortilla seuraaviin maihin:

Alankomaat

Belgia

Bulgaria

Espanja

Irlanti

Italia

Itävalta

Kreikka

Kroatia

Kypros

Latvia

Liettua

Liechtenstein

Luxemburg

Malta

Portugali

Puola

Ranska

Romania

Saksa

San Marino

Slovakia

Slovenia

Sveitsi

Tšekki

Unkari

Viro

Vierailija
49/109 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole uusinut, kun ei sille ole nyt käyttöä. Ei ole henkilökorttiakaan. Haen sitten kun tarvitsen.

Vierailija
50/109 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit käyttää henkilökorttia eräissä maissa myös matkustusasiakirjana. Tavallisen matkustusoikeudellisen henkilökortin sirulle talletetaan 2.8.2021 alkaen sormenjäljet ja kasvokuva vastaavasti kuin passissa. Huomioithan, että matkustusoikeudettomalla henkilökortilla, alaikäisen matkustusoikeudettomalla henkilökortilla, ulkomaalaiselle myönnetyllä henkilökortilla ja väliaikaisella henkilökortilla ei voi matkustaa.

Alankomaat

Belgia

Bulgaria

Espanja

Irlanti

Italia

Itävalta

Kreikka

Kroatia

Kypros

Latvia

Liettua

Liechtenstein

Luxemburg

Malta

Portugali

Puola

Ranska

Romania

Saksa

San Marino

Slovakia

Slovenia

Sveitsi

Tšekki

Unkari

Viro

Pohjoismaissa (Ruotsi, Norja, Tanska ja Islanti) ei tarvita matkustusasiakirjaa, mutta henkilön on aina vaadittaessa kyettävä osoittamaan henkilöllisyytensä ja se, että hän on jonkin pohjoismaan kansalainen.

Vierailija
51/109 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 47 eikä ole koskaan ollut passia eikä henkilökorttia. Ajokortti on riittänyt arjessa aina henkilötodistukseksi. Matkustelua en harrasta.

Vierailija
52/109 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 51-vuotias, eikä minulla ole koskaan ollut passia. Eikä ole nyt henkilökorttiakaan. Miksi lähtisin täältä johonkin, kun ei ole varaa noihin kortteihinkaan?

Henkilökortti kannattaa kyllä hankkia. Ajokortti ei kelpaa esim. pankissa asioidessa.

Postipaketin voi hakea ajokortilla, sanottiin minulle.

Kirjattu kirje=henkkarit. Ruotsiin tai Viroon matkustaessa tarvitaan myös.

En tiedä vaatiiko poliisikin jo ajokortin lisäksi henkkarit.

Pelkällä Kela-kortilla pääsee kai terveysasemalle, mutta yksityisellä kysyvät henkkarit.

Pankissa kysytään myös, samoin kun nostin kaupan kassalta rahaa. Eivät hyväksyneet ajokorttia.

Pahvisella ajokortilla nyt ei muuten ole asiaa esim. Helsinkiin, sanoi poliisi minulle kun pysäytti ratsiassa. No, sen uusin silloin heti.

Vaihtoehtona on passi. Jos ei EU-alueelta poistu, niin henkkareilla pärjää.

Vierailija
53/109 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. pankissa ei pysty asioimaan omalla tilillään, ellei ole voimassaolevaa ID-korttia tai passia.

Ajokortti ei enää kelpaa.

Näin on, mutta ei siellä kovin usein tarvitse asioida. Täysi-ikäsityvälle lapselle pitäisi kyllä kohta uusia henkilökortti tai passi juuri pankkiasioinnin takia, että ehtii sen saada.

Vierailija
54/109 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä sitä ole tarvittu Euroopassa matkustaessa vuosiin. Henkilökortti riittää, Kelakorttihan loppuu kokonaan.

Kyllä on. Esim. Iso-Britanniaan passi on tarvittu aina (silloinkin kun se oli EU-maa) koska ei ole koskaan kuulunut Schengen maihin. Itse ajattelin uusia oman passini ensi vuonna koska se menee syksyllä 2023 vanhaksi.

Sori vaan, mutta EI tarvittu passia, kokemusta on.

En tiedä mitä kokemusta sinulla asiasta on, mutta itse olen työasioissa matkustanut sinne vuosien saatossa kymmeniä kertoja ja minun kokemukset ovat täysin päinvastaisia.

8 vuotta sitten pääsin matkustamaan ihan henkilökortilla mennen tullen Lontooseen. Ei ollut tuolloin passia, pelkkä henkilökortti. Että itselläni ainakin toimi.

Vierailija
55/109 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitikin syntyä tällaiseen maahan, jossa työvelvollisuus perustuslaissa.

kaikilla paitsi työkyvyttömyyseläkeläisllä.

Vierailija
56/109 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alankomaat

Belgia

Bulgaria

Espanja

Irlanti

Italia

Itävalta

Kreikka

Kroatia

Kypros

Latvia

Liettua

Liechtenstein

Luxemburg

Malta

Portugali

Puola

Ranska

Romania

Saksa

San Marino

Slovakia

Slovenia

Sveitsi

Tšekki

Unkari

Viro

Pohjoismaissa (Ruotsi, Norja, Tanska ja Islanti) ei tarvita matkustusasiakirjaa, mutta henkilön on aina vaadittaessa kyettävä osoittamaan henkilöllisyytensä ja se, että hän on jonkin pohjoismaan kansalainen.

Niin. Sillä henkilökortilla , joka on myös matkustusasiakirja. Ajokortti ei kelpaa.

Vierailija
57/109 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miehet jotka on asepalvelus velvollisia ja arvioitu uudelleen siihen kykenemään tai maanpuolustuvelvollisia eli tekemään taustalla töitä jos heidän oma vakaumus ei sitä estä.

loput pääsee evakkoon jos haluaa.

Vierailija
58/109 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään ole. Kyllä vielä ehtii hyvin. Ilman passiahan ne ulkk iksetkin tänne tulee.

Vierailija
59/109 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miehet jotka on asepalvelus velvollisia ja arvioitu uudelleen siihen kykenemään tai maanpuolustuvelvollisia eli tekemään taustalla töitä jos heidän oma vakaumus ei sitä estä.

loput pääsee evakkoon jos haluaa.

Ei pääse. Työvelvollisuus koskee poikkeusoloissa kaikkia 17-64-vuotiaita. Tämä tulee olemaan monelle melkoinen yllätys.

Vierailija
60/109 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alankomaat

Belgia

Bulgaria

Espanja

Irlanti

Italia

Itävalta

Kreikka

Kroatia

Kypros

Latvia

Liettua

Liechtenstein

Luxemburg

Malta

Portugali

Puola

Ranska

Romania

Saksa

San Marino

Slovakia

Slovenia

Sveitsi

Tšekki

Unkari

Viro

Nyt en ymmärrä. Minulla on henkilökortti. Mikä on matkustusasiakirja. Tuolla henkkarilla olen matkustellut Euroopassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi