Perustulo 1000 euroa. Muiden mielestä aivan liikaa?
http://www.hs.fi/talous/a1443495075325?ref=hs-nprio-3032-3
600 euroa voisi olla sopivampi summa, mutta edes 1000 euroa ei kuulemma riitä, kun pitäähän ihmisellä olla subjektiivinen oikeus lorvia Helsingissä veronmaksajien rahoilla.
Kommentit (410)
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 08:21"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 08:18"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 07:47"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 07:44"] Valtion eikä kaupungin ei kummankaan tulisi kustantaa kenenkään Helsingissä asumista. Jos omat rahat ei siihen riitä, niin muuttakoon muualle. Juuri älyttömät turhat asumistuet ja ylikorkeat muut sosiaalimenot aiheuttavat Helsingin asuntojen myyntihinta-/vuokrakuplan. En kyllä edes ymmärrä miksi kukaan haluaa asua Helsingissä. [/quote] Tällä hetkellä tukia maksetaan usein enemmän kuin tonni Helsingissä asuville. Itse kannatan 800-1000 euron haitaria perustulossa, mihin vaikuttaisi paikkakunta ja se asuuko yksin. [/quote] Itse kannattaisin sitä, että paikkakunta ei vaikuttaisi. Näin saataisiin asumiskustannuksia tasattua. Kaupungeissa asuntojen vuokrataso ja myyntihinnat laskisivat rajusti. Pienemmillä paikkakunnilla taas riittäisi väkeä, kun samasta rahasta jäisi vielä vuokran jälkeen vielä muuhunkin.
[/quote]
Helsingissä ei 800-1000e riitä kattamaan, kun asumismenot.
[/quote]
Niin, jos ei olisi varaa, muutaisi muualle. Mutta pidemmällä aikavälillä varsinkin Helsingin hintataso tippuisi huomattavasti.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 08:13"]
Miten jotkut jää lekotteleen kotiin tonnilla? Kai se on yksineläjänä ja jossain halvimmassa vuokrakämpässä jopa menevää mutta kyllä silti aika monille utopistinen haave, itse olisin ainakin ihan köyhä tuolla tonnilla...
[/quote]
Käytännössä se oisi työttömyys+asuntotuki (minkä monet saavat) tosin mahdollisesti ja toivon mukaan ilman typeriä reunaehtoja ja velvoitteita.
Muutama ylimääräinen voisi jäädä kotiin, kun tuki virtaa luotettavasti, mutta se sitten vaatisi vastapainona rakennemuutoksia muuhun yhteiskuntaan, joista osa tulisi varmaan automaattisesti. Ajatellaan vaikka jotain kauppaa minne on muodostunut epämiellyttävä, kireä työilmapiiri. Moni voisi lähteä sieltä nyt helpommin pois, mutta samalla työpaikalla oltavat paranisivat ja palkkaa voisi tulla parisataa lisääkin.
Perustulolla voi olla valtava myönteinen efekti yhteiskunnassa.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 08:02"]Virkamiesten poisto toisi lisää työttömiä.
[/quote]
Toisi, mutta heidän työnsä ei oma tuottavaa.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 08:24"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 08:21"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 08:18"] [quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 07:47"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 07:44"] Valtion eikä kaupungin ei kummankaan tulisi kustantaa kenenkään Helsingissä asumista. Jos omat rahat ei siihen riitä, niin muuttakoon muualle. Juuri älyttömät turhat asumistuet ja ylikorkeat muut sosiaalimenot aiheuttavat Helsingin asuntojen myyntihinta-/vuokrakuplan. En kyllä edes ymmärrä miksi kukaan haluaa asua Helsingissä. [/quote] Tällä hetkellä tukia maksetaan usein enemmän kuin tonni Helsingissä asuville. Itse kannatan 800-1000 euron haitaria perustulossa, mihin vaikuttaisi paikkakunta ja se asuuko yksin. [/quote] Itse kannattaisin sitä, että paikkakunta ei vaikuttaisi. Näin saataisiin asumiskustannuksia tasattua. Kaupungeissa asuntojen vuokrataso ja myyntihinnat laskisivat rajusti. Pienemmillä paikkakunnilla taas riittäisi väkeä, kun samasta rahasta jäisi vielä vuokran jälkeen vielä muuhunkin. [/quote] Helsingissä ei 800-1000e riitä kattamaan, kun asumismenot. [/quote] Niin, jos ei olisi varaa, muutaisi muualle. Mutta pidemmällä aikavälillä varsinkin Helsingin hintataso tippuisi huomattavasti.
[/quote]
Majoitat Helsingin kaikki 150 000 työtöntä sinne Saarijärvelle?
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 07:54"]
Jos minulle annettaisiin 1000 puhtaana käteen, ottaisin loparit ja lekoteliin kotosalla
[/quote]
Tämä tarkoittaa sitä, että asut jossain halvassa asunnossa keskellä ei mitään ja tyydyt erittäin vähään tai sinulla on säästöjä. Kansalaispalkan avulla lisääntyisi toki työpaikat, mutta ei kaikille halukkaille. Joten olisi tietysti toivottavaakin, että joku jäisi pois töistä, jotta halukkaille ja töitä tarvitseville riittäisi paikat. Saataisiin myös sinun säästörahasi kiertämään, kun tonnin tuloilla ei yksistään pitkälle pötkisi.
Aivan järjetön idea. Yksinasuvat ja pariskunnat olisivat todella erilaisessa asemassa.
Eikä se ole mikään taikasana että muuttaa sinne maalle pohjoiseen missä on halvempia asuntoja. Minä asun nyt jo maalla pohjoisessa, ja kunnan vuokra-asuntojenkin hinnat lähtevät täällä noin 600 eurosta.
Miksi minun pitäisi kotoani lähteä jonnekin tuntemattomaan paikkaan?
Tietystihän olisin iloinen jos saisin nykyisen tk-eläkkeen sijaan (n. 800) tonnin, mutta en usko että tuota olisi varaa maksaa kaikille, pariskunnille ja peräkammarinpojille jotka asuvat nykyisellään ilman asumiskustannuksia.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 08:26"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 08:13"]
Miten jotkut jää lekotteleen kotiin tonnilla? Kai se on yksineläjänä ja jossain halvimmassa vuokrakämpässä jopa menevää mutta kyllä silti aika monille utopistinen haave, itse olisin ainakin ihan köyhä tuolla tonnilla...
[/quote]
Käytännössä se oisi työttömyys+asuntotuki (minkä monet saavat) tosin mahdollisesti ja toivon mukaan ilman typeriä reunaehtoja ja velvoitteita.
Muutama ylimääräinen voisi jäädä kotiin, kun tuki virtaa luotettavasti, mutta se sitten vaatisi vastapainona rakennemuutoksia muuhun yhteiskuntaan, joista osa tulisi varmaan automaattisesti. Ajatellaan vaikka jotain kauppaa minne on muodostunut epämiellyttävä, kireä työilmapiiri. Moni voisi lähteä sieltä nyt helpommin pois, mutta samalla työpaikalla oltavat paranisivat ja palkkaa voisi tulla parisataa lisääkin.
Perustulolla voi olla valtava myönteinen efekti yhteiskunnassa.
[/quote]
Mamut hommiin vitosella tunti. Se on hallituksen tavoite.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 07:34"]
Mielestäni perustulo passivoi. Kaverini tienaa nyt 1200€/kk. Käteen jää alle tonni. Työmatkoihin jo menee rahaa, joten kaverini olisi kannattavampaa lopettaa työt jos työttömänä saisi sen tonnin.
[/quote]
Ei vaan se aktivoi, palkkana tienatut rahat saa itselle, eikä niitä vähennetä tuista, kuten nyt. Nythän monella ei ole varaa mennä töihin, kun tukivirrat katkeaa työllistymisen vuoksi ja sitten on kusessa kun se työ taas loppuu. Tuilla elävällä ei ole varaa siirtyä pätkätöihin. Perustulo helpottaisi töiden tekemistä.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 07:43"]Mun mielestä se kannattaa rajata niin pieneksi että kannustaa työntekoon. Semmoiseksi että riittää halvempaan asuntoon, mutta ei samantasoiseen kuin työssä käyvällä. Pitäähän työntekeminen olla kannustavaa. Jos perustulo on liian hyvä niin moni jättäytyy omasta halusta pois työelämästä.
[/quote]
Ei, mä oon sitä mieltä että ihminen on ahne. Kun se tajuaa että tonnin päälle osa-aikatyöt, pikku projektit sun muut, sen tavoitteelliauus kasvaa. I am coming aurinkorannat, uusi auto, oma KOTI!!! Näin se vaan menee. Köyhyys passivoi, raha tulee rahan luo! Eri asia toki alkkiksilla, narkkareilla ja mielisairailla.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 08:33"]Aivan järjetön idea. Yksinasuvat ja pariskunnat olisivat todella erilaisessa asemassa.
Eikä se ole mikään taikasana että muuttaa sinne maalle pohjoiseen missä on halvempia asuntoja. Minä asun nyt jo maalla pohjoisessa, ja kunnan vuokra-asuntojenkin hinnat lähtevät täällä noin 600 eurosta.
Miksi minun pitäisi kotoani lähteä jonnekin tuntemattomaan paikkaan?
Tietystihän olisin iloinen jos saisin nykyisen tk-eläkkeen sijaan (n. 800) tonnin, mutta en usko että tuota olisi varaa maksaa kaikille, pariskunnille ja peräkammarinpojille jotka asuvat nykyisellään ilman asumiskustannuksia.
[/quote]
Alettaisiin rakentaa jotain 15-20 neliön koppeja vähävaraisille? Nythän asuntoja tarvitaan kymmeniä tai satoja tuhansia pakolaisille, kunhan saavat turvapaikan.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 07:52"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 07:47"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 07:44"] Valtion eikä kaupungin ei kummankaan tulisi kustantaa kenenkään Helsingissä asumista. Jos omat rahat ei siihen riitä, niin muuttakoon muualle. Juuri älyttömät turhat asumistuet ja ylikorkeat muut sosiaalimenot aiheuttavat Helsingin asuntojen myyntihinta-/vuokrakuplan. En kyllä edes ymmärrä miksi kukaan haluaa asua Helsingissä. [/quote] Tällä hetkellä tukia maksetaan usein enemmän kuin tonni Helsingissä asuville. Itse kannatan 800-1000 euron haitaria perustulossa, mihin vaikuttaisi paikkakunta ja se asuuko yksin. [/quote]Paikkakunta ei saa vaikuttaa tukiin, koska se osaltaan vauhdittaa asumisen hintaa.
[/quote]
Juuri näin. Ei saa huomioida asumiskuluja eikä asuinpaikkaa. Jos haluaa elää tekemättä työtä, niin sitten on vaan pakko hakeutua asumaan siten että sen pystyy tekemään. Vapaaehtoisesti tuilla elien tulee muuttaa halvemmille alueille.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 08:37"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 07:43"]Mun mielestä se kannattaa rajata niin pieneksi että kannustaa työntekoon. Semmoiseksi että riittää halvempaan asuntoon, mutta ei samantasoiseen kuin työssä käyvällä. Pitäähän työntekeminen olla kannustavaa. Jos perustulo on liian hyvä niin moni jättäytyy omasta halusta pois työelämästä.
[/quote]
Ei, mä oon sitä mieltä että ihminen on ahne. Kun se tajuaa että tonnin päälle osa-aikatyöt, pikku projektit sun muut, sen tavoitteelliauus kasvaa. I am coming aurinkorannat, uusi auto, oma KOTI!!! Näin se vaan menee. Köyhyys passivoi, raha tulee rahan luo! Eri asia toki alkkiksilla, narkkareilla ja mielisairailla.
[/quote]
Ehkä aktivoi köyhät, mutta passivoi entiset keskutuloiset, jotka maksavat entisten huonotuloisten tai köyhien lomat, autot ja kodit.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 08:33"]
Aivan järjetön idea. Yksinasuvat ja pariskunnat olisivat todella erilaisessa asemassa. Eikä se ole mikään taikasana että muuttaa sinne maalle pohjoiseen missä on halvempia asuntoja. Minä asun nyt jo maalla pohjoisessa, ja kunnan vuokra-asuntojenkin hinnat lähtevät täällä noin 600 eurosta. Miksi minun pitäisi kotoani lähteä jonnekin tuntemattomaan paikkaan? Tietystihän olisin iloinen jos saisin nykyisen tk-eläkkeen sijaan (n. 800) tonnin, mutta en usko että tuota olisi varaa maksaa kaikille, pariskunnille ja peräkammarinpojille jotka asuvat nykyisellään ilman asumiskustannuksia.
[/quote]
Kun se nimenomaan olisi varaa maksaa kaikille. Eikö ihmiset käsitä mistä kaikesta saadaan tuolla säästöt? Miten nuo yksinasuvat ja pariskunnat olisivat eriasemassa sen enempää kuin nytkään?
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 08:40"]
Ehkä aktivoi köyhät, mutta passivoi entiset keskutuloiset, jotka maksavat entisten huonotuloisten tai köyhien lomat, autot ja kodit.
[/quote]
Tuskin keskituloiset ihmishaukat tuille siirtyy, kun eivät siirry nytkään. Tai eivät siirtyneet silloin 90-luvullakaan, kun tuki oli vastikkeetonta. Ja jos siirtyy niin joku muu työllistyy. Pääsee vähän vähemmän raflaavat tyypit vaihteeksi paiskimaan sitä osastoduunia. :)
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 07:48"]Ja mites sitten esim sairaat eläkeläiset, kuinka he pärjäävät 1000e/kk, kun ei voi asua ihan korvessa missä halvempi vuokra ja lääkekulut voivat olla satoja euroja kuussa, eikä mahdollisuutta lisätuloihin. Kyllä tämä homma kaatuu omaan mahdottomuuteen.
[/quote]
Perustulolla katettaisiin perustoimeentulo, eli sillä kuitattaisiin toimeentulotuki, työmarkkinatuki, työttömyyspäiväraha, asumistuet, takuueläkkeet, lapsilisät yms. peruselämiseen tarkoitetut tuet.
Täytyisi olla järjestelmä, jossa voitaisiin sitten tuon perustulon päälle korvata huomattavia lääkekuluja tai vammaisten apuvälineitä tms. asioita, joita olisi kohtuutonta saada maksettua perustulosta. Mutta varmaan yli 90% rahan vuoksi sossun asiakkaina olevista vapautuisi asiakkuudesta.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 07:11"]http://www.hs.fi/talous/a1443495075325?ref=hs-nprio-3032-3
600 euroa voisi olla sopivampi summa, mutta edes 1000 euroa ei kuulemma riitä, kun pitäähän ihmisellä olla subjektiivinen oikeus lorvia Helsingissä veronmaksajien rahoilla.
[/quote]
Saako sen 1000e myös pienipalkkainen lähihoitaja/siivooja/tarjoilija/osa-aikatyöntekijä?? Vai onko se vain lorvailijoiden oikeus? Koulunkäynninohjaajana (32h/vko) minulle jäi käteen 1100e. Nytkö joku sitten saisi lähes saman tekemättä mitään?
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 07:36"]No jos siitä asuminenkin maksetaan niin aika pieni summa on.
[/quote]
Ei kait sillä mitään hienoa asumista tai keskusta-asuntoa tarvitsekaan pystyä maksamaan. Jos tyytyy perustukeen niin silloin pitää tyytyä myös vaatimattomaan elintasoon. Syrjäisempi sijainti tai vaikka soluasunto on silloin ihan hyvä. Jos parempaa haluaa niin se pitää sitten ihan itse tienata.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 08:43"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 08:33"]
Aivan järjetön idea. Yksinasuvat ja pariskunnat olisivat todella erilaisessa asemassa. Eikä se ole mikään taikasana että muuttaa sinne maalle pohjoiseen missä on halvempia asuntoja. Minä asun nyt jo maalla pohjoisessa, ja kunnan vuokra-asuntojenkin hinnat lähtevät täällä noin 600 eurosta. Miksi minun pitäisi kotoani lähteä jonnekin tuntemattomaan paikkaan? Tietystihän olisin iloinen jos saisin nykyisen tk-eläkkeen sijaan (n. 800) tonnin, mutta en usko että tuota olisi varaa maksaa kaikille, pariskunnille ja peräkammarinpojille jotka asuvat nykyisellään ilman asumiskustannuksia.
[/quote]
Kun se nimenomaan olisi varaa maksaa kaikille. Eikö ihmiset käsitä mistä kaikesta saadaan tuolla säästöt? Miten nuo yksinasuvat ja pariskunnat olisivat eriasemassa sen enempää kuin nytkään?
[/quote]
En usko mistään moisia säästöjä löytyvän. Jonkinlainen harkinnanvaraisuus vaan olisi säilytettävä. Enkä usko monienkaan lopulta aktivoituvan, ja sama voitaisiin varmasti saada aikaan jotenkin muutenkin nykysysteemiä muuttamalla, esim. pätkätöiden ja lisätulojen osalta on ehkä mahdollista muuttaa jotain.
Eikö työtön saa jo nyt tienata jotain ilman että vaikuttaa mihinkään? Onko kukaan edes yrittänyt?
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 08:16"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 07:56"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 07:54"]Jos minulle annettaisiin 1000 puhtaana käteen, ottaisin loparit ja lekoteliin kotosalla [/quote] Just näin.
[/quote]
Jossain on jotain pahasti vialla jos ihmiset nyt tekevät oikeata työtä jollain tonnin kuukausiliksalla.
[/quote]
Olen omalla työpaikallani aika hyvin menestyvä ja tienaan hyvänä kuukautena noin tonnin bruttona.
Aika harva työkavereistani pääsee tonniin kuukaudessa. Eihän tällä työllä monikaan voi oikeasti elääm, vähintäänkin saa asumistukea lisäksi. Suurin osa on joko vielä vanhempien luona asuvia nuoria, tai sitten heillä on paremmassa työssä olevan puoliso joka vastaa aika pitkälti asumiskustannuksista.
Perustulo mahdollistaisi tämän tyylisten töiden tekemisen ja kokeilemisen. Aika moni on kokeillut tätä työtä ja ollut sen jälkeen kusessa, kun tuet katkeaa, mutta palkka jää liian pieneksi, jotta sillä pärjäisi.
t. puhelinmyyjä
"Perustulo korvaisi suurelta osin nykyiset perusturva- ja vähimmäistuloetuudet."
Eli siis yhden aikuisen tulot. Kuitenkin esim neljän lapsen työkyvytön yksinhuoltajaäiti ei tuolla rahalla pystyisi elättämään perhettään vaan tarvitsisi edelleenkin lisää yhteiskunnan tukia. Perustulo olisi hyvä pienipalkkaisille, osa-aikatyötä tekeville, keikkatyöläisille jne, mutta ei sellaisiin työelämän ulkopuolella oleviin talouksiin, joissa on vain yksi täysi-ikäinen ja lisäksi alaikäisiä.