Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulu-uinti PAKKO suorittaa

Vierailija
29.09.2015 |

Minulla siis 7. luokalle mennyt tyttö, jonka Wilmaan tuli liikunnanopettajalta viesti. Uintia on ohjelmassa ensi viikolla ja loman jälkeen toinen kerta, jotka ovat kuulemma "kaikille tasapuolisesti pakollisia, sukupuoleen katsomatta". Viestissä opettaja sanoi myös, että kuukautiset eivät ole este uinnille, vaan silloin käytetään kuukautissuojia joita saa opelta lainaan. 

Voiko tämä oikeasti mennä näin? :( Kiva jos tytön mensut sattuu uinnin ajalle...

Kommentit (159)

Vierailija
141/159 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että minua ärsyttää nämä nykyajan nynnyt jotka eivät uskalla tehdä yhtään mitään. Ennen vanhaan kun minä olin lapsi kaikki meni sinne uimaan ja PISTE. Läskit ja uimataidottomat ei saaneet mitään erivapautuksia. Se oli vaan kestettävä jos naurettiin tai ei osannut. Ja kestettiin. Ei niistä tullut tuollaisia pillittäviä välttelijöitä kuten nykyään puolet nuorista on.

Perkele.

Liiikunnan ja etenkään uimisen ei pitäisi olla kouluaineita lainkaan. Siellä pitäisi opettaa vain elämässä tarpeellisia asioita.

Eikö tuhansien järvien maassa, jossa hukkuu joka vuosi järjetön määrä ihmisiä, uiminen ole elämässä tarpeellinen asia??

Uimataito on elintärkeää. Eikä sitä kaikki kotoa saa. Kuukautisten aikana tosin ei pitäisi joutua uimaan, vaan uintikerrat pitäisi järjestää vaikka parin viikon sykleissä, ettei kuukautiset ole este.

Ei, jos ei mene uimaan tai veneilemään.

Meillä ei yläasteella uitu, tai ainakaan kukaan ei sellaista maininnut, kun itse en juuri liikuntatunneilla käynyt. Ala-asteella se oli vapaaehtoista.

Vierailija
142/159 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että minua ärsyttää nämä nykyajan nynnyt jotka eivät uskalla tehdä yhtään mitään. Ennen vanhaan kun minä olin lapsi kaikki meni sinne uimaan ja PISTE. Läskit ja uimataidottomat ei saaneet mitään erivapautuksia. Se oli vaan kestettävä jos naurettiin tai ei osannut. Ja kestettiin. Ei niistä tullut tuollaisia pillittäviä välttelijöitä kuten nykyään puolet nuorista on.

Perkele.

Voi juuri sellaisia heistä tuli! Rakastin uintia, ja olin hyvä siinä, mutta kun koko peruskoulun kuunteli joka vuosi sitä supattelua ja hihittelyä jota melko graavit mm. pakaroissa ja vatsassa olevat leikkausarpeni herättivät, niin minusta tuli juurikin pillittävä välttelijä, joka häpesi kehoaan. Voi kun olisin saanut käydä uimassa vain kavereiden ja perheen kanssa - enkä kiusaajien - ja nauttia siitä ainoasta liikuntamuodosta jossa kehoni tuntui hyvältä! Kyllä niitä vieraatkin joskus vilkaisee, mutta osaavat käyttäytyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/159 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perkele.

Liiikunnan ja etenkään uimisen ei pitäisi olla kouluaineita lainkaan. Siellä pitäisi opettaa vain elämässä tarpeellisia asioita.

Eikö tuhansien järvien maassa, jossa hukkuu joka vuosi järjetön määrä ihmisiä, uiminen ole elämässä tarpeellinen asia??

Uimataito on elintärkeää. Eikä sitä kaikki kotoa saa. Kuukautisten aikana tosin ei pitäisi joutua uimaan, vaan uintikerrat pitäisi järjestää vaikka parin viikon sykleissä, ettei kuukautiset ole este.

Jos uintituntien tärkeyttä perustellaan uimataidolla, miksei riitä että on osoittanut sen osaavansa? Uimataitokoe on mahdollista suorittaa jo alimmilla luokilla, mutta sen jälkeen sen voikin suorittaa joka vuosi uudestaan. Täähän on yhtä fiksua kuin teettää samoja kertolaskukokeita ysi- ja tokaluokkalaisille.

Vierailija
144/159 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perkele.

Itse asiassa uimataitoiset ovat yliedustettuina hukkumistilastoissa. Uimataidon puute kuolemissyynä on äärimmäisen harvinainen.

eri

Vierailija
145/159 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pikkukunnassa ei ollut ainoatakaan uimatuntia, kun lähin uimahalli oli 45 km päässä. Ihmeellistä, että se jossakin voi sitten olla pakollista.

Vierailija
146/159 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ketään ei sais pakottaa uimaan jos ei itse henkilö tahdo, ja mielestäni ei oo asiassa yhtään järkeä että liikan numero laskee jos ei osallistu? Miks ei vaikka vanhemmat vois kattoo osaako se ne taidot mitä pitäis osata jos ei ole vaikka mukava olo olla uima puvussa luokka kavereitten edessä?

Vierailija
147/159 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä uimisessa on niin kamalaa? Käy uimassa niin se arkailu katoaa. Kiität itseäsi myöhemmin.

Vierailija
148/159 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja ei voi pakottaa tyttöjä käyttämään tamponia. Raiskaus käytännössä. Eli huoletta voitte olla. Itse lintsasin kaikki mahdolliset uintikerrat.

Vierailija
149/159 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi olla sairaana. Mikä ongelma?

Vierailija
150/159 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pojilla uinti on ollut yläasteella pakollista. Jos olet pois sairauden vuoksi, niin korvaava käynti omalla ajalla. Nimi paperiin uimavalvojalta mennessä ja lähtiessä. Opettaja hakee nuo laput uimahallilta ennen lukuvuoden loppua.

Minusta hyvä. Uinti on näistä urheilulajeista ainoa yksittäinen, jolla merkitystä. 

Vierailija
151/159 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uinnin kriteerit ovat opetussuunnitelmassa. Se on ainoa laji, joka mainitaan erikseen. Siksi uinti on koulussa pakollista.

Vierailija
152/159 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi näin aikuisenakin kamalaa mennä isolla porukalla uimahalliin. En tykkäisi. Muutenkin uin vain meressä.

Uimataito tietysti tärkeä asia.

Vierailija
153/159 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:39"]

Minulla siis 7. luokalle mennyt tyttö, jonka Wilmaan tuli liikunnanopettajalta viesti. Uintia on ohjelmassa ensi viikolla ja loman jälkeen toinen kerta, jotka ovat kuulemma "kaikille tasapuolisesti pakollisia, sukupuoleen katsomatta". Viestissä opettaja sanoi myös, että kuukautiset eivät ole este uinnille, vaan silloin käytetään kuukautissuojia joita saa opelta lainaan. 

Voiko tämä oikeasti mennä näin? :( Kiva jos tytön mensut sattuu uinnin ajalle...

[/quote]Minä en päästäisi tyttö koluun tuossa tapauksessa. Esim. itse on pystynyt tamponia saamaan sisääni ennen kuin joku muu oli siellä käynyt. Hirviöope.

Et saanut tamponia sisään mutta jonkun muun sait, esim.hieromasauva usein isompi.

Vierailija
154/159 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettaja ei voi pakottaa tyttöjä käyttämään tamponia. Raiskaus käytännössä. Eli huoletta voitte olla. Itse lintsasin kaikki mahdolliset uintikerrat.

Raiskaus?!

Vierailija
155/159 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 90-luvulla ollut mitään koulu-uinteja.

Vierailija
156/159 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä vapaassa maassa tarvitse osata uida.

Vierailija
157/159 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raiskaus?!

No ei ehkä raiskaus, jos ei opettaja itse sitä laita. Mutta aika harmaalla alueella liikutaan, jos aikuinen pakottaa lapsen tunkemaan ylipäätään jotain alapäähänsä.

Vierailija
158/159 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raiskaus?!

No ei ehkä raiskaus, jos ei opettaja itse sitä laita. Mutta aika harmaalla alueella liikutaan, jos aikuinen pakottaa lapsen tunkemaan ylipäätään jotain alapäähänsä.

Mulla oli yhdessä vaiheessa opettaja, joka uhkasi, että jos joku ei itse osaa laittaa tamponia uintia varten, niin hän laittaa sen. Vaihdoin koulua (muusta syystä) sen verran pian tuon tapauksen jälkeen, että en tullut tietämään, olisiko uhkaus toteutettu. Olen siis itse sitä sorttia, jolla ei gynekologin tutkimus onnistunut silloin kun olin neitsyt. Kyseisellä opettajalla oli hurja maine sitä kautta, että kaikkien oli pakko hypätä hyppyaltaaseen.

Oon sitä mieltä, että uimataito on todella tärkeä asia. Mikäli jollakulla ei sitä vielä yläasteiässä jostain syystä ole tai osaa heikosti, ei pakottaminen ja painostaminen todellakaan auta asiaa, ja vielä vähemmän se, jos heikosti uiva peräti tönäistään syvään veteen - siinä voi pahimmassa tapauksessa käydä oikeasti huonosti. Kyllä muita ratkaisuja pitää keksiä. Itse oon ollut uinnista tukiopetuksessakin. Jos taas osaa uida, ja ongelmana on riisuutuminen, niin jonkinlaisen vaihtoehtoisen suorituksen pitäisi kelvata.

Vierailija
159/159 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

NIMENOMAAN.

Suomessa Suomen tavalla.

Omaksi turvaksi. Kuuluu yleissivistykseen.

Suomi on tuhansien järvien maa. Meri on myös. Ja uimahallit. Uimarannat.

Muut voi lähteä kohti takaisin am.b.o.m.aa.ta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi