Koulu-uinti PAKKO suorittaa
Minulla siis 7. luokalle mennyt tyttö, jonka Wilmaan tuli liikunnanopettajalta viesti. Uintia on ohjelmassa ensi viikolla ja loman jälkeen toinen kerta, jotka ovat kuulemma "kaikille tasapuolisesti pakollisia, sukupuoleen katsomatta". Viestissä opettaja sanoi myös, että kuukautiset eivät ole este uinnille, vaan silloin käytetään kuukautissuojia joita saa opelta lainaan.
Voiko tämä oikeasti mennä näin? :( Kiva jos tytön mensut sattuu uinnin ajalle...
Kommentit (159)
Itse kuulun niihin harvinaisuuksiin, joilla ei immenkalvossa ollut kuin pienenpieni reikä tuossa iässä (nykyään gynegologi pienellä toimenpiteellä kasvattanut). Tamponit oli itselleni ahdistava ja pelottava asia koska ne TODELLAKIN sattuivat.
Kärsin myös syömishäiriöstä ja olin kiusattu. Meinasin lopettaa lukion pakkouinnin takia. Kaikista pahinta oli miten kaikki muut piti hienoja bikineitä, mitä ei ikinä olisi uskaltanut laittaa päälle. Harrastin pienenä uimista, joten taidot tosiaan olivat kunnossa. Opo sai puhuttua opettajan onneksi ympäri.
Kuunnelkaa lapsianne jos niitä todella ahdistaa!
Siteenkö kanssa isnne altaaseen sitten pitäisi mennä?? Kovinkaan moni 13v tyttö ei taida vielä saada tampoonia (edes sitä pienintäkään) paikoilleen...Itse onnistuin vasta joskus 15-16v.
Onneksi meillä sai mennä kävelemään, jos oli menkat. Tuli muuten mieleen, että maksaako koulu uinnin vai pitääkö se maksaa itse? Jos nimittäin koulu maksaa sen, niin sitten jotenkin tuon pakon ymmärtää.
Meillä silloin 90-luvulla se piti yläasteella maksaa itse. Koulun puolesta oli silloin ala-asteela syksyisin ne 3-4 kerran "uimakoulut" (joista varmaan monet muistavat sen hukutuskepin, jolla muka yritettiin auttaa päätä pysymään pinnalla).
Tämä keskustelu on vanha. Mutta pistän nyt kuitenkin muita nuoria varten .
Menkat ovat este osallistumiselle uintitunnille luokan kanssa.piste.jos muuta joku opettaja väittää ,kehoitan kävelemään rehtorin kansliaan.
Nooh, onneksi me järjestetään uintia useemman kerran, niin pääsee kaikki suorittamaan uinnit.
Mun lapsilla tuli yläasteella viesti, että jos ei suorita uimataitokoetta (200 m yhtäjaksoisesti ja siitä 50 m selkää) liikuntatunnilla, pitää se käydä suorittamassa jonkun muun ryhmän mukana tai omatoimisesti uimahallissa, jolloin tarvitsee uimavalvojan kuittauksen suorituksesta. Ilman sitä ei saa hyväksyttyä numeroa liikunnasta.
Vielä 80-luvun lopussa voikkaope seisoi pukuhuoneen ovella tarkistamassa että KAIKKI menevät varmasti suihkuun.
Minä en yläasteella uinut enkä juossut cooperin testiä.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsilla tuli yläasteella viesti, että jos ei suorita uimataitokoetta (200 m yhtäjaksoisesti ja siitä 50 m selkää) liikuntatunnilla, pitää se käydä suorittamassa jonkun muun ryhmän mukana tai omatoimisesti uimahallissa, jolloin tarvitsee uimavalvojan kuittauksen suorituksesta. Ilman sitä ei saa hyväksyttyä numeroa liikunnasta.
Tämä on ihan tyhjä uhkaus. Saa ehkä hylätyn uintiosuudesta, mutta ei liikunnan numero perustu kokonaisuudessaan siihen.
On se kumma, miten 80/90-luvulla ei joka toisella ollut "epävarmuutta kehonsa kanssa". Nykynuoret on neuroottisia. Ja vanhemmat tukevat tätä tilaa. Ja olen tätä mieltä, vaikka on 3 omaakin lasta. Kykenevät uimaan ja suihkuun seurassakin.
Miettikää. Jos aikuisten kesken joku riisuttaisiin ilman tämän henkilön suostumusta, seuraisi todennäköisesti syyte jonkinnäköisestä häirinnästä tai nöyryytyksestä.
Mutta lapset ja nuoret voidaan määrätä kekkuloimaan ihmisjoukossa alasti. Mielestäni jokaisen pitää saada itse päättää kenelle kehonsa paljastaa - tai esiintyy erittäin niukoissa ja kehon muodot paljastavissa asusteissa!
Vierailija kirjoitti:
On se kumma, miten 80/90-luvulla ei joka toisella ollut "epävarmuutta kehonsa kanssa". Nykynuoret on neuroottisia. Ja vanhemmat tukevat tätä tilaa. Ja olen tätä mieltä, vaikka on 3 omaakin lasta. Kykenevät uimaan ja suihkuun seurassakin.
Neuroottiset vanhemmat opettaan lapsensakin neuroottisiksi.
Koululta lainattavat kuukautissuojat?
Palautetaan käytön jälkeen?
Tuli paha olo.
Pääsin peruskoulun läpi uimatta kertaakaan. Yläkoulussa osallistuin noin joka neljäs viikko jollekin "helpolle" liikuntatunnille, jotta sain arvosanan 5.
Lukuaineiden ka oli reilusti yli 9.
Liikunnan arvosana ei vaikuta lukioon pääsyyn.
Är det något som finnar nuförtiden överhuvudtaget enligt er behöver lära sig i skolan eller borde den bara avslutas som onödig?
Härliga inställningar till inlärning och färdigheter i denna tråd. Säger bara ett ord: PISA.
Kyllä se UIMINEN on pakollista jos ei halua hukkua. Suosittelen Suomessa opettelemaan. Voi olla aika tuskallinen kuolema.
Ulkomaalaiset opettajakollegani lähes poikkeuksetta ihmettelevät suomalaisia uimahalleja, missä ei ole minkäänlaista yksityisyyttä. Sanovat, että ei heidän kotimaissaan suostuttaisi moiseen. Pitäisi olla yksityiset tilat jokaiselle, missä voi vaihtaa uimapuvun päälleen. Ei mitään yhteisiä suihkuhalleja niin kuin meillä.
Ja sille, joka kommentoi, että 70/80-luvulla ei traumatoiduttu, niin kyllä vain! Aina piti ujoimpien yrittää keksiä tekosyitä uimapäiville.
Lapseni valmistui lukiosta pari vuotta sitten. Turussa.
Siellä oli myös Uintikerrat pakollisia. Niitä ei voinut korvata millään muulla.
Jos oli kuukautiset, niin heille oli ylimääräisiä uintikertoja koostetusti eri ryhmistä.
Eli jos oppilaalla oli kuukautiset, niin hän meni korvaamaan sen uintikerran koko lukion erillisellä uintikorvaustunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Vielä 80-luvun lopussa voikkaope seisoi pukuhuoneen ovella tarkistamassa että KAIKKI menevät varmasti suihkuun.
Vielä vuonna 2009 ope seisoi ovella kataomassa, että kaikki menevät suihkuun.
Tosin alakoulussa.
Perusteli sillä, että on nähnyt tarpeeksi lentopalloharrastuksessaan tyttöjä, jotka ei kehtaa mennä suihkuun muiden nähden.
Eihän se ole mikään pakko mennä uimaan, ei kun on vaan poissa koulusta ne uintipäivät! Ope ei mahda mitään, pitääköön kuukutissuojansa:D