Koulu-uinti PAKKO suorittaa
Minulla siis 7. luokalle mennyt tyttö, jonka Wilmaan tuli liikunnanopettajalta viesti. Uintia on ohjelmassa ensi viikolla ja loman jälkeen toinen kerta, jotka ovat kuulemma "kaikille tasapuolisesti pakollisia, sukupuoleen katsomatta". Viestissä opettaja sanoi myös, että kuukautiset eivät ole este uinnille, vaan silloin käytetään kuukautissuojia joita saa opelta lainaan.
Voiko tämä oikeasti mennä näin? :( Kiva jos tytön mensut sattuu uinnin ajalle...
Kommentit (159)
Meidän keskimmäinen (nyt 17v) lintsasi yläluokilla kaikki uimiset. Ope oli tullut erikseen käskemään rästitunneille, mutta tämä oli todennut, että ei tule. Liikunta oli silti 8.
Koulu-uinti on perseestä. Jos koulun kanssa käydään uimassa 2x lukuvuodessa, niin siinä ei kukaan opi uimaan. Uimataito hankitaan muualla kuin koulun järjestämillä tunneilla. Koulu-uinnit on vain siksi, että koulu saa sulan hattuun "meidän koulussa järjestetään uimaopetusta".
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 19:55"]
Mitä väliä kuukautisilla? Jos on, niin uintikerta siirtyy. Ei uidessa voi siteitä käyttää eikä kukaan voi pakottaa käyttämään tamponeja. Kyllä ne opetkin tietää, että kuukautiset ovat tytöillä vain kerran kuussa eikä joka viikko uintipäivänä. Ai niin, koskeeko uintipakko muslimeja?
[/quote] Ne menkat voi hyvinkin olla niin epätasaiset teini-iässä että sattuvat uinnin kohdalle useamman kerran. Itse vuosin parhaillaan kaksi viikkoa teininä, sitten oli myös sellaista että viikottain vuosin pari päivää.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:42"]
Meillä oli yläasteella se ongelma, että tyyliin puolella oli (jos ees oikeesti oli) menkat uinnin aikaan, joten ope muutti systeemiä sillei että jokainen joutui käymään uimassa tietyn verran omalla ajalla..eli uinti poistui liikuntatunneilta. Muistaakseni myös pojille tuli sama systeemi.
[/quote]
Miten todistettiin, että on käynyt uimassa omalla ajalla?
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:26"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 17:11"]
Yksittäisen lajin välttäminen ei kerromitään siitä, miten ja kuinka paljon liikkuu muuten. Ikävä kyllä tuollainen arvioitava pakkoliikunta on omiaan tekemään liikkumisesta inhottavaa pakkopullaa, vaikka tarkoitus olisi kuinka jalo.
[/quote]
Ei tietenkään.
Mutta kun yhdestä ikävästä velvollisuudesta pääsee, niin miksei sitten muustakin koululiikunnasta. En halunnut pesäpalloa pelata, mulla olikin sitten jalka rikki sinä päivänä.
Okei, lopetetaan koululiikunta. Lopetetaan myös kuvaamataito, musiikki, terveystieto. Nekään kun eivät kaikkia lapsia kiinnosta.
Jos lasta alkaa ahdistaa matematiikan tehtävät, niin sitten ei sitäkään tarvii. Tai äikän jotku pilkkusäännöt, äh ei niilläkään mitään tee, jos osaa koodata.
Miksi opettajien pitäisi arvioida lapsia millään tavalla? Kunhan vain hengailevat peruskoulun läpi eikä kellään ole tarkkaa tietoa millaiset taidot on kehittyny.
Tosiaan, ne koulun musiikkitunnit tekee siitäkin aiheesta pakkopullaa. Silti soitan vapaa-ajallani useampaa soitinta, koulun tunnit ei paljoa kiinnostanu.
Hiihto oli ala-asteella iha perseestä ja aloin inhoamaan sitä. Kappas vain, nyt kolmekymppisenä on alkanut taas maistumaan.
Onhan ne harrastuksien futistreenitkin pakkopullaa. Salilla kyykkyjen tekeminen on pakkopullaa. Lihaksiin sattuu, ei enää koskaan.
Tulee hevosen selästä alas tai katkoo luita lumilautaillessa.
Ehkä se onkin yksi opetuksista, että aina ei voi olla kivaa eikä miellyttävää, mut silti voi oppia uusia asioita. Ei kaikki liikuntaan liittyvät asiat tunnu kivoilta ja toistot on tylsääkin tylsempiä.
Kun ollaan yhdessä tekemässä muiden ihmisten kanssa, ei voida tehdä aina sen yhden ihmisen mielipiteen mukaan asioita. On pakko joustaa, oppi numero kaksi.
Olisi tietysti opettajien kannalta helpompaa, jos vanhemmat huolehtisivat lastensa liikunnasta. Mutta kun eivät huolehdi, kun ei ole AIKAA. Eikä rahaa harrastaa, eikä välineitä eikä...
Eivät lapset pidä kouluruuastakaan, mutta mielestäni parempi että syövät sitä, kuin että siitä luovuttaisiin ja osa lapsista alkaisi syömään pelkkää karkkia ja hamppareita ja osa lapsista ei söisi koko päivänä mitään.
[/quote]
Miksi yleistät noin?
Koululainen voi jättää uimatunnit väliin mutta osallistua muuhun liikuntaan ilman, että siitä seuraisi mitään katastrofia. Koululainen voi jättää maksalaatikon tai hernekeiton syömättä mutta syödä muuten kouluruokaa ilman, että siitäkään seuraisi mitään katastrofia.
Olisi syytä muistaa, että murrosikäiselle alastomuus muiden nähden voi olla vaikeaa, jopa ylipääsemätöntä. Kuukautiset ovat vielä uusi asia, eivätkä kaikki todellakaan käytä tamponeja, tai vaikka käyttäisivätkin niin uiminen kuukautisten aikaan ei tunnu hyvältä. Liian monet ovat kiusattuja, mikä tekee asian vielä vaikeammaksi.
Arvaan, että tartut tuohon hyvältä tuntumiseen. Eikä kaiken tarvitsekaan tuntua hyvältä, vaan on totuttava tekemään sellaisiakin asioita mitkä eivät tunnu hyviltä. Nuo liikuntatuntien uintikerrat nyt eivät vaan oikeasti ole mikään kynnyskysymys kuin korkeintaan liikunnanopettajan ja oppilaan itsensä mielestä.
Ymmärrän koulu-uinnin taustalla olevan tarkoituksena tarkistaa ja varmistaa, että jokainen suomalainen osaa uida ja uida oikeaoppisesti. Mutta siitä huolimatta koulu-uinti on ehkä traumaattisinta, mitä koulusta muistan.
Taisin olla 11-vuotias, kun viimeisen kerran kävin uimassa. Muistan, että olin pukuhuoneessa viimeisenä kun muut olivat jo suihkun puolella ja pidätin itkua, kun en vain halunnut mennä muuttuvan kroppani kanssa alasti suihkuun muiden tyttöjen kanssa. Nolotti rinnat ja karvoitus yms. Opettaja tuli sitten ja että nyt vaatteet pois ja suihkun kautta uimaan.
Meillä uintia oli aina kaksi viikkoa putkeen. Mulla oli ekalla viikolla aina "menkat" ja tokalla viikolla joko flunssa tai sitten lintsasin koko tunnilta. Äitini oli tästä tietoinen, mutta onneksi hyvin ymmärtäväinen. Ala-asteella hän yritti saada opettajaani ymmärtämään, että olin tosi epävarma kroppani kanssa ja että saisin jäädä uinnista pois. Opettajan vastaus oli ollut, että tekee minulle karhunpalveluksen jos ei pakota minua uimaan.
No olinpa sitten 24-vuotias, kun seuraavan kerran uskaltauduin uimahalliin. Jäi jotenkin karseet fiilikset koko paikasta, vaikka lapsena (ennen puberteettiä) olinkin siellä nauttinut usein olla.
Jälkeenpäin olen miettinyt, että on se varmaan loukkaus jotain yksityisyydensuojaa vastaan tai vastaavaa. Ei tulisi mieleenkään, että pomo voisi käskeä mua menemään alasti työporukan kanssa suihkutilaan, jos en sitä vapaaehtoisesti haluaisi tehdä (jos tälläinen tilanne nyt edes olisi mahdollinen haha). Lapsille saarnataan pienestä asti, että itse saa päättää kuka koskee ja kuka näkee alasti, mutta jos koulu-uinnista on kyse ni helvetti et varmana mene suihkuun uikkareissa, nyt ne vaatteet pois!
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:46"]Jotkut opettajat vielä jaksaa taistella tuulimyllyjä vastaan.
Meillä kumpikaan muksuista ei osallistunut uintiin yläasteella. Uintivuoroja oli, mutta aina pääsi lenkille tai vaikka keilaamaan samaan aikaan. Ryhmistä kävi vain muutama uimassa.
Tasan osaa kumpikin uida, mutta koulu-uinti on vaan aina niin pirun nöyryyttävää. Uimalassa on kahvila, jossa on ylänäkymä isoon altaseen ja lukion jätkät siellä sitten irvailemassa ja arvostelemassa.
30 vuotinen perinne, itsekin jätin sen takia uimatta. Silloin sai automaattisesti numeron alennuksen ja kovat puhuttelut ja huudot. Nykyään ymmärretään enemmän.
Hyvinkää
[/quote]
Sama meillä. En pakottanut ja vaihtoehto löytyi.
Hml
Yläasteella en menny uimaan. Eikä se vaikuttanut mitenkään numeroon vaikka opettaja oli vihainen. En oikeesti ymmärrä et miks se uinti on niin hemmetin tärkeää. Sit lukiossa on pakko käydä uimassa, muuten ei pääse kurssista läpi ja se on ihan perseestä.
Miksi niin monet peruskoulun liikunnanopettajat pakottaa ja uhkailee? Ei todellakaan ole hyvä kasvatuskeino. Tässäkin ketjussa on mainittu opettajia jotka ovat pakottaneet klooriallergisen uimaan eikä edes ole pahoiteltu jälkeenpäin, on pakotettu käyttämään tampoonia, on tyrkätty väkisin altaaseen. Tämähän on ihan sairasta toimintaa! Ei lapsi näillä keinoilla ikinä ala tykätä koululiikunnasta.
Muistan kyllä miten omatkin liikunnanopet olivat juuri tuollaisia. Monet kerrat itkin liikkatunnilla tai sen jälkeen kun pakotettiin milloin mihinkin. Hirveä kyykytysasenne tuntuu olevan heillä.
Kyllä mä ainakin onnistuin yläasteella ja lukiossa monesti välttämään uimisen liikkatunneilla. Mulla alkoi murrosikä todella myöhään, ja oli ahdistavaa mennä rinnattomana sinne muiden sekaan. Kauhee toimintasuunnitelma piti etukäteen aina kehittää jos sinne uimaan kuitenkin joutui (miten välttyy esim. olemasta samaan aikaan suihkussa jonkun kanssa tai miten sen suihkun onnistuu skippaamaan) Usein sanoin vain etten aio mennä uimaan, teen mitä tahansa muuta, vaikka lihaskuntoa altaan vieressä tai meen lenkille. Saatoin mä joskus menkkoihinkin vedota, vaikkei niistä ollut tietoakaan :D
Henkilökohtaisten syiden vuoksi lapsi ei osallistu uintiin. Muuta ei tarvi selitellä.
Inhottavaa tuo asenne "kuukautiset eivät haittaa uimista". Tällöinhän ainoa vaihtoehto on laittaa tamponi. Minulla menkat ovat sen verran niukat (etenkin loppupuolella), että tamponi sattuu tai tuntuu vähintäänkin hyvin epämukavalta ! :/ Ei ole reilua pakottaa tyttöjä laittamaan tamponeja, kaikilla pitäisi olla kuitenkin oikeus määrätä omasta kehostaan, mitä sinne laitetaan ja mitä ei... Minä en äitinä päästäisi lastani noille liikuntatunneille jos tyttärelläni olisi _oikeasti_ kuukautiset ja hän ei tamponia haluaisi laittaa. Tytöllä olisi sitten vaikka "migreeni" ja jäisi kotiin ja mentäisiin tytön kanssa vaikka myöhemmin yhdessä uimaan.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 19:02"]
Yläasteella en menny uimaan. Eikä se vaikuttanut mitenkään numeroon vaikka opettaja oli vihainen. En oikeesti ymmärrä et miks se uinti on niin hemmetin tärkeää. Sit lukiossa on pakko käydä uimassa, muuten ei pääse kurssista läpi ja se on ihan perseestä.
[/quote]
Mullakaan ei uimisesta kieltäytyminen vaikuttanut mitenkään numeroon, kymppi tais olla aina. Johtui varmaan siitä, että olin tosi liikunnallinen ja harrastin urheilua vapaa-ajallakin, kiltti oppilas kaikella tapaa enkä mikään "vittu mä mitään ui painu vittuun -teini". Ei multa paljon kyselty, miksen suostu uimaan.
Herranjumala mitä kitisijöitä täällä :D jos uinti kuuluu opetussuunnitelmaan, sinne pitää osallistua. Tietenkään peruskoulussa ei tarvitse korvata poissaolojaan, ainakaan minun muistaakseni.
Te olette olleet varmaan niitä vanhempia, jotka kirjoittavat omalle mussukalleen joka viikko ne laput "ei voi osallistua, menkat". HUOH.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:47"]Kyllä meilläkin piti p-koulussa laittaa opelta saatu tamponi jos oli menkat, ei mitään ihmeellistä :D
[/quote]
Mä en kyllä 13- vuotiaana käyttänyt tamponeja. Ajatuskin tuntui ahdistavalta eikä minusta opettajalla ole oikeutta vaatia lasta työntämään sisälleen mitään, mikä tuntuu jo ajatuksena epämiellyttävältä. Sairasta vallankäyttöä. Toisekseen miten laaja valikoima tamponeja opettajalla on? Ilman asetinta en ole edes aikuisena käyttänyt tamponeja ja vielä vähemmän näistä on kokemusta niillä, joilla on ollut kuukautiset vasta vähän aikaa. Miten osaa valita oikean koon ellei ole koskaan käyttänyt tamponeja? Eli opettajako auttaa sen valitsemaan, onko siis velvollisuus tilittää opettajalle miten runsaat kuukautiset ovat? Saako voidetta liukasteeksi? Entä ellei se mene kerralla paikoilleen, montako tamponia saa? Minusta tämä on oikeasti pimeää touhua joka vie ilon liikunnasta. Mutta valtaa se on toki pienikin valta...
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:58"]
Arvaan, että tartut tuohon hyvältä tuntumiseen. Eikä kaiken tarvitsekaan tuntua hyvältä, vaan on totuttava tekemään sellaisiakin asioita mitkä eivät tunnu hyviltä. Nuo liikuntatuntien uintikerrat nyt eivät vaan oikeasti ole mikään kynnyskysymys kuin korkeintaan liikunnanopettajan ja oppilaan itsensä mielestä.
[/quote]
Tähän liittyen haluaisin vielä korostaa sitä, että siinä missä opetukseen osallistuminen on opettajalle arvovaltakysymys, oppilaan kohdalla kyse voi olla henkisestä hyvinvoinnista. Kumpi loppupeleissä on tärkeämpää?
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 19:06"]Inhottavaa tuo asenne "kuukautiset eivät haittaa uimista". Tällöinhän ainoa vaihtoehto on laittaa tamponi. Minulla menkat ovat sen verran niukat (etenkin loppupuolella), että tamponi sattuu tai tuntuu vähintäänkin hyvin epämukavalta ! :/ Ei ole reilua pakottaa tyttöjä laittamaan tamponeja, kaikilla pitäisi olla kuitenkin oikeus määrätä omasta kehostaan, mitä sinne laitetaan ja mitä ei... Minä en äitinä päästäisi lastani noille liikuntatunneille jos tyttärelläni olisi _oikeasti_ kuukautiset ja hän ei tamponia haluaisi laittaa. Tytöllä olisi sitten vaikka "migreeni" ja jäisi kotiin ja mentäisiin tytön kanssa vaikka myöhemmin yhdessä uimaan.
[/quote]
Samoin toimisin. -78
Meillä on pakko-uinti vasta tulossa. Pakotettiin vasta nokkahuilun ostoon.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:57"]Minä olen laittanut vaan viestiä, että ei osallistu uintiin. En muista, vaikuttiko numeroon, ei varmaankaan, kun ei ole jäänyt mieleen. Ja kyse pojasta. En ikipäivänä pakottaisi lasta uimahalliin, jos tuntuu ylitsepääsemättömältä.
[/quote]
Pakotatteko sitten lapsenne johonkin? Mä en voi ylä asteikäisenä tyttönä tajuta, että miksi. Mä vihaan omaa vartaloa, mutta ajattelen niin että pakko hoitaa.
Teette karhunpalveluksen tällä lapsillenne, kun sanotte että ei ole pakko..
Jos on menkat, on asia eri. Mutta kun isolla osalla uima aikaan tytöillä se tuntuu olevan monta kertaa kuukaudessa..
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:58"][quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:42"]
Meillä oli yläasteella se ongelma, että tyyliin puolella oli (jos ees oikeesti oli) menkat uinnin aikaan, joten ope muutti systeemiä sillei että jokainen joutui käymään uimassa tietyn verran omalla ajalla..eli uinti poistui liikuntatunneilta. Muistaakseni myös pojille tuli sama systeemi.
[/quote]
Miten todistettiin, että on käynyt uimassa omalla ajalla?
[/quote]
Opettaja voisi vaikka tulostaa oppilaille lappuja, joihin heidän tulisi pyytää allekirjoitus uimahallin kassalta.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:47"]
Kyllä meilläkin piti p-koulussa laittaa opelta saatu tamponi jos oli menkat, ei mitään ihmeellistä :D
[/quote]
Tässä on tällainen tamponi. Työnnä se pilluusi vaikka väkisin, nyt on pakko. Hopi hopi, mennään jo uimaan!
Oho... meillä ei ihan tuollaista menoa onneksi ollut. Samaan suuntaan kuitenkin, poskeani pitkin vierii yksinäinen koululiikkanostalgian (tai kenties -traumojen?) kyynel.