Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulu-uinti PAKKO suorittaa

Vierailija
29.09.2015 |

Minulla siis 7. luokalle mennyt tyttö, jonka Wilmaan tuli liikunnanopettajalta viesti. Uintia on ohjelmassa ensi viikolla ja loman jälkeen toinen kerta, jotka ovat kuulemma "kaikille tasapuolisesti pakollisia, sukupuoleen katsomatta". Viestissä opettaja sanoi myös, että kuukautiset eivät ole este uinnille, vaan silloin käytetään kuukautissuojia joita saa opelta lainaan. 

Voiko tämä oikeasti mennä näin? :( Kiva jos tytön mensut sattuu uinnin ajalle...

Kommentit (159)

Vierailija
121/159 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni valmistui lukiosta pari vuotta sitten. Turussa.

Siellä oli myös Uintikerrat pakollisia. Niitä ei voinut korvata millään muulla.

Jos oli kuukautiset, niin heille oli ylimääräisiä uintikertoja koostetusti eri ryhmistä.

Eli jos oppilaalla oli kuukautiset, niin hän meni korvaamaan sen uintikerran koko lukion erillisellä uintikorvaustunnilla.

Ei varmasti koulu pidättele valmistumista, jos on kurssit muuten kasassa ja ylioppilastutkinto valmis.

Vierailija
122/159 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä itselläkin on vain huonoja muistoja koulu-uinnista. Kuukautisten aikaan ei saanut olla pois ja enhän minä nuorena tampoonia ollut käyttänyt, niin ensikokeilulla en älynnyt piilottaa sitä narua, siinä sitten sai mukavat irvailut. Lisäksi kroppani kehittyi muita jäljessä ja opettaja pakotti kaikki yhdessä suihkuun ja alasti piti olla. Loput peruskoulusta olinkin sitten kaikille lauta ja anorektikko. Eikä uinnista päässyt pois ennen uimahyppyä. Tarpeetonta nöyryyttämistä, kyllä vastoinkäymisten hallinta opitaan ilman uintiakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/159 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oli kuukautiset, niin heille oli ylimääräisiä uintikertoja koostetusti eri ryhmistä.

Eli jos oppilaalla oli kuukautiset, niin hän meni korvaamaan sen uintikerran koko lukion erillisellä uintikorvaustunnilla.

Ei varmasti koulu pidättele valmistumista, jos on kurssit muuten kasassa ja ylioppilastutkinto valmis.

Meillä uinti oli pakko suorittaa, mikäli halusi päästä läpi liikunnasta. Lukiossa.

Vierailija
124/159 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:39"]

Minulla siis 7. luokalle mennyt tyttö, jonka Wilmaan tuli liikunnanopettajalta viesti. Uintia on ohjelmassa ensi viikolla ja loman jälkeen toinen kerta, jotka ovat kuulemma "kaikille tasapuolisesti pakollisia, sukupuoleen katsomatta". Viestissä opettaja sanoi myös, että kuukautiset eivät ole este uinnille, vaan silloin käytetään kuukautissuojia joita saa opelta lainaan. Voiko tämä oikeasti mennä näin? :( Kiva jos tytön mensut sattuu uinnin ajalle...

Minä en päästäisi tyttö koluun tuossa tapauksessa. Esim. itse on pystynyt tamponia saamaan sisääni ennen kuin joku muu oli siellä käynyt. Hirviöope.

Sama. 18-vuotiaana gyne määräsi leikkaukseen, että saadaan immenkalvo rikki, koska gynen tutkimus ei onnistunut lainkaan. En uskaltanut mennä, vaan peruin leikkausajan. Olin 23-vuotias, kun viimeinkin asia ratkesi rauhallisesti silloisen poikaystävän kanssa. Siitä lähtien olen vasta pystynyt käyttämään tamponeita. Sitä ennen oli ihan turha yrittää saada yhtään mitään pienen pientäkään sisään.

Harvinaisempi ongelma, mutta meitäkin on.

Meillä ei onneksi ollut kaukaisessa maalaiskoulussa uintia, kun lähin uimahalli oli 100km päässä.

Vierailija
125/159 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

lainata kuukautissuojia :D

tuleeko sieltä joku pyykkinarulla kuivatettu tamponi vai etikkaliemestä kaivettava sieni, vai antaako opettaja ehkä kuukupin teinille käteen, että siinä :D

tuollaisille opettajille voi vastata napakasti takaisin, että minun tyttäreni ei mene uimaan kuukautisten aikaan, etkä sinä häntä siihen pakota.

Vierailija
126/159 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä uinti oli pakko suorittaa, mikäli halusi päästä läpi liikunnasta. Lukiossa.

Eli jos ei opi uimaan, ei saa koskaan lakkia? Juuei :D

Vierailija
127/159 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli niin, että jos ei osallistunut uimatunneille, ne piti suorittaa omalla ajalla. Kuukautisten takia sai siis jäädä pois, mutta tosiaan piti ne suorittaa sitten joku toinen kerta...

Vierailija
128/159 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli koulu-uintiin ei aio osallistua, kannattaa kuitenkin oikeasti pitää huoli siitä että lapsi varmasti osaa uida hyvin. Rannalle satunnainen polskiminen ei ole vielä uimataitoa. Yksi tärkeimmistä koulu-uinnin osista on hyppy ponnahduslaudalta veteen. On hyvä tietää miltä veteen putoaminen (ja veden alla oleminen) tuntuu, ettei merihätään joutuessa mene paniikkiin. Silloin sinne veteen harvoin liu'utaan mistään kovin ergonomisesta asennosta, vaan veteen voi tippua yllättäen esimerkiksi kylki edellä ja tärkeintä on osata a) pitää pää kylmänä, b) kellua oikein ja c) osata tarpeeksi hyvä uimatekniikka, että pystyy uimaan aallokossa edes parisataa metriä rantaan (uimataidon pituusvaatimus).

Vierailija
129/159 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

saako muslimitytöt kieltäytyä uimisesta? ei ole oikein jos muut ei saisi myös

Vierailija
130/159 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että minua ärsyttää nämä nykyajan nynnyt jotka eivät uskalla tehdä yhtään mitään. Ennen vanhaan kun minä olin lapsi kaikki meni sinne uimaan ja PISTE. Läskit ja uimataidottomat ei saaneet mitään erivapautuksia. Se oli vaan kestettävä jos naurettiin tai ei osannut. Ja kestettiin. Ei niistä tullut tuollaisia pillittäviä välttelijöitä kuten nykyään puolet nuorista on.

Perkele.

Vierailija
131/159 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsilla tuli yläasteella viesti, että jos ei suorita uimataitokoetta (200 m yhtäjaksoisesti ja siitä 50 m selkää) liikuntatunnilla, pitää se käydä suorittamassa jonkun muun ryhmän mukana tai omatoimisesti uimahallissa, jolloin tarvitsee uimavalvojan kuittauksen suorituksesta. Ilman sitä ei saa hyväksyttyä numeroa liikunnasta. 

mitä jos ei vaan osaa uida. onko jotain juoksumatkaa mikä pitää jaksaa juosta, entä suunistus tai hiihtomatka? jne.

Vierailija
132/159 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lainata kuukautissuojia :D

tuleeko sieltä joku pyykkinarulla kuivatettu tamponi vai etikkaliemestä kaivettava sieni, vai antaako opettaja ehkä kuukupin teinille käteen, että siinä :D

tuollaisille opettajille voi vastata napakasti takaisin, että minun tyttäreni ei mene uimaan kuukautisten aikaan, etkä sinä häntä siihen pakota.

tuleeko ope näyttämään miten laitetaan, annetaanko myös tietyille uskonon edustajille

Vierailija
133/159 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsilla tuli yläasteella viesti, että jos ei suorita uimataitokoetta (200 m yhtäjaksoisesti ja siitä 50 m selkää) liikuntatunnilla, pitää se käydä suorittamassa jonkun muun ryhmän mukana tai omatoimisesti uimahallissa, jolloin tarvitsee uimavalvojan kuittauksen suorituksesta. Ilman sitä ei saa hyväksyttyä numeroa liikunnasta. 

mitä jos ei vaan osaa uida. onko jotain juoksumatkaa mikä pitää jaksaa juosta, entä suunistus tai hiihtomatka? jne.

Entä jos ei osaa suunnistaa? Voiko korvata uinnilla? Tai jos ei osaa matematiikkaa, voisiko matikantuntien sijaan käydä kuvistunneilla?

Vierailija
134/159 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika inhottavaa, kun ei hän tuon ikäiset vielä käytä tamponeja tai kuukuppeja. Ilmoitat sitten lapsen sairaaksi?

Tuon ikäiset? Miten se iästä on kiinni? Itse käytin 7.luokalla tamponia kun oli uintia koulussa.

Vierailija
135/159 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäkää nyt sen verran nuortenne puolta ettei ope sentään päätä että nyt tungetaan tampooni alapäähän vaikka nuori ei edes tamponeja vielä käytä. Joku raja se on openkin vallalla!

Tungetaan? Tuskin kukaan opettaja käsiksi käy (enää).

Vierailija
136/159 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika inhottavaa, kun ei hän tuon ikäiset vielä käytä tamponeja tai kuukuppeja. Ilmoitat sitten lapsen sairaaksi?

Siis miksi ei käyttäisi? Itse harrastin kilpauintia seiskalla, enkä tietenkään ollut joka neljäs viikko treeneistä pois. Hyvin onnistui tamponin käyttö seiskaluokkalaiseltakin.

Vierailija
137/159 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että minua ärsyttää nämä nykyajan nynnyt jotka eivät uskalla tehdä yhtään mitään. Ennen vanhaan kun minä olin lapsi kaikki meni sinne uimaan ja PISTE. Läskit ja uimataidottomat ei saaneet mitään erivapautuksia. Se oli vaan kestettävä jos naurettiin tai ei osannut. Ja kestettiin. Ei niistä tullut tuollaisia pillittäviä välttelijöitä kuten nykyään puolet nuorista on.

Perkele.

Liiikunnan ja etenkään uimisen ei pitäisi olla kouluaineita lainkaan. Siellä pitäisi opettaa vain elämässä tarpeellisia asioita.

Vierailija
138/159 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan joo. Armeijassa tuollainen testi oikeasti on, pääsin siitäkin läpi vaikken osaa uida selkää xD

Vierailija
139/159 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perkele.

Liiikunnan ja etenkään uimisen ei pitäisi olla kouluaineita lainkaan. Siellä pitäisi opettaa vain elämässä tarpeellisia asioita.

Eikö tuhansien järvien maassa, jossa hukkuu joka vuosi järjetön määrä ihmisiä, uiminen ole elämässä tarpeellinen asia??

Uimataito on elintärkeää. Eikä sitä kaikki kotoa saa. Kuukautisten aikana tosin ei pitäisi joutua uimaan, vaan uintikerrat pitäisi järjestää vaikka parin viikon sykleissä, ettei kuukautiset ole este.

Vierailija
140/159 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on osannut uida virallisen uimataidon kriteerien mukaisesti 6-vuotiaasta alkaen, toisin kuin merkittävä osa suomalaisista aikuisista. Ihmisellä on oikeus päättää kenen seurassa on alasti, ja tämä koskee myös lapsia/nuoria (pl. esim. välttämätön sairaudenhoito). En aio lapselleni markkinoida pois jäämistä, mutta jos hän jostain syystä kokee uinnin mahdottomaksi, niin olen hänen leirissään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi