Mies aikoo sitten vaihtaa reissutyöhön
Olen raskaana ja meillä on yksi lapsi ennestään. Kun uusi vauva syntyy, on esikoinen alle 2-vuotias.
Ja mies ilmoitti äsken, että uusi työpaikka on jo aika varma juttu. Ja työ on sitten paljolti reissaamista.
Ai jumalauta, että ottaa päähän, kun tämä tuli minulle näin ilmoitusluontoisena asiana.
Tämä tarkoittaa sitä, että minä saan yksin kotona hoitaa hyvin haasteellista esikoista ja sitten vielä vastasyntynyttä pitkiäkin aikoja kerrallaan. Tämä tarkoittaa melko varmasti myös sitä, että minun urakehitykseni tulee tästä kärsimään, sillä kun lapset on kipeinä ja mies toisella puolen Suomea, niin minähän se jään kotiin hoitamaan silloinkin.
Saatana.
Kommentit (152)
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 13:25"]Asennekysymys, mua ei ole koskaan haitannut, että mies on reissutöissä. Lapset alle 2 vuoden ikäerolla ja itsekään en ole ollut hoitovapaalla päivääkään. Urallakin olen edennyt ja joudun toisinaan itsekin matkustamaan ulkomaita myöten, mutta silloin on mies ollut kotipaikkakunnalla töissä. Hyvin on pärjätty ja nyt lapsetkin on jo kouluikäisiä.
[/quote]
Ja yhteistä aikaa lasten kanssa on tullut perheenä vietettyä paljonkin?
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 13:29"]Et sitten voi laittaa esikoista hoitoon? Et tietenkään. Marttyyriys kärsii...
[/quote]
Ja samaan aikaan joka puolella valitetaan miten vauvaa kotona hoitavalla ei pitäisi olla oikeutta laittaa vanhempaa sisarusta hoitoon..
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 13:34"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 13:29"]Et sitten voi laittaa esikoista hoitoon? Et tietenkään. Marttyyriys kärsii... [/quote] Ja samaan aikaan joka puolella valitetaan miten vauvaa kotona hoitavalla ei pitäisi olla oikeutta laittaa vanhempaa sisarusta hoitoon..
[/quote]
En minä ainakaan valita. Lapsella on oikeus saada kohdata ikäisiään lapsia.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 13:25"]Asennekysymys, mua ei ole koskaan haitannut, että mies on reissutöissä. Lapset alle 2 vuoden ikäerolla ja itsekään en ole ollut hoitovapaalla päivääkään. Urallakin olen edennyt ja joudun toisinaan itsekin matkustamaan ulkomaita myöten, mutta silloin on mies ollut kotipaikkakunnalla töissä. Hyvin on pärjätty ja nyt lapsetkin on jo kouluikäisiä.
[/quote]
Juu, vaikka mua kiinnostais tehä töitäki ja ihan mielellään edetäkin, niin kyl mä silti nään tän reissaamiskuvion vähän ongelmallisena. Teillä on kai lapset viettäny suurimman osan päivistään päiväkodissa 9kk iästä eteenpäin? Kyllähän sekin on vaihtoehto, mut ite en sitä valitsis mielellään.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 13:29"]Et sitten voi laittaa esikoista hoitoon? Et tietenkään. Marttyyriys kärsii...
[/quote]
No voinhan minä, jos oikeasti tulee jaksaminen vastaan. Ikävää vaan, että jos tähän päädytään, niin se on vaan mun jaksamisesta kiinni ja se tuntuu jotenki pahalta.
Ootko sinä lueskellu paljon esim tältä palstalta, kuinka päiväkotitädit kertoo, että monet parivuotiaat ei oikeesti halua olla päiväkodissa, kun äiti on kotona vauvan kanssa. Kyllä sen ikäinen jo ymmärtää, että hänet viedään päiväksi säilöön ja vauva SAA olla KAHDESTAAN äidin kanssa.
Ja koska toi esikoinen on muutenkin todella hankala tapaus, niin veikkaan et varmaan riemastuis tollasesta järjestelystä ja ois vielä hankalampi kaiken sen ajan mitä ois kotona.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 13:31"]Minäkin päätin, että tämä kolmas pian syntyvä lapsi on viimeinen. Mies päätti oikean työnsä lisäksi perustaa yrityksen joka vie sitten lopunkin ajan päivästä oikeiden töiden jälkeen sekä viikonloput. Ottaa päähän kun mies ei sitä voi ymmärtää miksi muka ei olisi tarpeeksi aikaa perheellekkin.
Ymmärrän vitutuksesi ap hyvinkin!
[/quote]
No huh, tossa on kyl kans esimerkki miehestä, joka todella pistää työn perheensä edelle.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 22:35"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:18"][quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 14:41"] [quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 14:37"][quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 14:32"] Pistät ihan rehellisesti sanottuna valitsemaan perheen tai työn! Kenenkään naisen ei tarvitse jäädä yksin elämään pitkiksi ajoiksi. Ei ole väärin kieltää puolisolta reissutyö. Pidä meidät ajan tasalla. [/quote] No kyllä se väärin on päättää toisen työurasta. Ottakaa huomioon, että pikkulapsiaika on vain pari vuotta, työuraa voi joutua luomaan 30 vuodeksi eteenpäin. [/quote] Entäs se mun työura? Kun ensin oon kotona lasten kanssa ja sitten mies tekee 30 vuotta uraa JA minä olen lasten kanssa joka kerta kotona, kun he ovat kipeinä. Joten, aivan. Muotoillaanpa tämä uudelleen: no kyllä se on väärin miehen päättää minun työurastani. [/quote] Avioliitto ja vanhemmuus EIVÄT ole mikään kamppailulaji, jossa napsitaan pisteitä puolin ja toisin. Jos sun palkka on parempi ja voit mennä takaisn töihin, niin ehdota miehelle. Lapsien hyvinvointia tiedän pitäisi pohtia, kun niitä on tehty. Siihen kuuluu mm. hoivan lisäksi se, että pidemmän päälle on tarjota taloudellisesti turvallinen tulevaisuus. [/quote] No minä nyt en haluaisi uhrautua, kun tälle reissutyölle olisi vaihtoehtona jäädä aika varmaan yli 10v jatkuneeseen työsuhteeseen. Kyllä siinäkin olisi lapsille turvallisuutta kerrassaan. Ehkä jopa enemmän, koska voisimme helpommin vuorotella lasten sairastaessa ja näin olisi minunkin urakehitykseni valoisamman näköinen. Eli tällä ratkaisulla kaksi "turvallisissa" työpaikoissa työskentelevää vanhempaa, joista kummankaan ei tarvitsisi ottaa kaikkea vastuuta jostain osa-alueesta. Minusta se kuulostaisi paremmalta. Ja ei, se että vain minä olisin töissä, takaisi sen, että mies ei pystyisi maksamaan velkojaan, eikä minun palkalla elätettäisi perhettä Helsingissä ilmankaan velkoja. Siksi sinne töihin/kouluun opiskelemaan lisää pitäisi päästä takaisin, etten putoaisi ikuiseen alipalkkakuiluun.
[/quote]
Ilmiselvästi mies ei halua ottaa vastuutaan arjesta ja jäädä kotiin lasten sairastuttua ja nyt keksi oivan keinon "välttää" tämä.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 13:34"][quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 13:29"]Et sitten voi laittaa esikoista hoitoon? Et tietenkään. Marttyyriys kärsii...
[/quote]
Ja samaan aikaan joka puolella valitetaan miten vauvaa kotona hoitavalla ei pitäisi olla oikeutta laittaa vanhempaa sisarusta hoitoon..
[/quote]
Aivan.
Jos oisin alottanu tän koko keskustelun näin et: Mies vaihtaa reissutyöhön, olen raskaana ja aion pistää esikoisen heti päiväkotiin kun tämän uuden vauvan pää pilkottaa, niin saisimme kuulla yhtä sun toista näkökulmaa tähän päiväkotiasiaan.
Mutta, koska en tosiaan ole tunkemassa esikoista päiväkotiin, ELLEI oma jaksamiseni todella kärsi mieheni reissutöistä.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 13:36"][quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 13:34"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 13:29"]Et sitten voi laittaa esikoista hoitoon? Et tietenkään. Marttyyriys kärsii... [/quote] Ja samaan aikaan joka puolella valitetaan miten vauvaa kotona hoitavalla ei pitäisi olla oikeutta laittaa vanhempaa sisarusta hoitoon..
[/quote]
En minä ainakaan valita. Lapsella on oikeus saada kohdata ikäisiään lapsia.
[/quote]
Ja miten joka vitun keskustelu voi lopulta kääntyä aiheeseen: lapsi päiväkotiin synnytyssairaalasta vai kotihoidossa kouluun asti. :D
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 09:51"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 09:43"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 09:06"]Miksi tehdään lapset niin pienellä ikäerolla?
[/quote]
Oon nyt moneen otteeseen eri sanankääntein täällä ilmaissut, että lapset olivat yhteinen päätös ja silloin ei ollut tietoakaan koko reissutyöhön mahdollisuudesta.
Jos olisin ikinä tienny tosta, niin en olisi varmaan edes lapsia lähtenyt tekemään.
Joillekin on niin vaikea täällä ymmärtää, että minä sain tästä reissutyöstä ilmoituksen EILEN, ja sitä ennen on syntynyt yksi lapsi ja toinenkin ehditty pistää alulle. Ja JOS olisin tiennyt tulevasta melkein yh:n urastani, niin en todellakaan olisi siihen lähtenyt.
Moni täällä ruikuttaa, että sopeudu ja ole kotona lasten kanssa ja anna miehen reissata. Ei, kun tällaisesta kotipiian urasta ei oltu sovittu, niin minä en omaa tulevaisuuttani siihen uhraa.
Kuka muutenkaan olisi niin saatanan tyhmä, että vapaa-ehtoisesti ottaisi enemmän harteilleen kun jaksaa. Jos te jotkut supermammat hoidatte yksin 10 pentua ja mies käy kerran kuussa kääntymässä ja teidän mielestä se on hyvää ja reilua perhe-elämää niin ok. Minulta ei onnistuisi. Onneksi olkoon, olette parempia ihmisiä.
[/quote]
Ehditkö jo puhuamiehen kanssa? Mitä hän sanoi? Älä kuuntelenoita urpoja, joiden mielestä mies päättää ja naisen tehtävä on vaan sopeutua.
[/quote]
Joo puhuttiin ja kertasin hänelle perustietoa naisen surkeasta asemasta työelämässä jos lorvii kotona vuosikausia ja on jatkuvasti poissa töistä lasten sairastelujen takia.
Hän siihen, että "saisi enemmän rahaa" mutta ei kuulemma edes tiedä tarkkaa palkkaa siihen työhön, muuta kuin "enemmän"
Työpaikkahan ei ole vielä satavarma, mutta miehen mukaan "melko varma". Toivon todella, että sen saisi vaikka joku työtön, koska niitähän riittää ja minun miehelläni kuitenkin on vakituinen säännöllinen päivätyö, jossa ei ole potkujen uhkaa.
Reissaamisen määrä tuossa työssä on myös vähän auki. Kuulemma tarpeen mukaan, että voi tulla putkeen useampia pitempiä reissuja ja sitten voi olla välillä vähemmän ja lyhempiä.
Mies kyllä sanoi ottavansa sen työn, mikäli sen saa. Minä puolestani ilmoitin, että katsotaanpa sitten kauan minä jaksan.
En jaksanut edes raivota ja huutaa, koska olin niin vihainen. On niin petetty olo.
Eihän se esiokoisen päiväkotiin laittaminen pelasta sitä että iltaisinkaan ei ole toinen apuna ja päästämässä välillä omiin menoihin. Oikeastaan voi vain lisätä hommia, kun täytyisi hoitaa se sinne päiväkotiin ja ne vaatteet ja välillä eväitä ymsmyms.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 16:03"]
Siinä yksi joka oikein hinkkaamalla kiillottaa omaa sädekehäänsä. Koska sinäkin olet jaksanut miehen reissuhommia - ja vieläpä KOLMEN lapsen kanssa, niin onhan se kumma etteivät muutkin!
No tässä sulle yllätys: me kaikki emme ole samasta puusta veistettyjä, lapset eivät ole samanlaisia, eikä arkikaan ole kaikilla samanlaista. Joten tungepa sinä se marttyyrinkruunusi sinne. Tiedät minne.
[/quote]
Siinä vaiheessa kun alkaa aukomaan niitä reisiä miehen alla, pitäisi olla hyvin tietoinen mihin voi joutua venymään. Hitto mä en tajua teitä ruikuttajia jotka suurinpiirtein vetää taaperot vessan pöntöstä alas jos mies tekee sitä tai tätä. Eikö teille käy mielessä, että voitte jäädä YH.ksi/leskeksi koska tahansa? Kannattaa muistaa, että parisuhdemarkkinoilla penskoja omaava keski-ikäinen ei ole kuumaa hottia joten kasvakaa aikuisiksi ja pitäkää parisuhteenne kunnossa.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 13:58"]Eihän se esiokoisen päiväkotiin laittaminen pelasta sitä että iltaisinkaan ei ole toinen apuna ja päästämässä välillä omiin menoihin. Oikeastaan voi vain lisätä hommia, kun täytyisi hoitaa se sinne päiväkotiin ja ne vaatteet ja välillä eväitä ymsmyms.
[/quote]
Juuri näin. Itse ainakin vauvanarjen keskellä tarvitsin sitä miehen seuraa ja läheisyyttä ja sitä tunnetta ettei ole yksin kaiken keskellä.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 13:58"]Eihän se esiokoisen päiväkotiin laittaminen pelasta sitä että iltaisinkaan ei ole toinen apuna ja päästämässä välillä omiin menoihin. Oikeastaan voi vain lisätä hommia, kun täytyisi hoitaa se sinne päiväkotiin ja ne vaatteet ja välillä eväitä ymsmyms.
[/quote]
Aivan. Just ne illat ja nukuttamiset ym. Esikoinen oli ainakin semmonen koliikkivauva, että oksat pois, voin sanoo et koko tää rappu varmaa valvo 5kk.
Et jos tässä nyt vielä manaan lisää, mut jos toinen on yhtä koliikkinen, niin kutsuisinko naapurista nistin vaiko 90-vuotiaan mummelin nukuttamaan esikoista, että minä voin hyssytellä koko yön vauvaa? :D
Ei kyl täs on vitsit aika vähissä.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 16:18"]
Ajatteleppa niin, että reissutyön myötä miehesi palkka nousee ja itse voit olla pitempään kotona.
[/quote]
T. Loisija
Itselleni heti ensimmäisenä heräsi kysymys miksi mies haluaa reissutyöhön vaihtaa kun toinen lapsi tulossa? Haluaako olla mieluummin jossain muualla kun perheensä parissa? Kenties jorain nais seuraa hakee reissuillansa?!
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 14:02"][quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 13:58"]Eihän se esiokoisen päiväkotiin laittaminen pelasta sitä että iltaisinkaan ei ole toinen apuna ja päästämässä välillä omiin menoihin. Oikeastaan voi vain lisätä hommia, kun täytyisi hoitaa se sinne päiväkotiin ja ne vaatteet ja välillä eväitä ymsmyms.
[/quote]
Juuri näin. Itse ainakin vauvanarjen keskellä tarvitsin sitä miehen seuraa ja läheisyyttä ja sitä tunnetta ettei ole yksin kaiken keskellä.
[/quote]
Niinpä. kai mä sit muutan pentuineni mun vanhemmille, jos on oikeesti hankalaa. En kyl usko et ne riemuiten kuuntelis huutoa yöt ja päivät kun on niilläkin työt ja vihdoinkin sitä vapaa-aikaa, kun ei ole lapsia kotona.
Saahan miehesi päivärahat. 40 euroa verotonta päivässä.
Minäkin päätin, että tämä kolmas pian syntyvä lapsi on viimeinen. Mies päätti oikean työnsä lisäksi perustaa yrityksen joka vie sitten lopunkin ajan päivästä oikeiden töiden jälkeen sekä viikonloput. Ottaa päähän kun mies ei sitä voi ymmärtää miksi muka ei olisi tarpeeksi aikaa perheellekkin.
Ymmärrän vitutuksesi ap hyvinkin!