Msm-jauheesta kokemuksia?
Onko joku kokeillut msm-jauhetta? Yksi miespuolinen ystäväni suositteli sitä. Mulla putosi pari vuotta sitten stressin ja huonon ruokavalion (työttömänä sitä söi vähän mitä sattuu) takia yli puolet hiuksista. Jonkun verran viimeisen vuoden aikana hiuksia on kasvanut takaisin kun olen syönyt apteekin biotiini ja sinkki -tabletteja. Msm-jauhe kuulemma parantaa huimasti hiustenkasvua ja ihoa sekä auttaa nivelvaivoihin, joita minulla nivelreumaisena jonkun verran on, vaikka sairaus on tällä hetkellä onneksi remissiossa. Onko jollakin kokemusta msm:stä? Vinkkejä annostukseen tai ylipäätään käyttäjäkokemuksia olisi mukava kuulla ennen kuin menen ostamaan.
Kommentit (103)
Mulla päänsärky ja vatsavaivat olivat niin rajuja, että oli pakko lopettaa kuukauden sinnittelyn jälkeen. Elän terveellisesti, joten ei nyt luulisi, että mitään ihan hirveitä kuonamääriä olisi päässyt kertymään. Ei vaan sopinut mulle puhdistamon jauhe oli kyseessä.
Onko haittavaikutuksia tai yhteisvaikutuksia lääkkeiden kanssa? Kellään tietoa/ kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Onko haittavaikutuksia tai yhteisvaikutuksia lääkkeiden kanssa? Kellään tietoa/ kokemusta.
Järkyttävän pahanhajuinen hengitys. Sehän on rikkiä ja ilmeisesti muuttuu elimistössäni kaasuksi.
Ei mielestäni vaikuttanut ollenkaan mihinkään. Söin noin kolmen kuukauden ajan.
Missä ajassa juot tuon 0,5 l sekoitetta juomaa?
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/02/26/omalaakarin-vastaanotto-2622014
"Haittavaikutuksia ei pitäisi juuri esiintyä. Mahdollisia ovat pahoinvointi tai oksentelu, päänsärky, ripuli, unettomuus ja vatsan turvotus.
Tätä ei ole paljon vielä tutkittu, pari kohtalaisen hyvää tutkimusta aiheesta löytyy. Niissä osa potilaista näytti tosiaan hyötyvän MSM-rikistä. Metyylisulfonyylimetaani (MSM) on orgaaninen rikkiyhdiste, jota löytyy luontaisesti lehmänmaidosta, hedelmistä, vihanneksista ja viljan jyvistä. Tavallinen vuorokausiannos on puolestatoista kuuteen grammaan päivässä.
Jotkut siitä siis näyttävät hyötyvän, ilman suurempia haittoja. Tutkimuksissa rikin hyöty ei tosin juuri eronnut lumelääkkeestä, mutta osaa se näytti auttavan, kuten ehkä tässäkin tapauksessa."
Olen ottanut tuhti teelusikallinen aamuisin ja puristan puolikkaan sitruunanmehun mukaan,, ei maistu oikein miltään.. Hiukset on olleet aina hyvät ja kynteni vahvat, mutta nivelet kipeät.. Ottaa vaikka mitä, jos apu löytyy..Jos tämä aina helpottaanotetaan ja eletään terveellisimpänä😘
Jos maistuu pahalle rikin puute on kuulemma ilmeinen. Sekoitan yhden teelusikallisen n.kahteen desiin vettä ja juon aamupalan jälkeen. Tuntuu kuin auttaisi kipeisiin kuluneisiin polviniveliin. Suuremmat annokset aiheuttavat ripulia ja päänsärkyä,on tietysti yksilöllistä.
En huomannut mitään eroa. Otin jauhetta kapseleina noin kolmen kuukauden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Tilasin joskus sitä jauheena, mutta se oli niin pahanmakuista, etten pystynyt sitä käyttämään. Vaikutuksista en siis osaa sanoa. Mutta jos päädyt ostamaan niin kannattaa ostaa kapseleina tai tabletteina.
Ei kannata tilata tuota saa ihan tavallisista kaupoistakin ja jauhe on puhtainta! Viikko käyttöä takana eikä mitään vaikutusta, mutta eihän mikään ravintolisä tai luontastuote vaikuta nopeasti.
Minulla oli jatkuvia nivelsärkyjä, jotka katosivat kokonaan, kun aloin syödä (juoda) MSM:ää. Pahaa se on , mutta siihenkin makuun tottuu. Otan noin ruokalusikallisen päivässä veteen sekoitettuna ja klunk, kurkusta alas :) Tilaan jauheen Horse prosta, iso satsi, mutta kestää tosi kauan.
Mulle tuli järkyttävät vatsakivut. Oli pakko lopettaa käyttö.
Käytän kuurina nivelrikon hoitoon. Jos ei muuta, niin ainakin plasebo-vaikutus, koska kivut ja nesteily häipyy kuurin aikana.
Jos isompia annoksia käyttää, pitäisi ilmeisesti syödä molybdeenia kans.
Vierailija kirjoitti:
Jos maistuu pahalle rikin puute on kuulemma ilmeinen.
Tämä on pelkkää mainoshuuhaata, jolla saadaan asiakas uskomaan, että todella tarvitsee MSM:ää ja jatkaa ostamista, koska se tosiaan maistuu pahalta.
Kannattaa aloittaessa käyttää tarpeeksi pitkään sitä pientä aloitusannosta, itse vaihdoin normaaliin annokseen liian nopeasti ja tuli järkyttävät vatsa/suolistovaivat. Pidin kuukauden tauon ja olen nyt aloittanut uudelleen pienellä annoksella ilman ongelmia. En tiedä tehoaako tuo oikeasti ihoon ja hiuksiin, kokeilenpahan vain kun kaveri kehui ihovaikutuksia.
No ei oo " feikkiä". Ite oon apteekista ostanu kunnon msm jauhetta ja hiukset on tykänny hyvää jo muutamsn vuoden. biotiinia käytän ehkä puol vuotta kerrallaan kanssa. Siinä msmssä on rikkiä joka tekee hiuksille ja kynsille hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Feikkiä tavaraa
Siis jos ei maistu pahalle.
Itse myös käyttänyt puhdistamon opti-msm:ää vähän kuuriluontoisesti. Oli parin kuukauden tauko ja nyt taas aloitin. Maistuu pahalta aina suunnilleen ekan viikon mutta sit maku neutralisoituu. Hyviä vaikutuksia on ollut ihon ja hiusten parantunut hyvinvointi ja rintojen ”kasvu” (eli jotenkin jauhe taitaa turvottaa rintoja, tai itse ainakin huomaan selkeän eron aina kun käytän jauhetta). Ei ole tullut vatsakipuja/päänsärkyjä tms. Olen ottanut aamuisin 1 teelusikallisen mutta nyt varmaan otankin jatkossa 1/2 tl aamulla ja 1/2 illalla.
Käytän tätä 2-tyypin diabeteksen tukihoitona:
http://www.cheriesroadtohealth.com/msm.html
Syön tuota optiversiota Crohnin liitännäisiin nivelkipuihin. Harmittomana sivuvaikutuksena tukka kasvaa kuin ruoho, ei nopeammin, mutta ehtii kasvaa pidemmäksi koska hiuksia ei irtoa niin paljoa. Nyt tasattu häntäluuhun.