Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suvaitsevainen, kerro itsestäsi

Vierailija
27.09.2015 |

Täällä palstalla oli aiemmin keskustelu, jossa pyydettiin vastauksia maahanmuuttokriittisten koulutuksesta, työtilanteesta, matkustamisesta yms. Ketju oli mielenkiintoinen, mutta poistui nopeasti. 

Mietin, että olisi mukava kuulla vastaavasti millaiset kokemukset ovat muovanneet maailmankuvaa suvaitsevaksi? Onko taustalla esimerkiksi reppureissailua meille nyt saapuvien turvapaikanhakijoiden maista tai vastaavista kulttuureista? Tai henkilökohtaisia kontakteja esim. Lähi-Idästä kotoisin oleviin?

Itse olen reissannut Lähi-Idässä vain turistiparatiisi Dubaissa, eli kokemusta todellisesta kulttuurista ei juuri ole.

Ja niin, pidetäänhän ketju asiallisena!

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen kommentoiija, oletko siis matkustanut ns. ei-länsimaissa?

Oma maailmankuvani olisi hyvin eilainen, jos kokemukseni rajautuisivat vain länsimaihin.

Vierailija
42/67 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut palkattiin pakolaisten perustamaan yritykseen. (Työ)Kulttuuri oli todella erilainen, he olivat tuhat kertaa ahkerampia kuin suomalaiset ja siksi varmaan firma menestyikin niin hyvin silloin ja on edelleen pystyssä. Opin tuona aikana erittäin paljon kovasta työnteosta ja olen tästä edelleen heille kiitollisuuden velassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viisikymppinen akateeminen nainen. Matkustelen paljon sekä työn puolesta että vapaa-ajalla. Olen erittäin perehtynyt maailman kriiseihin ja myös pakolaisuuteen työn puolesta. Osaan viittä kieltä suomen lisäksi ja asunutkin ulkomailla useassa maassa, tosin lyhyehköjä jaksoja. Pidän vain täysin vanhentuneena ja hölmönä muukalaisvihamielisyyttä ja rasistisia ennakkoluuloja.

Tuolla en tarkoita, että en pitäisi pakolaisuutta ilmiönä ikävänä. Totta kai se on sitä, eniten pakolaisille itselleen. Tiedän myös hyvin, että joukkoon ujuttautuu aina parempaa elämääkin etsiviä - se on inhmilillistä, ja maahanmuuttoviranomaisten työtä on karsia joukosta ne, joilla ei ole turvan ja suojan tarvetta.

Näen kyllä senkin, että Eurooppa ja Suomi ovat tässä yllätettyinä ns. houstu kintuissa. Mutta toisin kuin mamukriittiset, minä en syytä siitä turvapaikanhakijoita tai vaadi rajoja kiinni. Minusta nyt pitäisi vihdoin saada kiintiöpakolaisjärjestelmä toimimaan (Eurooppaan on tähän asti otettu älyttömän vähän ketään suoraan leireiltä). Lähi-idän pakolaisleirien puutteellinen rahoitus on saatava kuntoon välittömästi - jos pakolaisilta loppuu ruoka, heidän on tietysti pakko lähteä. Ja turvapaikkahakemusten käsittelyyn on panostettava nopeasti, koska mitä pidempään päätöksenteko kestää, sen vaikeampaa se on hakijalle (kotoutuminen viivästyy) ja sen pidempään hän oleilee valtion kustannuksella vastaanottokeskuksessa. 

Toisin sanoen näen järjestelmässä ongelmia, mutta aivan erilaisia ja eri syistä johtuvia kuin mitä mamukriitikot.

Haukkumisen ja vihapuheen sijasta pitäisi päästä järkevään keskusteluun oikeista ongelmista, oikeilla faktoilla.

Vierailija
44/67 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja 7 lisää, että on matkustellut paljonkin Lähi-idässä ja jonkin verran myös Afrikassa.

Vierailija
45/67 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on kiusattu koulussa ja olen oppinut näkemään paljon vääryyttä ja toisaalta hyvyyttä. Olen sitä mieltä, että heikompia kuuluu auttaa ja muillekin pitää olla reilu - vähän kuten toivoisin itselleni tai läheisilleni, jos huonosti sattuisi.

Vierailija
46/67 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvoin pikkusieluisessa takapajuisessa ulkopuolisia vihaavassa uskonnollisessa yhteisössä, jota vihasin. Kun pääsin heistä eroon, lakkasin vihaamasta ihmisiä vain heidän taustansa takia.

Vierailija
47/67 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 21:55"]Edellinen kommentoiija, oletko siis matkustanut ns. ei-länsimaissa?

Oma maailmankuvani olisi hyvin eilainen, jos kokemukseni rajautuisivat vain länsimaihin.
[/quote]

Kyllä, olen reissannut ympäriinsä ja erityisesti vältän näitä ns. länsimaita, koska ne eivät tarjoa minulle kauheasti mitään uutta. Olen käynyt Balkanilla, Intiassa, useissa paikoissa Afrikassa, Kiinassa, monissa Etelä-Amerikan maissa jne.

Vierailija
48/67 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille kommentoijille tähän asti!

Olen itse matkustanut myös paljon, mutta kokemus lähi-idästä sekä Afrikasta on niukkaa. Minulle ihmisen ihonvärillä ei ole merkitystä, olen enemmän huolissani tietyistä jutuista, joiden luulen liittyvän kulttuurieroihin.

Omien ennakkoluulojeni hälventämiseksi haluaisin kuulla vielä lisää näitä kokemuksia, joita palstalaisilla on.

-ap

Vierailija
49/67 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähelle kolmikymppinen, muotoilun alalla työskentelevä nainen. Tulen keskiluokkaisesta perheestä, jossa suvaitsevaisuus on lähtöisin ihan kotikasvatuksesta. Kotona opetettiin ettei toisia saa syrjiä, vaan että me kaikki olemme yhtä arvokkaita vaikka erilaisia olemmekin.

Lähisuvussani löytyy seksuaalivähemmistön edustajia, ulkomaalaisen kanssa naimisissa oleva, pieneen uskontolahkoon kuuluvia, paljon fiksuja ja koulutettuja ihmisiä. Paljon loistavia, ihania ja erilaisia ihmisiä joilla on sydän paikallaan.

En kuitenkaan halua sortua ylipursuavaan hurmaan, että maahanmuutto ja pakolaisten vastaanottaminen olisi vain yhtä upeaa, ihanaa kulttuurien yhteensulautumista. Ennemmin näen että asia on monimutkainen ja vaatii suunnittelua ja panostusta että pakolaiset ja maahanmuuttajat saadaan sopimaan ja sulautumaan osaksi yhteiskuntaamme. Haluan sallia heille tämän mahdollisuuden ja aion kohdata ihmiset aina ihmisinä, taustasta huolimatta.

Vierailija
50/67 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole erityisen suvaitsevainen enkä suvaitsematon. 

Olen tottunut ottamaan asioista selvää, tutustumaan taustoihin, hakemaan tietoa tapahtumista ja niihin johtaneista asioista. 

Sodan aikana sotaa käyvistä maista lähdetään, varsinkin jos maassa on sisällissota kuten noilla pakolaisilla. Suomalsietkin lähtivät Ruotsiin Lapin sodan aikana, miehet ja naiset.

Se, että pakolainen ei ole köyhä tai kouluttamaton ei tee hänestä vähemmän pakolaista. Varakkaidenkin henkeä uhataan ja heidän kotejaan poltetaan. Sisällissotamme aikana isoäitini äiti ja yksi lapsistaan ammuttiin kadulle. Loput perheestä låhti pakolaiseksi kunnes tilanne rauhottui. 

Surullista, että tämä kansa ei muista omaa historiaansa ja kohtelee muita kuin olisimme jollain tavalla parempaa väkeä. Hävettää näiden KKK-tyyppien ja heidän ihailijoidensa kapea maailmankatsomus ja tiedon puute. 

Vierailija
51/67 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähän yli 30-vuotias opetusalalla työskentelevä maisteri. Olen lähtöisin erittäin köyhästä ja ongelmaisesta perheestä, joten ymmärrän hyvin, miten lähtökohdat vaikuttavat ajatusmaailmaan ja elämänvalintoihin ja että moni haluaa ponnistella saadakseen paremman elämän. Matkustan paljon sekä vapaa-ajalla että työn puolesta ja myös Suomessa minulla on todella monikulttuurinen ystäväpiiri. Kaveriporukkaani kuuluu ihmisiä kaikilta mantereilta. Osaan viittä kieltä, joista käytän päivittäin kolmea. Kaikilla kansoilla ja kulttuurilla on omat hyvät ja huonot puolensa. En itse esimerkiksi pidä islamin arvomaailmasta mm. naisen aseman suhteen, mutta tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteivätkö kyseisen uskonnon edustajat mahtuisi samaan maahan kanssani.

Vierailija
52/67 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta puhuen en tiedä miksi olen kasvanut suvaitsevaksi. Kokemusta on hyvinkin erilaisista ihmisistä... mutta kelläpä ei olesi. Olen joskus matkustanut mutta hyvin vähän, vanhemmat ei ole samalla tavalla suvaitsevaisia kuin minä, koulutus toisen asteen tutkinto...

Vierailija
53/67 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko joku suvaitsevainen on tarjoutunut siivoamaan likaisia vessoja, tai perustanut " oikeanlaista teetä vastaanottokeskusten lapsille" facebookryhmän?

Vierailija
54/67 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 21:56"]Minut palkattiin pakolaisten perustamaan yritykseen. (Työ)Kulttuuri oli todella erilainen, he olivat tuhat kertaa ahkerampia kuin suomalaiset ja siksi varmaan firma menestyikin niin hyvin silloin ja on edelleen pystyssä. Opin tuona aikana erittäin paljon kovasta työnteosta ja olen tästä edelleen heille kiitollisuuden velassa.
[/quote]

En ymmärrä miksi joku on alapeukuttanut tätä? He ovat tulleet Suomeen, opetelleet kielen ja pistäneet bisneksen pystyyn ja vielä tarjonneet suomalaiselle työtä. Olisivat voineet työllistää jonkun "omistaan" mutta palkkasivat suomalaisen. Ja verotkin maksetaan Suomeen! Minusta tämä on ihailtavaa! Tätähän me kaikki tänne jääviltä pakolaisilta toivomme? Ahkeruutta, yritteliäisyyttä ja kiitollisuutta siitä että Suomessa on niin helppoa ja turvallista olla.

Vierailija
55/67 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähiössä kasvanut duunariperheen lapsi. Isäni puolusti jo 70-80 luvulla vähemmistöjä. Olen kasvanut suvaitsevaisuuteen kotonani. Itse olen akateeminen, jonkin aikaa ulkomailla asunut. Aika paljon olen matkustellut, mutta en esim lähi-Idässä. Palstalla kohtaa suvaitsemattomuutta ja syrjintää surullisen paljon.

Vierailija
56/67 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan olleeni antirasisti jo lapsena. Valtiotieteilijä, asun Tukholmassa, 31 vuotta. Olen analyyttinen ja rakastan väittelemistä. Ateisti, humanisti, feministi. Tunnen maailmanpoliittisten kriisien syyt hyvin. Keskiluokkainen demariperhetausta. Äänestän vasemmistopuolueita. En ole oikeastaan koskaan matkustellut Euroopan ulkopuolella mutta tunnen paljon ihmisiä eri kulttuureista, samanlaisia kaikki ovat. Paitsi rasistit. Rasistit kuvottavat minua. Vanha kotipaikkakuntani ihmisten rasistinen öyhötys pelottaa.

Vierailija
57/67 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 21:48"]

Muita?

Eritoten kokemukset ei-länsimaisista kulttuureista kiinnostaisivat kovasti ja voisivat myös hälventää nykyisiä epäluuloja.

-Ap

[/quote]Kyllä te kohta saatte taatusti kokemuksia muista kulttuureista, kunhan "kotoutuminen" hieman etenee.

Vierailija
58/67 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duunari, ehkä jopa jonkunlainen kurjalistotausta. Suvaitsen ihmisiä, ja oletan että minua suvaitaan. Ei tavallisen empatiakyvyn kehittyminen vaadi kouluttautuneita vanhempia.

Vierailija
59/67 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suvaitsevainen suomalainen, en arvostele ihmisiä taustansa perusteella, vaan miten he kohtelevat muita. Tuttavapiirissäni on paljon maahanmuuttajia ja ulkomaalaistaustaisia ihmisiä. Heidän kanssaan keskustellessani olen tullut yhä huolestuneemmaksi pakolaistilanteesta ja tulijoiden taustoista.

Monet ulkomaalaiset, juuri tästä tietystä kulttuurista tulevat, sanovat suoraan pelkäävänsä ääriryhmien saapumista Suomeen. Suomalaiset ovat heidän mielestään liian sinisilmäisiä, eikä ymmärretä mitä tarkoittaa kun ihminen tulee sotatoimialueelta. Millaisen maailman ja miten brutaalit toimintamallit hän tuo mukanaan kaduillemme.

En suostu siihen että minut leimataan rasistiksi, olen oikeasti suvaitsevainen. Mutta pelkään ja vastustan hallitsematonta maahantuloa. Vielä enemmän pelkään ulkomaalaistaustaisten ystävieni puolesta, koska he ovat jo kerran paenneet kotoaan taustojensa takia. Nyt heidän vainoajansa voivat vain kävellä Suomeen, ja tilanne ei ole kenenkään hallinnassa.

Vierailija
60/67 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 22:21"]

Muistan olleeni antirasisti jo lapsena. Valtiotieteilijä, asun Tukholmassa, 31 vuotta. Olen analyyttinen ja rakastan väittelemistä. Ateisti, humanisti, feministi. Tunnen maailmanpoliittisten kriisien syyt hyvin. Keskiluokkainen demariperhetausta. Äänestän vasemmistopuolueita. En ole oikeastaan koskaan matkustellut Euroopan ulkopuolella mutta tunnen paljon ihmisiä eri kulttuureista, samanlaisia kaikki ovat. Paitsi rasistit. Rasistit kuvottavat minua. Vanha kotipaikkakuntani ihmisten rasistinen öyhötys pelottaa.

[/quote]

Lisään tähän vielä (vaikka ei mitään väliä) että minulla oli jo lapsena maahanmuuttajaystäviä. Kotipaikkakuntani on 90-luvulla huomattavasti vähemmän rasistinen kuin Persusuomi nyt. Mm. tästä syystä pakolaistaustaiset ystäväni ovat pärjänneet elämissään loistavasti.