Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suvaitsevainen, kerro itsestäsi

Vierailija
27.09.2015 |

Täällä palstalla oli aiemmin keskustelu, jossa pyydettiin vastauksia maahanmuuttokriittisten koulutuksesta, työtilanteesta, matkustamisesta yms. Ketju oli mielenkiintoinen, mutta poistui nopeasti. 

Mietin, että olisi mukava kuulla vastaavasti millaiset kokemukset ovat muovanneet maailmankuvaa suvaitsevaksi? Onko taustalla esimerkiksi reppureissailua meille nyt saapuvien turvapaikanhakijoiden maista tai vastaavista kulttuureista? Tai henkilökohtaisia kontakteja esim. Lähi-Idästä kotoisin oleviin?

Itse olen reissannut Lähi-Idässä vain turistiparatiisi Dubaissa, eli kokemusta todellisesta kulttuurista ei juuri ole.

Ja niin, pidetäänhän ketju asiallisena!

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 07:48"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 22:39"]Puhutte kriisistä , sodasta, hädästä ja lapsista.

Miksi ei mikään muu Euroopan maa ole kelvannut näille 15 000 "lapsoselle" mielestänne?

Teetä ja baareja pitäisi olla sodan traumoihin?
[/quote]

Ööh onko sulla mitään hajua, paljonko porukkaa sieltä on lähtenyt? :D Puhutaan sadoista tuhansista, ehkä miljoonasta, ei sieltä joka iikka tänne ole tullut, enkä ihmettele yhtään, en tulisi minäkään. Saksaan on tainnut olla suurin ryntäys.
[/quote]

Ja kuinka monta on paikan päällä, hädässä. Ja pakolaisleireiltä loppuu ruoka marraskuussa, joten pitää ruokkia sitten heidätkin (mikä tosin on tätä hommaa edullisempaa ja kustannustehokkaampaa, joten toivottavasti tämä vok-bisnes ei ole imenyt jo valtion kassaa tyhjäksi).

Vierailija
22/67 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 07:48"]

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 22:39"]Puhutte kriisistä , sodasta, hädästä ja lapsista. Miksi ei mikään muu Euroopan maa ole kelvannut näille 15 000 "lapsoselle" mielestänne? Teetä ja baareja pitäisi olla sodan traumoihin? [/quote] Ööh onko sulla mitään hajua, paljonko porukkaa sieltä on lähtenyt? :D Puhutaan sadoista tuhansista, ehkä miljoonasta, ei sieltä joka iikka tänne ole tullut, enkä ihmettele yhtään, en tulisi minäkään. Saksaan on tainnut olla suurin ryntäys.

[/quote]

Suhtetutettuna väkimäärään ja kansantalouteen olemme kaikkein eniten vastaanottamassa ja sitä myöten myös kusessa.

Löytyykö sulta ylimäärästä 100 miljoonaa noin ensialkuun?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suvaitsevainen ja opiskelen Helsingin yliopistossa. Kaikki suomalaisuus ja mikä on valkoista ällöttää mua hirveesti, sen takii mä haluun lisää mamuja tänne värittömään rasistien maahan. Toivon vaan että valkonaamojen määrä vähenis koko ajan ja onneks vähenee kun saadaan lisää mamuja tänne. :)

Vierailija
24/67 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 09:27"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 07:48"]

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 22:39"]Puhutte kriisistä , sodasta, hädästä ja lapsista. Miksi ei mikään muu Euroopan maa ole kelvannut näille 15 000 "lapsoselle" mielestänne? Teetä ja baareja pitäisi olla sodan traumoihin? [/quote] Ööh onko sulla mitään hajua, paljonko porukkaa sieltä on lähtenyt? :D Puhutaan sadoista tuhansista, ehkä miljoonasta, ei sieltä joka iikka tänne ole tullut, enkä ihmettele yhtään, en tulisi minäkään. Saksaan on tainnut olla suurin ryntäys.

[/quote]

Suhtetutettuna väkimäärään ja kansantalouteen olemme kaikkein eniten vastaanottamassa ja sitä myöten myös kusessa.

Löytyykö sulta ylimäärästä 100 miljoonaa noin ensialkuun?
[/quote]

Tässä keskustelussa ei ollut tarkoitus puhua maahanmuutosta ilmiönä, voit toki perustaa sille oman ketjun. Ärsyttää kun ihmiset eivät osaa pysyä aiheessa

Vierailija
25/67 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 22:16"]

Joko joku suvaitsevainen on tarjoutunut siivoamaan likaisia vessoja, tai perustanut " oikeanlaista teetä vastaanottokeskusten lapsille" facebookryhmän?

[/quote]Ei mutta teen vapaaehtoistöitä maahanmuuttajanuorten parissa ja saman verran suomalaisnuorten parissa, asun pakolaisten naapurissa ja juttelen ja autan heitä. Miksi luulet että suvaitsevaisuus on jotain puuhastelua, melkein kaikille se on ihan konkreettista ajan antamista.

Vierailija
26/67 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 10:02"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 22:16"]

Joko joku suvaitsevainen on tarjoutunut siivoamaan likaisia vessoja, tai perustanut " oikeanlaista teetä vastaanottokeskusten lapsille" facebookryhmän?

[/quote]Ei mutta teen vapaaehtoistöitä maahanmuuttajanuorten parissa ja saman verran suomalaisnuorten parissa, asun pakolaisten naapurissa ja juttelen ja autan heitä. Miksi luulet että suvaitsevaisuus on jotain puuhastelua, melkein kaikille se on ihan konkreettista ajan antamista.
[/quote]

En edes ymmärrä miksi kaikkien "suvaitsevaisten" täytyisi yhtäkkiä olla vastaanottokeskuksilla puuhaamassa. Sillä saatais tää talous kaatumaan ihan kunnolla. Ihan kun joku fbryhmän luominen tai siivoaminen olisi ainoat tavat auttaa. Itse lahjoitan rahaa pakolaisapuun ja kohta järjestän koululla tapahtuman jonka voitto myös lahjoitetaan.

Vierailija
27/67 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 10:04"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 09:58"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 09:27"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 07:48"] [quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 22:39"]Puhutte kriisistä , sodasta, hädästä ja lapsista. Miksi ei mikään muu Euroopan maa ole kelvannut näille 15 000 "lapsoselle" mielestänne? Teetä ja baareja pitäisi olla sodan traumoihin? [/quote] Ööh onko sulla mitään hajua, paljonko porukkaa sieltä on lähtenyt? :D Puhutaan sadoista tuhansista, ehkä miljoonasta, ei sieltä joka iikka tänne ole tullut, enkä ihmettele yhtään, en tulisi minäkään. Saksaan on tainnut olla suurin ryntäys. [/quote]   Suhtetutettuna väkimäärään ja kansantalouteen olemme kaikkein eniten vastaanottamassa ja sitä myöten myös kusessa. Löytyykö sulta ylimäärästä 100 miljoonaa noin ensialkuun? [/quote] Tässä keskustelussa ei ollut tarkoitus puhua maahanmuutosta ilmiönä, voit toki perustaa sille oman ketjun. Ärsyttää kun ihmiset eivät osaa pysyä aiheessa

[/quote]

En perusta, vaan haluan perustelunne tälle hyysäämiselle.

Japani hyväksyi viime vuonna rikkaana maana 5000 turvapaikkahakemuksesta 11. Yksitoista.

Mutta me sanomme welcome kaikille.
[/quote]

Me ei olla japani, ja jos et vielä ole tajunnut niin kaikki suomeen tulleet eivät saa pakolaisstatusta ja heidät heitetään ulos. Miksi minun täytyisi perustella sinulle mitään, a) en tunne sinua, b) mielipiteeni ei muutu tämän keskustelun myötä, c) turha tästä on kauheasti keskustella kun pakolaistilanne on jo mikä se on. Av palstan keskustelulla et saa mitään aikaiseksi, lähde vaikka politiikkaan.

Vierailija
28/67 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä tässä taas pitää suvaita??? Minä rakastan ihmisiä,mutta ei aio suvaita niiden tekoja. Teot ovat eriksen. On hyviä ihmisiä jotka tekevät hyviä tekoja vilpittömästi. On pahoja ihmisiä jotka tekevät hyviä tekoja laskelmoituessa. On pahoja ihmisiä jotka tekevät pahoja tekoja typeryydestä,ymmärtämättömyydestä,epätoivossa,ahdingossa. Usein heistä kun heille selvisi pahojen tekojensa seuraukset he ovat katkerasti katuneet . Autetaan ihmisiä näkemään ajoissa se,minkä he ovat tehneet jotta pystyisivät muuttua.Pahat teot ei tarvitse suvaita.

Vierailija
29/67 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 10:12"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 10:04"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 09:58"] [quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 09:27"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 07:48"] [quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 22:39"]Puhutte kriisistä , sodasta, hädästä ja lapsista. Miksi ei mikään muu Euroopan maa ole kelvannut näille 15 000 "lapsoselle" mielestänne? Teetä ja baareja pitäisi olla sodan traumoihin? [/quote] Ööh onko sulla mitään hajua, paljonko porukkaa sieltä on lähtenyt? :D Puhutaan sadoista tuhansista, ehkä miljoonasta, ei sieltä joka iikka tänne ole tullut, enkä ihmettele yhtään, en tulisi minäkään. Saksaan on tainnut olla suurin ryntäys. [/quote]   Suhtetutettuna väkimäärään ja kansantalouteen olemme kaikkein eniten vastaanottamassa ja sitä myöten myös kusessa. Löytyykö sulta ylimäärästä 100 miljoonaa noin ensialkuun? [/quote] Tässä keskustelussa ei ollut tarkoitus puhua maahanmuutosta ilmiönä, voit toki perustaa sille oman ketjun. Ärsyttää kun ihmiset eivät osaa pysyä aiheessa [/quote]   En perusta, vaan haluan perustelunne tälle hyysäämiselle. Japani hyväksyi viime vuonna rikkaana maana 5000 turvapaikkahakemuksesta 11. Yksitoista. Mutta me sanomme welcome kaikille. [/quote] Me ei olla japani, ja jos et vielä ole tajunnut niin kaikki suomeen tulleet eivät saa pakolaisstatusta ja heidät heitetään ulos. Miksi minun täytyisi perustella sinulle mitään, a) en tunne sinua, b) mielipiteeni ei muutu tämän keskustelun myötä, c) turha tästä on kauheasti keskustella kun pakolaistilanne on jo mikä se on. Av palstan keskustelulla et saa mitään aikaiseksi, lähde vaikka politiikkaan.

[/quote]

Eli haluat että ketjussa vain suvaitaan, hymistellään , halaillaan ja taputellaan toisiaan selkään?

Huvittavaa. Pää pensaaseen vaan.

Vierailija
30/67 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmekymppinen ulkomailla asuva akateeminen nainen. Samat tunnelmat kuin 7:lla, asia ei ole ollenkaan niin mustavalkoinen kuin tällä palstalla annetaan ymmärtää. En myöskään oikein ymmärrä sanaa suvaitsevainen. Ei ole minun asiani suvaita tai olla suvaitsematta, jokainen on ihminen omalla taustallaan ja saa ollakin. Kunhan asiat sujuu ja lakeja noudatetaan.

Vierailija
31/67 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin vähän hassu kysymys, mutta yritän vastata. Olen kotoisin keskiluokkaisesta perheestä Länsi-Helsingin lähiöstä, jossa ala-asteella yksi tummaihoinen poika oli melkoinen ihmetyksen aihe. Yläasteella ja arvostetussa lukiossa eksoottisimmat oppilaat olivat puoliksi ranskalainen tai ruotsista muuttanut. Vaikkei ympärillä ollut kovin erilaisia ihmisiä, minut kasvatettiin hyväksymään kaikki ihmiset ja kohtelemaan kaikkia ennakkoluulottomasti.

Aikuisena olen matkustellut vähän siellä täällä, en missään kriisialueilla mutta esim. Guatemalassa, Nicaraguassa, Moldovassa ja Armeniassa oli aika erilaista kuin täällä Suomessa. Asun Itä-Helsingissä aika huonoksikin mielletyllä alueella, ja esimerkiksi lapseni päiväkodissa on noin puolet lapsista muita kuin suomalaistaustaisia. Taloyhtiössämme asuu nimien perusteella 2/3 suomalaisia. En koe, että päiväkodissa tai taloyhtiössä olisi mitenkään erilaista sen perusteella, millaiset taustat ihmisillä on. Koko kaupunginosa on ihan rauhallinen minusta, vaikka nyt jonkin verran on juoppoja, narkkareita, ilkivaltaa ym. Henkilökohtaisesti minulla ei ole ollut mitään ongelmia maahanmuuttajien tai kenenkään muunkaan kanssa.

Perheemme on keskituloinen tai hieman sen alle, tulemme toimeen ihan hyvin. Emme ole ikinä olleet työttöminä tai saaneet mitään ihmeempiä tukia. Maksan mielelläni veroja ja koen, että ne menevät hyvään tarkoitukseen. En jaksa vaivata päätäni sellaisilla "pikkuseikoilla", mitä mikäkin asia maksaa ja mihin valtio käyttää rahoja. En koe, että muiden saamat tuet ja etuudet sun muut olisivat minulta pois, olen vaan tyytyväinen siitä että pystyn itse elättämään itseni.

Olen ehkä jonkun mielestä naiivi, kun ajattelen ja uskon, että ihmisiä kohdellaan samalla tavalla. En usko väitteisiin, että maahanmuuttajat saisivat Kelasta jotain tukia, joita kantasuomalaiset eivät saa, tai että heille maksettaisiin aina uudet kamat kun suomalaiset joutuvat ostamaan käytettyä. Minusta lait ovat ja niiden pitääkin olla samat kaikille, ei ole tarpeen miettiä niitä ulkomaalaisten kannalta sen ihmeemmin. Jos joku syyllistyy rikoksiin, seuraus on sama oli hän suomalainen tai ulkomaalainen.

Nyt kun pakolaisia tulee paljon, minusta pitäisi keskittyä olennaiseen. Ei siihen, miksi kukakin on tullut, vaan siihen, miten hommat saadaan eteenpäin. Ensin perusasiat kuten majoitus, ja heti sen jälkeen tehokas kotoutus niille, jotka ovat tosissaan jäämässä tänne. Selkeät suunnitelmat, miten jokainen tulija oppii kieltä, löytää jotain järkevää tekemistä ja pääsee kiinni suomalaiseen yhteiskuntaan. Ettei ihmisiä jäisi vaan roikkumaan tukien varaan, vaan he työllistyisivät ja voisivat rakentaa omaa ja yhteistä tulevaisuutta. On paljon hyviä esimerkkejä maahanmuuttajien onnistumisista, niistä pitäisi ottaa oppia jotta tämä pakolaiskriisi saataisiin käännettyä positiivisempaan suuntaan.

Vierailija
32/67 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskituloisesta perheestä, vanhemmat akateemisia, Helsingissä suurimman osan elämästäni asunut, yleensä ns keskikastin alueella eli ei hieno muttei huonokaan. Ensimmäiset kohtaamani maahanmuuttajat olivat Chilen pakolaisia, jotka tulivat samaan tarhaan, myöhemmin mm Jugoslavian sotaa paenneita. Koulun jälkeen menin yliopistoon, moni tuttu on löytänyt ulkomaisen puolison, ja tietty työkavereita on vuosien aikana ollut ties mistä maista. Ehkä joku nyt ajattelee että kokemukseni rajoittuvat vain "parempiin" maahamuuttajiin, mutta asuimme pitkää kaupungin vuokratalossa ja naapureina oli mm somaleita. Entinen työpaikkakin oli Helsingin keskustassa, ja siellä nyt tunnetusti näkee aika monenlaista viheltäjää.
Työt ovat kuskanneet perheemme ulkomaille, tällä hetkellä asumme ruotsalaisessa lähiössä. Pihapiirissä ja lapsen koulussa on ihmisiä aika lailla kaikilta mantereilta, lapsen luokalla ehkä puolet on täysin ruotsalaisia. Iso osa on ihan vaan eurooppalaisia, mutta luokkakavereita on mm Irakista, Sudanista, Kiinasta ja Turkista. Olemme olleet tyytyväisiä kouluun, ja esim tulokset valtakunnallisissa kokeissa ovat olleet hyviä.
Maahanmuutossa on aina ongelmia, sitä ei varmaan kukaan kiellä. Omat kokemukseni vaan ovat sellaisia, että en näe esim irakilaisia automaattisesti ongelmana. Suurin osa ihmisistä kuitenkin haluaa vaan elää rauhassa, jakaa elämänsä läheisten kanssa, tehdä työtä jolla elää ja jonka kokee mielekkääksi. Mätiä omenoita on joka maassa ja kansassa.

Vierailija
33/67 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 09:37"]Olen suvaitsevainen ja opiskelen Helsingin yliopistossa. Kaikki suomalaisuus ja mikä on valkoista ällöttää mua hirveesti, sen takii mä haluun lisää mamuja tänne värittömään rasistien maahan. Toivon vaan että valkonaamojen määrä vähenis koko ajan ja onneks vähenee kun saadaan lisää mamuja tänne. :)
[/quote]
0/10 pistettä, luokattoman huono yritys. Ei jatkoon.

Vierailija
34/67 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 10:27"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 10:12"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 10:04"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 09:58"] [quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 09:27"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 07:48"] [quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 22:39"]Puhutte kriisistä , sodasta, hädästä ja lapsista. Miksi ei mikään muu Euroopan maa ole kelvannut näille 15 000 "lapsoselle" mielestänne? Teetä ja baareja pitäisi olla sodan traumoihin? [/quote] Ööh onko sulla mitään hajua, paljonko porukkaa sieltä on lähtenyt? :D Puhutaan sadoista tuhansista, ehkä miljoonasta, ei sieltä joka iikka tänne ole tullut, enkä ihmettele yhtään, en tulisi minäkään. Saksaan on tainnut olla suurin ryntäys. [/quote]   Suhtetutettuna väkimäärään ja kansantalouteen olemme kaikkein eniten vastaanottamassa ja sitä myöten myös kusessa. Löytyykö sulta ylimäärästä 100 miljoonaa noin ensialkuun? [/quote] Tässä keskustelussa ei ollut tarkoitus puhua maahanmuutosta ilmiönä, voit toki perustaa sille oman ketjun. Ärsyttää kun ihmiset eivät osaa pysyä aiheessa [/quote]   En perusta, vaan haluan perustelunne tälle hyysäämiselle. Japani hyväksyi viime vuonna rikkaana maana 5000 turvapaikkahakemuksesta 11. Yksitoista. Mutta me sanomme welcome kaikille. [/quote] Me ei olla japani, ja jos et vielä ole tajunnut niin kaikki suomeen tulleet eivät saa pakolaisstatusta ja heidät heitetään ulos. Miksi minun täytyisi perustella sinulle mitään, a) en tunne sinua, b) mielipiteeni ei muutu tämän keskustelun myötä, c) turha tästä on kauheasti keskustella kun pakolaistilanne on jo mikä se on. Av palstan keskustelulla et saa mitään aikaiseksi, lähde vaikka politiikkaan.

[/quote]

Eli haluat että ketjussa vain suvaitaan, hymistellään , halaillaan ja taputellaan toisiaan selkään?

Huvittavaa. Pää pensaaseen vaan.
[/quote]

Ei kun tässä ketjussa piti keskustella suvaitsevaisten taustoista. En jaksa perustella näkemyksiäni tämän enempää täällä kun ei siitä ole hyötyä kenellekkään. Mitä itse tältä ketjulta haluat? Mielestäni sinä nimenomaan edustat tätä pää pensaaseen ryhmää, valitellaan vaan ikävistä asioista eikä tehdä asialle mitään. Tiedostan hyvin lieveilmiöt ja tilanteen huonot puolet en koe että tilanne on mitenkään erityisen mukava, varsinkaan pakolaisten omasta näkökulmasta. Olen nuorempana ollut hyvinkin maahanmuuttokriittinen eli ymmärrän kantasi.

Vierailija
35/67 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni suvaitsevainen ymmärtää, että viimeiset kolme viikkoa ovat radikaalisti aiempia tilanteita erilaiset. Olen syyskuun ensimmäisen viikon loppuun asti suvainnut kaikki pakolaiset, turvapaikanhakijat ja niihin liittyvän politiikan, eri rodut, kansallisuudet ja uskonnot. Mutta sitten alkoi uusi aika ja sitä, miten nyt toimitaan, en voi käsittää enkä hyväksyä.

Vierailija
36/67 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mitä olen, tarpeeksi nähnyt, en aio lokeroida itseäni miksikään "suvakiksi".

Vierailija
37/67 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä suvaitsevainen. Esimerkiksi homot saavat minun puolestani mennä naimisiin ja adoptoida lapsia, ihmiset saavat muutenkin tehdä mitä haluavat kunhan eivät vahingoita toisia ja ympäristöä.

Mutta tätä hallitsematonta maahanmuuttotulvaa vastustan, taloudellisista ja kulttuurillisista syistä. Olen akateeminen helsinkiläinen. Olen äänestänyt yleensä vihreitä, mutta en äänestä enää. 

Vierailija
38/67 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on kasvatettu suvaitsevaiseksi. Veljeni asuu ulkomailla. Lapsesta saakka olen kohdannut erilaisia ja erivärisiä ihmisiä monista eri kulttuureista. Teini-ikäni pyörin punk-porukoissa ja yleensä niissäkin oli suht suvaitsevaista sakkia. Olen matkustellut jonkun verran, mutten kovin erilaisissa kulttuureissa. Olen kyllä kiinnostunut matkustamaan enemmän ja laajemmalti. Olen siihen (toistaiseksi) liian köyhä. Minulla ei ole koulutusta (vielä). Miesystäväni on ulkomaalainen, vaikkei se päälle päin näy.

Vierailija
39/67 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita?

Eritoten kokemukset ei-länsimaisista kulttuureista kiinnostaisivat kovasti ja voisivat myös hälventää nykyisiä epäluuloja.

-Ap

Vierailija
40/67 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat ihmisiä ihonväristä riippumatta, kaikki erilaisia yksilöitä. Ihan kuka tahansa voi olla ääliö tai maailman ihanin tai jotain siltä väliltä. Minä luon mielipiteeni ihmisestä sen mukaan miten hän käyttäytyy ja erityisesti kohtelee muita.

Meidän pitäisi ottaa mallia pienistä lapsista, sillä he eivät osaa jaotella ihmisiä mihinkään lokeroihin ja hyvä niin. Kukaan ei ole syntyjään rasisti. Nämä rasistiset ajatukset kumpuavat ainoastaan ympäristöstä, jossa lapsi kasvaa ja hänen arvonsa ja elämänkatsomuksensa muovautuvat.

Matkustelen paljon ja tutustun mahdollisimman paljon erilaisiin ihmisiin. Mielestäni se on suuri rikkaus.