Suvaitsevainen, kerro itsestäsi
Täällä palstalla oli aiemmin keskustelu, jossa pyydettiin vastauksia maahanmuuttokriittisten koulutuksesta, työtilanteesta, matkustamisesta yms. Ketju oli mielenkiintoinen, mutta poistui nopeasti.
Mietin, että olisi mukava kuulla vastaavasti millaiset kokemukset ovat muovanneet maailmankuvaa suvaitsevaksi? Onko taustalla esimerkiksi reppureissailua meille nyt saapuvien turvapaikanhakijoiden maista tai vastaavista kulttuureista? Tai henkilökohtaisia kontakteja esim. Lähi-Idästä kotoisin oleviin?
Itse olen reissannut Lähi-Idässä vain turistiparatiisi Dubaissa, eli kokemusta todellisesta kulttuurista ei juuri ole.
Ja niin, pidetäänhän ketju asiallisena!
Kommentit (67)
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 22:26"]
Olen suvaitsevainen suomalainen, en arvostele ihmisiä taustansa perusteella, vaan miten he kohtelevat muita. Tuttavapiirissäni on paljon maahanmuuttajia ja ulkomaalaistaustaisia ihmisiä. Heidän kanssaan keskustellessani olen tullut yhä huolestuneemmaksi pakolaistilanteesta ja tulijoiden taustoista.
Monet ulkomaalaiset, juuri tästä tietystä kulttuurista tulevat, sanovat suoraan pelkäävänsä ääriryhmien saapumista Suomeen. Suomalaiset ovat heidän mielestään liian sinisilmäisiä, eikä ymmärretä mitä tarkoittaa kun ihminen tulee sotatoimialueelta. Millaisen maailman ja miten brutaalit toimintamallit hän tuo mukanaan kaduillemme.
En suostu siihen että minut leimataan rasistiksi, olen oikeasti suvaitsevainen. Mutta pelkään ja vastustan hallitsematonta maahantuloa. Vielä enemmän pelkään ulkomaalaistaustaisten ystävieni puolesta, koska he ovat jo kerran paenneet kotoaan taustojensa takia. Nyt heidän vainoajansa voivat vain kävellä Suomeen, ja tilanne ei ole kenenkään hallinnassa.
[/quote]
Sounds legit!
Minäkin muistan olleeni antirasisti jo lapsena. Perheeni on ylempää keskiluokkaa, ja muistan että jo silloin kun olin lapsi kahvipöydässä vitsailtiin ns. alempien luokkien kustannuksella. Nykyinen poliittinen tilanne antaa herkullisen mahdollisuuden mehustella tavallisten talliaisten tyhmyydellä ja rumuudella. Onneksi itse olen suvaitsevainen, ja saanut sen perinnön jo lapsuudenkodista. Olen kulttuurialalla, ja me teemme paljon työtä ennakkoluulojen vähentämiseksi.
Olen nelikymppinen nainen, työskentelen terveydenhuollossa. Ihan tavallinen "maija meikäläinen" :) Asun pk- seudulla. En juurikaan matkustele. Asuinalueellani ja ystäväpiirissäni on jonkin verran maahanmuuttajia. Samanlaisia ihmisiä ovat kuin muutkin. Minusta sotaa pakenevaa ihmisiä pitää auttaa. Ja kuten joku sanoikin, ei ole pakolaisten vika, että nyt on tämä kriisi meneillään. Eikä tätä kriisiä ratkaista sillä, ettei Suomeen päästettäisi näitä avuntarvitsijoita. Ja tosiaan viranomaisten tehtävä on selvittää, ketkä oikeasti ovat turvapaikan tarpeessa (itse uskon, että ns. elintasopakolaisista on vain murto-osa). Olen kasvanut tähän asenteeseen pikku hiljaa. Teini-iässä liikuin punk-porukoissa, silloin jo ärsytti kaikenlainen ahdasmielisyys, suvaitsemattomuus ja nurkkapatrioottisuus.
Puhutte kriisistä , sodasta, hädästä ja lapsista.
Miksi ei mikään muu Euroopan maa ole kelvannut näille 15 000 "lapsoselle" mielestänne?
Teetä ja baareja pitäisi olla sodan traumoihin?
Hyvä ketju.
Olen nelikymppinen, aikuisiällä korkeakoulun käynyt kahden lapsen äiti. Olen työskennellyt vuosia tiedonvälityksen parissa ja nähnyt ja kuullut ensi käden tietoa maailman kriisialueilta. Itse en ole matkustellut muualla kuin lähialueilla ja länsimaissa. Olen ateisti ja tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden kannattaja.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 22:16"]
Joko joku suvaitsevainen on tarjoutunut siivoamaan likaisia vessoja, tai perustanut " oikeanlaista teetä vastaanottokeskusten lapsille" facebookryhmän?
[/quote]
Anyone? Eikö teitä kiinnostakaan näiden ihmisten hätä ?
Olen 22 vuotias valtiotieteiden opiskelija. Tulen rikkaasta perheestä jossa suvaitsevaisuutta ja muiden kulttuurien kohtaamista on opetettu pienestä asti. Meillä on mm ollut kummilapsia ja perhe osallistuu hyväntekeväisyyteen monilla tavoin. Olen matkustellut ympäri maailmaa, tosin ainoat muslimimaat joissa olen käynyt ovat egypti (4 kaupunkia) heti arabikevään jälkeen ja turkki (istanbul). Tämän lisäksi olen käynyt pari kurssia joissa on käsitelty islamia, lähi-idän kulttuuria ja sotahistoriaa. En tiedä onko sana suvaitsevainen oikea, mutta en ole kovinkaan isänmaallinen ja koen että ihmisiä tulee auttaa, etenkin jos kyse on sodista maissa joissa valtio ei anna arvoa yksilölle eikä suojele omiaan.