Ex jätti kutsumatta 7-vuotiaamme häihinsä
No ei siinä mitään. Tapaavat muutenkin aika harvoin, ja isän ehdoilla. Isä siis karautti viikko sitten naimisiin. Ihmettelin kun tapaamisissa oli taas pitkä tauko. Sain tietää muuta kautta että naimisiin ovat menneet. Häät olivat isot ja niissä oli lapsia. Sitäkään pelkoa ei todellakaan olisi ollut että menen häiritsemään juhlia. En ole isää koskaan "piinannut". Miksi siis piti salata tyttäreltämme kivat häät!? Tyttökin on aivan normaali mukava tyttö, hän olisi voinut olla vaikka morsiustyttönä :(
Kommentit (90)
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 18:47"][quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:21"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 22:02"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:47"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:05"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:00"]Aika tylyltä kuulostaa. Mutta ei ole helppoja nämä uusperheen uusavioitumiset. Itse haluaisin karata naimisiin vaikka ulkomailla, mutta mitenkäs sitten miehen ex-liiton lapset, mukaan vaan noiden meidän yhteisten lisäksi? Mutta sitten on katras jo sellainen, että mukaan tarvitsisi myös isovanhemnat tms. lapsenvahdiksi, ja sitten alkaa myös ajatus karkaamisesta vesittymään. Mutta jos karkaisi vain yhteisten kanssa, ja järjestäisi sitten kotimaassa juhlat koko lähipiirille ex-liiton lapset mukaanlukien. Olisiko sekin kovin tympeää? [/quote] Jos on karkaaminen mielessä, niin tietenkin teette sen miehesi kanssa kahdestaan. Kotimaassa sitten juhlat yhdessä kaikkien lasten kanssa. Ei kai miehesi niin tossu ole että suostuu siihen että aikaisemmat lapset jätetään matkalta pois? [/quote] Mies karkaisi kyllä kahdestaan, mutta minä en halua. [/quote] Eli sinä haluat vain omat lapsesi mukaan. [/quote] Kyllä, koska he ovat miehen ohella minulle ne maailman kaikista rakkaimmat henkilöt. Mutta uusperheessä tällaisen toivominen ei ole sallittua. Kuolinvuoteellekin pitää varmaan ex-liiton lapset pyytää, jotta kaikki elämän isot hetket varmasti tulevat jaetuksi.
[/quote]
Mites oikein käy oikeuntajuusi, että sinun elämäsi rakkaimmat henkilöt on oltava mukana mutta miehen elämän rakkaimmat henkilöt ei? Ovatko ne häät jotenkin enemmän sinun ja lastesi juttu eikä lainkaan mieheen ja hänen lapsiinsa liittyvä juttu? Ymmärrätkö mitään parisuhteen tasapuolisuudesta ja kumppanuudesta vai onko kaikki sinulle vain sitä, mikä sopii sinulle ja mielllyttää sinua?
Olet oikeasti aivan kuvottava. Oikeastaan karikatyyri äitipuolesta. Tuhkimollakin oli lapanen isänä, sinä äitipuolena ja sisarpuolina luultavasti kaltaisesi äidin kasvattamat lapset. Eikä kai kukaan voi kiistää, etteikö Tuhkimon äitipuoli olisi rakastanut OMIA lapsiaan.
[/quote]
Hengitähän nyt vähän. Häät ovat mielestäni miehen ja minun yhteinen juttu, ja yhteisiä ovat ne "minun" lapsenikin. Tasapuolisuus ei sitäpaitsi jo lähtökohtaisestikaan kuvaa mielestäni kovin hyvin uusperhettä, jossa vain toisella on lapsia edellisestä liitosta. Se (ainakin alunperin) lapseton joutuu aina venymään pikkuisen enemmän, kun taas toinen voi aloittaa ihan puhtaalta pöydältä.
En kenties ole äitipuolista paras ja lämpimin, mutta pidän huolta siitä että miehen lapsilla on täällä ruokaa, puhtaita vaatteita ym. eli perusasiat kunnossa. En voi sanoa rakastavani heitä (eivätkä hekään tuskin minua), mutta pitäisin heidän puoliaan ihan yhtälailla jos joku heitä loukkaisi. Omieni puolesta olisin kuitenkin valmis kuolemaan, jos ymmärrät eron.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 20:12"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 20:05"]"]Jonkun olisi pitänyt huolehtia tytöstä sielä häissä. Jollei ollut ketään vapaaehtoista? Sama koskee ristiäisiä. [/quote]
Lapsen isä?"
Luulisi häissä olevan myös miehen muuta sukua esim. vanhemmat, sisaruksia, tädit, enot, ystävät jne. vai oliko häihin kutsuttu vain morsiammen suku ja hänen ystävänsä.
[/quote]
Mitähän sulhasen vanhemmat, lapsen mummo ja pappa, pitävät siitä kun lapsenlapsi jätetään kutsumatta? Jos hyväksyvät niin kannattaa sanoa heipat koko suvulle ja jatkaa elämää ilman kusipäisiä sukulaisia.
[/quote]
Niinpä.. ex inhoaa minua syvästi, koska olen kritisoinut noita tapaamissääntöä. Ollen vaatinut että tapaamiset olisi selkeästi joka toinen vkl. Sitten siinä viikonloppujen välillä ex saisi tavata lasta niin paljon kun tahtoo. Kunhan ilmoittaa päivät etukäteen edes viikkoa ennen. Mies ei tähän suostu. Nyt ei kelpaa sitten mikään. Kyllästyin tällaiseen rumbaan, kun ei voi yhtään sopia menoja. Tästä suuttuneena ilmeisesti kauppasi lapsensa pois häistä. Olen viemässä asiaa nyt käräjille, jossa toivon ehdottamaani tapaamissopimusta käytäntöön. Ei sitten noudata niitä jos ei noudata. En minäkään jaksa enää tällaista.
Ap
Isä on saanut koko suvun uusine vaimoineen vihaamaan minua. Luulen että se porukka vain säälitteli sulhasen lasta ja moittivat minua. Juhlaporukka tosin oli muutenkin junttia. Kaikilla kaljat kädessä ja röökiä poltettiin lasten vieressä. Lähinnä elämäm koululaisista tuo poppoo koostui. Näin kuvia. Olisihan siellä ollut lapsen isän äiti, joka sanoo ainakin rakastavansa lasta. Mutta veisikö viha minua kohtaan tässäkin voiton?
Ap
Miksi miehet niitä lapsia hankkii, kun paskaakaan välitä? Törkeä äijä.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 19:10"]Eikö kenellekään muulle tule mieleen, että on voitu ajatella lapsen olevan hämmentävää, jopa ikävää todistaa isän uuden avioliiton solmimista?
[/quote]
Höpsis
Tällaisia "isiä" riittää. Omani bioisä on alusta asti ollut niin fiksua isää oikeuksineen, mutta käytännössä on jättänyt lapsen aina, siis joka kerta kutsumatta oman sukunsa juhliin, hautajaisiin, ristiäisiin... myös lapselle syntyneiden puolisisarusten ristiäisiin ei ole ollut asiaa. Isä meni myös naimisiin , eikä häihin tullut kutsua-tieto vaan jälkikäteen että menivät naimisiin. Sama juttu mummon kuoleman kanssa:luimme lehdestä että isänäiti on kuollut.
Ystävilleen hän pitää kiiltokuvaa yllä , ettei lapsi on vaan hänen "nuoruudenhölmöilynsä" . Ei siis esittele nimeltä edes, kun joku kysyy kenen lapsi hänellä on mukana. Ja tämä kaikki siis lapsen kuullen, eikä sammakot ole edes tässä. Pahempaakin on kuultu ja kotona sitten niitä itketty.
Lapsi on nyt jo teini-iässä, ja erittäin loukkaantunut saamastaan kohtelusta isänsä puolelta. Ja isä ihmettelee, miksei lapsi kutsu häntä edes isäksi, eikä tunnesidettä tunnu löytyvän...kappas vaan, metenkäs se nyt niin??
ps. ei muuten ole äitipuolen vika. Ilman häntä lapsi olisi jättänyt siellä käymättä jo vuosia sitten: äitipuoli on käytännössä ainoa, jonka kanssa lapsella kemiat pelaa.
Et ole vielä sitten havainnut että ex:äsi haluaa uuden elämän ja pitää lasta sinun lapsenasi kun kerran on laistanut tapaamisista eikä kutsunut häntä häihinsä. Varmaan järkevämpää jutella ex:än ja lapsen kanssa asia selväksi ja sinun suunnata lapsen kanssa uuden isän etsintään. Oliko lapsesi muuten yhdessä tehty vai sinun päähänpistosi?
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 17:44"]
Et ole vielä sitten havainnut että ex:äsi haluaa uuden elämän ja pitää lasta sinun lapsenasi kun kerran on laistanut tapaamisista eikä kutsunut häntä häihinsä. Varmaan järkevämpää jutella ex:än ja lapsen kanssa asia selväksi ja sinun suunnata lapsen kanssa uuden isän etsintään. Oliko lapsesi muuten yhdessä tehty vai sinun päähänpistosi?
[/quote]
Tällaisten isien käytös voi hyvinkin johtua siitä, että halutaan uusi elämä ilman entistä lasta. Kummallista näissä tapauksissa on kuitenkin se, etä isä ei halua yhtään joustaa oikeuksistaan lapseen, ja tekee suunnilleen kaikkensa lähiperheen arjen hankaloittamiseksi.
Jos ei kerran lasta halua (ihan sama halusiko ikinä ja kenen "päähänpisto" lapsi oli), hänestä pitäisi silloin päästää irti ja mahdollistaa fiksumpi elämä sellaisen isän hoivissa, joka oikeasti läsnä on omasta halustaan. Monesti isäpuoli kyllä handlaisi tämän tehtävän enemmän kuin hyvin, mutta bioisät jumittaa välissä ihan v####illessaan. Ei siinä lapsesta välittämisestä enää kyse ole, kun kohtelu lapselle on kuin mamuille Torniossa.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 08:17"]Me emme myöskään kutsuneet miehen alle kouluikäisiä lapsia häihimme. Syynä oli se, ettemme saaneet ketään katsomaan lasten perään. Paikalla ei ollut ketään, jonka lapset olisivat pikein hyvin tunteneet.
Hassua, että alapeukutatte tällaista valintaa. Tässähän ajatellaan nimenomaan niitä lapsia. Teidän mielestänne olisi ollut parempi, että lapset palloilevat yksinään ja eksyksissä? Tai joku ventovieras olisi karaonut heidän perään. Joo, tosi mukavaa lapsille.
[/quote]
Ihan mielenkiinnosta: miten olisitte toimineet jos kyse olisi ollut yhteisistä lapsistanne? Moni menee naimisiin vasta kun on lapsetkin tehtynä.
Itseäni aina karmii kun kuulen että vanhempi ja uusi kumppani sulkee "vanhat" lapset perheen ulkopuolelle. Oli sitten päätöksen tekijä kuka tahansa niin välillä toivon että he hankkivat liudan lapsia ja sitten eroavat, siinä saa sitten uusi ex vinkua kun se toinen ei haluakaan lapsia nähdä jadajadajaa... Varsinkin tilanteissa jossa tämä uusi puoliso on se päätöksentekijä ja muutenkin on hyvillään siitä että puolison lapset eivät usein käy mutta samalla hehkuttaa uutta "ydinperhe" onnea...
Exällä on uudet kuviot. ei siinä sen kummempaa.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 09:59"]
Usein se on tämä uusi vaimo, joka ei halua niitä miehen lapsia sinne muistuttamaan miehen entisestä elämästä. Näitä hirviömorsiamia on pilvinpimein. Tätä en ole ikinä ymmärtänyt. Minkälainen nainen kieltää mieheltään tämän lapset...voi voi.
Ja ei, minulla ei ole omakohtaisia kokemuksia, olen vain sivusta seurannut miten aikaisempi perhe hylätään uuden vaimon painostuksen alla. Iljettävää.
[/quote]
Mulla on kokemusta vaan sellaisista häistä, jossa äiti ei päästänyt lapsia isän ja tämän uuden vaimon häihin, koska piti lähteä Tallinnaan risteilylle uuden miesystävän kanssa. Oli tärkeä risteily, koska oli tuntenut uuden miesystävänsä ainakin kuukauden ja sitä paitsi oli saanut reissun ihan viime hetkessä tosi halvalla. Siis pakkohan sinne Tallinnaan oli mennä.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 16:06"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 08:17"]Me emme myöskään kutsuneet miehen alle kouluikäisiä lapsia häihimme. Syynä oli se, ettemme saaneet ketään katsomaan lasten perään. Paikalla ei ollut ketään, jonka lapset olisivat pikein hyvin tunteneet. Hassua, että alapeukutatte tällaista valintaa. Tässähän ajatellaan nimenomaan niitä lapsia. Teidän mielestänne olisi ollut parempi, että lapset palloilevat yksinään ja eksyksissä? Tai joku ventovieras olisi karaonut heidän perään. Joo, tosi mukavaa lapsille. [/quote] Ihan mielenkiinnosta: miten olisitte toimineet jos kyse olisi ollut yhteisistä lapsistanne? Moni menee naimisiin vasta kun on lapsetkin tehtynä.
[/quote]
Ensinnäkin isovanhemmat olisivat tunteneet yhteiset lapsemme, eli olisivat olleet pitämässä heistä huolta. Lapset eivät olisi joutuneet itse selviämään ja palloilemaan isossa väkijoukossa, jossa eivät tunne ketään.
Kieltämättä olisimme suhtautuneet heihin erilailla. Ehkä sitten olisin palkannut lastenhoitajan, jos ei isovanhemmista siihen olisi ollut. Nämä miehen lapset kun eivät ole osa meidän arkeamme, ja lapset itsekin itsekin sanovat tulevansa "kylään isän luokse". Ja asia oli näin jo ennen kuin minä ilmestyin kuvioihin.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 08:17"]Me emme myöskään kutsuneet miehen alle kouluikäisiä lapsia häihimme. Syynä oli se, ettemme saaneet ketään katsomaan lasten perään. Paikalla ei ollut ketään, jonka lapset olisivat pikein hyvin tunteneet.
Hassua, että alapeukutatte tällaista valintaa. Tässähän ajatellaan nimenomaan niitä lapsia. Teidän mielestänne olisi ollut parempi, että lapset palloilevat yksinään ja eksyksissä? Tai joku ventovieras olisi karaonut heidän perään. Joo, tosi mukavaa lapsille.
[/quote]
Eikö tuossa tilanteessa olisi voinut pitää pienet häät ihan vaan perhepiirissä? Hassua pistää muut vieraat omien lasten edelle.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 20:38"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 08:17"]Me emme myöskään kutsuneet miehen alle kouluikäisiä lapsia häihimme. Syynä oli se, ettemme saaneet ketään katsomaan lasten perään. Paikalla ei ollut ketään, jonka lapset olisivat pikein hyvin tunteneet. Hassua, että alapeukutatte tällaista valintaa. Tässähän ajatellaan nimenomaan niitä lapsia. Teidän mielestänne olisi ollut parempi, että lapset palloilevat yksinään ja eksyksissä? Tai joku ventovieras olisi karaonut heidän perään. Joo, tosi mukavaa lapsille. [/quote] Eikö tuossa tilanteessa olisi voinut pitää pienet häät ihan vaan perhepiirissä? Hassua pistää muut vieraat omien lasten edelle.
[/quote]
hassua, että ajattelet häiden olevan lasten juhla. Kyllä se on sulhasen ja morsiamen juhla. Ei niitä vietetä kenenkään muun ehdoilla, ei vieraiden, eikä edes yhteisten lapsien.
ohis
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 15:21"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 22:02"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:47"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:05"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:00"]Aika tylyltä kuulostaa. Mutta ei ole helppoja nämä uusperheen uusavioitumiset. Itse haluaisin karata naimisiin vaikka ulkomailla, mutta mitenkäs sitten miehen ex-liiton lapset, mukaan vaan noiden meidän yhteisten lisäksi? Mutta sitten on katras jo sellainen, että mukaan tarvitsisi myös isovanhemnat tms. lapsenvahdiksi, ja sitten alkaa myös ajatus karkaamisesta vesittymään. Mutta jos karkaisi vain yhteisten kanssa, ja järjestäisi sitten kotimaassa juhlat koko lähipiirille ex-liiton lapset mukaanlukien. Olisiko sekin kovin tympeää? [/quote] Jos on karkaaminen mielessä, niin tietenkin teette sen miehesi kanssa kahdestaan. Kotimaassa sitten juhlat yhdessä kaikkien lasten kanssa. Ei kai miehesi niin tossu ole että suostuu siihen että aikaisemmat lapset jätetään matkalta pois? [/quote] Mies karkaisi kyllä kahdestaan, mutta minä en halua. [/quote] Eli sinä haluat vain omat lapsesi mukaan. [/quote] Kyllä, koska he ovat miehen ohella minulle ne maailman kaikista rakkaimmat henkilöt. Mutta uusperheessä tällaisen toivominen ei ole sallittua. Kuolinvuoteellekin pitää varmaan ex-liiton lapset pyytää, jotta kaikki elämän isot hetket varmasti tulevat jaetuksi.
[/quote]
älä unoha, että av ei ole sama asia kuin todellisuus... IRL ihmisellä on oikeus tuntea mitä tuntee, sekä elää kuten haluaa.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 19:05"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 18:58"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 18:22"]Meillä tyttö sai uuden pikkusisaruksen mutta isä ei kutsunut lasta ristiäisiin mitä kyllä hieman ihmettelin mutta ilmeisesti isä ja avovaimo olivat näin päättäneet ettei ex suhteen lasta kutsuta.
[/quote]
Puolisisaruksen. Äpärälläsi ei ole yhtään sisarusta, mikäli sinä ja kuvotuksen isä ette ole niitä yhdessä hankkineet. Jos kutsuisit synnyttämääsi turhaketta lapseni sisarukseksi, saisit turpaan niin, ettet tekisi samaa virhettä toistamiseen.
[/quote]
Mitäköhän pahaa miehen exän lapsi on sulle muka tehnyt? Taidat vaan olla kateellinen, että miehellä on ollut elämä ennen sun tapaamista...
[/quote] No sehän näitä uusia naikkosia kaivelee, että lapsi on elävä todiste siitä että mies on nussinut toista naista ilman kumia ja lauennut sisään. Ottaa koville joillakin.
Ihan kamalia tällaiset tapaukset, tuli melkeinpä tippa linssiin tästä aloituksesta :( Todella törkeää jättää oma lapsi kutsumatta häihin, jos sinne on kutsuttu muitakin lapsia. Miehelläni on myös lapsia entisestä suhteestaan. En ole ryhtynyt enkä aiokaan ryhtyä äitihahmoksi, mutta tapaan mieheni ja hänen exänsä lapsia mielelläni. Toivon saavani olla yksi luotettava aikuinen lasten elämässä. Tapaako lapsen isän nykyinen mielellään lastasi muuten?
Ps. minun ja mieheni häihin oli kutsuttu sekä mieheni ex että lapset, eivätkä juhlat menneet todellakaan pilalle, päinvastoin! Ymmärrän, etteivät kaikki halua kutsua exiä, mutta oman lapsen poisjättäminen kutsulistalta on sydäntä riipaisevaa :(
Anteeksi tällainen kysymys, mutta ei kai vain sattuimoisin olisi niin, että tyttärenne ja/tai exänne uuden vaimon etunimi alkaa J-kirjaimella tai edes sisältää sen?
Saisit varmasti yksinhuoltajuuden aika helposti.