Ex jätti kutsumatta 7-vuotiaamme häihinsä
No ei siinä mitään. Tapaavat muutenkin aika harvoin, ja isän ehdoilla. Isä siis karautti viikko sitten naimisiin. Ihmettelin kun tapaamisissa oli taas pitkä tauko. Sain tietää muuta kautta että naimisiin ovat menneet. Häät olivat isot ja niissä oli lapsia. Sitäkään pelkoa ei todellakaan olisi ollut että menen häiritsemään juhlia. En ole isää koskaan "piinannut". Miksi siis piti salata tyttäreltämme kivat häät!? Tyttökin on aivan normaali mukava tyttö, hän olisi voinut olla vaikka morsiustyttönä :(
Kommentit (90)
Pitäisi olla joku julmuustuomioistuin, josta voisi hakea oikeutta tällaisissa tapauksissa. Joku symbolinen osoitus edes, että on toimittu loukkaavasti ja väärin. Kysyttäisiin molempien puolten perustelut, harkittaisiin niitä ja kyseltäisiin lisää. Käskettäisiin miettiä ja kyseltäisiin toisenkin kerran, pysyvätkö molemmat osapuolet kannassaan. Tuomari puhuttelisi porukan ja antaisi lausuntonsa. Jos suostuisi pyytämään anteeksi ja katumaan, se tulkittaisiin lievennyksenä.
Pakkoko tässä on vain luottaa karmaan? Voisi olla lapselle paljon miellyttävämmät kasvuvuodet, kun olisi saanut virallisen lausunnon, että isä ei ole toiminut oikein.
Minä olen lapsena ollut kyseisessä tilanteessa, tosin ikää minulla oli silloin 10 ja lähemmäs 10 vuotta on tapahtumasta aikaa. Isäni lähti kymmenisen vuotta nuoremman naisen matkaan, isääni tapasin säännöllisen epäsäännöllisesti ja uuteen naiseenkin olin jo jonkun verran tutustunut.
Muistan nähneeni eräällä autoreissulla isäni nimettömässä sormuksen ja pohdin kovasti, että eihän isä ole voinut mennä naimisiin. Etenkään mainitsematta minulle asiasta sanaakaan. Tunsin syvää katkeruutta ja harmia pitkän aikaa ja tunnen edelleen. Myöhemmin selvisi, että häissä olivat olleet kaikki lähisukulaiset eli isäni vanhemmat, sisarukset ja muutama muu, joten tuttuja olisi riittänyt minullekin. Olin myöskin hyvin käyttäytyvä lapsi, joten huonon käytöksen takia minua ei olisi voinut jättää kutsumatta.
ps. Tunnen isäni uuden vaimon vieläkin olevan ikävä minua kohtaan. Esimerkiksi harrastuksestani johtuen tarvitsen isäni apua silloin tällöin (välillä myös hieman rahallista tukea) ja tästäkös vaimo vinkuu. "Taasko tarttet apua? Isälläsi oli muutakin hommaa tänään." jne. Tarpeen tullen myös autan isääni vastapainosesti, joten en tiedä mikä uutta vaimoa hiertää.
Mitähän häävieraat mahtavat ajatella noin sivistymättömästä ja junttimaisesta hääparista, kun vierasjoukosta puuttuu sulhasen oma lapsi. Siinä on häävierailla ihmettelemistä ja puheenaihetta vielä vuosienkin jälkeen ja muistetaan jos toisenkin kerran.
Jos olisin miehelle sukua, häpeäisin silmät päästäni ja olisin kieltäytynyt hääkutsusta. En haluaisi osallistua junttimaisiin häihin.
Meillä miehen lapset osallistuvat kaikkiin perhejuhliin, myös minun suvun juhliin, se on itsestään selvä, koska miehen lapset ovat osa perhettämme ja äitini on aina ollut miehen lapsille kuin oma mummi, samoin sisareni.
Ikävää, että ihmiset ovat noin pikkusieluisia ja junttimaisia.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:00"]Aika tylyltä kuulostaa. Mutta ei ole helppoja nämä uusperheen uusavioitumiset. Itse haluaisin karata naimisiin vaikka ulkomailla, mutta mitenkäs sitten miehen ex-liiton lapset, mukaan vaan noiden meidän yhteisten lisäksi? Mutta sitten on katras jo sellainen, että mukaan tarvitsisi myös isovanhemnat tms. lapsenvahdiksi, ja sitten alkaa myös ajatus karkaamisesta vesittymään. Mutta jos karkaisi vain yhteisten kanssa, ja järjestäisi sitten kotimaassa juhlat koko lähipiirille ex-liiton lapset mukaanlukien. Olisiko sekin kovin tympeää?
[/quote]
Jos on karkaaminen mielessä, niin tietenkin teette sen miehesi kanssa kahdestaan. Kotimaassa sitten juhlat yhdessä kaikkien lasten kanssa. Ei kai miehesi niin tossu ole että suostuu siihen että aikaisemmat lapset jätetään matkalta pois?
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 18:49"]Exän kanssa väännetty kakara morsiusneitona? Kunnon mies kunnioittaa puolisoaan ja jättää exän kanssa tehdyt hankinnat menneisyyteen. Sympatiat avioparin puolella täysin, sinä ja kakara voitte osallistua sitten sinun häihin, jos pystyt jostain miehen pyydystämään. Siis sellaisen, joka tyytyy elämässäsi sivuosaan ja suopeasti katsoo vierestä, kun palvot exän geenejä mieluummin kuin omaa miestäsi.
[/quote]
Meillä miehen tytär on tietenkin morsiusneitona, aivan kuten äitinsäkin häissä. Miksi ei olisi?!?
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 18:34"]Jonkun olisi pitänyt huolehtia tytöstä sielä häissä. Jollei ollut ketään vapaaehtoista?
Sama koskee ristiäisiä.
[/quote]
Lapsen isä?
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 18:34"]
Me ei kutsuttu miehen lasta meidän häihin koska lapsi ei osaa käyttäytyä. Ja mies sanoi tämän 14v tytölle suoraan. Nyt ristiäiset tulossa, tyttö 16v ja uskoisin et nyt voidaan jo kutsua.
[/quote]
Toivottavasti tyttö kieltäytyy tulemasta!
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 19:41"]
Mitähän häävieraat mahtavat ajatella noin sivistymättömästä ja junttimaisesta hääparista, kun vierasjoukosta puuttuu sulhasen oma lapsi. Siinä on häävierailla ihmettelemistä ja puheenaihetta vielä vuosienkin jälkeen ja muistetaan jos toisenkin kerran.
Jos olisin miehelle sukua, häpeäisin silmät päästäni ja olisin kieltäytynyt hääkutsusta. En haluaisi osallistua junttimaisiin häihin.
Meillä miehen lapset osallistuvat kaikkiin perhejuhliin, myös minun suvun juhliin, se on itsestään selvä, koska miehen lapset ovat osa perhettämme ja äitini on aina ollut miehen lapsille kuin oma mummi, samoin sisareni.
[/quote]
Aattelevat, että se idiootti ex-vaimo ei ole päästänyt lasta häihin. Siinä sitä on jutunaihetta ja yhteinen haukkumisenkohde.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 19:50"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 18:34"]
Me ei kutsuttu miehen lasta meidän häihin koska lapsi ei osaa käyttäytyä. Ja mies sanoi tämän 14v tytölle suoraan. Nyt ristiäiset tulossa, tyttö 16v ja uskoisin et nyt voidaan jo kutsua.
[/quote]
Eipä tämän viestin kirjoittaja ole kehdannut kertoa mitä sellaista tyttö on tehnyt ettei häntä ole ihmisten ilmoille voinut viedä...
"]Jonkun olisi pitänyt huolehtia tytöstä sielä häissä. Jollei ollut ketään vapaaehtoista? Sama koskee ristiäisiä. [/quote]
Lapsen isä?"
Luulisi häissä olevan myös miehen muuta sukua esim. vanhemmat, sisaruksia, tädit, enot, ystävät jne. vai oliko häihin kutsuttu vain morsiammen suku ja hänen ystävänsä.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 18:44"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 18:24"]Parempi kun ex ja sen muija kuolisi, niin ihmissaastoilta kuulostaa. Säästyisi lapsesikin paljolta.
[/quote]
Vai niin, eli teidän alapeukuttajien mielestä on ok jättää lapsi kutsumatta isänsä häihin? Just.
[/quote]
Sinä et taida olla mieleltäsi ihan terve?
"] Me ei kutsuttu miehen lasta meidän häihin koska lapsi ei osaa käyttäytyä. Ja mies sanoi tämän 14v tytölle suoraan. Nyt ristiäiset tulossa, tyttö 16v ja uskoisin et nyt voidaan jo kutsua. [/quote]
Eipä tämän viestin kirjoittaja ole kehdannut kertoa mitä sellaista tyttö on tehnyt ettei häntä ole ihmisten ilmoille voinut viedä..."
Aivan ja miten tämä viestin tuoja on uskaltanut tehdä miehen kanssa yhteisen lapsen, ainakin minua se mietityttää, kun mies ei ole pystynyt hoitamaan entisiäkään velvoitteita ja kasvattamaan tyttöä ihmisten ilmoille kelvolliseksi, lapsen kasvatusvastuu kun on molemmilla vanhemmilla, eikä pelkästään lähivanhemmalla.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 20:05"]"]Jonkun olisi pitänyt huolehtia tytöstä sielä häissä. Jollei ollut ketään vapaaehtoista? Sama koskee ristiäisiä. [/quote]
Lapsen isä?"
Luulisi häissä olevan myös miehen muuta sukua esim. vanhemmat, sisaruksia, tädit, enot, ystävät jne. vai oliko häihin kutsuttu vain morsiammen suku ja hänen ystävänsä.
[/quote]
Mitähän sulhasen vanhemmat, lapsen mummo ja pappa, pitävät siitä kun lapsenlapsi jätetään kutsumatta? Jos hyväksyvät niin kannattaa sanoa heipat koko suvulle ja jatkaa elämää ilman kusipäisiä sukulaisia.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 19:17"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 18:24"]Parempi kun ex ja sen muija kuolisi, niin ihmissaastoilta kuulostaa. Säästyisi lapsesikin paljolta.
[/quote]
Tuskin tulisi kutsua hautajaisiinkaan.
[/quote]
Ohis, mutta tiedän yhden suvun, jossa miehen toinen vaimo oli kieltänyt kertomasta miehen kuolemasta ensimmäisen avioliiton lapsille. Toki nämä jo aikuiset lapset tiedon kuitenkin saivat.
Sitten muistotilaisuus järjestettiin niin, että kutsu oli "vain lähimmille ihnisille" ja näihin kuuluivat toisen vaimon mukaan vain miehen toisen avioliiton kautta tulleet sukulaiset.
Koko kummallisuuden kruunasi se, että toinen vaimo pyysi siunaustilaisuuteen osallistuvilta vainajan sukulaisilta kukkalaitteiden sijaan lahjoittamaan rahaa. Perusteluina taisi olla toisen avioliiton lapsen opiskelumenot.
Eli kyllä näitä outoja koukeroita voi uusperheissä riittää.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 19:43"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 18:34"]Jonkun olisi pitänyt huolehtia tytöstä sielä häissä. Jollei ollut ketään vapaaehtoista?
Sama koskee ristiäisiä.
[/quote]
Lapsen isä?
[/quote]
Me emme morsiusparina huolehtineet yhteisistä lapsistamme hääpäivänämme, vaan isovanhemmat hoisivat heitä sinä päivänä ja viisi päivää häiden jälkeen kun me menimme häämatkalle. Eiköhän aloittajan exän sukulaiset olisi voineet huolehtia miehen lapsesta?
Jos lapsi on jo 7 -vuotias, en mä alkaisi enää tarinoita keksimään ja asioita kaunistelemaan. Kun jossakin vaiheessa tulee lapselle kuitenkin ilmi, että isä ei pahemmin hänestä piittaa.
On ihan omakohtainen kokemus perhepiirissä; oma isäni " unohti" meidät vanhat lapsensa, kun alkoi perustamaan perhettä uuden rouvansa kanssa. Äiti yritti ensin kaunistella asioita, mutta aika pian mun isosisko tajusi asioiden oikean laidan ja kertoi meille pienemmille. En ole isää nähnyt ehkä 4-5 vuoteen. Enemmän äidin miesystävä tuntuu isältä kuin oma isä.
"Mitähän häävieraat mahtavat ajatella noin sivistymättömästä ja junttimaisesta hääparista, kun vierasjoukosta puuttuu sulhasen oma lapsi. Siinä on häävierailla ihmettelemistä ja puheenaihetta vielä vuosienkin jälkeen ja muistetaan jos toisenkin kerran.
[/quote]
Aattelevat, että se idiootti ex-vaimo ei ole päästänyt lasta häihin. Siinä sitä on jutunaihetta ja yhteinen haukkumisenkohde."
No, se olisi vielä pahempaa ja suurempi kutsuvieraiden ihmetyksen aihe - onko tosiaan sulhanen noin reppana ja alistuva, ettei naisille mahda mitään, kun edes oma lapsi ei ole todistamassa isän suurta päivää ja olla kutsuvieraana hääjuhlassa. Kyllä siinä kutsuvieraat ihmettelisi morsiammen miehen valintaa, kun mies ei saa sanaa suustaan.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:05"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:00"]Aika tylyltä kuulostaa. Mutta ei ole helppoja nämä uusperheen uusavioitumiset. Itse haluaisin karata naimisiin vaikka ulkomailla, mutta mitenkäs sitten miehen ex-liiton lapset, mukaan vaan noiden meidän yhteisten lisäksi? Mutta sitten on katras jo sellainen, että mukaan tarvitsisi myös isovanhemnat tms. lapsenvahdiksi, ja sitten alkaa myös ajatus karkaamisesta vesittymään. Mutta jos karkaisi vain yhteisten kanssa, ja järjestäisi sitten kotimaassa juhlat koko lähipiirille ex-liiton lapset mukaanlukien. Olisiko sekin kovin tympeää?
[/quote]
Jos on karkaaminen mielessä, niin tietenkin teette sen miehesi kanssa kahdestaan. Kotimaassa sitten juhlat yhdessä kaikkien lasten kanssa. Ei kai miehesi niin tossu ole että suostuu siihen että aikaisemmat lapset jätetään matkalta pois?
[/quote]
Mies karkaisi kyllä kahdestaan, mutta minä en halua.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:47"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:05"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:00"]Aika tylyltä kuulostaa. Mutta ei ole helppoja nämä uusperheen uusavioitumiset. Itse haluaisin karata naimisiin vaikka ulkomailla, mutta mitenkäs sitten miehen ex-liiton lapset, mukaan vaan noiden meidän yhteisten lisäksi? Mutta sitten on katras jo sellainen, että mukaan tarvitsisi myös isovanhemnat tms. lapsenvahdiksi, ja sitten alkaa myös ajatus karkaamisesta vesittymään. Mutta jos karkaisi vain yhteisten kanssa, ja järjestäisi sitten kotimaassa juhlat koko lähipiirille ex-liiton lapset mukaanlukien. Olisiko sekin kovin tympeää?
[/quote]
[/quote]
Mies karkaisi kyllä kahdestaan, mutta minä en halua.
[/quote]
Eli sinä haluat vain omat lapsesi mukaan.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 18:58"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 18:22"]Meillä tyttö sai uuden pikkusisaruksen mutta isä ei kutsunut lasta ristiäisiin mitä kyllä hieman ihmettelin mutta ilmeisesti isä ja avovaimo olivat näin päättäneet ettei ex suhteen lasta kutsuta. [/quote] Puolisisaruksen. Äpärälläsi ei ole yhtään sisarusta, mikäli sinä ja kuvotuksen isä ette ole niitä yhdessä hankkineet. Jos kutsuisit synnyttämääsi turhaketta lapseni sisarukseksi, saisit turpaan niin, ettet tekisi samaa virhettä toistamiseen.
[/quote]
Tällasen apinan takia häät ja muut isommat juhlat sattaa saada ikäviä piirteitä. Haastamassa riitaa ja todennäkösesti ite saamassa turpaan ensimmäiseltä hermonsa menettäneeltä.
M39