Kaveri jätti vastasyntyneen yksin kotiin
Kaverini kertoi käyneensä kaupassa asioilla ja jättäneensä kuukauden ikäisen vastasyntyneen siksi aikaa kotiin yksin. Olin tästä niin hämmentynyt, että en saanut sanaa suustani. Eihän tämä ole normaalia ja/tai hyväksyttävää, eihän? Olen itse lapseton, mutta käsittänyt ettei lapsia jätetä tuon ikäisenä (eikä paljon vanhempanakaan) yksin ikinä missään olosuhteissa. Asia on jäänyt tosi paljon vaivaamaan minua ja haluaisin ottaa sen puheeksi hänen kanssaan. Ovat meidän suhteellisen läheinen ystäväpariskunta.
Kommentit (539)
Ihan outoa sakkia kommentoimassa ja vertailemassa lemmikkejä tai vessassa käyntiä.
Pienen, vastasyntyneen tarpeisiin tulee vastata heti. Pieni vauva esimerkiksi syö usein ja voi alkaa itkeä nälkäänsä vaikka 5 min sen jälkeen, kun huoltaja piipahtaa 10 min reissulla. Voi olla että nukkuu sen 10-15 min tai itkee heti, kun olet poistunut.
5 minuuttia lohdutonta nälkäitkua luo turvattomuuden tunnetta jo ihan pienellekin vauvalle.
Ihan eri asia mennä vessaan ja huudella sieltä vauvalle, että äiti on täällä ja tulee pian, ja olla parissa minuutissa vauvan luona. Vauva ei silloin hätäänny, kun kuulee äänesi. Kaupassa et paljon tiedä itkeekö vauva nälkää, mahakipua, kuumaa, kylmää, vai nukkuuko tyytyväisenä.
Järkyttävä ajatus antaa pienen vauvan olla yksin, kun hän tarvitsee turvaa ja tukea vähän väliä. Vauva ei itke huvikseen, hänellä on silloin jo hätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitti kommentoijille, teen lasun ja juttelen kaverin kanssa perinpohjaisesti.
ap
Ai luulet että hän juttelee kanssasi sen jälkeen kun teet hänestä lasun? Ei tietenkään eikä ole enää koskaan kanssasi tekemisissä ja jos sinulla on joskus lapsi niin hän tekee ilnoituksen sinun lapsestasi.
Jep. Eka juttelisin ystävän kanssa ja sitten vasta mahdollinen lasu. Ne siellä lasussaki tykkää jos ilmotus on tehty yhteisymmärryksessä ja sillee ettei se tuu yllätyksenä sille josta ilmoitus tehdään
Vierailija kirjoitti:
Mites muuten lapsen päiväunet? Pitääkö äidin olla koko ajan samassa huoneessa tai yöllä saako äiti nukkua ollenkaan vai pitääkö valvoa samassa huoneessa koko yö? Kun jos ei valvo samassa huoneessa niin lapsihan voi vaikka tukehtua ja on periaatteessa yksin.
Kun oma todella huonosti nukkuva vauva joskus vahingossa nukahti päiväunille niin suljin makuuhuoneen oven ja rojahdin sohvalle ja nukahdin ennen kuin pää osui sohvatyynyyn.
Kyllä siinä on aika iso ero onko vanhempi samassa asunnossa vai ulkona jossain kaupassa. Tai harvemmalla varmaan niin isoa kartanoa on, ettei ääni kuuluisi, ja silloin yleensä käytetään itkuhälytintä muutenkin. Olen minäkin jättänyt lapsen ulos nukkumaan, itkuhälyttimen kanssa, tai sisälle ja mennyt itse ulos, itkuhälyttimen kanssa. Mutta en lähtisi mihinkään, mistä ei minuutissa pääse lapsen luo jos tarve tulee. Nukkuessaan äidit yleensä on virittäytyneet niin, että heräävät kyllä lapsen ääniin, turhankin herkästi. Ellei ota jotain unilääkettä tai alkoholia, ja tietenkään ei mennä nukkumaan niin kauas vauvasta ettei äänet kuuluisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olennaista tässä kai on se, että missä se kauppa on?
Mä olen asunut kerrostalossa, jonka kivijalassa oli ruokakauppa. Kyllä mä useammankin kerran kävin siellä hakemassa maitopurkin tms, kun vauva nukkui päiväunia. Illalla kävin myös lasten nukahdettua pissittämässä koirat pikaisesti pihassa. Tuollaisia noin 5-10 minuutin reissuja kaikki. En ole ikinä ajatellut, että siinä olisi jotakin kauheaa tai lainvastaista.
Aika rohkeaa. Koskaan ei vauva huutanut naama punaisena, kun palasit takaisin? Sen vauvan tarpeisiin on nykyään tapana vastata heti, eikä 10 min päästä. Tällä luodaan turvallisuutta.
Olen eri mutta meillä ei huutanut kertaakaan naama punaisena kun tulin takaisin.
Kävin siis joka päivä useita kertoja ulkona.
Ei elämää ja pakollisia töitä voi lopettaa sen takia että on vauva talossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi noin ei saisi tehdä? 15min poissa ja vastasyntynyt kävelee karkuun kotoa?
Parempi että pysyt lapsettomana jatkossakin.
Selittäisitkö miksi vauva ei saa olla hetkeäkään yksin? Muuten aijon ilman muuta hankkia lapsia ja jättää heidät hetkeksi yksin sillä siitä ei mielestäni ole mitään haittaa
Vauvan jättäminen yksin on heitteillejättö ihan yksiselitteisesti. Älä hanki lapsia, jos meinaat jättää vauvan yksin. Oikeasti. On lastensuojeluasiat jos niin teet.
Se pieni vauva ei kykene edes asentoaan korjaamaan, kääntymään tai muutakaan. Hän voi vaikka tukehtua oksennukseen tai joutua asentoon, jossa tarvitsee aikuisen apua, esim peitto menee naaman päälle eikä saa sitä pois itse. Vauva ei myöskään ymmärrä, miksi kukaan ei tule auttamaan, kun hän itkee hätäänsä.
Tokkopa monet vanhemmat ovat koko ajan vauvan sängyn vieressä tämän nukkuessa, kun kerrot perusteluksi, että "peittoo menee naaman päälle".
Vierailija kirjoitti:
Mites muuten lapsen päiväunet? Pitääkö äidin olla koko ajan samassa huoneessa tai yöllä saako äiti nukkua ollenkaan vai pitääkö valvoa samassa huoneessa koko yö? Kun jos ei valvo samassa huoneessa niin lapsihan voi vaikka tukehtua ja on periaatteessa yksin.
Kun oma todella huonosti nukkuva vauva joskus vahingossa nukahti päiväunille niin suljin makuuhuoneen oven ja rojahdin sohvalle ja nukahdin ennen kuin pää osui sohvatyynyyn.
Vastasyntyneen kanssa on hyvä elää symbioosissa ja nukkua yhdessä, niin vauvan tarpeisiin pystyy reagoimaan heti. Yleensä äiti reagoi hormonien ohjaamana yölläkin pieneenkin merkitykselliseen inahdukseen ja ei edes halua päästää vauvaa silmistään ekat 3-4 kk. Mulla vauva nukkui vieressä sohvalla tai kopassa sängyn vieressä tai vaunuissa kävelyllä.
Jos on niin väsynyt tai masentunut, että ei pysty, niin jotain tarttis tehdä. Ja se tässä ap:n tapauksessa pitäs selvittää, että eikö äiti pysty huolehtimaan lapsestaan jostain syystä?
Vierailija kirjoitti:
Tuo kuulostaa pahalta, mutta lapsettomana haluaisin kysyä kumminkin tällaisen asian, että kun vauvat usein nukkuvat ulkona vaunuissa jossain ikkunan alla tai terassilla, niin eikö tässä ole tavallaan samasta asiasta kyse? Ei se vanhempi kumminkaan seiso koko ajan siinä ikkunalla tai vaunun vieressä katsomassa kun lapsi nukkuu, vaan täyttelee astianpesukonetta, viikkailee pyykkiä tai mitä nyt tekeekin. Ei sano, että on ok jättää vauva yksin. Tulin vaan ajatelleeksi, että tällaista yleisemmin hyväksyttyä "yksin jättämistä" tapahtuu koko ajan ja mikä ero niissä on?
Ero on siinä onko kuuloetäisyydellä (tai käyttää itkuhälytintä) ja pääsee välittömästi lapsen luo jos hätä tulee. Jos on kaupassa, ei pääse. Ellei se kauppa ole aidosti todellakin ihan vieressä niin että on se kuuloetäisyys, melko harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selittäisitkö miksi vauva ei saa olla hetkeäkään yksin? Muuten aijon ilman muuta hankkia lapsia ja jättää heidät hetkeksi yksin sillä siitä ei mielestäni ole mitään haittaa
Vauvan jättäminen yksin on heitteillejättö ihan yksiselitteisesti. Älä hanki lapsia, jos meinaat jättää vauvan yksin. Oikeasti. On lastensuojeluasiat jos niin teet.
Se pieni vauva ei kykene edes asentoaan korjaamaan, kääntymään tai muutakaan. Hän voi vaikka tukehtua oksennukseen tai joutua asentoon, jossa tarvitsee aikuisen apua, esim peitto menee naaman päälle eikä saa sitä pois itse. Vauva ei myöskään ymmärrä, miksi kukaan ei tule auttamaan, kun hän itkee hätäänsä.
Tokkopa monet vanhemmat ovat koko ajan vauvan sängyn vieressä tämän nukkuessa, kun kerrot perusteluksi, että "peittoo menee naaman päälle".
Mä olen ihan herännyt siihen, kun lapsi kuulosti tukahtuneelta. Oli kokonaan peiton alla. Ei sillä sinänsä hätää ollut, mutta vieressä nukkuva äiti huomaa jos on jotain vialla. Sitä on vaikea selittää ihmiselle, joka ei ole synnyttänyt ja hoitanut vastasyntynyttä.
Vierailija kirjoitti:
Pieni vauva saattaa puklata ja vetää maidot keuhkoihin. Tähän riittää minuutti, aivovammaan pari lisää. Noin pientä ei saa jättää yksin minkään kauppareissun ajaksi. Mikä siellä kaupassa on niin tärkeää, ettei sitä voi hakea silloin kun on puoliso kotona, tai ottaa sitä nukkuvaa muksua vaunuissa mukaan? Tavarat voi myös tilata kotiovelle nykyään.
Mutta eihän ole realistista, että nukkuva vauva ei olisi minuuttiakaan ilman että aikuinen on vieressä. Pakkohan sitä on syödä, käydä vessassa, laittaa ruokaa, olla isompien lasten kanssa? Tuollaisen puklauksen huomaaminen vaatisi nukkuvan vauvan jatkuvaa tuijottamista?
Vierailija kirjoitti:
Tuo kuulostaa pahalta, mutta lapsettomana haluaisin kysyä kumminkin tällaisen asian, että kun vauvat usein nukkuvat ulkona vaunuissa jossain ikkunan alla tai terassilla, niin eikö tässä ole tavallaan samasta asiasta kyse? Ei se vanhempi kumminkaan seiso koko ajan siinä ikkunalla tai vaunun vieressä katsomassa kun lapsi nukkuu, vaan täyttelee astianpesukonetta, viikkailee pyykkiä tai mitä nyt tekeekin. Ei sano, että on ok jättää vauva yksin. Tulin vaan ajatelleeksi, että tällaista yleisemmin hyväksyttyä "yksin jättämistä" tapahtuu koko ajan ja mikä ero niissä on?
Vaunuissa on itkuhälytin tai ikkuna on auki. Nykyään ei saa huudattaa lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni vauva saattaa puklata ja vetää maidot keuhkoihin. Tähän riittää minuutti, aivovammaan pari lisää. Noin pientä ei saa jättää yksin minkään kauppareissun ajaksi. Mikä siellä kaupassa on niin tärkeää, ettei sitä voi hakea silloin kun on puoliso kotona, tai ottaa sitä nukkuvaa muksua vaunuissa mukaan? Tavarat voi myös tilata kotiovelle nykyään.
Mutta eihän ole realistista, että nukkuva vauva ei olisi minuuttiakaan ilman että aikuinen on vieressä. Pakkohan sitä on syödä, käydä vessassa, laittaa ruokaa, olla isompien lasten kanssa? Tuollaisen puklauksen huomaaminen vaatisi nukkuvan vauvan jatkuvaa tuijottamista?
Mulla se vastasyntynyt oli aivan koko ajan mukana, vaikka oli jo isompiakin lapsia. Vessassa oli sitteri. Vauvat harvoin nukkuvat kovin pitkään kerrallaan.
Meidän kaksoset nukkui yksin kotona kun oltiin muu perhe puolen km päässä heinätöissä.
Silläkös niistä on tullutkin omituisia :)
En tiedä onko tämä jo sanottu kun luin vain ensimmäisen sivun mutta minusta ainakin olisi karmeaa tehdä kaverista lastensuojeluilmoitus ennen kuin asiasta juttelee. En itse ainakaan voisi tehdä noin julmasti kaveria kohtaan. Siinä tapauksessa ymmärtäisin jos kyseessä olisi päihdeongelma tai väkivaltaa, jotain pahempaa siis kuin joku yksittäinen tukistaminen tms.
Lievemmissä asioissa juttelisin ehdottomasti ensin kaverin kanssa, koska joskus voi olla niinkin, että itse on käsittänyt asian jotenkin väärin. Ongelma ehkä hoituisi jo sillä että väärin toiminut tajuaa virheensä kun asiaan puututaan. Kyllä asiat pitää ensin yrittää hoitaa ihan lähipiirin kesken ennen kuin ollaan viranomaisiin yhteydessä. Voi vaikka laittaa viestin ja selittää asian, ja mainita että asia vaivaa niin paljon että haluaa keskustella heti kun kaverilla on mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska nykyvanhemmat on hysteerisiä helikoptereita? Lapset oppii että vessassakaan ei käydä yksin ja kun tarha ja koulu alkaa, sieltä kuuluu soittaa 15 kertaa päivässä äipälle töihin. Vanhemmat hoitavat jotain omia henkisiä ongelmia lasten kautta.
Nyt on kyse kuukauden vanhasta vauvasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jätin joka päivä useamman kerran yksinään. Vauva nukkui niin mistäpä se tiesi olenko hakemassa puita vai vessassa.
Eri asia käydä viemässä vaikka roskat, josta pääsee takaisin parissa minuutissa kuin olla kaupassa arviolta yli vartin, jona aikana lapsi voi herätä ja hätääntyä pahasti, kun ei äitiä kuulukaan takaisin. Voi tietenkin herätä myös sen vessareissun tai roskien viemisen aikana, mutta ei silloin joudu odottamaan hätääntyneenä ja paniikissa lainkaan niin kauan kuin jos äiti huitelee jossain kauempana, mistä ei noin vain kotiin päästäkään. Sitten tietysti eri asia, jos kauppa on alakerrassa ja mukana itkuhälytin, että takaisin pääsee minuutissa, mutta en kyllä itse jättäisi edes roskien viennin ajaksi yksinään, jos vaikka avaimet unohtuukin ja ovi menee lukkoon perässä. Vessassa ja saunassa käyn niin, että itkuhälytin on käytössä, ja samoin itkuhälytin on vaunuissa, kun lapsi/lapset nukkuu ulkona. Näin pääsee aina reagoimaan riittävän nopeasti.
Entäs jos jäät auton alle, saat sairauskohtauksen ja menet tajuttomaksi. Asunnossa voi syttyä tulipalo. Ei se ole mitään hysteriaa. Joka päivä sattuu onnettomuuksia, etkä voi tietää, ettei se sattuisi kohdallesi. Pientä lasta ei jätetä yksin.
Voi myös käydä niin, että se lapsi jää auton alle ja kuolee kauppareissulla (tapahtunut, rattijuoppo törmäsi vaunuihin) ja äiti säilyy hengissä. Jos olisi vartin ollut kotona nukkumassa eikä mukana niin olisi säilynyt hengissä. Kaikkea voi elämässä sattua ja tapahtua.
Vierailija kirjoitti:
ap
Entiselle kaverillesi siis.
Vierailija kirjoitti:
ap
Juttele kaverin kanssa ensin, jos kaveri ymmärtää kerrasta, ei minusta lasua tarvitse tehdä.
No miksei voisi jättää? Ei se vastasyntynyt pysty itseään mitenkään siellä satuttaa, niin kuin vaikka taapero.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni vakava tapaturma sattuu kotona. Näiden vastausten perusteella vanhempi ei koskaan saisi jäädä yksin vauvan kanssa kotiin, vaan aina pitäisi olla paikalla toinen henkilö, jos vanhempi vaikka saa aivoverenvuodon, kaatuu, saa epileptisen kohtauksen, verensokero pääsee alas, leikkaa sormeensa ja pyörtyy nähdessään verta ja lyö päänsä pyörtyessään...
Brittiläisessä lööppilehdessä oli juttu alle vuodenikäisestä vauvasta, joka oli kuollut janoon/nälkään kotonaan, kun äiti oli kuollut epileptiseen kohtaukseen. Kukaan ei ollut käynyt yli viikkoon kylässä.
Olisiko kuitenkin hyvä, että paikalla olisi joku kolmaskin henkilö sitä varten, että kohtaus iskee molempiin aikuisiin yhtäaikaa. Tai jokin hälytysjärjestelmä, jossa lasta hoitava aikuinen lähettäisi esim 15 minuutin välein tekstiviestin, että elossa ollaan yhä. Tuo 15 min on tietysti aika pitkä aika ja elottomaksi ehtii siinä välissä, olisiko 5 min välein sittenkin parempi.
Aika rohkeaa. Koskaan ei vauva huutanut naama punaisena, kun palasit takaisin? Sen vauvan tarpeisiin on nykyään tapana vastata heti, eikä 10 min päästä. Tällä luodaan turvallisuutta.