Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KOKEMUKSIA opettajan työstä, huonosta palkasta, uupumisesta ja alanvaihdosta

Vierailija
06.04.2022 |

Olen tehnyt 15 vuotta opettajan töitä alakoulussa. Näistä osan erityisluokanopettajana ja nyt viimeisiimmät vajaa 10 vuotta laaja-alaisena erityisopettajana. Työ on todella kuormittavaa ja tiedän paljon opettajia, jotka ovat äärirajoilla omassakin koulussani. Meillä on koulussa uusiakin viime keväänä valmistuneita opettajia, jotka ovat niin kuormittuneita, että saattavat oppilashuollon kokouksissa kertoessaan luokistaan alkaa itkemään. Usea pidempään koulussamme ollut opettaja myös miettii alan vaihtoa tai kouluttautuu jo uuteen työhön. Meillä on omasta mielestäni äärimmäisen hyvä koulu, jossa opettajan jaksaminen on ollut pitkään tärkeää. Siltikin tilanne on tämä. Sijaisia on vaikea saada ja luokat ovat todella haastavia. Oma oppilasmääräni on kasvanut radikaalisti viimeisen 10 vuoden aikana ja en voi antaa enää niin hyvää tukea lapsille kuin toivoisin. Me opettajat saamme palkkaa opetettujen tuntien mukaan (esimerkiksi varhaistakasvatuksessa kaikki valmistelu ja paperityö hoidetaan työajalla), mutta tämä on vain alle puolet siitä ajasta mitä työn hoitamiseen kuluu. Pääsääntöisesti teenkin töitä 8-16 melkein tauotta. Kun lapset lähtevät kotiin alkaa paperityöt, huoltajatapaamiset yms. Oppitunteja en ole ehtinyt suunnitella usempaan vuoteen melkein ollenkaan. Onneksi on vanhat tutut sabluunat ja materiaalit joita voi käyttää ilman isompia suunnitteluja.

Toivoisin tähän ketjuun keskustelua opettajan työstä. Minusta tuntuu, että monet ei alalla työskentelevät ihmiset ja päättätjätkään eivät tiedä mitä se pitää sisällään. Etenkin alakoulussa palkka on minusta todella kehno työn vaativuuteen nähden. Monet nostavat tikun nokkaan pitkät lomat ja perustelevat sillä opettajien kehnoa palkkausta. Olen kuitenkin kuullut monilta alan vaihtajilta, että toisenlaisessa työssä kuormitus on niin paljon pienempää, että lyhyemmätkin lomat palauttavat. Opettajan työssä pitkän lomankin jälkeen olo on ei palautunut.

Kommentit (135)

Vierailija
61/135 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erityisopet ovat nykyään lähinnä konsulentteja. Hyvä, jos edes luokassa käyvät. Ei mitään syytä uupua. Erityisope saa kaikki opettajan työn hyvät puolet: ei luokkahuonetyöskentelyä ja 4 kk loma.

Kyllä, jotkut ovat hoitaneet itsensä "konsulteiksi" eli juuri näiksi, jotka puhuu hienoja ja eivät ota mitään vastuuta.

Mutta valtaosa erkoista tekee ihan hands-on työtä joka päivä. Minulla on 26 opetustuntia ja nolla tuntia konsultaatiolle tuosta. En ole koskaan edes "avustajana" eli pyörimässä luokan perällä. Minulla on joka tunti omat oppilaat omassa luokassa. Ryhmät on järkyttävän suuria ja mistään erityisopetuksesta ei voi enää puhua edes. Säilössä ne on. Periaatteessa olen laaja-alainen, mutta minulla on VIISI kokoaikaita oppilasta + kaksi kotona tekevää, joita koordinoin. Päälle tietysti pyörii tämä normaali laaja-alaisten sakki. Olen niin poikki ja niin kaaoksessa, että ainoa toive on jokainen aamu, että useampi olisi pois. Muuten en enää selviä päivistä.

Palkka olisi ok, jos sen saisi edes hieman helpommalla. Olen ollut luokanopettajana pitkään ja minusta se oli köykäisempää. Toki tykkään enemmän erityisteineistäni ja siinä mielessä työ palkitsee. Pidän teineistä enemmän kuin pienistä.

Jotain tarvii tehdä. Tämä opettajan työmäärä vaan lisääntyy, porukka on hermonsa menettäneitä ja kyllä, mekin olemme joutuneet venymään hirveästi koronan takia. Ei se palkka ole täälläkään tullut vanhaan malliin samasta suoritteesta ja päivät venyy vaan koko ajan ilman lisäpalkkaa. Siinä vaiheessa, kun opettaja pitää siivota jopa oksennukset jo lattioilta, koska se ei kuulu siivoojien työhön, niin jossain on menty mönkään....

Vierailija
62/135 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako tulla kirjoittamaan, että tykkään työstäni ja olen palkkaani tyytyväinen vai tuleeko vihan niskaan?

Työskentelen lukion opena, enkä ole keksinyt parempaa hommaa. Töitä toki on, koska minulla on paljon ylitunteja, mutta siitä johtuen palkkakin ihan kilpailukykyinen (+5000€/kk). Päivät käytännössä aina 8-16 ja iltaisin suunnittelut ja korjaukset päälle. Nuoret ovat ihania, alalle hakeutuneet ammattivalittajat eivät sitten aina.

Sulla ei ilmeisesti ole perhettä. Perheelliselle on jo vaikeaa tuo, että on ensin 8 tuntia töissä ja sitten tulee kotiin illaksi tekemään töitä. 

Luuletko ihan oikeasti, että muilla aloilla ei joudu iltaisin uhraamaan ajatustakaan töille?

En luule. Tuossa puhuttiin suunnittelu-ja korjaustöistä. Lukion kokeita, esseitä ym. ei ihan ajatuksen uhraamisella korjata, menee tuntikausia väkisinkin. 

Kannattaa vaan päivän luppohetketkin käyttää hyödyksi. Niin kiva kuin onkin ryystää kaffetta ja pullaa 1/4 työpäivästä, niin niistä saisimyös tehokasta työaikaa.

Ja ei kai kokeneella opettajalla oikeasti mene varttia pidempään yhden esseen lukemiseen?

Toivottavasti ei. Uudet esseet tulee kuuden viikon välein jakson vaihtuessa, ja opiskelijoita voi olla toista sataa kerrallaan.

Mutta onhan se kiinnostavaakin lukea nuorten paperille laittamiaan ajatuksia, eikö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/135 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yläkoulun erityisopettaja. Jos palkka on sinusta alakoulussa kehno, niin voin kertoa, että ihan sama se on erityisopettajalla yläkoulussakin, päivät vain muodostuvat paljon pidemmiksi kuin alakoulun puolella. Ehkä tarkoitit luokanopettajan palkkoja, heidän aloituspalkkansahan on pari sataa vähemmän kuin laaja-alaisilla erityisopettajilla ja yläkoulun aineenopettajilla. 

Itselläni on alasta jo pitkä kokemus. Työn määrä on lisääntynyt vuosi vuodelta. Ilo on kadonnut opettajanhuoneesta, koska olemme kaikki niin väsyneitä, ja koska emme sinne enää juuri koskaan ehdi, päivät ovat niin kiireisiä. Itselläni on esim. päiviä, jolloin olen kiinni oppitunneissa ja koulun toiminnassa joka minuutti 8-16 niin, että väliin mahtuu vain yksi 15 minuutin tauko. Siinä täytyy toivoa, ettei kenenkään toisen ruoka ole mikrossa silloin, että ehtii lämmittää omansa sillä välin kun käy vessassa. Nyt olen sairaana, mutta alkuperäisen tämän päivän pituus olisi ollut 8-17 juuri yhdellä tauolla. 

Hoitotyössä ihan normaalia jo vuosien ajan. Huonommalla palkalla. Ei etänä edes korona-aikana.

Miten paljon teillä on hoitotyössä sellaisia töitä joita teette ilman palkkaa?

Epäsuorasti:

- Opiskelijoiden ohjaaminen, jokaiselle osuu opiskelija noin 3-4kertaa vuodessa, harjoittelun kesto 5-8vko. Erillistä työaikaa ei saa edes arviointiin tai sen kirjoittamiseen. Pyrittävä irroittamaan perustyön ohesta.

- Erilaisia mittareita, taulukointia potilaskuormituksesta, ym joka vuorossa

- Omat vastuualueet (esim. lääkehuone, varasto, saattohoito, ym). Ei anneta toimistotyöaikaa, vaan tehtävä perustyön ohessa. Usein yövuorossa pätkittäin, jos potilailla ei tarvetta.

Suorasti:

- Kotona opiskelijoiden arviointien kirjoittaminen, kun töissä ei ehdi.

- Kotona vastuuaöueen hoitaminen, kun töissä ei ehdi.

- Jatkuva työkavereiden neuvominen vapailta, kun ei tekijöitä/kokemusta laitteista, hoidoista, jne.

- Jatkuva esihenkilöiden yritys tavoitella puhelimitse hälytysvuoroon vapaalta, vaihtamaan vuoroja, ym. Itse en vastaa heille.

Niin siis kuinka monta tuntia teet sinulle maksetun työajan ulkopuolella? Jos teet tuon työaikanasi, se on ihan normaalia työtä.

Vierailija
64/135 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yläkoulun erityisopettaja. Jos palkka on sinusta alakoulussa kehno, niin voin kertoa, että ihan sama se on erityisopettajalla yläkoulussakin, päivät vain muodostuvat paljon pidemmiksi kuin alakoulun puolella. Ehkä tarkoitit luokanopettajan palkkoja, heidän aloituspalkkansahan on pari sataa vähemmän kuin laaja-alaisilla erityisopettajilla ja yläkoulun aineenopettajilla. 

Itselläni on alasta jo pitkä kokemus. Työn määrä on lisääntynyt vuosi vuodelta. Ilo on kadonnut opettajanhuoneesta, koska olemme kaikki niin väsyneitä, ja koska emme sinne enää juuri koskaan ehdi, päivät ovat niin kiireisiä. Itselläni on esim. päiviä, jolloin olen kiinni oppitunneissa ja koulun toiminnassa joka minuutti 8-16 niin, että väliin mahtuu vain yksi 15 minuutin tauko. Siinä täytyy toivoa, ettei kenenkään toisen ruoka ole mikrossa silloin, että ehtii lämmittää omansa sillä välin kun käy vessassa. Nyt olen sairaana, mutta alkuperäisen tämän päivän pituus olisi ollut 8-17 juuri yhdellä tauolla. 

Esim tämäkin ongelma on itse tekemällä tehty: fiksu opettaja söisi ruokalassa oppilaiden kanssa, olisi esimerkkinä ja samalla valvoisi, että oppilailla on kaikkihyvin.

Entä jos se tauko on sellaiseen aikaan, että ruokalassa ei ole enää ruokailua? Ja entä jos opettaja ei halua maksaa 5-6 euroa hernekeittolautasellisesta? Entä jos se ruokala on niin kaukana, esim. eri rakennuksessa niin, että vartissa ei ehdi sinne? Entä jos opettaja haluaa 15 minuutin tauon päivän aikana oppilaista? Entä jos hän haluaa käydä myös vessassa päivän aikana, sitähän ei ruokalassa käydessä enää ehdi.

Maksaahan sitä muidenkin ihmisten työpaikkaruokailu. Kuusi euroako se teillä maksaa?

Tottakai maksaa muidenkin. Olenkin ollut muutamassa muussa työpaikkaruokailussa syömässä hernekeittoa. Niistä olisin mielelläni maksanut sen summan, sillä hernekeiton kanssa sai monenlaista tuoretta leipää, päälle erilaisia levitteitä, juustoa, kurkkua, alkusalaatin kastikkeineen ja jälkkäriksi pannukakkua, hilloa, kermavaahtoa ja kahvit. Koulussa saa metelin keskellä hernekeittolautasellisen ja näkkileivän. Margariiniakin on, jos haluaa kaivaa sieltä samasta rasiasta, missä tököttää se veitsi, mikä juuri tippui lattialle.

Vierailija
65/135 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä työskententelen pienessä, hyvin johdetussa, hyvillä resursseilla toimivassa alakoulussa pienessä ja "helpossa" luokassa. Kaikki on siis tsoi hyvin ja työpäivät ovat rehellisesti mukavia. Silti työpäivien jälkeen kotiin ajellessa ihan humisee korvissa ja takki aivan tyhjä. En edes halua ajatella, mitä kuormitus on silloin kun olosuhteet ovat raskaat. Sitähän ne monelle ovat.

Tai ajattele, jos työpäivän pituus olisikin 8 h plus ruokis, ja työajasta 1/4 ei olisikaan taukoja, ja lomaakin olisi vain heinäkuu ja yksi viikko talvella.

Mieti ihan oikeasti ennen kuin ryhdyt puolustelemaan. Miten paljon vaativampi työ teillä on kuin kaikilla muilla yhteensä.

Aikamoinen käsitys, että taukoja olisi 1/4 työajasta 🤔

Aika usein minulla työpäivän pituus on 7,5h, eihän meillä ole ruokatuntia,ä. Päivään sisältyy yleensä pari kahvitaukoa.

Minun työni ei ole tänä lukuvuonna erityisen vaativaa. Voihan se sitä olla ja onkin useina vuosina ollut. Varmasti monet työt ovat vielä vaativampia. Mainitsin kuormittavuuden. Kuormittavuus tulee paljolti siitä, että pitää kokoajan tehdä montaa asiaa.

Tämä silloin kun työnkuva on helpoimmillaan. Silloinkin se on ihan oikeaa kuormittavaa työtä. Kun resurssit ovat huonot, open työ on todella raskasta.

Palkka on mielestäni ok. Vaka-puolella ei ole ja siksi siellä onkin vielä pahempi kriisi. Ja siellä pitäisi työolojen lisäksi saada palkka kuntoon.

Vierailija
66/135 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatuksen palkat on surkeat ja en halua sitä vähätelllä. Siellä kuitenkin on tuntimäärät ja työvuorot ja palkka menee niiden mukaan. Opettajilla palkka tulee opetusvelvollisuuden mukaan ja kaikki muu työ tehdään vapaa-ajalla.

Vierailija
67/135 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työskentelen erityisluokanopettajana kehitysvammaisten kanssa, ja lisään listaan jatkuvan väkivallan uhan. Viime viikolla isokokoinen ja vahva oppilas suuttui sekunnissa ja heitti kädessänsä olevat tavarat viereeni seinään. Minua on purtu, lyöty, potkittu, syljetty ja raavittu. Silmälasejani on väännetty useampaan otteeseen (koulun vakuutus ei muuten korvaa, eivätkä oppilaiden vanhemmatkaan ole enää maksuhalukkaita siinä vaiheessa kun lapsi tuhoaa jatkuvasti tavaraa). Olen joutunut lähettämään raskaana olleen sijaisen pois luokastani, koska en pysty takaamaan hänen turvallisuuttaan.

Suurin osa hetkistä oppilaiden kanssa on mukavia, ja mitä enemmän jonkun kanssa painii, sitä antoisampaa se on kun huomaa että tunnetaidot alkavat harjoituksen myötä karttua, rauhoittuminen on helpompaa ja näin ollen raivokohtauksia on vähemmän. Mutta miettikääpä mitä se olisi aikuisten kehitysvammaisten kanssa, jos me opettajat ja ohjaajat emme pienestä pitäen harjoittelisi näitä asioita ja kitkisi väkivaltaa pois?

Onneksi vanhemmat arvostavat meidän työtämme, se auttaa jaksamaan.

Vierailija
68/135 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä palkka ja pitkät lomat. Vali, vali, vali.....

Opettajat ei ainakaan ansaitse palkkojen korotuksia.

Sinusta siis yliopistotutkinnon suorittaneilla luokanopettajilla (alkupalkka 2700e) ja varhaiskasvatuksen opettajilla (alkupalkka 2400e) on tarpeeksi hyvä palkka? Muilla opettajilla se on pari sataa enemmän, ei minusta sekään kehuttava työn määrään nähden. 

Mutta entä lukion tuntiopettajalla kaikilla lisillä ja vielä lomat päälle?

Vierailija
69/135 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinusta siis yliopistotutkinnon suorittaneilla luokanopettajilla (alkupalkka 2700e) ja varhaiskasvatuksen opettajilla (alkupalkka 2400e) on tarpeeksi hyvä palkka? Muilla opettajilla se on pari sataa enemmän, ei minusta sekään kehuttava työn määrään nähden. 

Tuntiopettajan palkka riippuu opetustuntien määrästä

Vierailija
70/135 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös väsynyt.

Olen ratkaissut asian niin, että teen vähemmän ja huonommin. Kun tuntien päätteeksi pitäisi tehdä ja hoitaa jotain, niin usein päätän vaan, että lähden kotiin. En siis juurikaan suunnittele opetusta enää.

Olen yrittänyt etsiä muita töitä.

Ryhdy kuntoilemaan. Lähtee väsymys. Syötkö terveellisesti?

Vierailija
71/135 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntiopettajan palkka riippuu opetustuntien määrästä

Lienee kuitenkin 4-5000 luokkaa eikä ole pelkoa irtisanomisesta.

Vierailija
72/135 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako tulla kirjoittamaan, että tykkään työstäni ja olen palkkaani tyytyväinen vai tuleeko vihan niskaan?

Työskentelen lukion opena, enkä ole keksinyt parempaa hommaa. Töitä toki on, koska minulla on paljon ylitunteja, mutta siitä johtuen palkkakin ihan kilpailukykyinen (+5000€/kk). Päivät käytännössä aina 8-16 ja iltaisin suunnittelut ja korjaukset päälle. Nuoret ovat ihania, alalle hakeutuneet ammattivalittajat eivät sitten aina.

Sulla ei ilmeisesti ole perhettä. Perheelliselle on jo vaikeaa tuo, että on ensin 8 tuntia töissä ja sitten tulee kotiin illaksi tekemään töitä. 

On perhe. 15v, 13v ja 11v. Eilen mies hoiti harrastusrumban, tänään minä. Ruoan kävin hakemassa tiskiltä. On kallista mutta ei tässä ehdi olla mikään kodin hengetär. Kesällä vietän laatuaikaa lasten kanssa, muuten lähinnä kuskaan ja teen töitä. Sain yhtenä vuonna päiväkodista äitienpäiväkortin, jossa luki, että äiti tykkää työstä, äiti tekee aina töitä. Onneksi on lapset jo niin isoja, että ymmärtävät.

Vierailija
73/135 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä työskententelen pienessä, hyvin johdetussa, hyvillä resursseilla toimivassa alakoulussa pienessä ja "helpossa" luokassa. Kaikki on siis tsoi hyvin ja työpäivät ovat rehellisesti mukavia. Silti työpäivien jälkeen kotiin ajellessa ihan humisee korvissa ja takki aivan tyhjä. En edes halua ajatella, mitä kuormitus on silloin kun olosuhteet ovat raskaat. Sitähän ne monelle ovat.

Tai ajattele, jos työpäivän pituus olisikin 8 h plus ruokis, ja työajasta 1/4 ei olisikaan taukoja, ja lomaakin olisi vain heinäkuu ja yksi viikko talvella.

Mieti ihan oikeasti ennen kuin ryhdyt puolustelemaan. Miten paljon vaativampi työ teillä on kuin kaikilla muilla yhteensä.

Alalle hakeutuneet ovat kuvitelleet saavansa helpon homman ja pitkät lomat mutta pettyneet ja turhautuneet.

Vierailija
74/135 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alalle hakeutuneet ovat kuvitelleet saavansa helpon homman ja pitkät lomat mutta pettyneet ja turhautuneet.

Väärin. 

Opetusalalle hakeutuneet ovat kuvitelleet pääsevänsä opetushommiin. Nyt on käynyt niin, että opettajan työ on järkyttävän suuressa ja alati enenevässä määrin kaikkea muuta kuin opettamista.

Vierailija
75/135 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin. 

Opetusalalle hakeutuneet ovat kuvitelleet pääsevänsä opetushommiin. Nyt on käynyt niin, että opettajan työ on järkyttävän suuressa ja alati enenevässä määrin kaikkea muuta kuin opettamista.

Joo tämä on minustakin tämän asian ydin. Luulin alalle hakeutuessa, että pääsen nimensä mukaisesti olemaan opettaja eli opettamaan. Nyt 10% työstäni on tätä opettajan työtä muun ajan toimin siivoojana, sosiaalityöntekijänä, it-tukena, sihteerinä ja ties minä.

Vierailija
76/135 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi aineenopettajien palkka ja opetusvelvollisuus vaihtelee suuresti aineiden välillä tai vaikka luokanopettajaan tai erityisopettajaan verrattuna. Tämä on jäänne aikojen alusta ja tälle ei ole tehty mitään.

Vierailija
77/135 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvatuksen palkat on surkeat ja en halua sitä vähätelllä. Siellä kuitenkin on tuntimäärät ja työvuorot ja palkka menee niiden mukaan. Opettajilla palkka tulee opetusvelvollisuuden mukaan ja kaikki muu työ tehdään vapaa-ajalla.

Varhaiskasvatuksessa on aina ryhmän kanssa useampi aikuinen, kun koulussa luokanopettaja työskentelee useimmiten yksin oppilaiden kanssa. Lisäksi peruskoulussa opettajan tehtäviin kuuluu oppilaan arviointi, toki jatkuvasti, mutta näkyvämmin lukukausien lopussa. 

Vaka-open ja peruskouluopen työnkuva, -ajat ja vastuu ovat aivan erilaisia. Ei silloin kuulukaan saada samaa palkkaa.

Vierailija
78/135 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin. 

Joo tämä on minustakin tämän asian ydin. Luulin alalle hakeutuessa, että pääsen nimensä mukaisesti olemaan opettaja eli opettamaan. Nyt 10% työstäni on tätä opettajan työtä muun ajan toimin siivoojana, sosiaalityöntekijänä, it-tukena, sihteerinä ja ties minä.

Tämäpä juuri. Ja välillä tuntuu, ettei 10% edes riitä. Jatkuvasti tulee kaikenlaista uutta painetta ja ideaa "Järjestäkää vanhemmille vertaistuki-iltoja kurssiluonteisesti, siihen voisi osallistua vetäjinä vaikka opettaja ja joku muu. Palkaksi voisi neuvotella kerhotunteja." oli yksi taannoin kuulemani neuvo. Alle normituntipalkan pitäisi siis ilta-aikaan olla pitämässä aikuisille tapahtumia, koska se tulee oppilaiden hyvinvointia. Ja oppilaiden hyvinvointihan on ehdottoman tärkeää, mutta opettajien työtä ei näemmä haluta rajata mitenkään. 

Tässä kevään korvilla on onneksi saanut viettää lisäksi aikaa salapoliisina etsien halvimpia vihkoja ja liimoja, jotka pitäisivät kahta paperia yhdessä pidempään kuin kuivumisajan.

Koska työtä ei työnantajan puolesta aiota rajata, ei itseäkään oikein kiinnosta rajattomasti joustaa ja tyytyä. Ja totuus on, että koska itselläni koulutus sen sallii ja verkostot koulutusalan firmoihin ovat hyvät, taitaa opettajauran loppu häämöttää. Mikä on sääli, koska nautin siitä varsinaisesta opetustyöstä ja olen siinä oikeasti aika hyvä. 

Vierailija
79/135 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
80/135 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitotyössä ihan normaalia jo vuosien ajan. Huonommalla palkalla. Ei etänä edes korona-aikana.[/quote]

Miten paljon teillä on hoitotyössä sellaisia töitä joita teette ilman palkkaa?[/quote]

Tämä. Ja jatkuuko päivä klo 16 iltahommilla nopean ruokailun jälkeen ja myös vapaapäivinä ja juhlapyhinä, kuten pääsiäinen?

Onko takana 5-7:n vuoden korkeakouluopinnot?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän