KOKEMUKSIA opettajan työstä, huonosta palkasta, uupumisesta ja alanvaihdosta
Olen tehnyt 15 vuotta opettajan töitä alakoulussa. Näistä osan erityisluokanopettajana ja nyt viimeisiimmät vajaa 10 vuotta laaja-alaisena erityisopettajana. Työ on todella kuormittavaa ja tiedän paljon opettajia, jotka ovat äärirajoilla omassakin koulussani. Meillä on koulussa uusiakin viime keväänä valmistuneita opettajia, jotka ovat niin kuormittuneita, että saattavat oppilashuollon kokouksissa kertoessaan luokistaan alkaa itkemään. Usea pidempään koulussamme ollut opettaja myös miettii alan vaihtoa tai kouluttautuu jo uuteen työhön. Meillä on omasta mielestäni äärimmäisen hyvä koulu, jossa opettajan jaksaminen on ollut pitkään tärkeää. Siltikin tilanne on tämä. Sijaisia on vaikea saada ja luokat ovat todella haastavia. Oma oppilasmääräni on kasvanut radikaalisti viimeisen 10 vuoden aikana ja en voi antaa enää niin hyvää tukea lapsille kuin toivoisin. Me opettajat saamme palkkaa opetettujen tuntien mukaan (esimerkiksi varhaistakasvatuksessa kaikki valmistelu ja paperityö hoidetaan työajalla), mutta tämä on vain alle puolet siitä ajasta mitä työn hoitamiseen kuluu. Pääsääntöisesti teenkin töitä 8-16 melkein tauotta. Kun lapset lähtevät kotiin alkaa paperityöt, huoltajatapaamiset yms. Oppitunteja en ole ehtinyt suunnitella usempaan vuoteen melkein ollenkaan. Onneksi on vanhat tutut sabluunat ja materiaalit joita voi käyttää ilman isompia suunnitteluja.
Toivoisin tähän ketjuun keskustelua opettajan työstä. Minusta tuntuu, että monet ei alalla työskentelevät ihmiset ja päättätjätkään eivät tiedä mitä se pitää sisällään. Etenkin alakoulussa palkka on minusta todella kehno työn vaativuuteen nähden. Monet nostavat tikun nokkaan pitkät lomat ja perustelevat sillä opettajien kehnoa palkkausta. Olen kuitenkin kuullut monilta alan vaihtajilta, että toisenlaisessa työssä kuormitus on niin paljon pienempää, että lyhyemmätkin lomat palauttavat. Opettajan työssä pitkän lomankin jälkeen olo on ei palautunut.
Kommentit (135)
Niin tai ostetaanko hoitoalalla itse omasta pussista työvälineitä tai asiakkaille asioita?
Kumma, että tää hoitajien ja opettajien lakko aiheuttaa näin paljon tunteita. Paperimiehet kun olivat lakossa ei edes huomannut asiaa. Olisikohan kyse siitä, että hoitotyö ja opetushommat ovat yhteiskunnan kannalta rutkasti merkityksellisimpiä.
Paperiliiton lakko on kestänyt jo yli kaksi kuukautta. Opettajat uhittelevat kahdella päivällä, ja nekin lakkopäivät vain muutamilla paikkakunnilla kerrallaan.
On se kumma, ettei opettajilla riitä munaa kunnon mielenilmaukseen. Löisivät koulut kiinni vaikka kuukaudeksi näin aluksi. Sanoisivat, että karttakeppiin tartutaan, kun on palkkaan tullut tonni lisää. Eiköhän alkaisi tapahtua.
Koulut ovat nykyään päivähoitopaikkoja. Naiset eivät halua hoitaa lapsiaan itse, sillä "tekevät uraa". Siinä on lapset tiellä. Lapset pitää työntää kouluun, ja koulun pitää mieluusti järjestää iltapäiväkerhojakin, etteivät lapset vaan joutuisi tulemaan kotiin koulupäivän päätyttyä. Jos tämä päivähoitohomma keskeytyisi lakon takia, niin johan löytyisi opettajien palkkoihin rahaa.
Terveisin en-ole-opettaja
Mua nyt jotenkin alkaa tökkimään tämä palkoista valittaminen joka alalla. Kukapa ei lisää palkkaa haluaisi...
En siis nyt ota kantaa siihen maksetaanko tarpeeksi vaan siihen että varhaiskasvatuksen, opetuksen, sairaanhoidon ja vanhustenhoidon toteutus luisuu hiljalleen koko ajan huonompaan suuntaan.
Noiden alojen kuormittavuus on huolestuttavaa, kuka noita vaatimuksia jaksaa. Tähän pitää saada muutos.
Vierailija kirjoitti:
Mua nyt jotenkin alkaa tökkimään tämä palkoista valittaminen joka alalla. Kukapa ei lisää palkkaa haluaisi...
En siis nyt ota kantaa siihen maksetaanko tarpeeksi vaan siihen että varhaiskasvatuksen, opetuksen, sairaanhoidon ja vanhustenhoidon toteutus luisuu hiljalleen koko ajan huonompaan suuntaan.
Noiden alojen kuormittavuus on huolestuttavaa, kuka noita vaatimuksia jaksaa. Tähän pitää saada muutos.
Eikös tässä muutosta järjestetäkin? Joko opettajan työ pitää palauttaa opettamiseksi ja opettamisen järjestäminen antaa jälleen opettajan hoidettavaksi.
Tai sitten pitää maksaa helvetisti lisää palkkaa opettajalle, jos häneltä vaaditaan kaikkea sitä hullutusta, mitä nykyisellään vaaditaan.
Jos minulle luvataan kymppitonni kuussa, niin lupaan hoidella hankehumppaa niin kauan kuin terveyteni kestää. (Terveys ei tosin kestä monta vuotta.)
Vierailija kirjoitti:
Mua taas ärsyttää että esillä on hoitajat, kun suurin osa muista valittaa ihan aiheesta. Itse esim maisterina tienaan bruttona 2200e oman alan töissä ja sanoisin että olen aika paljon pahemmassa palkkakuopassa kuin hoitajat.
Ja juuri samaa kuin opettajilla: työt tunkee vapaa-ajalle, päivä on olevinaan 7,5h, mutta on tosiasiassa lähes tuplat. Ikinä et pääse töistä eroon.
Ymmärrän myös opettajia. Mulla on aineenopettajan pätevyys, jota en ole ikinä hyödyntänyt koska byrokratia ja inkluusio ei jätä tilaa opettamiselle. Tykkäisin opettaa ja alunperin halusin aineenopettajaksi. Nyt olen onnellinen että olen toisella alalla.
Ja mun mielestä näistä akateemisista töistä pitäisi pitää kaikista enemmän meteliä, koska harva pystyy keskittymään siihen ydintyöhön kaiken byrokratiasilpun ja toimimattomien systeemien keskellä. Samalla taas kauhea työttömien armeija toisaalla. Itselläni esim paranisi jaksaminen jos saisin sihteerin, joka hoitaisi puolestani kaiken sen työhöni kuulumattoman silpun. Siinä pärjäisi joku fiksu kouluttamaton myös ihan hyvin. Mutta säästöjen nimissä ei sovi.
Samat säästöt estää työntekemisen. Et saa uutta nitojaa, jos vanha on alle 5v ja jos tulostat niin kytätään mitä tulostit jne. Aivan jäätävää.
Vierailija kirjoitti:
Niin tai ostetaanko hoitoalalla itse omasta pussista työvälineitä tai asiakkaille asioita?
Ei tietenkään osteta. Ihan oma valinta ostaa. Työnantaja tarjoaa työvälineet piste. Jos ei tarjoa niin sitten eletään ilman niitä.
Vierailija kirjoitti:
Samat säästöt estää työntekemisen. Et saa uutta nitojaa, jos vanha on alle 5v ja jos tulostat niin kytätään mitä tulostit jne. Aivan jäätävää.
Onko se nitoja rikki? Tulostamista voisi jokainen tehdä harkiten. Ex-työpaikassani jopa nuoret työntekijät tekivät sitä, että tulostivat sähköpostin, lukivat viestin siitä ja vastasivat sähköpostiin luettuaan paperille tulostetun viestin. Vastaamisen jälkeen viesti meni paperisilppuriin. Minä olin kummajainen, kun en tulostanut viestiä, vaan luin viestin työkoneen näytöltä ja vastasin siihen.
Tuo työn lisääntyminen on tapahtunut hiljalleen ja sitä,on vaikea erottaa yleisestä yhteiskunnan kehityksestä. Oma mieheni pitää käsittämättömänä, että opettajat väsäävät ylppäreiden yhteydet kuntoon talkootyönä iltaisin, siis porukka, jolla ei ole mitään koulutusta tähän ja antaa itse kokeessa it-tukea, oli sitten enkun ope tai jumppamaikka. Missä muualla toimittaisiin näin? Huoltavatko lääkärit röntgen-laitteet itse tai lentokapteenit koneensa vuosihuollon?
Kouluissa otetaan jatkuvasti käyttöön uusia, sähköisiä oppimisympäristöjä siten, että opettajat opettelevat oppilaiden kanssa yhtäaikaa, taustalla ehkä yksi tunnin webinääri siitä, mitä homma toimii. Aika outoa olisi, jos hoitaja laittaisi potilaalle kanyyliä kyselemällä potilaalta, meneekö homma nyt oikein ja samalla ohjeita vilkuillen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se nitoja rikki? Tulostamista voisi jokainen tehdä harkiten. Ex-työpaikassani jopa nuoret työntekijät tekivät sitä, että tulostivat sähköpostin, lukivat viestin siitä ja vastasivat sähköpostiin luettuaan paperille tulostetun viestin. Vastaamisen jälkeen viesti meni paperisilppuriin. Minä olin kummajainen, kun en tulostanut viestiä, vaan luin viestin työkoneen näytöltä ja vastasin siihen.
Jos niillä työkavereilla oli lähinäköongelmia. Näytöltä on vaikea lukea, jos näössä on vikaa. Tulostetta on helpompi käännellä sopivalle etäisyydelle silmistä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo työn lisääntyminen on tapahtunut hiljalleen ja sitä,on vaikea erottaa yleisestä yhteiskunnan kehityksestä. Oma mieheni pitää käsittämättömänä, että opettajat väsäävät ylppäreiden yhteydet kuntoon talkootyönä iltaisin, siis porukka, jolla ei ole mitään koulutusta tähän ja antaa itse kokeessa it-tukea, oli sitten enkun ope tai jumppamaikka. Missä muualla toimittaisiin näin? Huoltavatko lääkärit röntgen-laitteet itse tai lentokapteenit koneensa vuosihuollon?
Kouluissa otetaan jatkuvasti käyttöön uusia, sähköisiä oppimisympäristöjä siten, että opettajat opettelevat oppilaiden kanssa yhtäaikaa, taustalla ehkä yksi tunnin webinääri siitä, mitä homma toimii. Aika outoa olisi, jos hoitaja laittaisi potilaalle kanyyliä kyselemällä potilaalta, meneekö homma nyt oikein ja samalla ohjeita vilkuillen.
Niinpä. Yhtä hullua on, että joku tietotekniikkafirman konsultti tulee opettajille kertomaan, mitä opettaja tarvitsee työssään ja miten pitää opettaa. Tuskin lääkärin eteen kävelee elektroniikkafirman edustaja kertomaan, miten potilasta pitää hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Sähköisten ylppäreiden piti vähentää ja helpottaa työtä, kun paperista päästään eroon.
No, papereista päästiin suureksi osaksi eroon, mutta sen sijaan jokaisen koulun jumppasaliin pitää järjestää sähköt vaikka aggregaatilla, vetää kymmenen kilometriä datakaapelia, järjestettävä palvelintietokoneita ja kaikelle tekniikalle varajärjestelmät ja kaiken päälle pitää hommata koulun ulkopuolelta ammattimies ongelmatilanteiden varalta päivystämään jumppasalin nurkkaan. Yksittäinen opettaja hermoilee, kun ei mitenkään pysty ongelmatilanteissa omine hyvineen välttämättä auttamaan mitenkään.
Sähköinen yo-systeemi työllistää ja tulee tolkuttoman kalliiksi. Kaikella tekniikkaan tuhlattavalla rahalla palkkaisi opettajia ja järjestäisi paljon opetusta. Nyt raha työnnetään tekniikan loputtomasti lypsävän pyhän lehmän eteen.
Isollakaan palkalla ei ratkaista sitä, että esim inkluusion myötä opettamisesta on tullut painajaismaista. Lapsille toivoisin enemmän tukea kuin itselleni lisää palkkaa. Uupumistani ei vähennä isompi palkka vaan se, että työolot olisivat kunnossa.
Yritin aloittaa ketjun siitä, että opettajien tulisi olla myös nepsy-kouluttajia nykyisin. Näihin on kymppitonneja satsattu kunnissa konsulteille ja firmoille. Siis opettaja ei saa mitään lisäkorvausta mutta sehän on kätevää, ettei tarvitse palkata lisähenkilöstöä kuntiin. Itsekin kävin tuon koulutuksen mutta eihän minulla ole mitään aikaa eikä resursseja ottaa ketään tapausta, johon voisi keskittyä!
Vierailija kirjoitti:
Isollakaan palkalla ei ratkaista sitä, että esim inkluusion myötä opettamisesta on tullut painajaismaista. Lapsille toivoisin enemmän tukea kuin itselleni lisää palkkaa. Uupumistani ei vähennä isompi palkka vaan se, että työolot olisivat kunnossa.
Se näkymätön työ pitää saada näkyväksi. Se, että harjoitellaan sähköisiä alustoja iltaisin kotona ja pyydetään apua naapurin insinööriltä, kun muualta ei saa. Oma mieheni on asentanut luokkahuoneeseeni kaiuttimet, kun kukaan ei niitä vuoden aikana saanut asennettua enkä itse osannut (lojuivat pahvilaatikossa odottamassa, että ottaisin vapaa-ajallani homman haltuun). Kollegani nyrjäytti nilkkansa asentaessaan verhoja. Nyt meillä muilla ei ole verhoja, kun meitä kiellettiin nousemasta pulpetin päälle. Ei niitä kukaan muukaan asenna. Luokkani patteri on kolmatta vuotta irti seinästä. Kerran jo yritin sitä ruuvimeisselillä ruuvata, mutta ei pysynyt seinässä. Joka päivä pyyhin luokkani koneet ja laitan ne lataukseen päivän päätteeksi. Siistijät eivät pyyhi mitään muuta kuin pulpetteja kerran viikossa. Korona-aikana pyyhin pulpetitkin oppituntien välillä.
Eihän noita juttuja ole pakko tehdä. Patteri on irti seinästä, kaiuttimet voisivat olla laatikossa edelleen ja mitä verhoilla tekee noin ylipäätään. Kyse on oman työn helpottamisesta, siitä, että työolosuhteet olisivat edes siedettäviä. On aika kurjaa istua toppatakki päällä luokassa ja pidellä korvia, kun jokainen kolahdus kaikuu, koska tällaisia ongelmia ei työnantaja ratko.
Vierailija kirjoitti:
On aika kurjaa istua toppatakki päällä luokassa ja pidellä korvia, kun jokainen kolahdus kaikuu, koska tällaisia ongelmia ei työnantaja ratko.
Nyt vaikuttaa siltä, että tiistaina ei istuta luokassa ollenkaan, kun ollaan lakossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan on. Lisäksi on asioita mitä nyt pitää tulostaa ja sellainen joka tulosteen kyttääminen on hyvin raskasta.
En oikein ymmärrä, miksi opettajien peruspalkka on niin matala. Pakko sanoa, että suoraan sanottuna vitutti, kun sain tietää, että meidän koululle saatiin palkattu uusi juurivalmistunut koulupsykologi. Hän peruspalkkansa on 3900 euroa. Ja sitten me opettajat jopa 10-15 työkokemuksella yritetään jaksaa ja tsempata 2700 euron peruspalkalla ja meidän pitää sietää, anteeksi vain, mutta näitä aivan kauheita kakaralapsia päivästä pitkään. Anteeksi kielenkäyttöni, mutta en vaan käsitä, mikä nykyään lapsia vaivaa, kun se on nykyään harvinaista herkkua, että lapsi osaa pysyä paikallaan 10 minuuttia pidempään.
Alanvaihtoa olen itsekin harkinnut erittäin monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi kielenkäyttöni, mutta en vaan käsitä, mikä nykyään lapsia vaivaa, kun se on nykyään harvinaista herkkua, että lapsi osaa pysyä paikallaan 10 minuuttia pidempään.
Yksi syy on digilaitteet. Kun lapset kasvavat kiinni älypuhelimiinsa jo kolmanteen ikävuoteen mennessä, he eivät opi keskittymään. Koko ajan pitää olla vilskettä ja klikkailtavaa ja vilinää. Sellainen asia kuin kirjan lukemiseen syventyminen vaikka puoleksi tunniksi on käynyt täysin mahdottomaksi. Se näkyy tietysti koulussa. Se näkyy myös siinä, etteivät lapset osaa edes lukea tai kirjoittaa.
Miten paljon teillä on hoitotyössä sellaisia töitä joita teette ilman palkkaa?
Tämä. Ja jatkuuko päivä klo 16 iltahommilla nopean ruokailun jälkeen ja myös vapaapäivinä ja juhlapyhinä, kuten pääsiäinen?
Onko takana 5-7:n vuoden korkeakouluopinnot?
Joo näitä joitain kommentteja lukiessa tulee lähinnä sellainen olo, että kyllä meidän opejen tulee jatkossakin pitää meteliä ja kertoa työoloistamme. Ei alalla olevat tuntuvat olevan ihan pihalla mitä opettajan työ on ja sitten esittävät mielipiteitään. Mulla yksi isoimmista toiveista olisi, että saisi edes päivän keskittyä opettamiseen.