Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KOKEMUKSIA opettajan työstä, huonosta palkasta, uupumisesta ja alanvaihdosta

Vierailija
06.04.2022 |

Olen tehnyt 15 vuotta opettajan töitä alakoulussa. Näistä osan erityisluokanopettajana ja nyt viimeisiimmät vajaa 10 vuotta laaja-alaisena erityisopettajana. Työ on todella kuormittavaa ja tiedän paljon opettajia, jotka ovat äärirajoilla omassakin koulussani. Meillä on koulussa uusiakin viime keväänä valmistuneita opettajia, jotka ovat niin kuormittuneita, että saattavat oppilashuollon kokouksissa kertoessaan luokistaan alkaa itkemään. Usea pidempään koulussamme ollut opettaja myös miettii alan vaihtoa tai kouluttautuu jo uuteen työhön. Meillä on omasta mielestäni äärimmäisen hyvä koulu, jossa opettajan jaksaminen on ollut pitkään tärkeää. Siltikin tilanne on tämä. Sijaisia on vaikea saada ja luokat ovat todella haastavia. Oma oppilasmääräni on kasvanut radikaalisti viimeisen 10 vuoden aikana ja en voi antaa enää niin hyvää tukea lapsille kuin toivoisin. Me opettajat saamme palkkaa opetettujen tuntien mukaan (esimerkiksi varhaistakasvatuksessa kaikki valmistelu ja paperityö hoidetaan työajalla), mutta tämä on vain alle puolet siitä ajasta mitä työn hoitamiseen kuluu. Pääsääntöisesti teenkin töitä 8-16 melkein tauotta. Kun lapset lähtevät kotiin alkaa paperityöt, huoltajatapaamiset yms. Oppitunteja en ole ehtinyt suunnitella usempaan vuoteen melkein ollenkaan. Onneksi on vanhat tutut sabluunat ja materiaalit joita voi käyttää ilman isompia suunnitteluja.

Toivoisin tähän ketjuun keskustelua opettajan työstä. Minusta tuntuu, että monet ei alalla työskentelevät ihmiset ja päättätjätkään eivät tiedä mitä se pitää sisällään. Etenkin alakoulussa palkka on minusta todella kehno työn vaativuuteen nähden. Monet nostavat tikun nokkaan pitkät lomat ja perustelevat sillä opettajien kehnoa palkkausta. Olen kuitenkin kuullut monilta alan vaihtajilta, että toisenlaisessa työssä kuormitus on niin paljon pienempää, että lyhyemmätkin lomat palauttavat. Opettajan työssä pitkän lomankin jälkeen olo on ei palautunut.

Kommentit (135)

Vierailija
21/135 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä ketjuja (varhaiskasvatus ja koulu) lukiessa miettii, että ehkä on lohdullista kun lasten määrä suomessa vähenee?

Vierailija
22/135 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitotyössä ihan normaalia jo vuosien ajan. Huonommalla palkalla. Ei etänä edes korona-aikana.[/quote]

Senpä takia nyt lakkoillaankin.[/quote]

Voisitte mennä vatvomaan hoitoalan ongelmia johonkin muuhun ketjuun. Tässä ketjussa keskustellaan opettajan työn kokemuksista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/135 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulut ovat avohoitolaitoksia. Ja henkilökunta hoitaa ilman koulutusta mt-potilaita. Ja palvelee mt-huoltajia joilla defenssit päällä.

Vaihtakaa alaa ajoissa! Rajatkaa työmäärä selkeästi.

Tähän on tultu, kun alkoi 'kaikille yhteinen koulu'. Tavallinen koululainen jää vaille tukea, tulokset romahtavat. Tulee lisää haasteita jatkokoulutuspaikoissa. Luku- ja kirjoitustaito heikkenee koko ajan. Arjen hallinta hukassa monella nuorella.

Olen täysin Loppuunpalanut. Ei ole uskottu, kunyritin työmäärää avata useiden vuosien aikana. Sain ohjeita rajata työmäärää, yehdä vain tärkeimmät yms. Miten voin olla kolmessa palaverissa yhtä aikaa? No, otat sitten selvää niistä muista, menet siihen minkä koet tärkeimmäksi.

Työnohjaus lopetettiin säästösyistä. Kuormittuminen jatkuvaa, ei aikaa kohdata ihmisiä työaikana, purkaa työpaineita, työstä palautuminen ei onnistunut vapaalla, lomilla.

Vierailija
24/135 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin Loppuunpalanut: yksinkertaisimmatkaan laskutoimitukset eivät enää sujuneet. Olin täysin jumissa. En kyennyt lukemaan, kirjoittaminen oli työlästä. Muisti reistailee vieläkin. Sairaslomalla en jaksanut enää edes tavata ihmisiä. Halusin olla vain yksin. Syytin 'epäonnistumisesta' itseäni.

Olin hyvä työssäni. En vain osannut pitää puoliani. Nyt se 'ura' on ohi. Onneksi. Olen elossa. Kaikki kokemukset on tarvittu. Elämä on hyvää, elämä on lahja. Nyt on aika toipua ja pitää huolta itsestäni. Kiitos. 💝

Vierailija
25/135 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

WOW! Neljän kuukauden loma! Missä?

Vierailija kirjoitti:

Erityisopet ovat nykyään lähinnä konsulentteja. Hyvä, jos edes luokassa käyvät. Ei mitään syytä uupua. Erityisope saa kaikki opettajan työn hyvät puolet: ei luokkahuonetyöskentelyä ja 4 kk loma.

Sinulta nyt sattui unohtumaan, että kyllä meillä erityisopettajilla on kuitenkin 24 tunnin opetusvelvollisuus. Eli kyllä se sinunkin tuntemasi erityisopettaja viikossa työskentelee luokkahuoneessa (omassa tai jonkun toisen open tunnilla)sen tuntimäärän verran. Itselläni viikossa on 29 opetustuntia. Sen päälle sitten oppilashuolto, opekokoukset, tuntien suunnittelu, palaverit, tiimit ja muu yhteydenpito erilaisiin tahoihin.

Vierailija
26/135 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

WOW! Neljän kuukauden loma! Missä?

Vierailija kirjoitti:

Erityisopet ovat nykyään lähinnä konsulentteja. Hyvä, jos edes luokassa käyvät. Ei mitään syytä uupua. Erityisope saa kaikki opettajan työn hyvät puolet: ei luokkahuonetyöskentelyä ja 4 kk loma.

Sinulta nyt sattui unohtumaan, että kyllä meillä erityisopettajilla on kuitenkin 24 tunnin opetusvelvollisuus. Eli kyllä se sinunkin tuntemasi erityisopettaja viikossa työskentelee luokkahuoneessa (omassa tai jonkun toisen open tunnilla)sen tuntimäärän verran. Itselläni viikossa on 29 opetustuntia. Sen päälle sitten oppilashuolto, opekokoukset, tuntien suunnittelu, palaverit, tiimit ja muu yhteydenpito erilaisiin tahoihin.

Juurikin näin! Ja siihen opetustuntien päälle tulevat sitten ne konsulttiihommat, joita tehdään ilman palkkaa. Meille opettajille kun palkkaa maksetaan vaan opetettavista tunneista.

Vierailija
27/135 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen opetus on kyllä ihan kriisissä. Koulua rupesivat uudistamaan ihmiset yrityspuolelta ja tuli hanketta hankkeen päälle. Opettajia ei kuunneltu. Opettajan työmäärä on viimeisten vuosien myötä lisääntynyt valtavasti kun jatkuvasti tulee vaan uutta perustyön päälle. Pääkaupunkiseudulla on jo todella vaikea saada päteviä ihmisiä vakituisiin työsuhteisiin kun ammattilaiset karkaavat muihin hommiin. Siinä on ihan turha ihmetellä miksi oppilaiden menestys koulussa heikkenee. Miten se voisi nousta jos opettajille ei anneta mahdollisuuksia tehdä työtään hyvin? Suomi on itse omilla töppäilyillään ajanut koulutuksen ja varhaiskasvatuksen tähän jamaan. Ei pelkkä kutsumus työhön montaa vuotta jaksa kantaa. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla opettajan palkoilla on melkein mahdoton päästä edes omistusasuntoon kiinni ellei sitten halua ostaa jotain loukkoa kaupungin laidalta.

Vierailija
28/135 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävä vaikeasti vammaisten erityisopettajana peruskoulussa. Työ raskasta, avustajia on vaikea saada. Vaikea keskittyä vain opetukseen. Esimiestyö huonoa.

Palkka hyvä, noin 3900e bruttona. Loma-ajat pitkät. 

Nämä hänen itse kuvaamia.

Tuossa on varmaan yksi tonni tullut vahingossa kaverillasi palkkaan lisää.

Vierailija
29/135 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juuri opettajan hommat aloittanut. Viime vuoden olin erityisluokanopettajana alakoulussa ja nyt olen laaja-alaisena erityisopettajana yläkoulussa. Vastuuta, työtä ja stressiä on. Työ koostuu kaikenlaisesta silpusta ja usein tehdään ratkaisuja missä ei ole mielestäni mitään järkeä. Rehtori keksii koko aika jotakin puuhasteltavaa. Keskiössä pitäisi olla opettaminen ja oppilastyö, ei kaiken maailman kivat pikkuprojektit. Laaja-alainen erkkaope on ainakin yläkoulussa joka paikan höylä ja laajikselle nakataan ne hommat mitä rehtori ei ehdi tekemään tai aineenopettajat ei osaa (eli siis oppilaan kohtaaminen ja kontakti vanhempiin päin, jos tilanne on yhtään haastavampi). Usein tunnen olevani liian paljon rehtorin tukena. Alakoulun erityisluokanopettajan homma oli kivaa. Olin vastuussa vain oman pienen luokkani oppilaista ja oli enemmän aikaa miettiä heidän asioitaan. Toki siinäkin hommassa aika tuntui olevan usein kortilla. Koulumaailmasta on tullut loputonta sillisalaattia. Kaikenmaailman projekteja puuhastellaan, mutta mitään tulosta ei kuitenkaan missään näy. Opettajien ja oppilashuoltohenkilökunnan pitää tehdä asioita, jotka kuuluisivat sairaanhoidolle ja sosiaalipuolelle. Meillä ei ole koulutusta mielenterveysongelmien hoitoon tai sosiaalityöhön. Toivoisin, että vanhemmat ja yhteiskunnan muut palveluita tuottavat sektorit hoitaisivat hommansa. Jotenkin kouluille voi aina kasata kaiken. Nimenomaan vanhemmat kasaavat koululle kaiken vastuun. Suurin osa vanhemmista siis hoitaa oman kasvatustyönsä hyvin, mutta sitten on se vähemmistö, joka kuormittaa koulua kohtuuttomasti. Tällaisia havaintoja olen tehnyt kahden vuoden mittaisen urani aikana. Saas nähdä kuinka kauan jaksan tällä alalla.

Vierailija
30/135 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua eniten opettajan työssä risoo se, että kaikki pitää ottaa haltuun omalla ajalla. Meille esimerkiksi kunta yhtäkkiä ilmoitti, että vie meiltä pöytäkoneet pois ja kaikki tehdään läppäreillä. Sitten pitää omalla vapaa-ajalla opiskella miten esitystekniikka läppärin kautta toimii mihin mikäkin piuha sopii ja selvittää onko itsellä edes kaikki piuhat. Lisäksi pitää selvittää mikä ohjelma pitää ladata, jotta kaikki toimii. Tämä kaikki omalla ajalla. Sama oli etäkoulun aikana. Kaikki piti opetella itse. Monissa työpaikoissa tähän saa käyttää työaikaa, josta maksetaan palkkaa.

Vierailija
31/135 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtakaa alaa, huonommaksi näytää koko ajan menevän. Työt lisääntyy, aika on sama. Tai jopa vähemmän.

Vierailija
32/135 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kanssa yksi alana vaihtaja. Ensi vuonna opintovapaalle ja uudet hommat mielessä.

Vierailija
33/135 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen on vuosia nauttinut hävyttömän suurta palkkaa jäsenistön jäsenmaksurahoilla. Hän ei ole saanut mitään muuta kuin pahaa aikaiseksi. Vehkeillyt EK:n ja KT:n kanssa ja opettajakunnan lähes yksimielisestä vastustuksesta huolimatta yrittänyt ajaa vuosityöaikaa opettajille. Sehän merkitsisi myös opettajan profession katoamista.

Nyt tämä savolaisena m*lkkunakin tunnettu Luukkainen sitten ilmeisesti yrittää pelastaa huonoa mainettaan ennen kuin jää elostelemaan ylisuurelle eläkkeelleen. Katsotaan nyt, montako tonnia tuo savolainen m*lkku saa opettajien kuukausiliksaan korotusta. 

Vierailija
34/135 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein vuosia töitä yksityisellä. Sitten siirryin opettajaksi. Maailman helpoin työ. Huvittaa, kun nämä opettajat, joilla ei ole kokemusta oikeista töistä, tuskailevat työmäärän vuoksi. Tämä johtuu siitä, että he eivät ole oikeita töitä tehneet. Palkka on huonohko, mutta se ei haittaa, koska työssä ei tarvitse juurikaan stressistä kärsiä.

Vierailija
35/135 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä palkka ja pitkät lomat. Vali, vali, vali.....

Opettajat ei ainakaan ansaitse palkkojen korotuksia.

Sinusta siis yliopistotutkinnon suorittaneilla luokanopettajilla (alkupalkka 2700e) ja varhaiskasvatuksen opettajilla (alkupalkka 2400e) on tarpeeksi hyvä palkka? Muilla opettajilla se on pari sataa enemmän, ei minusta sekään kehuttava työn määrään nähden. 

Ihan tarpeeksi kevyestä työstä. 

Vierailija
36/135 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös väsynyt.

Olen ratkaissut asian niin, että teen vähemmän ja huonommin. Kun tuntien päätteeksi pitäisi tehdä ja hoitaa jotain, niin usein päätän vaan, että lähden kotiin. En siis juurikaan suunnittele opetusta enää.

Olen yrittänyt etsiä muita töitä.

Vierailija
37/135 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös väsynyt.

Olen ratkaissut asian niin, että teen vähemmän ja huonommin. Kun tuntien päätteeksi pitäisi tehdä ja hoitaa jotain, niin usein päätän vaan, että lähden kotiin. En siis juurikaan suunnittele opetusta enää.

Mulla sama juttu. Olen lopettanut välittämisen. En enää suunnittele töitäni enkä kanna siitä huonoa fiilistä. Tänään ruokalassa yksi oppilas tiputti tarjottimen ja lautanen meni säpäleiksi. Katsoin muualle ja jatkoin syömistä. En mennyt auttamaan vaikka ennen olisin rientänyt välittömästi.

Vierailija
38/135 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös väsynyt.

Mulla sama juttu. Olen lopettanut välittämisen. En enää suunnittele töitäni enkä kanna siitä huonoa fiilistä. Tänään ruokalassa yksi oppilas tiputti tarjottimen ja lautanen meni säpäleiksi. Katsoin muualle ja jatkoin syömistä. En mennyt auttamaan vaikka ennen olisin rientänyt välittömästi.

Se oli luultavasti tiktok-haaste, mikä kuvattiin ja laitettiin nettiin

Vierailija
39/135 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tein vuosia töitä yksityisellä. Sitten siirryin opettajaksi. Maailman helpoin työ. Huvittaa, kun nämä opettajat, joilla ei ole kokemusta oikeista töistä, tuskailevat työmäärän vuoksi. Tämä johtuu siitä, että he eivät ole oikeita töitä tehneet. Palkka on huonohko, mutta se ei haittaa, koska työssä ei tarvitse juurikaan stressistä kärsiä.

Ei sinua haittaa yhtään se kiire, että 6-8 oppituntia vedetään yhteen menoon 10 min tauolla. Minusta se on tosi raskasta. Ja kun oppitunnit loppuvat, niin sitten alkaa kaikki muu työ.

Vierailija
40/135 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hoitaa hommat Tytti Yli-Viikarin malliin. Se tarkoittaa, ettei hoida ollenkaan niitä tehtäviä, joihin muka on tullut palkatuksi, mutta sen sijaan touhuaa kaikenlaista muuta, mistä voi mahdollisimman paljon haalia itselleen mitä tahansa hyötyä. Opettaja nyt ei pääse suuriin rahoihin käsiksi eikä voi matkustella ykkösluokassa ympäriinsä eikä hänen palkkansakaan suuri ole, mutta aina voi jättää hommat mahdollisimman vähälle hoitamiselle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi