Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KOKEMUKSIA opettajan työstä, huonosta palkasta, uupumisesta ja alanvaihdosta

Vierailija
06.04.2022 |

Olen tehnyt 15 vuotta opettajan töitä alakoulussa. Näistä osan erityisluokanopettajana ja nyt viimeisiimmät vajaa 10 vuotta laaja-alaisena erityisopettajana. Työ on todella kuormittavaa ja tiedän paljon opettajia, jotka ovat äärirajoilla omassakin koulussani. Meillä on koulussa uusiakin viime keväänä valmistuneita opettajia, jotka ovat niin kuormittuneita, että saattavat oppilashuollon kokouksissa kertoessaan luokistaan alkaa itkemään. Usea pidempään koulussamme ollut opettaja myös miettii alan vaihtoa tai kouluttautuu jo uuteen työhön. Meillä on omasta mielestäni äärimmäisen hyvä koulu, jossa opettajan jaksaminen on ollut pitkään tärkeää. Siltikin tilanne on tämä. Sijaisia on vaikea saada ja luokat ovat todella haastavia. Oma oppilasmääräni on kasvanut radikaalisti viimeisen 10 vuoden aikana ja en voi antaa enää niin hyvää tukea lapsille kuin toivoisin. Me opettajat saamme palkkaa opetettujen tuntien mukaan (esimerkiksi varhaistakasvatuksessa kaikki valmistelu ja paperityö hoidetaan työajalla), mutta tämä on vain alle puolet siitä ajasta mitä työn hoitamiseen kuluu. Pääsääntöisesti teenkin töitä 8-16 melkein tauotta. Kun lapset lähtevät kotiin alkaa paperityöt, huoltajatapaamiset yms. Oppitunteja en ole ehtinyt suunnitella usempaan vuoteen melkein ollenkaan. Onneksi on vanhat tutut sabluunat ja materiaalit joita voi käyttää ilman isompia suunnitteluja.

Toivoisin tähän ketjuun keskustelua opettajan työstä. Minusta tuntuu, että monet ei alalla työskentelevät ihmiset ja päättätjätkään eivät tiedä mitä se pitää sisällään. Etenkin alakoulussa palkka on minusta todella kehno työn vaativuuteen nähden. Monet nostavat tikun nokkaan pitkät lomat ja perustelevat sillä opettajien kehnoa palkkausta. Olen kuitenkin kuullut monilta alan vaihtajilta, että toisenlaisessa työssä kuormitus on niin paljon pienempää, että lyhyemmätkin lomat palauttavat. Opettajan työssä pitkän lomankin jälkeen olo on ei palautunut.

Kommentit (135)

Vierailija
121/135 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullostaa siltä että suurin tarve olisi opettajien avustajista?  Luokkaan opetustuntien  ajaksi pari  (edullisesti palkattavaa) eläkeläistä ehkä?  He olisivat lapsille ne läsnäolevat  aikuiset joilta tulee rohkaisut sekä torut. Opettajat saisivat keskittyä opettamiseen.  Voisi olla tärkeämpää kuin palkankorotukset?

Vierailija
122/135 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuullostaa siltä että suurin tarve olisi opettajien avustajista?  Luokkaan opetustuntien  ajaksi pari  (edullisesti palkattavaa) eläkeläistä ehkä?  He olisivat lapsille ne läsnäolevat  aikuiset joilta tulee rohkaisut sekä torut. Opettajat saisivat keskittyä opettamiseen.  Voisi olla tärkeämpää kuin palkankorotukset?

Tuurista riippuu, onko ohjaajasta oikeasti hyötyä vai haittaa. Nyt tällä hetkellä on työkaverina sellaiset, joista on oikeasti SUURI apu. Onpa ollut joskus sellainenkin, jonka epäasiallisen käytöksen oppilasta kohtaan on joutunut raportoimaan eteenpäin.

Ja sitten kun nytkin olisi ohjaajasta apua, ei ole sijaisia, joten esimies joutuu siirtämään ohjaajia omista töistään sijaistamaan. Näinpä ei sitten kuitenkaan ole sitä ohjaajaa useinkaan opettajan apuna (ja myös tämä sijaistava ohjaaja on yksin sijaistettavan luokan kanssa.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/135 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon lakko vaan koko kunta-alalle tai sitten voidaan lakkauttaa koko hyvinvointivaltio. Mennään jenkkimalliin, kaikki yksityiseksi. Muutama lahjoitusvaroin kustannettu sairaala ja koulu köyhille, muuten sitten vaan ihmisille lainaa, että saa lapset opiskella ja sairaalakulut katettua. Ei kukaan halua enää olla kunnalla töissä, jos ei arvostus ala näkyä pikkasen enemmän. Inhimilliset työolot ja parempi palkka! Johtajien palkoista voi karsia, samoin kaikista turhista kokouksista.

Vierailija
124/135 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon lakko vaan koko kunta-alalle tai sitten voidaan lakkauttaa koko hyvinvointivaltio. Mennään jenkkimalliin, kaikki yksityiseksi. Muutama lahjoitusvaroin kustannettu sairaala ja koulu köyhille, muuten sitten vaan ihmisille lainaa, että saa lapset opiskella ja sairaalakulut katettua. Ei kukaan halua enää olla kunnalla töissä, jos ei arvostus ala näkyä pikkasen enemmän. Inhimilliset työolot ja parempi palkka! Johtajien palkoista voi karsia, samoin kaikista turhista kokouksista.

Hyvinvointiyhteiskunnan peruspilarit, sairaanhoito ja koulutus, kun tärisee ja horjuu, on se oikeasti aika huolestuttavaa. Jos lopulta päädytään siihen, että kaikki yksityistetään ja hyvinvointivaltio-mallista luovutaan, on Suomi aivan uuden edessä. Ensisijaisesti turvattomuus tulee lisääntymään. Väkivalta- ja omaisuusrikokset lisääntyvät, kodittomuus ja päihderiippuvaisuus lisääntyy ja mikä oikein vauhdittaa lumipalloefektinä kaikkien ongelmien lisääntymistä on sen ymmärtäminen, että kun hyvätuloisena tipahdatkin sieltä leivän syrjästä, ei monella ole oikeasti minkäänlaista verkkoa ottamassa vastaan. Täytyy itse rakentaa suunnitelmien lisäksi vielä varasuunnitelmien varasuunnitelmatkin, jos vaikka käykin niin ikävästi, että menettää työkykynsä. Pankit ja vakuutusyhtiöt porskuttaa ja yksilöilläkin voi pienemmillä veroilla ja vähemmällä sääntelyllä olla mahdollisuus suurempiin rikkauksiin, mutta samoin myös suurempaan ahdinkoon.

Vierailija
125/135 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako tulla kirjoittamaan, että tykkään työstäni ja olen palkkaani tyytyväinen vai tuleeko vihan niskaan?

Työskentelen lukion opena, enkä ole keksinyt parempaa hommaa. Töitä toki on, koska minulla on paljon ylitunteja, mutta siitä johtuen palkkakin ihan kilpailukykyinen (+5000€/kk). Päivät käytännössä aina 8-16 ja iltaisin suunnittelut ja korjaukset päälle. Nuoret ovat ihania, alalle hakeutuneet ammattivalittajat eivät sitten aina.

Sulla ei ilmeisesti ole perhettä. Perheelliselle on jo vaikeaa tuo, että on ensin 8 tuntia töissä ja sitten tulee kotiin illaksi tekemään töitä. 

Luuletko ihan oikeasti, että muilla aloilla ei joudu iltaisin uhraamaan ajatustakaan töille?

En luule. Tuossa puhuttiin suunnittelu-ja korjaustöistä. Lukion kokeita, esseitä ym. ei ihan ajatuksen uhraamisella korjata, menee tuntikausia väkisinkin. 

Kannattaa vaan päivän luppohetketkin käyttää hyödyksi. Niin kiva kuin onkin ryystää kaffetta ja pullaa 1/4 työpäivästä, niin niistä saisimyös tehokasta työaikaa.

Ja ei kai kokeneella opettajalla oikeasti mene varttia pidempään yhden esseen lukemiseen?

Jos menee vartin verran niin yhden lukion ryhmän (40 oppilasta) esseiden korjaamiseen menee siis 6 tuntia. Tai tuplat, jos kokeessa on kaksi esseetä...

Vierailija
126/135 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako tulla kirjoittamaan, että tykkään työstäni ja olen palkkaani tyytyväinen vai tuleeko vihan niskaan?

Työskentelen lukion opena, enkä ole keksinyt parempaa hommaa. Töitä toki on, koska minulla on paljon ylitunteja, mutta siitä johtuen palkkakin ihan kilpailukykyinen (+5000€/kk). Päivät käytännössä aina 8-16 ja iltaisin suunnittelut ja korjaukset päälle. Nuoret ovat ihania, alalle hakeutuneet ammattivalittajat eivät sitten aina.

Tule vuodeksi normitunneilla peruskouluun ennen kuin lauot suustasi jotain noin typerää.

En ymmärrä miksi herne meni nenään? Minä (ei se jolle vastasit) opetan sekä peruskoulussa että lukiossa. Peruskoulussa on hauskaa, leppoisaa ja kevyttä lukioon verrattuna. Lukiossa työmäärä on heittämällä tuplat. Sielläkin pitää nykyään kirjoitella typeriä raportteja ja tapella meluavien ja mitään tekemättömien teinien kanssa. Tykkään silti työstäni edellisestä lauseesta huolimatta. En  uhraa montakaan ajatusta niille pahimmille pudokkaille. Olkoot, ei ole mun homma.

Vierailija
127/135 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen useita kertoja ehdottanut että entä jos opettajille annetaan se 5 lomaviikkoa, ja ne muut viikot kun oppilaat lomailee, opettajat tekee suunnittelut ja muita kehittämistehtäviä ? En minäkään pystyisi työtäni hoitamaan 9-13 ja pitämään 12 viikkoa lomaa vuodessa stressittä. Tuntuu että suomi haaskaa ihan turhaan rahaa korkeakoulutukseen jos sitten työn kehittämiseen ei ole kuitenkaan aikaa yliopistokoulutetuilla. Tai ehkä voisi tehdä vähän lähihoitaja tyyppisen opettajakoulutuksen "lähiopettaja" 1,5-2v koulutus, sillä koulutuksella vaan opetetaan, sitten "opettajan " titteli myös kehittäisi. 

Vierailija
128/135 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen useita kertoja ehdottanut että entä jos opettajille annetaan se 5 lomaviikkoa, ja ne muut viikot kun oppilaat lomailee, opettajat tekee suunnittelut ja muita kehittämistehtäviä ?

Ensinnäkään koulu ei vaadi "kehittämistä" vaan työrauhaa. Kehittäminen on yksi pahimmista kirosanoista, joita konsultti on keksinyt.

Toiseksi, kaikki se ylimääräinen työ, mitä opettajalle jatkuvasti siunaantuu, on sidoksissa meneillään olevaan opetukseen ja koulutyöhön. Ei sitä voi tehdä etukäteen tai jälkikäteen kesällä, kuten ehdotat.

Vierailija
129/135 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen useita kertoja ehdottanut että entä jos opettajille annetaan se 5 lomaviikkoa, ja ne muut viikot kun oppilaat lomailee, opettajat tekee suunnittelut ja muita kehittämistehtäviä ? En minäkään pystyisi työtäni hoitamaan 9-13 ja pitämään 12 viikkoa lomaa vuodessa stressittä. Tuntuu että suomi haaskaa ihan turhaan rahaa korkeakoulutukseen jos sitten työn kehittämiseen ei ole kuitenkaan aikaa yliopistokoulutetuilla. Tai ehkä voisi tehdä vähän lähihoitaja tyyppisen opettajakoulutuksen "lähiopettaja" 1,5-2v koulutus, sillä koulutuksella vaan opetetaan, sitten "opettajan " titteli myös kehittäisi. 

Ja luulet, että tämän jälkeen löytyy niitä jotka haluaa alalle? Veikkaan, että taas yksi joka ei ole opettajan töitä päivääkään tehnyt.

Vierailija
130/135 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kenelle sinä olet tuota malliasi ehdottanut? Toivottavasti vaan palstoilla huudellut, koska täälläkin tuhlaat vaan tietämättömyydelläsi aikaa ja tilaa.

Opettajan työpäivä ei kestä 4 tuntia. Esimerkiksi luokanopettajan pelkkä opetusvelvollisuus on minimissään 24 tuntia. Tämä on se mistä maksetaan palkkaa, mutta työtehtäviin kuuluu myös muut työnantajan määräämät työvelvoitteet, esimerkiksi se suunnittelu, raportointi, arviointi, vanhempien tapaaminen ja kokouksiin osallistuminen. Työ on hektistä ja muutoksiin on sopeuduttava sitä mukaan kun niitä tulee, kaikkea ei voi ennalta suunnitella. Ei voi esimerkiksi päättää, että tämä aihe opetetaan sitten näin ja näin ilman mitään jouston mahdollisuutta, jos ryhmä tai sen yksilöt osoittavatkin tarvitsevansa jotain muuta.

Elävän elämän esimerkkeinä: sijainen opettaa opettajan sairastumisen takia aiheen x ja palattuaan opettaja huomaa, että aiheen x ovat oppineet luokasta vain ne pari nohevinta. Joten aihe x on otettava käsittelyyn uudestaan ja jollain uudella tulokulmalla. Tai opettaja huomaa, että yksi oppilas ei ole oppinut alkuopetuksen asiaa y. Tälle yhdelle on nyt sovittava tukiopetus, mietittävä opetusjärjestelyt uudestaan ja haalittava jostain aiheeseen y liittyvää materiaalia, sekä siis suunniteltava tämän aiemman vuosiluokan aiheen opettaminen. Tai oppilas alkaa oireilla yllättäen, jolloin on ryhdyttävä salapoliisi ja soiteltava huoltajien kanssa sekä konsultoitava muita ammattilaisia ja sovittava palavereja. Tähän vielä lisäksi se kasvattaminen, mikä pitää suunnitella ja toteuttaa tilanteiden ilmetessä, vaikka esim. kaveritaitojen opettelu kuuluukin opetussuunitelmaan.

Työpäivät ovat usein pitkiä. Lomat ovat ne hetket, jolloin hoidan kaikki omat juoksevat asiat, esim. lääkärikäynnit, koska työviikolla ei ehdi, jos on muitakin huolehdittavia kuin oma itsensä. Lomat on enää lähes se ainoa vetovoima tässä ammatissa, toki olen valmis vähentämään lomapäiviä, jos sillä saadaan palkkaa ylös ja työpäivistä lyhyemmät tai edes vähemmän kuluttavat. Niin, että elää voisi muulloinkin kuin vain sen reilu 10 viikkoa vuodessa.

Vierailija
131/135 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä, miksi opettajien peruspalkka on niin matala. Pakko sanoa, että suoraan sanottuna vitutti, kun sain tietää, että meidän koululle saatiin palkattu uusi juurivalmistunut koulupsykologi. Hän peruspalkkansa on 3900 euroa. Ja sitten me opettajat jopa 10-15 työkokemuksella yritetään jaksaa ja tsempata 2700 euron peruspalkalla ja meidän pitää sietää, anteeksi vain, mutta näitä aivan kauheita kakaralapsia päivästä pitkään. Anteeksi kielenkäyttöni, mutta en vaan käsitä, mikä nykyään lapsia vaivaa, kun se on nykyään harvinaista herkkua, että lapsi osaa pysyä paikallaan 10 minuuttia pidempään. 

Alanvaihtoa olen itsekin harkinnut erittäin monta kertaa. 

Sen psykologin peruspalkka on matalampi kuin teidän opettajien. Miksi edes vertaat peruspalkkaa, kun lompakkoon tuleva kokonaispalkka on se, jolla elätte? Yläkoulun opettajat ansaitsevat mediaanipalkkana lähes 4000 euroa kuussa. Sillä psykologilla ei myöskään ole kolmen kuukauden lomia vuodessa.

No sillä peruspalkalla kuitenkin pitää elellä vuosikausia ennen ensimmäistä ikälisää. Ja ei se ensimmäinen ikälisäkään nosta sitä 2700 euron palkkaa kuin pienellä summalla. En tiedä, mistä noita mediaanipalkkoja revitään. Itse olen yläkoulun opettaja, kaikilla ikälisillä, ja minulla on vielä ylituntejakin. Enkä siltikään ansaitse 4000 euroa bruttona.

Vierailija
132/135 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä, miksi opettajien peruspalkka on niin matala. Pakko sanoa, että suoraan sanottuna vitutti, kun sain tietää, että meidän koululle saatiin palkattu uusi juurivalmistunut koulupsykologi. Hän peruspalkkansa on 3900 euroa. Ja sitten me opettajat jopa 10-15 työkokemuksella yritetään jaksaa ja tsempata 2700 euron peruspalkalla ja meidän pitää sietää, anteeksi vain, mutta näitä aivan kauheita kakaralapsia päivästä pitkään. Anteeksi kielenkäyttöni, mutta en vaan käsitä, mikä nykyään lapsia vaivaa, kun se on nykyään harvinaista herkkua, että lapsi osaa pysyä paikallaan 10 minuuttia pidempään. 

Sen psykologin peruspalkka on matalampi kuin teidän opettajien. Miksi edes vertaat peruspalkkaa, kun lompakkoon tuleva kokonaispalkka on se, jolla elätte? Yläkoulun opettajat ansaitsevat mediaanipalkkana lähes 4000 euroa kuussa. Sillä psykologilla ei myöskään ole kolmen kuukauden lomia vuodessa.

No sillä peruspalkalla kuitenkin pitää elellä vuosikausia ennen ensimmäistä ikälisää. Ja ei se ensimmäinen ikälisäkään nosta sitä 2700 euron palkkaa kuin pienellä summalla. En tiedä, mistä noita mediaanipalkkoja revitään. Itse olen yläkoulun opettaja, kaikilla ikälisillä, ja minulla on vielä ylituntejakin. Enkä siltikään ansaitse 4000 euroa bruttona.

En käsitä tätä ainaista maukumista opettajien huonosta palkasta. Peruspalkka on 2977e/kk, tämä I kalleusluokassa. Ja 14 viikkoa vuodesta lomaa. Jos tästä otetaan normaali-ihmisten 5 viikkoa lomaa pois ja jaetaan tuo 9 "luppoviikon" palkka 12 kuukaudelle, palkka nousee 500 e/kk. Kolme ja puoli tonnia peruspalkka koulunpenkiltä tulleelle on kyllä kova raha.

Mulla itsellä on nyt kuudes vuosi yläkoulun opettajana eli eka ikälisä juuri tullut. Yksi ylitunti, koulun johtoryhmä, luokanvalvojuus, aineryhmän varastonhoito ja haastavasta oppilasaineesta lisä, ja näillä palkka on hiukan vajaa 4000 e/kk. Se on hyvä raha "tuottamattomasta" työstä. Tein aikaisemmin insinöörin töitä, 5000 e/kk. Ero ei ole kovinkaan iso, kiitos verotuksen.

Työn vaativuudesta/kuirmittavuudesta olen kyllä samaa mieltä, ihan järkyttävää on olla mielenterveyshoitaja, psykologi, sosiaalityöntekijä, siivooja, kasvattaja jne jne ja samalla yrittää tehdä sitä varsinaista työtä.

Vierailija
133/135 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käsitä tätä ainaista maukumista opettajien huonosta palkasta. Peruspalkka on 2977e/kk, tämä I kalleusluokassa. Ja 14 viikkoa vuodesta lomaa. Jos tästä otetaan normaali-ihmisten 5 viikkoa lomaa pois ja jaetaan tuo 9 "luppoviikon" palkka 12 kuukaudelle, palkka nousee 500 e/kk. Kolme ja puoli tonnia peruspalkka koulunpenkiltä tulleelle on kyllä kova raha.

Mulla itsellä on nyt kuudes vuosi yläkoulun opettajana eli eka ikälisä juuri tullut. Yksi ylitunti, koulun johtoryhmä, luokanvalvojuus, aineryhmän varastonhoito ja haastavasta oppilasaineesta lisä, ja näillä palkka on hiukan vajaa 4000 e/kk. Se on hyvä raha "tuottamattomasta" työstä. Tein aikaisemmin insinöörin töitä, 5000 e/kk. Ero ei ole kovinkaan iso, kiitos verotuksen.

Työn vaativuudesta/kuirmittavuudesta olen kyllä samaa mieltä, ihan järkyttävää on olla mielenterveyshoitaja, psykologi, sosiaalityöntekijä, siivooja, kasvattaja jne jne ja samalla yrittää tehdä sitä varsinaista työtä.

Niin... Aineenopettajana ansaitset ihan ansaitustikin parempaa palkkaa kuin luokanope tai varhaiskasvatuksen ope. Kiva, että lisiäkin on tänä lukuvuonna, toivottavasti tulevinakin. Nuo lisät tulee kuitenkin siitä, että myös teet lisää työtä. OAJ:n somessa ainakin on juuri nyt hyvää pohdintaa tästä.

Ja näin luokanopen näkökulmasta ja vaka-opeja kuunnellen osa siitä työstä, mikä on aiemmin mielletty yläkouluun kuuluvaksi on valunut alemmille luokille. Saan tonnin vähemmän palkkaa kuin sinä, mutta en kykenisi kyllä yhtään enempää tekemään töitä. Nykyiselläänkin kuormitus on koettelevaa, toki aina voi yrittää haalia lisää tunteja, mutta minkä kustannuksella.

Vierailija
134/135 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin sitä voi jokainen maalailla: minäkin olen sihteeri, tutkija, siivooja, vahtimestari, psykologi, lastentarhan opettaja, yms, vaikka olen tavallinen virkamies.

Vierailija
135/135 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka ei ole huono. Lehtorin palkka pitkästi päälle neljätonnia ellei jo viisikin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi